Za rok nádražní rozhlas se syntetickým hlasem. Správa železnic chystá soutěž na jeho dodavatele

Železniční stanice Vsetín v rekonstrukci. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýŽelezniční stanice Vsetín v rekonstrukci. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Nové vypsání konzultací vysvětluje Správa železnic bouřlivým rozvojem umělé inteligence.

Odebírat
Upozornit na
guest
43 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
náhodný kolemčtenář

Není „současný bouřlivý rozvoj umělé inteligence“ spíš argumentem pro to s tím ještě chvíli počkat a nechat dojet původní systém(y)? Takhle hrozí, že se za drahé peníze pořídí něco, co bude za dva roky beznadějně zastaralé a alternativa by mohla být i levnější.

martin-9554

Nevíte, prosím, kde se dá zjistit, že se přihlásilo 6 firem a 5 se jich kvalifikovalo?

Daniel Jablonecký

Pokud v souvislosti s tím zmizí i ta příšerná a neposlouchatelná Czenglish s pražským přízvukem (Ústí n/L, Pardubice a další) tak už jen to bude obrovský skok kupředu.

Petr

A jakej přízvuk byste si představoval? Britskej, americkej, australskej nebo něco jinýho?

Hana

To je úplně jedno, stačí když to bude aspoň někdo, kdo mluví skutečně anglicky. Paní hlásící v Pardubicích, České Třebové, aj. je opravdu pro ostudu.

Kamui

Ano. Tohle hlášení je skutečně cringe nejhrubšího zrna.

Winecko

nechápu disliky. Asi místní mají rádi Postlera a tu neposlouchatelnou bábu.

Juraj

Syntetický hlas naprosto v pohodě, ale SŽ se především musí naučit hlásit podstatné věci a omezit balast.

Na jedné straně se vypouští znělky a názvy vlaků (které jsou pro orientaci docela užitečné), zatímco se ve dvou jazycích hlásí příjezd končícího vlaku, který je naprosto k ničemu.

Samostatnou kapitolou je potom „osobní vlak číslo 9119, linky S9, dopravce České dráhy…“ na zastávce, kde nic jiného nestaví.

Adam Ř

osobně si myslím, že u vlaků jezdících na linkách (což je naprostá většina) je hlášení čísla vlaku přežitek: všichni které znám se orientují dle linky/směru v kombinaci s časem odjezdu

DavidS

Já se teda orientuji především tím číslem a i v zahraničí.

Winecko

a názvem vlaku

Tomáš Záruba

A já bych na velkých nádražích hlásil jen mimořádnosti.

Marek

to by sž hlásila jen zpoždění a to kazilo PR mezi balastem se to aspoň ztratí 😀

Tonda Sehnal

Já bych jako cestující spíše ocenil, když bych se včas dozvěděl, odkud mi vlak odjíždí… Je mi úplně jedno, kdo mi to řekne. Zase zbytečné plýtvání penězi… Je jich dost?

Tobias Danko

Bude mi líto kačeny zvikl jsem si

Petr

Hlášení je přežitek z doby, kdy v zásadě nebyla jiná možnost jak informovat cestující. Dneska máte ty informace neustále u sebe v kapse, na displeji v předchozím vlaku (přestupujete-li) no a pak na všech těch displejích v podchodech, na nástupištích a v halách.
Hlášení má smysl jen pro mimořádnosti, nicméně tím spíš se hodí syntetickej hlas.

Gwann

Hlaseni neni prezitek ale opatreni, ktera ma umoznit necumet akorat celoundobu spolu s dalsimi kastany v chumlu na odjezdovou tabuli. Nebo furt nemuset alkualizovat webovou stranku.

Proste muzu zevlovat po okoli, cist si noviny aj a hlas mi rekne, kdyz mam nekam jit

Petr

Zevlovat po okolí, číst si noviny a 10 minut před odjezdem se podívat na tu tabuli vás nenapadlo? Lepší je se soustředit na každý hlášení jestli se náhodou netýká vás?

Petr

Ještě dodám – nevím kdy jste byl naposledy na nádraží, ale lidi s novinama byste tam spočítal na prstech useknuté ruky. Co byste tam ale našel jsou hloučky lidí postávající před odjezdovejma tabulema.

DavidS

Tak to já bych se bál, že se začtu a tuto velmi důležitou zprávu neuslyším. Navíc, když vezmu, že vlastně se mě týká jedna informace z mnoha, tak bych na to nechtěl úplně spoléhat.

Gwann

Zda to je syneticky hlas nebo Vlasta Burian je uz podruznost

luke.pl

Mam stejny nazor. Svetelne tabule a displaye jsou stoprocentni nahradou. Necht slouzi hlas pro mimoradnost, pripadne pro nevidome na jejich „zadost“ – nicmene, co jsem videl, i oni pouzivaji pro orientaci sve aplikace. Kazdopadne ted jsem po delsi dobe prestupoval v Ceske Trebove a to, co jsem tam slysel, me utvrdilo v tom, ze rozhlas uz ne..minimalne v teto podobe fakt neeee: Ceske hlaseni (sic pomerne neprijemnym zenskym hlasem) jeste slo, ale to hlaseni v anglictine!?…to byl des! Ja se na tom nastupisti normalne stydel. To je v dnesni dobe takovy problem pouzit nahravku rodileho mluvciho?

anonym

I pro zrakove postizene?

Daniel Jablonecký

To naprosto chápu. Něco tak odpudivého a příšerného jsem v žádné zemi neslyšel. To už je lepší anglicky nehlásit vůbec.

Doctor

Dobře, rozhodně by příkladně snížila hladina akustického smogu.
Ale třeba můj 81 letý otec, je opravdu rád, když uslyší akustické hlášení. Pořád budou skupiny obyvatelstva, kteří toto ocení, nebo vytěsňují AI , digitální dobu, či se hlášením lépe orientují.
Nebuďte takový sobec.

Dan 3

Možná už bude konečně hlášení znít opět normálně, posledních pár let kvůli změně SM100, osekání některých informací a tomu novému nepříjemnému ženskému hlasu u IS INISS + neochotě dispečerů, zní to hlášení fakt děsně a osekaně. Doufám, že až k tomu dojde, tak nejen aktualizují obsah hlášení a i SM100, ale vymění i hlasatele za nějaký lepší hlas a dispečeři budou lépe nakládat s hlášením a podávat je více srozumitelně.

Matěj

Zajímá mě co chtěj dělat když „k přístupu na nástupiště použijte výhradně podchod“ nahradili „přijede k nástupištu č. 2 na kolej 12, při pohybu v kolejišti dbejte své osobní bezpečnosti“

Pavouk

Pokud bude dispečer nadále ovlivňovat, kdy jaké hlášení zazní, pak to je o ničem. Není to tak dlouho, kdy jsem čekal ve Strakonicích na hodně zpožděný rychlík (asi 90 minut) od Brna na Plzeň. Z Budějovic vypravili ale náhradní vlak, který přijel do Strakonic téměř v čase původního vlaku. Malý zádrhel byl ale v tom, že na tabuli byla nadále pouze informace o původním zpožděném vlaku a hlášení o náhradním vlak žádné nezaznělo. Tak jsem se z budovy na díval, jak cosi v podobě rychlíku odjíždí směrem Plzeň. Až v pokladně mi po telefonátech prozradili, co to odjelo. Další cestu… Číst vice »

MajsterN

Vlak si veze +45
Zpoždění hlášené ve třetí stanici: 5 min
Za 10 min 15 min..
Pokud se to nezměnilo od doby, co jsem jezdil 😆

Sap1k

Nechápu, proč se tohle dávno neřídí automaticky na základě dat z GRAPPu.

Jinak, nic se nezměnilo, klasicky třeba Louny – vlak měl už odjet z Loun, ještě ani nevyjel z Postoloprt, a na tabuli +5 😀

Juraj

Nezměnilo, a dlouhodobě v této disciplíně drželi zlatou medaili v Olomouci, kde salámovou metodu dovedli k dokonalosti.

Leinad

Zpoždění po pětiminutách vystoupalo na 1440 minut a pak jel vlak se stejným číslem?

Grula

Odkaz nefunguje!

Ivan

Poté, co nesmyslně zrušili „místně příslušné“ znělky, další diletantské rozhodnutí.

buben

souhlas. mínusové reakce jsou od ruských botů

Pepa

Není to tak dlouho, kdy na to vyplácali několik stovek milionů a už je to tu zas…🤣🤣🤣 Korýtko je potřeba vyžrat až do dřevo…

Jaaa

A co takhle umělá inteligence místo managementu SŽ? Třeba by se konečně začaly dělat věci smysluplně.

Frantisek X

Anebo by to bylo ještě horší. Učí se od lidí, teprve.

Dejf

tak nechat jí se učit od managmentu spržele jí snad nikdo soudnej nenechá, protže by se naučila akorát tohle:

§1 Vždycky se to tak dělalo (Nikdy se to tak nedělalo)
§2 Ještě nic nepřišlo
§3 Všichni jsou na obědě
§4 Na to je předpis (Není na to předpis)
§5 Bylo by to příliš složité
§6 Cestující by to nepochopili
§7 Cestující by to zneužili
§8 Zpoždění k cestování prostě patří
§9 Nedělejte problémy a nějak se domluvte
§10 Stejně to bude na hovno

Gwann

Myslim, ze opravdu temer kazdy krok potvrzuje nutnost deratizace Dlazdene…

Pro mnohe mam pochopeni ale oddeleni drazniho rozhlasu se zjevne nudi. Mohli by treba zkusit zapracovat, aby na Wilsonaku nebyla kolej ohlasena 5 minut pred odjezdem. Jen to je trochu tezsi ukol nez delat sputeze na umely hlas…

Dejf

Jako souhlasím, že to tam chce pročistit, ale problém hlaváku je spíš kapacitní než rozhlasový.
Snad bude rozhlas umět hlášku „již brzy“…
A ještě mě napadá že rozhlasáři třeba budou první mít přípravu na VRT 😀

Matfyzák

„Vazeni cestujici, intercity expres ice4 do stanic Brno hl.n., Ostrava hl.n. a Krakow Glowny jiz brzy odjede z nastupiste cislo 4“

vlachjan

První přípravou na VRT byly pragotorny na brněnském hlavním nádraží, které měly mezi typy vlaků i ICE a TGV. Bohužel před pár lety je nahradilo novější zobrazovací zařízení.