Dalších 21 km pod střídavým proudem. Proměna trati na slovenské hranice získala povolení

Železniční stanice Vsetín v rekonstrukci. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýŽelezniční stanice Vsetín v rekonstrukci. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Náklady na akci dosahují téměř dvou miliard korun.

Správa železnic může v příštích týdnech začít s proměnou další tratě ze stejnosměrné na střídavou napájecí soustavu.

Dopravní a energetický úřad (DESÚ) vydal minulý týden stavební povolení pro takzvanou konverzi napájecí soustavy pro 21 kilometrů dlouhý úsek ze Vsetína do Střelné na státní hranici se Slovenskem. Práce mohou začít hned po nabytí právní moci rozhodnutí, hotovo musí být do roku 2030. Vyplývá to z rozhodnutí zveřejněného na úřední desce.

Zakázku získalo na konci roku 2023 sdružení firem Elektrizace železnic a AŽD Praha za 1,941 miliardy korun. Jde o stavbu v režimu Design & Build, kdy vítěz zajišťuje i projekt. Mluvčí Správy železnic Duša Gavenda nedávno řekl, že již běží přípravné práce před stavbou samotnou. Jde o kácení dřevin nebo montáž záložní traťové napájecí stanice.

Správa železnic už dříve rozhodla o postupném přepnutí české železniční sítě na střídavý proud. „Postup konverze na střídavý proud je daný sledem jednak samostatných akcí, jednak modernizací úseků tratí. K převedení připadá celá stejnosměrná soustava 3 kV v přibližné současné délce 1 800 km s předpokladem dokončení přepínání do roku 2045,“ dodal Gavenda. Zatím je hotová konverze úseku Nedakonice – Říkovice.

Tempo přepínání má zrychlit. Dojde k němu letos při rekonstrukci traťového úseku Chomutov – Kadaň-Prunéřov a také při celkové modernizaci úseků mezi Nezamyslicemi a Přerovem. „Změna napájení při modernizaci dále proběhne v úseku Děčín – Kolín (pravobřežka), zahájení se předpokládá v dílčích úsecích postupně od 2026 do počátku 30. let, a rovněž při zdvoukolejnění trati Velký Osek – Hradec Králové – Choceň (zde je předpoklad od let 2026 a 2027),“ dodal Gavenda.

Příští rok by se měla konverze dotknout i úseku Říkovice – Hranic na Moravě. Ke změně systému napájení v tomto případě dojde na přibližně 60 kilometrech trati a předpokládané celkové náklady dosahují 4,4 miliardy korun.

Tagy Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) konverze trakčních soustav Správa železnic trať 280 Hranice na Moravě - Horní Lideč
15 komentářů