Taxametr nebude povinný. Mohou jej nahradit mobilní aplikace, schválila vláda
Loni v létě ohlášená revoluce v taxislužbě prošla dnes vládou. Ministři schválili novelu, která má narovnat podmínky pro provozování běžných
Loni v létě ohlášená revoluce v taxislužbě prošla dnes vládou. Ministři schválili novelu, která má narovnat podmínky pro provozování běžných taxislužeb s těmi, které k objednávání i placení využívají výhradně mobilní aplikace jako alternativu k taxametrům. Novela ale také oklešťuje pravomoci obcí.
Vládou schválená novela z dílny ministerstva dopravy má především zlegalizovat používání aplikací jako třetího druhu taxislužby, vedle současné klasické s taxametrem a smluvní, u které se vyžaduje předem uzavřená písemná smlouva.
Každý dopravce má mít živnostenské oprávnění, evidované vozidlo a řidič musí mít oprávnění řidiče taxislužby. Řidiči taxíků by naopak nemuseli projít zkouškou z místopisu.
„Potřebujeme srovnat podmínky pro klasickou taxislužbu i moderní aplikace. Místo taxametru umožňuje novela zákona používání mobilní aplikace, auta by již mohla být označena jen nálepkou namísto střešní svítilny s nápisem TAXI a řidiči by se v době masového rozšíření navigací mohli obejít bez zkoušek z místopisu,“ sdělil ministr dopravy Dan Ťok.
Změna zákona o silniční dopravě poputuje nyní do Poslanecké sněmovny. Praktickým dopadem novely bude především to, že při provedení objednávky přes aplikaci bude řidiči umožněno nevyužít taxametr. V takovém případě musí cestující před jízdou v aplikaci odsouhlasit konečnou cenu za přepravu.
Novela také zavádí povinnosti zprostředkovatele taxislužby, které směřují k ochraně cestujících. V případě poškození cestujícího při přepravě například předražením totiž bude možné prostředky správního trestání postihnout řidiče a dopravce.
Změnit se má také pravomoc obcí, které již nebudou stanovovat jako podmínku znalost místopisu, absolvování zkoušek obsluhy taxametru a právních předpisů upravujících provozování taxislužby a ochranu spotřebitele. Taktéž nebudou určovat povinné náležitosti aut, například barvu karoserie nebo minimální rozměry vozidla. Odpovědnost úřadů za evidenci a povolování taxislužeb a vydávání licencí pro řidiče zůstane beze změn.
Šéf tuzemské aplikace Liftago Ondřej Krátký si myslí, že novela je správný krok. Podle něj bude zásadní, aby při schvalovacím procesu ve sněmovně v zákoně zůstala odpovědnost zprostředkovatelů za prověřování řidičů a evidenci vozů, které se pro komerční výdělek nebo přivýdělek provozují.
„Jako negativní vnímám odejmutí pravomocí měst stanovovat pravidla pro taxislužby. Na západ od nás to vedlo k nekontrolovatelnému přílivu taxikářů do ulic a zhoršení dopravní situace. Města by měla vyhlášky modernizovat, ale neměla by přijít o jediný nástroj, jak reagovat na vývoj dopravní situace a na další trendy,“ doplnil Krátký.