Noční Prahou rychlostí téměř 50 km/h. Inspekce uzavřela nezajištěnou jízdu vagónu RegioJetu
Nezajištěný vagon, který se rozjel z Malešic. Foto: Drážní inspekce

Ujetý osobní vůz se pokoušeli zastavit už v Libni.
Ujetý osobní vůz se pokoušeli zastavit už v Libni.
Mně na tom přijde zajímavý hlavně ten údaj o odbrzdění za hodinu. Vždyť právě hodina je povolený čas „zanechání na vzduchu“ v Německu (kde to během té doby ani nemusí, na rozdíl od nás, nikdo formálně střežit).
Není to hodina, ale 30 minut. A jeden vůz bych já osobně bez kliky nebo čuby nenechal bez dozoru ani minutu.
Jenže stará zgarby RedioJetu mají sice upravený interier, ale po technické stránce asi žádná sláva. Takže brzdové potrubí je netěsné a tak se stává, že vzduch ujde a pokud je spád, vůz se rozjede. Vlaková průběžná brzda funguje tochu jinak. Kdyby odstavený vůz po úniku vzduchu měl zůstat zabrzděný, nedal by se provádět posun odrazem. Já jsem odsloužil 35 let jako výpravčí a každou směnu se nějaký posun prováděl. A v posledních 23 letech ve stanici, kde se rozřazovaly vlaky. A potože jsme jako vedoucí směny měli za povinnost kontrolovat zajištění vozů, museli jsme tato pravidla znát. Odstavené vozy musely… Číst vice »
Nikdy jsem o tom hlouběji nepřemýšlel. Celý život jsem se domníval, že vagon „bez vzduchu“ je zabržděný. Jako nákladní auto. No nic – stále je se co učit. 😉
Je, ale některé vozy netěsní. Vzduch unikne a vůz se odbrzdí. Řešení je jednoduché podložit zarážkami a případně utáhnout ruční brzdu, pokud ji vůz má.
Som mechanik trolejbusov.Je to tiež dráhove vozidlo,ale brzdove valce funguju na pružinovom systeme.
Bez vzduchu vo valci tlači pružina na brdovu jednotku a je zabrzdena.Pre odbrzdenie potrebuje natlakovat vzduch,pružina sa stlačí a odbrzdí.
Je to dvojkomorovy brzdovy valec určeny jak pre brdenie v prevadzke tak jako ručna brzda.Doteraz som si myslel,že vagony to majú rovnake.
Mýliti je lidske
Koukám, že k RJ se používání čub ještě nedostalo.
Prostě Regiošmejd
Ještě že se jiným dopravcům nikdy nic nestalo…
https://tv.idnes.cz/domaci/mstetice-praha-vykolejily-vagon-nehody.V200814_153313_idnestv_pest
Taky Regiošmejd? :-/
První autonomní vlak u nás. 😀
Nene, to byl ten motorák, co ujel strojvedoucímu.
Z VM do Křižanova.
Také je dobré dodat, že ten „posunovač“ RegioJetu byl vlastně dispečerem ve službě, který zároveň vykonával činnost posunovače, který se nedostavil do práce. A od toho posunu odešli a ten vůz tam nechali déle stát proto, že se dispečer-posunovač musel jít věnovat zase na chvíli své práci dispečera.
Na konci článku… Kolik toho a kde ujelo?
Mě by zajímalo co výpravčí asi tak mohl dělat krom zajistění, aby nic proti nejelo. Malešicích to byla dopravní kolej která, prý není jištěná kusou kolejí, ani výkolejkou a vyhybka na Žižkov už není, leda to postavit na koridor do Běchovic
Tak jestli neměl utazenou ani kliku, tak to je pak těžký
Tak to jsou dobrý šroty ty vagony RJ, když tam nevydrží vzduch v brzdovém válci ani hodinu. To bych chtěl vidět ty protokoly z revizí a prohlídek. Aby vůz vyhověl, měří se úbytek tlaku na měřicích bodech dle manuálu výrobce. A pro obhájce RegioJetu, povolený úbytek tlaku je v řádu pár desetin baru za deset minut. Za hodinu tedy nemůže být brzdový válec bez vzduchu…
Už i informace, že předmětny vagón byl vyroben v roce 1972 také o něčem vypovídá.
Sice jste oponenturu předem vyřadil, ale nemáte potvrzeno, že vůz byl odstaven s plně natlakovaným brzdovým válcem.
Hledáte protokol ze dne 26.10.2023 a prohlídku prováděla externí firma s k´dem BC. – tolik k závěrečné zprávě.
PS: Co říkáte na tohle?
https://zdopravy.cz/jizda-jako-z-filmu-ale-bez-cestujicich-ceskym-draham-ujel-v-lochovicich-motorovy-vuz-110251/
A v Americe bijou černochy. Co tam máte dál?
Technická pravidla platí pro všechny stejně. Tečka.
Barva kůže ani laku o zavinení nemá co rozhodovat.
Nikde nepíšu, že se to děje jen u RJ.
I u ČD max. povolená doba odstavení vozu bez utažené kliky 30 minut. Právě kvůli možnému úniku vzduchu.
Asi podobný stav jako 043, než se ve Staré Pace objel, už na tlaku nedržel.
Stačí nebýt líný a lehkomyslný a po vypuštění vzduchu z hlavního potrubí u odstavovaného vozidla utáhnout i ruční brzdu. Přičemž platí, že když pak uteče vzduch z brzdových válců, tak ruční brzda nejde tak snadno povolit. Je hezké, že předpisy něco nařizují/nenařizují, ale člověk by při posunu měl také přemýšlet a hlavně se nesnažit spěchat a cokoliv urychlovat. Pak na něco obvykle zapomene a může být problém…
Chyba, první se vůz podloží zarážkami, vyfouká a až potom se utáhne ruční brzda.
…opravdu..??nejsou nahodou stanovene predpisem postupy pro kotocovou a špalíkovou brzdu?
Postup vámi uvedenÿ není správně ani pro jeden typ brzdy.
Dodám: Když vím, že stanice je ve spádu, tak použiju vedle ruční brzdy „čubu“.
Rok a půl intenzivní práce úřadu (jeden ujetý vagon)
Říkal jsem si k čemu je dobrá ta kolej z Libně do Vysočan, no a vida, hodí se pro usměrnění bujných vagonů.
ta kolej je naprosto běžně používána pro nákladní dopravu
A zase pomalá reakce výpravčího po rozřezu výměny. Nečetli jsme tohle nedávno? To je tolik falešných poplachů, že mají výpravčí indikaci na háku?
Určitě je častější porucha zabezpečovacího zařízení, než ujetí vozu.
Stačí pořádně zapršet staří kabeláže na dráze dělá své
Normálně jsem dostal chuť na vlak 666 z USA. Díky za náměť na dnešní večer.
A teda všechna čest pánům v Libni, že to do něčeho nezahučelo…
Jaktože brzdy vlaku nejsou failsafe?
Bez vzduchu se odbrzdí?
Nákladní auta jsou na tom naopak, ty bez vzduchu nikam neujedou.
Na mírně skloněné trati by se vůz i při vypuštění vzduchu nerozjel. Ale pokud je už o něco větší klesání, tak při poklesu tlaku se vůz rozjede. Ty tuny železa nemá brzda bez tlaku šanci.
Taky mě to překvapilo. Očekával bych, že při rozpojení vlaku za jízdy (např. při prasknutí oka nebo háku) a utrhnutí vzduchové hadice začnou obě části vlaku automaticky brzdit.
Samozřejmě, že brzda při jízdě vlaku takto funguje. Ale tady se s vozem posunovalo a tak v brzdovém systému vozu žádný vzduch nebyl. Pak už stačí malý spád a vůz se může vydat na výlet. Měli vůz zajistit ruční brzdou a na kolejnice dát zarážky.
To se také stane. Je vidět že o tom víte kulový, ale potřebu napsat máte.
To taky začnou, z potrubi uteče vzduch a obě části začnou brzdit. To co řešíte je stav odstaveneho vozu bez vlak či funkční lokomotivy
Novšie, hlavne jednotky, majú aj pružinovú (stradačovú) brzdu, ktorá účinkuje, keď je systém bez tlaku. U starších vozňov sa s ničím takým nepracovalo. Tam brzdový účinok vyvíja stlačený vzduch z pomocného vzduchojemu (na každom vozni) keď klesne tlak v priebežnom potrubí (cez celú súpravu). Keď tlak v priebežnom potrubí stúpne, doplní sa pomocný vzduchojem a až potom brzda povolí (preto nevyčerpateľná). Ale keď už v pomocnom vzduchojeme nie je tlak (v tomto prípade po vyše hodine), tak nie je čím brzdiť.
Predpisy na to pamätajú, tu sa na ne „zabudlo“.
No jó, v padesáti chytil druhou mízu a vyrazil na rejdy!
Samotnýmu mu tam bylo smutno, tak jel na výlet…, to je toho no, hlavně že se nikomu nic nestalo. 🙂
Pro takové případy by místo zarážek měly existovat nějaké přenosné výkolejky.
Zarazek je ve stanicich v kolejisti hromada. Zvlaste v nakladnich castech. Zarazky jsou proste po ruce.
S prenosnou vykolejkou nekde ve stanici nedobehnete ujety vagon.
Jen jestli by vykolejený vagon neudělal větší škodu než ho nechat dojet po volné koleji do stoupání.
Tu áno, keďže to bolo v noci a žiaden iný vlak tam nebol. Keby išiel v kolíznej trase vlak s cestujúcimi, alebo benzénom (ten je teraz populárny), tak je vykoľajenie asi lepšia možnosť.
Nebyla by možnost postavit vozu cestu do štrucu? Předpokládám, že by to mohlo být v Libni i jednodušší než nechat ho přeskákat všechny koleje Malešice – Vysočany.
V jediném „dostupném“ šturcu – na Vítkově byla regína, na které si zrovna přecházel fíra na stanoviště ve směru proti jízdě ujetého vozu. Viz https://di.gov.cz/files/uploads/Zpravy/MU/DI_Praha_Malesice_231221.pdf
Bylo po půlnoci, žádný velký stress. Ve špičce by to asi byl jinší fičák.
Tušíš kolik taková výkolejka váží? 🙂
Nechat stát jeden vůz jenom na vzduchu bez podložení zarážkami je vždy o ústa.
Asi by stačilo utáhnout ruční brzdu, ale to se tady zřejmě nestalo
Dostatečný počet zarážek nahrazuje ruční brzdu.