Za rok nádražní rozhlas se syntetickým hlasem. Správa železnic chystá soutěž na jeho dodavatele

Železniční stanice Vsetín v rekonstrukci. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýŽelezniční stanice Vsetín v rekonstrukci. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Nové vypsání konzultací vysvětluje Správa železnic bouřlivým rozvojem umělé inteligence.

Již podruhé během dvou let vypsala Správa železnic takzvané předběžné tržní konzultace (PTK), které jsou přípravou na vypsání soutěže na dodavatele syntetického hlasu pro hlášení na nádražích. Nahradit má postupně několik různých zvukových informačních systémů.

Nové konzultace zveřejnila Správa železnic na profilu zadavatele. Konzultace slouží k detailnějšímu zjištění situace na trhu pro nastavení podmínek zadávacího řízení tak, aby se mohlo přihlásit co nejvíce uchazečů. Stejný krok v oblasti syntézy hlasu učinila Správa železnic před dvěma lety. Správa železnic nové PTK vysvětluje „bouřlivým rozvojem technologií umělé inteligence“.

O zavedení syntetického hlasu mluví Správa železnic několik let. Zařízení na syntézu hlasu (text-to-speech) se má stát součástí komplexního prostředí informačního systému pro cestující, který SŽ spravuje a dále rozvíjí.

„Harmonogram zavedení syntetického hlasu počítá se začátkem testovacího provozu ve druhé polovině příštího roku, vše ovšem záleží na úspěšném ukončení výběrového řízení na dodavatele systému,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.

Správa železnic počítá s tím, že testovací režim bude zaveden ve stanicích řízených z jednoho sálu centrálního dispečerského pracoviště, dále z jednoho regionálního dispečinku a v jedné stanici s lokálním řízením IS. „Konkrétní lokality ale zatím vybrané nemáme,“ dodala mluvčí. Loni v závěru roku proběhly testy takového hlášení ve třech stanicích, podle SŽ byl výsledek „nad očekávání pozitivní“.

Nad očekávání pozitivní. Na nádražích proběhly testy syntetického hlasu, má být ve všech stanicích

Pět firem v soutěži

Aktuálně na českých nádražích zní hlasy čtyř dodavatelů s různými verzemi systému, které se pro cestující liší hlavně hlasem. Výraznou převahu má systém Innis od společnost Chaps patřící do skupiny České dráhy. Je na více než 800 stanicích a zastávkách. V některých stanicích dosud hlásí živě výpravčí.

Změna zdánlivého detailu, jakým je pro většinu cestujících nádražní hlášení, může přitom u některých fanoušků železnice vyvolat velmi silné reakce. Správa železnic to poznala předloni, když zrušila regionální znělky na nádražích. Proti rušení vznikla i petice. Umělý hlas používají na nádražích například Švýcarské spolkové dráhy (SBB).

Správa železnic vypsala na počátku roku soutěž na dodání softwaru pro jednotný informační systém. Nabídku v soutěži podalo 6 společností, kvalifikovalo se jich 5.

Tagy akustický informační systém nádražní rozhlas Správa železnic syntéza hlasu
32 komentářů