Noční Prahou rychlostí téměř 50 km/h. Inspekce uzavřela nezajištěnou jízdu vagónu RegioJetu

Nezajištěný vagon, který se rozjel z Malešic. Foto: Drážní inspekceNezajištěný vagon, který se rozjel z Malešic. Foto: Drážní inspekce

Ujetý osobní vůz se pokoušeli zastavit už v Libni.

Drážní inspekce uzavřela vyšetřování mimořádné události z prosince 2023, kdy RegioJetu ujel jeden z osobních vozů a putoval nezajištěný noční Prahou. Událost se obešla bez zranění a škodě na majetku, vůz ujel po Praze celkem sedm kilometrů.

Závěrečnou zprávu zveřejnila inspekce na svých stránkách. „Příčinou samovolného uvedení do pohybu bylo nedostatečné zajištění odstaveného vozu proti ujetí strojvedoucím posunového dílu, který jej nad rámec svých pracovních povinností vyvěsil od zbytku soupravy v Malešicích,“ konstatovala inspekce ve zprávě.

K ujetí došlo podle závěrečné zprávy před půlnocí z 21. na 22. prosince, šlo o vůz vyrobený v roce 1972. Trať z Malešic do Libně má sklon až 11 promile. Vůz zastavil až ve Vysočanech díky stoupání trati. Inspekce vypočítala, že vůz při této nezajištěné jízdě dosáhl rychlosti až 49,8 km/h.

Noční Prahou putoval nezajištěný vagon. Projel Libní, zastavil se až ve Vysočanech

Událost způsobila lidská chyba, ke které došlo více než hodinu před rozjetím vozu. Strojvedoucí posunového dílu vůz na šesté koleji v Malešicích nezajistil, posunovač RegioJetu neověřil zajištění vagonů proti ujetí a ani jeho možné zajištění nezkontroloval dotazem u strojvedoucího posunového dílu.

Vlivem netěsností brzdového zařízení docházelo k postupnému vyprazdňování jeho brzdových válců. Po jejich vyprázdnění se samovolně drážní vozidlo uvedlo do ‚neslyšitelného‘ pohybu ve směru spádu ke zhlaví směr Praha-Běchovice/Praha-Libeň,“ popsala inspekce.

Trasa nezajištěné jízdy vozu RegioJetu. Foto: Drážní inspekce

Pokus o zastavení zarážkami už v Libni

Ta současně upozornila na rozpor předpisů RegioJetu oproti předpisům Správy železnic. Podle inspekce předpis RegioJetu nesprávně aplikoval povinnost při používání zajišťovacích prostředků při zajišťování odstavených vozů podle sklonu kolejí. 

„Zaměstnanci dopravce RJ odpovědní za zajišťování vozidel proti ujetí při posunu tak byli uváděni v omyl, protože byli povinni se řídit vzájemně rozpornými postupy,“ podotkla inspekce. RegioJet následně předpis změnil.

I když hlavní příčinou byla chyba zaměstnanců RegioJetu, vyšetřování ukázalo pomalou reakci výpravčích v Malešicích. Ti se po indikaci signalizaci rozřezu výhybky domnívali, že jde jen o poruchu zabezpečovacího zařízení.

Zpráva ukazuje i na rychlou reakci výpravčího v Libni, který začal postupně přestavovat výhybky a zároveň informaci o ujetých vozech předal prostřednictvím radiostanice posunovačům ČD Cargo v Libni. Ti se pokusili ujetá vozidla zastavit pomocí zarážek, což se kvůli vysoké rychlosti ujetého vozu nepodařilo.

Ve Vysočanech pak jízda skončila, další výpravčí vůz zajistil. Celý „výlet“ vozu RegioJetu trval zhruba dvacet minut.

Tagy drážní inspekce RegioJet samovolné ujetí vlaku
52 komentářů