Dalších 21 km pod střídavým proudem. Proměna trati na slovenské hranice získala povolení

Železniční stanice Vsetín v rekonstrukci. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýŽelezniční stanice Vsetín v rekonstrukci. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Náklady na akci dosahují téměř dvou miliard korun.

45 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Adam

Jak to vypadá s konverzí na slovenské straně? Se tam čeká na českou stranu aby to přepojili naráz?

Jaroslav Tyle

Nevím, jestli je na Slovensku nějaké čekání, ale bude to prováděné při zastaveném provozu a přepnuté naráz v celém úseku Ústí u Vsetína – Púchov.

Filip

Mala by začať v Novembri 2025

Michal²

Bude se opravovat i sesuv půdy v Polance, který tam je tři a půl roku a nic se s ním neděje?

Jiri

Pustí se do toho hned, jakmile Správa železnic dořeší sesuv z roku 2013 u Prackovic. Jedou jak motorové myši!

vbb

Na příští rok je na to naplánovaná výluka. Celý rok (snad od února?) bude Horní Lideč dostupný jen od Bylnice.

fipkař

Přitom teď prošustrovali 2 měsíce, kdy uř tam mohli dělat, když po té trati kvůli nesjízdným Hustopečím nemůže jezdit dálková doprava …

Pan Miloš

Myslíte v Lidči/Lidečku ne?🤔

Adam

Jak to vůbec vypadá s přepojením slovenské strany? Ti už to přepojili?

Adam

Prosím o smazání příspěvku.
Děkuji

Michal M

Sotek sezral jedno N a jedno E. 🙂

Tomáš Záruba

TNS Ústí u Vsetína zanikne a půjde to komplet ze Střelné? Nebo proč se vynechává Vsetín (až cca Bystřička)…?

Slezan

A úsek na ValMez bude napájený odkud? Normálně se stará TNS nechá na 3 kV DC a přepnutý úsek bude napájený z nové TNS Střelná. A tím je jasné i místo styku soustav.

Tomáš Záruba

Pokud se bude Ústí nechávat 3 kV, tak by to pak směřovalo ke styku soustav v Lidečku, což už zase ten název „Vsetín – st.hr.“ nesplňuje ani přibližně. Proto se ptám na podrobnosti, je to nějaké divné.

Qěcy

Ne. Styk u měnírny v Ústí.

Libor

To je fofr, 21km v rámci jedné akce
Ani se mu tomu nechce věřit…

John

A ještě Design a build.Aby to nedopadlo jako na Strakonické v Praze na Zbraslavi…střídavé jen ve vizualicacich:-)

Jaroslav Tyle

Nedakonice – Říkovice bylo 45 km v rámci jedné akce.

Sniper

Když se Vsetín rekonstruoval se to mohlo udělat rovnou ..ne SZ

Qěcy

On je Vsetín trolejově komplet připraven? Ono je na Jablůneckém záhlaví připraveno dělení?
Ona je dokončena unifikovaná trakční sestava ze Vsetína na státní hranici, včetně všech nutných podmínek, jako je třeba úprava zabzař?

Tomáš Záruba

A nejsou tyhle věci náhodou náplní právě té stavby, o které je řeč, a tedy diskuse o jejím případném rozšíření není blbost…?

Karel M

To je zhlaví. Bez „a“. Záhlaví je zcela něco jiného.

vbb

Nicméně to dělení bývá na záhlaví, nikoli ve zhlaví…

javr

Proč vlastně není součástí i samotný Vsetín, který je nově po rekonstrukci, tudíž snad připraven na konverzi?

vladki

Taky bych očekával že to daji jedním vrzem od hranic po Hranice. (Resp. po Hustopeče).

JirkaM

Podle plánů to vypadá, že tak bude jakmile dojde do Hranic střídavina i od Přerova. Jinak Vsetín už přípravu má.

VojtaCB

Přesně. Když je tam teď ten ostrovní provoz 😉

Jaroslav Tyle

Protože v Ústí u Vsetína je měnírna, která napájí proti ValMez. Ve stejnosměru nelze napájet jednostranně.

Tomáš Záruba

A co Malšice…? 🙂
Jinak můžu poprosit o nějaké podrobnosti plus výhled? Měl jsem zato, že v rámci Říkovice – Hranice se to udělá až po SpS Hustopeče, pak bude stejnosměrný ostrov dokud se nepředělá ValMez, a pak zase někde začne střídavina, až kam „dosáhne“ další napájecí bod.
Takže to lze shrnout tak, že je strach nechat ostrov čistě v blízkém okolí ValMezu, i když je měnírna právě tam?

Jaroslav Tyle

Malšice jsou dané historicky a platí to samé, akorát s poklesem napětí k 1 kV, jako v mém komentáři níže. K druhému bodu to zatím vypadá takto: Teď se projektuje konverze Říkovice – Hranice na M. (mimo), pak by na to měl navázat úsek Hranice na M.- Suchdol n.O. – Polanka nad Odrou, vše ještě před zprovozněním VRT Moravská brána. Tím asi vznikne dočasný stejnosměrný ostrov Hranice na M. (mimo) – Val.Mez. – Vsetín napájený z TM Hranice, TM Val.Mez. a TM Ústí u Vsetína než dojde k rekonstrukci celé tratě na tomto ostrovním úseku – nová TNS bude pouze… Číst vice »

Tomáš Záruba

Děkuji, nevěděl jsem, že ty Hranice jsou „mimo“. Tím spíš ale nerozumím tomu rozhodnutí o Vsetínu mimo, vždyť mohl vzniknout stejnosměrný úsek Hranice vč – ValMez vč napájený z obou těchto konců. 25 kV by pak začínalo kousek za VM a konvertovaná (případně rovnou zrušená) by byla i TNS Ústí u Vsetína. Jak naznačujete ty neutrály ve výhledu, mám tomu rozumět tak, že ta aktuální Střelná se nechystá na SFC…? To by bylo do budoucna dost nemilé. Mimochodem slovenský úsek se bude napájet také odtud, nebo jen nouzově (viz třeba Lanžhot)? Napadá mě totiž, jestli by nakonec nebylo nejvýhodnější zrušit… Číst vice »

Jaroslav Tyle

Ten neutrál v Ústí u Vsetína bude asi v základním stavu sepnutý. Ale předpokládám, že se to bude detailně řešit až s budováním TNS VM. Tam by měl být SFC. Problémem mezi VM a VS jsou, myslím, kolejové obvody, které se pro technologii SFC musí vyměnit. Ta konverze úseku Ústí u Vsetína – st.hr. obsahuje výměnu KO za PN.

Tomáš Záruba

Takže konec AB – i na Slovensku? To by pak chtělo zkoordinovat rovnou s instalací ETCS.

vbb

AB může chodit i s PN.

Tomáš Záruba

OK, ale jaksi bez kódování, což je na AB vlastně to nejzajímavější. 🙂

Qěcy

Asi spočítali, že blízko Vsetína by od Jablůnky už nebylo dostatečně vysoké a tvrdé napětí v SS troleji.

vjkm

Jednostranně se napájí všechno možné – například současná Kadaň, Jaroměř nebo budoucí Paskov. (Čekal bych u Vás větší technický přehled.)

Jaroslav Tyle

Ano. To je dáno historicky a lokomotivy na těchto koncových úsecích výkonově živoří. Když ještě jezdily bobiny a podle elektrických mezidobí, bylo to bez větších problémů. Pokles napětí ke 2 kV jim nedělal žádný problém. Moderní lokomotivy mají problémy při poklesu napětí pod 2,7 kV a proto píšu „jednostranně nelze napájet“. Pokud je konec napájeného úseku cca. 10 km od měnírny a na dvoukolejné trati, pak lze přes spínačku nebo natvrdo propojit na konci úseku obě troleje a pak se to chová jako oboustranné napájení v délce 20 km. To je případ současné Kadaně-Prunéřova, Kutné Hory nebo dočasně budoucího Paskova.… Číst vice »

Qěcy

A funguje tam provoz dobře?

Karel M

Měnírna VM napájí úsek Hustopeče nad Bečvou – Jablůnka. Ústí napájí Jablůnka – Lidečko.

Qěcy

Jakože v Jablůnce jsou troleje trvale rozpojené? Proč? A i pokud, tak střídavým Vsetínem se prodlouží napájecí úsek od Valmezu o cca 8 kilometrů až na záhlaví Vsetína. Ledaže by postavili provizorní napájecí SS z Ústí na Jablůnecké zhlaví Vsetína.

Tomáš Záruba

A co by dle Tebe bránilo konverzi rozšířit až někam do Brňova…?

vbb

Napájet jednostranně samozřejmě lze, viz většina koncových úseků el. tratí.
Jsou tam sice nějaká omezení, ale možné to je.

Qěcy

Lze, ale ten nejvzdálenější konec blbě.

M 474 003

Co tomu brání? Uprostřed se musí ty kuličky setkávat ve správném pořadí?