Doprava ve městě Taxi

Revoluce pro taxíky: stát zjednoduší pravidla, taxametr nebude povinný

Vozy taxislužby. Foto: Ministerstvo dopravy
Vozy taxislužby. Foto: Ministerstvo dopravy

 
Ministerstvo dopravy dokončilo novelizaci silničního zákona, která výrazně mění pravidla pro provozování taxislužby. Nový zákon, který úřad poslal  do meziresortního připomínkového řízení, reaguje především na změny, ke kterým v poslední době v oboru dochází. 

Podle návrhu zákona nebudou muset taxíky jezdit například s povinným taxametrem ve voze a nebudou muset být označeny střešní svítilnou s nápisem Taxi. „Současně se navrhuje redukce povinností dopravců a řidičů taxislužby tak, aby nedocházelo k nedůvodnému zvýhodnění poskytování taxislužby tzv. alternativními způsoby. Právní úprava taxislužby se ale zároveň doplňuje o některé instituty, které povedou k lepší ochraně a vymahatelnosti práv zákazníků,“ uvedlo ministerstvo dopravy v předkládací zprávě.

Taxík bude muset mít nově jen evidenční nálepku, kterou vydá dopravní úřad. Velkou změnou je i zrušení povinnosti vést záznam  provozu vozidla včetně zrušení povinnosti, aby součástí měřicí soustavy taxametru byla paměťová jednotka, která slouží k uchování tohoto záznamu. Nově nebudou muset mít taxikáři v autě ani výpis z evidence vozidel taxislužby. 

Nálepka má stát majitele aut 500 korun, ty budou příjmem obce s rozšířenou působností. Skončí naopak poplatek za vydání výpisu z evidence vozidel taxislužby při zápisu vozidla do této evidence (50 Kč),

Střešní svítidla s nápisem Taxi nezmizí ze všech zhruba 15 tisíc aut, které v Česku zajišťují taxislužbu. Budou ji muset mít nadále auta pro klasickou formu taxislužby, tedy při objednání na ulici. Vyžadovat se ale nebude naopak při elektronické objednávce. Při ní nemusí mít auto taxametr, podmínkou ale je, že zákazník bude vědět před nástupem konečnou cenu.

Použití taxametru a označení vozidla střešní svítilnou již v současnosti není vyžadováno, je-li přeprava poskytnuta na základě písemné smlouvy (vč. elektronicky uzavřené písemné smlouvy) se zákonem stanovenými náležitostmi).

Zákon ale přináší i nové povinnosti: například sjednání pojištění, z kterého mají být hrazeny případné újmy na zdraví cestujícího nebo na majetku.

Kvůli lepší ochraně práv zákazníků je v zákoně nově  institut zprostředkovatele taxislužby a stanoví pro výkon jeho činnosti určité povinnosti, které směřují zejména k tomu, aby předmětem zprostředkování byly pouze služby legální, tedy služby poskytované k tomu oprávněnými subjekty – dopravcem a řidičem, kteří jsou držiteli potřebných povolení. Některé služby v Česku totiž nabízí svezení s řidiči, kteří oficiálně taxikáři nejsou.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Andrej
Host
Andrej

zdravim. ak niekto potrebuje promo kod do Taxify aplikacie s 5 eur zlavou na prvu jazdu s Taxify, tak tu je: RH6PA. pomozete sebe aj mne. dakujem.

Aslanex
Host

Je mi líto, že se musí na všechny takové nesmysly psát zákon… Pokud nějaká velká služba prokazatelně propaguje nelegální řidiče, kde je problém ji zakázat za spoluúčast na zločinu?

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Pokud není podmínkou předem prokazatelně sjednaná cena v každém případě, je to špatně.

babilon
Host
babilon

Cena za km a za minutu sjednaná je. Už vidím, jak si mávnu na taxikáře, nahlásím nějakou obskurní adresu a on z hlavy vymyslí, kolik to bude stát.

Petr.R
Host
Petr.R

No nevím, ale třeba v olomouci je 99kč, jinde jsem viděl i 79 a 49 možná starší, a tuším, že je to ve více městech, tak oni vlastně ten taxametr nepoužívají i dříve a lidi co vědí, že nepojedou mimo město tak zaplatí jen to.

Martin1
Host
Martin1

Možná jsem to úplně nepochopil (pro mě je dopoledne pořád brzké ráno), ale pro klasické taxi svítilny zůstávají. Jak je to ovšem s tím taxametrem? Ten nebudou muset mít alternativní služby (což je logický, protože jejich aplikace jsou přesné a je jasně vidět odkud kudy kam a za jakou cenu). A klasičtí taxikáři? Věta „Vyžadovat se ale nebude naopak při elektronické objednávce. Při ní nemusí mít auto taxametr, podmínkou ale je, že zákazník bude vědět před nástupem konečnou cenu.“ se podle mě vztahuje k jiným formám než k mávnutí na ulici. Ví se tedy jak to bude, když nebudou muset… Číst vice »

Gogo
Host
Gogo

K vybrání 500 Kč.

Martin1
Host
Martin1

To je trochu málo. Vyměnit u taxikářů jakousi nálepku za současná opatření (nutno dodat, která ale stejně obcházejí).

liberal shark
Host
liberal shark

Výborně, přesně tak jsem si to představoval. Teď může ta uřvaná taxikářská mafie předvést, jak obstojí v konkurenci s Uberem.

Gogo
Host
Gogo

Taxikářská mafie bude řvát i nadále, protože pokud cenu za jízdu stanovuje např. aplikace kterou nelze ze strany taxikáře nijak ovlivnit (tolik známá turba u taxametru atd.) tak se to holt nebude líbit, proto se taxikáři brání Uberu jako čert kříži.

Marek T.
Host

Zčásti máte pravdu, ale to se jedná o několik desítek podvodných taxikářů. Uber vadí ale i těm, kteří jezdí pod dispečinky nebo aplikací Liftago, která má kontrolní výpočet jízdného a taky neumožňuje podvádět. Já jezdím pod Liftagem, dodržuju to, co mi předepisuje zákon, a Uber mi vadí proto, že na zákon kašle a dělá si co chce. Kdyby po řidičích vyžadoval dodržování zákona, stejně jako to dělá třeba Liftago, tak proti němu nic nemám, byla by to normální konkurence. Takhle je to ale nelegální služba, která křiví trh, protože nedodržuje zákony.

babilon
Host
babilon

Nebo jak Uber obstojí v konkurenci klasických dispečinků – protože nabírat řidiče z ulice teď budou moci i všichni ostatní.

Martin
Host
Martin

Nebudou, naopak, od nova bude mit zprostredkovatel odpovednost za to, ze zprostredkovava jizdy jen tem, co splnuji co splnovat maji. To je to, co doposud chybelo a ceho Uber a Taxify vyuzivali.

To je jadro problemu a celou vec to z pohledu taxi resi.

Nalepky, vypocet ceny aplikaci atd. jsou uz jen detaily a myslim, ze je uvitaji a klasicti taxikari, doted napriklad nemohli jet za predem stanovenou cenu, museli se drzet ceny na taxametru a nepresahnout ji.

Pokud to nebude nejaky paskvil, tak je to konecne to, co problem ohledne Uberu a Taxify resi.

Martin
Host
Martin

Bez problemu. Hlavni je odpovednost zprostredkovatele, ta Taxify a Uberu zabrani nabirat ridice bez vsech nalezitosti. To byl doposud hlavni kamen urazu, odpovednost chybela a Uber i Taxify toho vyuzivali. Diky tomu jak snadne bylo stat se pro ne ridicem meli neustale dostatek cerstveho masa, ktere jezdilo pod naklady a platilo vysoke odvody, nez jim to po nekolika mesicich doslo.Ukrajinci a podobme kteri tvori pater prepravni kapacity techto sluzeb pomalu vymizi a nezbude z toho nic, nez uplne standardni taxi. Uber uz s regulaci zacal, nove ridice bez nalezitosti nenabira, Taxify stale vse ignoruje, ale je to uz jen jejich… Číst vice »

MC
Host
MC

Naráží poslední odstavec na BlaBlaCar (ex-jízdomat)?

Netris
Host
Netris

Na Liftago.

Honza
Host
Honza

Liftago právě spolupracuje jen s klasickými taxikáři.

Netris
Host
Netris

Myslel jsem to tak, že Liftago právě spadá do té nové kategorie zprostředkovatele legálních taxikářů, o které se píše v posledním odstavci.

Marek T.
Host

Ne, ten naráží na Uber a Taxify