Rozšíření dálnice D5 na šest pruhů dostalo zelenou. Vyřeší se kolony, bude tvořit část nového okruhu

Stavba čelí silnému odporu obcí. Předpokládaný termín zahájení je nyní rok 2027.
Rozšíření dálnice D5 mezi Prahou a Berounem na šest jízdních pruhů získalo kladné závazné stanovisko k posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). Vyplývá to z registru ministerstva pro životní prostředí.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) plánuje dálnici rozšířit od pražského Zličína až ke kilometru 22,575, tedy k exitu 22 u Králova Dvora. Zejména úsek u Prahy je už nyní přetížen a na hraně své kapacity, téměř denně se zde tvoří kolony hlavně nákladních vozidel.
U Králova Dvora by v dalších desetiletích měla na rozšíření D5 navázat dálnice D99 tvořící středočeský okruh Prahy směrem na Benešov. Kvůli Brdům je v předběžných plánech vychýlena jižněji, aby navazovala na zmíněné rozšíření a vyhnula se průchodu pohořím.
V novém uspořádání by D5 měla mít 2×3 jízdní pruhy a šířku 34 metrů. Součástí záměru je i úprava pěti mimoúrovňových křižovatek – MÚK Rudná (km 5,360), MÚK Loděnice (km 10,245), MÚK Beroun-východ (km 14,565), MÚK Beroun-centrum (km 18,395), MÚK Beroun-západ (km 22,400).
EIA řešila i přestavbu 19 mostních objektů a obnovení odpočívky Beroun na 16. kilometru dálnice. Má zde vzniknout 25 parkovacích stání pro osobní automobily, dvě stání pro ZTP, čtyři stání pro autobusy a šest pro obytné vozy.
„Zkapacitnění dálnice ve stávající stopě je z hlediska dopadů na většinu složek životního prostředí příznivější oproti vedení zkapacitněné dálnice mimo stávající stopu, což by mělo za následek významně větší zábory půd a významně větší ovlivnění dalších složek životního prostředí,“ uvádí závěr posudku EIA.
Alternativní varianty technického řešení a směrového vedení tak podle autorů posudku nebyly zvažovány.
Obce nechtějí rozšíření D5 na šest pruhů. Kritika zní i z Prahy, podpořilo by to růst předměstí
I přesto čelí rozšíření dálnice silnému odporu dotčených obcí, které se obávají hlavně hluku. Bylo to patrné již při veřejném projednávání loni v květnu, autorům posudku přišlo následně celkem 33 vyjádření. Součástí EIA je tak i velké množství podmínek, se kterými se nyní budou muset projektanti vypořádat.
Počítá se s doplněním a úpravou protihlukových stěn a kompletním novým odkanalizováním zpevněných ploch dálnice. Podmínkou také je, aby realizace navazovala na ukončení stavby nulté etapy zkapacitnění MÚK Třebonice a stavby zkapacitnění Pražského okruhu D0 v úseku 515.
„Ten nesouhlas obcí vidím jako velmi krátkozraký. Pražská aglomerace je obrovské množství lidí, kteří denně dojíždějí, proto potřebujeme dálniční síť kapacitnější,“ uvedl k nesouhlasným stanoviskům před rokem šéf ŘSD Radek Mátl.
Pražský magistrát by například upřednostnil jiné formy dopravy než individuální, zejména by pomohl chystaný železniční tunel Praha – Beroun. Zkvalitňování silniční dopravy podle úředníků přiláká k dojíždění autem do Prahy více lidí a nepřímo tak podpoří další suburbanizaci velkoměsta.
Obce bojující proti rozšíření D5 zvou auta k sobě, řekl Mátl. Odpor je podle něj krátkozraký
Rozšíření dálnice je plánováno ve čtyřech etapách (1. úsek – km 0,000 – 11,000, 2. úsek – km 11,000 – 15,300, 3. úsek – km 15,300 – 17,900, 4. úsek – km 17,900 – 22,575). V průběhu výstavby bude zajištěn obousměrný provoz v režimu 2+2 jízdní pruhy vždy po jedné polovině dálnice.
Předpokládaný termín zahájení stavby je nyní rok 2027, v minulosti se však již několikrát posunul. Hotovo by mělo být v roce 2032.
Se stavbou se má začít už brzy zkapacitněním mimoúrovňové křižovatky na Pražském okruhu na křížení s D5. Následovat má rozšíření samotného okruhu v dosud čtyřpruhovém úseku 515 od Barrandova. Teprve poté se plánuje začít s rozšiřováním dálnice, a to ve dvou etapách směrem od Prahy.
Náklady na stavbu podle dřívějšího vyjádření ministra dopravy Martina Kupky přesáhnou miliardu korun.
Dálnice D5 se na svých prvních 11 kilometrech podle zpracovatelů EIA blíží k horní hranici dopravního zatížení. Jakékoliv kolize tam pak vedou k zácpám a dopravním kolapsům. Kolem roku 2040 pak modely očekávají vyčerpání kapacity i na zbývající části D5 mezi Prahou a Berounem.