Za rok nádražní rozhlas se syntetickým hlasem. Správa železnic chystá soutěž na jeho dodavatele
Železniční stanice Vsetín v rekonstrukci. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Nové vypsání konzultací vysvětluje Správa železnic bouřlivým rozvojem umělé inteligence.
CD budou vsichni roboti.
Umělá inteligence je automatický systém, který na základě geolokačních dat, počasí a podobně vymýšlí věrohodné důvody zpoždění.
Přitom takových herců/dabérů, jejichž hlasy by se ideálně hodily. Namátkou mě napadají Pavel Soukup, Jaromír Meduna, Jan Maxián, Lukáš Hlavica atd.
Opravdu chceme všechno umělé? Za mě je škoda dát pod drn hlasatele jako HIS, HaVIS, INNIS, ČD speaker, apod.
Už stačilo jak zmizeli znělky a teď ještě tohle. Navíc mi to přijde neuctivé vůči hlasatelům, kteří to vše museli namluvit ručně. Změna musí být ale tahle mi přijde jako zbytečné vyhození peněz.
Ten stroj vám, narozdil od člověka, neumře a je přípravn 24/7 vytvořit nové hlášení během několika sekund (tím je myšleno nahrát úplně nový vzorek).
A proč se vlastně musí nahrazovat něco co funguje? Mě už stačilo, jak zmizeli znělky z nádraží a teď ještě dají HIS, HaVIS, INNIS, ČD speaker, atd. pod drn. Nepřijde mi úplně v pořádku vše nahrazovat umělou inteligencí, chceme vážně všechno umělé a zlehčené? Taky mi přijde že to není uctivé pro hlasatele, kteří vše ručně namlouvali.
Zajímavější než kdo to řekne, je co a kdy řekne.
Nástupiště na Prahlavním aspoň 10 minut před odjezdem. (Dovedu si představit i zákaz odjezdu vlaku dřív, příčina prodloužení pobytu by pak byla za sprželí.)
Důvody zpoždění neházet alibisticky. Obracák obecně nejsou provozní důvody dopravce, obracák má stejnou příčinu jako původně. (Stejně tak u dálkáče se nehlásí příčina zpoždění na odjezdu, že byl zpožděn na příjezdu). Pokud je důvod to říct, tak hlášky typu „pokud nemusíš nejezdi, je námraza“ říkat nezávisle (a ne u každého vlaku opakovat „příčina zpoždění je nepříznivé počasí“).
Neviem či vôbec cestujete vlakom, ale čo šla Praha hl.n. na CDP, tak to včasné oznamovanie náhsupíšť šlo hodne hore, páč už namiesto pasívneho konzumovania 5 prúdov vlakov už do toho môžu aspoň časti susedných staníc priamo kecať.
Dohľadávať príčinu cez obracák je veľmi dvojsečná vec. Cestujúci si môže začať myslieť, že mimoriadnosť je buď inde než je, alebo môže očakávať mimoriadnosť ktorá už dávno skončila. Ja som za to, prestať hlásiť dôvody meškania úplne a hlásiť len nezávisle rozsiahlejšie mimoriadky.
Mě by se líbil hlas Klause a Zemana z doby Oposmlouvy, ale takovým tím parodickým tónem. Nebo něco jako když Pavel Liška namluvil GPS navigaci.
To by ale nádraží musela být vybavena dostatečným množstvím chráničů sluchu k zapůjčení. Stejně tak, kdyby tam blekotal Babiš. Jinak by to znamenalo výrazné snížení zájmu o cesty vlakem.
Jako myslíte něco ve smyslu: vážení cestujicímm. Toto je hra s falešnými kartami. Rychlík do stanice Praha hl. n. bude opravdu…ale opravdu o 10 minut opožděn!
Hlavně když se zbavíme lady čengliš. JuroSYty tRREjn namBRR TJŮŮhanDRYDD fifty ÉÉJT, d dyLÉJ MÉJ ČÉÉNŽ (Fujtajbl)
Každá cesta přes Kolín je vyloženě utrpení. Hlas je silně nepříjemný a k tomu ta směšná výslovnost. Doufám, že co nejdříve zmizí
Moje návrhy:
1. Pitkin (koktá)
2. Petr Gratias z Brna (kulatý brněnský přízvuk)
3. Ruda z Ostravy
4. gay, co ve filmu Slunce, Seno a pár facek „daboval“ svatá videa a i to porno.
Ó Bóže, ó Bóže.
Nechápu proč AI. INISS, HIS a HaVIS složí dobře.
Právě že jen složí. Ale názvy nových zastávek se musí znovu namluvit, mimořádnosti mimo omezený repertoár neumí…
I tak TTS skládání z namluvených hlásek a slabik a zadaných pravidel jak číst interpunkci uměl skládat i před AI.
Uměl, ale teď je to jednodušší a tím pádem levnější. A také lepší, protože AI sama zvládne i nějakou intonaci, zkratky apod.
Doufám, že bude jako vzor použita nějaká významná osobnost, třeba Andula.
To by nebyl zrovna špatný nápad. Právě použití nějakého dobrého hlasu, jakým disponovali (vlastně stále disponují), paní Klichová či pan Knop, ale třeba i pan Vondráček hlásící nyní u DPP, by byla ideální varianta. Celé je to jednoduché, příjemné hlasy se dobře poslouchají. Oproti tomu hlášení od Kateřiny Mendlové-Jírů je pak skutečně profesionální anti hlášení a je ostuda, že něco takového vůbec vzniklo.
Jak moc „vzor?“ Aby pak z keců o AI nebylo klasické TTS z minulého století. 😀
(Neříkám že by mi TTD vadilo, spíše naopak vadí mi cpaní AI jako buzzword)
Myslím že o to práve jde, aby to napodobovalo konkrétní hlas, protože jinak by přece šla syntéza nasadit hnedka.
Pak rovnou místo AI stačí zaplatit vybraného herce, aby namluvil všechny hlásky podle abecedy.
To fakt nestačí. Když se mluvené slovo skládá z fonémů (ne hlásek), tak se i ten foném skládá minimálně ze tří částí – návaznost na předchozí foném, pak samotné jádro fonému, a pak návaznost na následující foném. A samozřejmě se to namlouvá po celých slovech, aby tam byly ty návaznosti.
Proč se vůbec zrušilo hlášení názvu vlaku? Taková informace např. Jižní expres řekne cestujícím víc než Ex7.
Protože těmahle změnama se kaštan udržuje ve střehu. Jinak by zpohodlněl.
Ale je fakt, že tenkrát se každej pár vlaků jmenoval jinak, takže nešotouši stejně podle jména věděli prd.
To už je spíš název linky než název spoje.
Protože to diskriminovalo vlaky.
Protože se zrušily názvy vlaků. „Jižní expres“ vůbec nic neznamená, když je to x vlaků po celý den. Kdysi to bylo jednodušší, když se řeklo „pojedu Junákem“, bylo jasné, že přijedu až pozdě večer ve 22, dalo se rozhodovat mezi Rožmberkem a Petrem Vokem… a podle toho si plánovat den, každý vlak měl svou časovou polohu a nebylo nutné si jen pamatovat hodiny. Ale „Ex7“ opravdu nic neřekne, pokud to nebude vycházet z čísel tratí (např. Ex22 č. 2201 z Prahy do Budějovic a Ex17 č. 1703 do Plzně) nebo čísel vlaků. Současná náhodně vymyšlená čísla se zapamatovat nedají a… Číst vice »
Tohle už je definitivní pohřeb lidskosti a tradice na české železnici. Zavedení jednotného syntetického hlasu ve všech stanicích je vrcholem odosobnění, které dokonale vystihuje, kam se Správa železnic posunula – od veřejné služby k bezcitné korporátní mašinérii. Místo aby hájila dědictví české železnice, likviduje i poslední zbytky jejího charakteru. Rozhodnutí jít cestou syntézy je navíc extrémně kontroverzní – není výsledkem odborné diskuze nebo veřejného dialogu, ale zákulisních dohod a naprosto netransparentních tendrů. Připomínám, že zrušení znělek (od roku 2020) a omezení hlášení přes směrnici SM100 způsobili dezorientaci tisícům cestujících, zejména těm bez chytrých telefonů, seniorům, slabozrakým. Na zastávkách se často… Číst vice »
A nenapadlo Vás, že tá syntéza by naopak mohla znamenať hneď niekoľko hlasov? Dokonca kľudne viac než v súčasnosti, pretože existujú dodávatelia, kde výber hlasu je na úrovni stlačenia niekoľko tlačítok. Aj od toho je táto TK. Zrušenie zneliek neprinieslo dezorientáciu prakticky nikomu, pretože znelky sa nachádzali na pomerne mizivom percente staníc, bez ladu a skladu a naviac sa ešte kde-tu vedeli bez varovania meniť. Naopak prinieslo úľavu všetkým zamestnancom, a to ani nie SŽ, ale skôr dopravcov a nájomcov priestorov, ktorí pracujú v priestoroch pre cestujúcich, a ktorí tie znelky (niektoré veľmi výrazné) museli počúvať až niekoľko sto krát… Číst vice »
Dobrý den, chápu, že syntézu vnímáte jako moderní řešení – ale pojďme si říct fakta. 1. Syntéza jako „více hlasů“? Teoreticky ano, prakticky ne. Správa železnic už deklarovala, že půjde o jeden jednotný hlas. Nikdo na nádraží nebude vybírat z několika variant hlasu „na kliknutí“. Výběr bude centrální a unifikovaný – to je přesně ten problém. Obohatit prostředí více hlasy se neplánuje. 2. Znělky nebyly chaos, ale kulturní identita. Znělky měly smysl. Pomáhaly zvukově identifikovat stanici a byly charakteristickým prvkem od 90. let, uznávaným i zahraničními fanoušky železnice. Když se ozval motiv „Vyšehrad“, každý věděl, že je v Praze. Nahradit… Číst vice »
1. Jedná sa o tržné konzultácie. Môže z nich vypadnúť presný opak, že dodávatelia doradu budú schopní dodať viac hlasov. Vyjadrenie o jednotnom hlase je skôr o bránení sa odvolaniu na konto toho, že by to niekto nevedel dodať a považoval to za diskrimináciu. Pretože to by bolo pomerne ťažké vysvetliť. 2. Znelky malo myslím menej než 5% staníc v republike. Ich použitie sa neriadilo žiadnou normou, proste si niekto vymyslel čo si vymyslel. To nie je orientácia. Klasika potom bola hranie znelky „Okolo Hradce“ v Hradci Králové, čo je za mňa pravý opak akejkoľvek kultúrnej identity. Vyšehrad bola, aspoň… Číst vice »
To máme brát jako oficiální stanovisko Národní šoto rady a Klubu drážních nostalgiků?
Jj, nejdříve deputátní uhlí, pak rozdělení matky dráhy na dva na sobě nezávislé subjekty. Následně vstup konkurence, nejdříve v komerčním režimu a pak i do závazku, režijka už také není co bývala a teď dokonce nebude hlásit na nádraží lidský hlas, ale program. Hrůza !🤣
A tohle se vydává za dopravu budoucnosti, přitom se to brání i banálním změnám.
Berte to jak chcete, pokud nesnesete názor druhého, nemáte jinou možnost než nálepkovat.
Já jen vyjadřují názor na Váš názor. Vadí Vám to?
Ještě jednou, nálepka není názor.
Kdyby to byla jen nostalgie, nebudeme se bavit o tom, že chybí základní informace pro cestující – a to na zastávkách, kde nejsou tabule, a kde nová směrnice SM100 zrušila většinu hlášení. Nejde o uhlí, režijky ani šotosentiment. Jde o funkčnost, orientaci a důstojnost ve veřejné dopravě. Mimochodem – i „program“, jak říkáte, může být lidský a kvalitní. Například v Rakousku se použil syntetický hlas vycházející z moderátorky Chris Lohner. U nás se místo toho volí bezduchá syntéza bez emocí, bez tradice a bez diskuse s veřejností. To není odpor k modernizaci. To je snaha, aby modernizace neznamenala unifikaci, zjednodušování… Číst vice »
Tak abych začal: Syntéza hlasu bude mít jednoznačně jednu výhodu – hlasatel nezemře a bude prakticky vždy připraven během pár minut (nanejvýš) připravit nové hlášení. Moderní systémy text-to-speech umí znít prakticky stejně jako člověk. Co se týče znělek, které mělo pár nádraží rozhodně nikomu v orientaci nepomohlo (nanejvýš pak pár lidem jako vy). Většině lidí ta znělka prostě nic neřekne. Navíc většina byla extrémně dlouhá a zbytečně protahovala samotné hlášení – ve stanicích s hustým provozem to v konečném důsledku vede k zhoršení konfortu cestujících. Slabozrací mají nástroje jak si zjistit, kde jsou a všichni bez mobilních telefonů umí číst… Číst vice »
Děkuji za reakci, ale opět se tu zaměňuje pokrok s bezmyšlenkovitým osekáváním funkčních věcí, které pomáhaly reálným lidem v reálném provozu. 1. Syntetický hlas neumírá, ale také necítí. Ano, nezemře. Ale nezíská důvěru. Syntéza není problém technicky – problém je v lidském vnímání a důvěryhodnosti. Cestující se orientuje nejen podle slov, ale i podle tónu, intonace, lidskosti. Rakousko si to uvědomilo a syntézu postavilo na hlase Chris Lohner. My místo toho jdeme cestou studené, unifikované „robotky“, navíc bez veřejné diskuze. A pokud bude do systému zasahovat např. Danuše Klichová nebo Václav Knop – nikdo neprotestuje. Ale o to tu nejde… Číst vice »
Ad 1) syntéza hlasu je dnes na daleko vyšší úrovni než si myslíte. Dosáhnout kvalitního výstupu není žádný problém a člověk, který neví na co se zaměřit, už skoro nepozná rozdíl (narozdíl od spučasného lepení zvukových stop, ačkoliv i to už je docela na vysoké úrovni). Opravdu syntetický hlas už nezní jako google překladač. Navíc lze replikovat i hlas skutečných osob. Ad 2) ukažte mi dostatečně velký vzorek lidi, kteří jsou schopni se čistě jenom podle znělky schopni orientovat a začleňte do něj všechny vámi zmíněné skupiny, případně mi ukažte nějakou studii. Když z nějaké stanice máte odjíždět, víte ze… Číst vice »
Jako kdyby ta současnost uměle skládaných slov jako od nějakého robota, s nepřirozenou dikcí, hlas jako nějaké paní učitelky, bylo něco přirozeného…
Dezorientaci dokonce? Gomora, Kelišová
Děkuji za reakci. Narážíte na něco, s čím vlastně souhlasím – současná hlášení opravdu často zní nepřirozeně, a právě to je problém, který nechceme dále prohlubovat syntetickým hlasem bez emocí a lidskosti. Nejde o „Gomoru“ ani „Kelišovou“. Dezorientace je reálný problém, který zaznamenali senioři, nevidomí nebo cestující na malých zastávkách, kde zcela chybí akustická hlášení, nebo kde je hlášeno stylem: „Sledujte informace dopravce“. Bez telefonu či chytré aplikace jste odkázán sám na sebe. Chceme návrat kvalitního, srozumitelného a lidského hlášení, které plnilo svůj účel – informovalo, uklidňovalo, pomáhalo se zorientovat. Ať už šlo o hlas Václava Knopa, Danuše Klichové nebo… Číst vice »
Syntéza hlasu vám spíše dává nadějí, že tyto nedostatky současných systémů budou odstraněny. Ty modely, které toto řeší, umí velmi dobře imitovat i náladu atd. Jak už jsem psal, moderní nástroje už nezní jako google překladač. Na mnohých zastávkách je hlášení prostě zbytečné – na zastávkách MHD taky žádné hlášení není. A ne, opravdu k tomu, abyste mohl cestovat pohodlně vlakem není potřeba chytrý mobilní telefon a aplikace. Proti cestujícím by bylo, kdyby nebylo možné jízdenku koupit jinak, než online. Kdyby se musela ukazovat digitálně. Kdyby ve stanici nebyly jízdní řády případně tabule. Hlášení ve stanici, ve které jede jeden,… Číst vice »
Mám pro vás skvělou zprávu. Hlášení založené na aktuální AI bude co do emocí a lidskosti mnohokrát lepší, než současná hlášení skládaná z jednotlivých frází. Budou v těchto parametrech dokonce lepší, než mnohá živá hlášení neškolených lidí.
Syntetický hlas se zavádí jako novinka? Já myslel že to funguje už 20 let
Závisí od toho, čo považujete za syntetický hlas. To čo sa používa 20 rokov sú vzorky, prednahrané živým človekom, z ktorých sa na počítači zloží výsledné hlásenie. Teraz sa rieši to, aby buď tieto vzorky, alebo kompletné hlásenia syntetizoval počítačový program na základe toliko textovej informácie o obsahu hlásenia, bez akejkoľvek účastí hlasiviek živej ľudskej bytosti.
To ano, jenže technologie syntetickýho hlasu jako takového již aspoň 10 let existuje.
Ano, ale rozumné kvality dosáhla teprve v posledních letech.
Linguatec Voice reader je asi 20 let starý a měli skvělé TTS pro češtinu.
Software602 dělali pokusy ještě před více než 20 lety a taky to nebylo nejhorší.
A pak jsou stanice, kde se donedávna (možná stále), píše odjezd vlaků křídou na tabuli 😄.
Není „současný bouřlivý rozvoj umělé inteligence“ spíš argumentem pro to s tím ještě chvíli počkat a nechat dojet původní systém(y)? Takhle hrozí, že se za drahé peníze pořídí něco, co bude za dva roky beznadějně zastaralé a alternativa by mohla být i levnější.
Taky by mi to přišlo rozumný. Ale to by nebyly procenta, chápeš ne?
Přesně. Asi jako když nemáme žádný VRT a jezdíme béčkama, protože my nejsme žádný blbci a počkáme si na Hyperloop.
A syntetický hlas existuje již dávno, jenom možná nezní dobře.
V současné době je tendence označovat jako umělou inteligenci cokoliv. Realita je taková, že text-to-speech modely jsou tu s námi poměrně dlouho (a pořád se zdokonalují) a vesměs se o žádnou inteligenci nejedná.
Nevíte, prosím, kde se dá zjistit, že se přihlásilo 6 firem a 5 se jich kvalifikovalo?
bohužel zatím jen žádost podle zákona 106. až po skončení zakázky bude písemná zpráva zadavatele
Pokud v souvislosti s tím zmizí i ta příšerná a neposlouchatelná Czenglish s pražským přízvukem (Ústí n/L, Pardubice a další) tak už jen to bude obrovský skok kupředu.
A jakej přízvuk byste si představoval? Britskej, americkej, australskej nebo něco jinýho?
To je úplně jedno, stačí když to bude aspoň někdo, kdo mluví skutečně anglicky. Paní hlásící v Pardubicích, České Třebové, aj. je opravdu pro ostudu.
Ano. Tohle hlášení je skutečně cringe nejhrubšího zrna.
Pořád je srozumitelnější pro cizince..
nechápu disliky. Asi místní mají rádi Postlera a tu neposlouchatelnou bábu.
Ja s tým mám zas skúsenosť, že si to pochvaľovala parta Aziatov, že konečne tomu hláseniu niečo rozumeli.
Hlasatel z Pardubic, jméno neznám, mi nevadí. Ale ta angličtina tam je taková hodně strojená. Zní to jako učitelka angličtiny na základce…
Zřejmě jediná osoba co umí ve Starmonu vůbec mluvit anglicky
Berte to tak, že keby už X rokov nevisela vo vzduchu syntéza, bola by tá angličtina dávno vymenená. Takto je to toliko vopred zmarená investícia.
sice to není SŽ, ale praha má v metru obecně velmi poslouchatelné anglické hlášení. Kdyby bylo takové všude, bylo by to fajn.
Staniční hlášení v metru už dlouho dělá TSS.
Vážení cestující, zveme vás na prodejní výstavu kajaků do PVA Expo Letňany. Více na vévévé tečka dépépé tečka cézet lomeno kajak…
Jako celkem jo, ten anglický hlas DPP ujde. Akorát když hlásí v soupravě, že jsou zavřené stanice metra, tak ten konec dost splývá: Use surface level transport services je takové nevýrazné a špatně srozumitelné (změnil bych to na něco jako Use regular tram and bus lines)
Neznalému laikovi, co má jen základní znalost angličtiny, co je špatného na angličtině v dotčených stanicích? Taky by tam nemusela být žádná.
No anglicke hlaseni (pro anglicky mluvici) tam zni tak, jako by to ceske (pro cesky mluvici) hlasil Milan Steindler alias Egon z Ceske sody 🤷♂️
Jenže anglické hlášení na českých nádražích není jen pro Brity, je pro hodně turistů z nichž většina neumí česky a angličtinu se vesměs učili jako druhý/cizí jazyk.
Syntetický hlas naprosto v pohodě, ale SŽ se především musí naučit hlásit podstatné věci a omezit balast.
Na jedné straně se vypouští znělky a názvy vlaků (které jsou pro orientaci docela užitečné), zatímco se ve dvou jazycích hlásí příjezd končícího vlaku, který je naprosto k ničemu.
Samostatnou kapitolou je potom „osobní vlak číslo 9119, linky S9, dopravce České dráhy…“ na zastávce, kde nic jiného nestaví.
osobně si myslím, že u vlaků jezdících na linkách (což je naprostá většina) je hlášení čísla vlaku přežitek: všichni které znám se orientují dle linky/směru v kombinaci s časem odjezdu
Já se teda orientuji především tím číslem a i v zahraničí.
Většina lidí ale to číslo ani nezná a nezajímá ji.
a názvem vlaku
Neznam nikoho z pravidelne dojizdejicich kolegu do zamestnani, ze by znal cislo sve linky.
A já bych na velkých nádražích hlásil jen mimořádnosti.
to by sž hlásila jen zpoždění a to kazilo PR mezi balastem se to aspoň ztratí 😀
Jako že vlak jede mimořádně včas? 🙂
Nezapomeňte, že hlášení je určené i pro slabozraké a nevidící.
Souhlasím. Místo linky u dálkových vlaků, které průměrný cestující zpaměti nezná, by se měl hlásit název vlaku, pro lidskou mysl to je i jednodušší si pamatovat. Když už ty vlaky mají název, tak ať je v praxi používán,no ne?
Název je zbytečný (zvlášť když spousta vlaků ten název ani nemá). V jeden čas vám hypoteticky můžou odjížět dva vlaky stejného jména.
Důležitý je pravidelný čas odjezdu (každý cestující má na jízdence) a směr jakým jede.
Asi jste mě úplně nepochopil přesně. Číslo dálkového vlaku by se hlásit mělo, o tom snad netřeba pochybovat, je to důležitý údaj, nicméně co vám řekne taková linka Ex2? Pomůže vám to nějak v orientaci, pokud budete obyčejný cestující, který se jen potřebuje dostatek z jednoho místa na druhé? Předpokládám, že asi ne. Zato název vlaku + číslo je důležitý údaj a ten by měl být zachován, cestujícímu to řekne určitě více než název nějaké linky.
Problém je, že název vlaku se dnes jedná v 99 % názvu linky, potažmo jejího ramene a nejste z toho schopen poznat prakticky nic (v 99 % vám to řekne to samé jako číslo linky)
Číslo vlaku ano, ale nejdůležitější je jakým směrem ten vlak jede a jeho pravidelný odjezd.
Také by pomohlo číslovat pro cestující nástupištní hrany (klidně mohou být nadále nazývány nástupišti) namísto celých ploch a k nim fiktivních čísel kolejí. Třeba v Uhříněvsi u prvního nástupiště ani žádná jiná kolej, než je ta fiktivně první, není – přesto si lze několikrát do hodiny vyslechnout „nástupiště číslo jedna, kolej číslo jedna“…
Někde na to přešli, třeba v Benešově přešli na čísla kolejí (nástupiště úplně zrušili), a lidi jim místo na třetí kolej chodí na bývalé třetí nástupiště. A ani se jim nedivim, taky jsem se několikrát takto spletl, vidím trojku, jdu na trojku. Chtělo by to sjednotit, používat napříč nádražími nějaký jednotný systém. Koleje nebo nástupiště, sektory nebo světové strany. Samostatnou kapitolou je vlak vpředu nebo vzadu, jak to proboha cestující pozná, který z těch dvou symetrických vlaků je vepředu (když to mělo mašinu tak dejme tomu). Už jsem se s tím dlouho nesetkal, ale někde byly číslované koleje po nádražácku… Číst vice »
Tak už to ale cca od roku 2018 u všech nových a rekonstruovaných stanic je. Časem bude všude. Jen v Brně hl.n. to v r. 2019 během rekonstrukce z důvodu úspěšné sabotáže vlastních rukou směrnic mně neznámé části SŽ zavedeno nebylo.
V Brne ze stareho cislovani 1.-6. Kolej dle vzdalenosti od budovy se preslo na dopravni znaceni. 1.a 3. Kolej jsou u 2. Nastupiste
Přitom zrovna v Brně je to zcela absurdní, protože ani z jedné strany není zcela zřejmé, která kolej je ta „hlavní traťová“ a „druhá traťová“ a je to určeno zcela od stolu.
Ve stejne dobe se tusim Plzen precislovala logicky pro cestujici
Já bych jako cestující spíše ocenil, když bych se včas dozvěděl, odkud mi vlak odjíždí… Je mi úplně jedno, kdo mi to řekne. Zase zbytečné plýtvání penězi… Je jich dost?
Tak většinou ani SŽ neví odkud to pojede…
Mockrat se mi stalo, ze hlaseni vlaku uplne vynechala!
Bude mi líto kačeny zvikl jsem si
Nejhorší hlas na české železnici. Zlatá Danuše Klichová a Václav Knop, bezkonkurenční hlasatelé
Hlášení je přežitek z doby, kdy v zásadě nebyla jiná možnost jak informovat cestující. Dneska máte ty informace neustále u sebe v kapse, na displeji v předchozím vlaku (přestupujete-li) no a pak na všech těch displejích v podchodech, na nástupištích a v halách.
Hlášení má smysl jen pro mimořádnosti, nicméně tím spíš se hodí syntetickej hlas.
Hlaseni neni prezitek ale opatreni, ktera ma umoznit necumet akorat celoundobu spolu s dalsimi kastany v chumlu na odjezdovou tabuli. Nebo furt nemuset alkualizovat webovou stranku.
Proste muzu zevlovat po okoli, cist si noviny aj a hlas mi rekne, kdyz mam nekam jit
Zevlovat po okolí, číst si noviny a 10 minut před odjezdem se podívat na tu tabuli vás nenapadlo? Lepší je se soustředit na každý hlášení jestli se náhodou netýká vás?
Ještě dodám – nevím kdy jste byl naposledy na nádraží, ale lidi s novinama byste tam spočítal na prstech useknuté ruky. Co byste tam ale našel jsou hloučky lidí postávající před odjezdovejma tabulema.
Tak to já bych se bál, že se začtu a tuto velmi důležitou zprávu neuslyším. Navíc, když vezmu, že vlastně se mě týká jedna informace z mnoha, tak bych na to nechtěl úplně spoléhat.
Zda to je syneticky hlas nebo Vlasta Burian je uz podruznost
Mam stejny nazor. Svetelne tabule a displaye jsou stoprocentni nahradou. Necht slouzi hlas pro mimoradnost, pripadne pro nevidome na jejich „zadost“ – nicmene, co jsem videl, i oni pouzivaji pro orientaci sve aplikace. Kazdopadne ted jsem po delsi dobe prestupoval v Ceske Trebove a to, co jsem tam slysel, me utvrdilo v tom, ze rozhlas uz ne..minimalne v teto podobe fakt neeee: Ceske hlaseni (sic pomerne neprijemnym zenskym hlasem) jeste slo, ale to hlaseni v anglictine!?…to byl des! Ja se na tom nastupisti normalne stydel. To je v dnesni dobe takovy problem pouzit nahravku rodileho mluvciho?
I pro zrakove postizene?
Patrite mezi ne? Protoze, kdybyste muj prispevek cetl, zjistil byste, ze jsem napsal „necht slouzi pro nevidome, ale na zadost“. To znamena, prijde na nadrazi a hlas mu rekne, odkud mu to jede. Jen jemu. Tohle uz funguje dost dlouho, dokonce i u autobusu. Myslim, ze ani pro nevidome neni hlasovy balast nicim prinosny.
U autobusů to funguje právě proto, že nevidící slyší autobus přijíždět a čeká na něj už u toho správného označníku.
Takže těžko to může fungovat na nádraží, aby cestující v Praze na hlaváku v hale slyšel příjezd vlaku k sedmému nástupišti a pustil si, kam ten vlak jede.
To naprosto chápu. Něco tak odpudivého a příšerného jsem v žádné zemi neslyšel. To už je lepší anglicky nehlásit vůbec.
Dobře, rozhodně by příkladně snížila hladina akustického smogu.
Ale třeba můj 81 letý otec, je opravdu rád, když uslyší akustické hlášení. Pořád budou skupiny obyvatelstva, kteří toto ocení, nebo vytěsňují AI , digitální dobu, či se hlášením lépe orientují.
Nebuďte takový sobec.
Však já neříkám, že to musí skončit hned zejtra, ale problém je že ve větších stanicích jede ta plechová huba nonstop. Běžně se stává, že hlásí, že vlak odjede i když už je dávno pryč. Přidejte ještě pár vlaků a už to přestane fungovat.
Starý člověk, máma s kočárkem, učitelka s dětmi…, budou se v davu pod časovým tlakem hrabat v mobilu?
Budou se radši pod časovým tlakem šťourat v nose a čekat až přijde řada na hlášení o jejich vlaku.
Přestupoval jste někdy z vlaku na vlak?
Proc by se hrabali v mobilu? Prijdou na nadrazi, mrknou na tabuli a vicemene bez zavahani dou na na natupiste. V cem je problem? Aha…on neni 🙂
V čem je problém. Třeba v tom, že nádraží nefunguje jen jako příchod k vlakům, ale také pro přestup. Až zestárnete, nepůjde vše jako v mládí. Když pojedete v např. ve zpožděném vlaku, budete se přesunovat v davu, hledat váš vlak, třeba pochopíte.
Chapu, ale v tom pripade si informaci zjistim predem (kdyz ne v mobilu, tak klidne dotazem u pruvodciho). Ale myslim, ze i pro „starsiho“ bude rychlejsi rovnou hupsnout do podchodu a podivat se na tabuli se vsemi detailnimi informacemi (na velkych nadrazich jsou bezne u kazdeho vstupu), takze tu potrebnou informaci ziskam okamzite cestou k prestupu a bez cekani, nez se na hlaseni „meho“ vlaku dostane rada. Mam pocit ze nas „svar“ se spis odehrava v jinych realiich – Vy mluvite o mensim starsim nadrazi, kde se hlasi dva vlaky a info je jen ve vestibulu (pak Vam samozrejme rozumim),… Číst vice »
„…si informaci zjistim predem (kdyz ne v mobilu, tak klidne dotazem u pruvodciho).“ A kde toho průvodčího najednou budete hledat? Jel jste někdy v přeplněném vlaku? A co když nastane problém těsně před stanicí (vlak stojí u návěstidla)? Těch případů je hafo. Rozhlas je sdělovací prostředek, který nezdržuje, který může pomoci. Mí vrstevníci mají především hrůzu z přestupování, kde jde o jednotky minut. Sám to zvládám díky tomu, že celý život používám výhradně veřejnou dopravu, ale na rozdíl od Vás se dovedu vžít do situace. Nerozumím tomu, jak může někdo rozhlas nazvat přežitkem. „Vy mluvite o mensim starsim nadrazi, kde… Číst vice »
Všimněte si, že k získání informací ze všech kanálů, které jste vyjmenoval, potřebujete vidět, a to ne moc špatně. Jsou ale lidé, kteří nevidí, nebo vidí špatně – a i ti mají právo jezdit vlakem a dozvědět se potřebné informace.
Možná už bude konečně hlášení znít opět normálně, posledních pár let kvůli změně SM100, osekání některých informací a tomu novému nepříjemnému ženskému hlasu u IS INISS + neochotě dispečerů, zní to hlášení fakt děsně a osekaně. Doufám, že až k tomu dojde, tak nejen aktualizují obsah hlášení a i SM100, ale vymění i hlasatele za nějaký lepší hlas a dispečeři budou lépe nakládat s hlášením a podávat je více srozumitelně.
Zajímá mě co chtěj dělat když „k přístupu na nástupiště použijte výhradně podchod“ nahradili „přijede k nástupištu č. 2 na kolej 12, při pohybu v kolejišti dbejte své osobní bezpečnosti“
Pokud bude dispečer nadále ovlivňovat, kdy jaké hlášení zazní, pak to je o ničem. Není to tak dlouho, kdy jsem čekal ve Strakonicích na hodně zpožděný rychlík (asi 90 minut) od Brna na Plzeň. Z Budějovic vypravili ale náhradní vlak, který přijel do Strakonic téměř v čase původního vlaku. Malý zádrhel byl ale v tom, že na tabuli byla nadále pouze informace o původním zpožděném vlaku a hlášení o náhradním vlak žádné nezaznělo. Tak jsem se z budovy na díval, jak cosi v podobě rychlíku odjíždí směrem Plzeň. Až v pokladně mi po telefonátech prozradili, co to odjelo. Další cestu… Číst vice »
Vlak si veze +45
Zpoždění hlášené ve třetí stanici: 5 min
Za 10 min 15 min..
Pokud se to nezměnilo od doby, co jsem jezdil 😆
Nechápu, proč se tohle dávno neřídí automaticky na základě dat z GRAPPu.
Jinak, nic se nezměnilo, klasicky třeba Louny – vlak měl už odjet z Loun, ještě ani nevyjel z Postoloprt, a na tabuli +5 😀
Pretože dáta z GRAPPu na to často nestačia. To čo požadujete, vlastne už dnes vedia všetky systémy na hlásenie, okrem toho jedného úplne najjednoduchšieho. Ale obsluha to koľkokrát vypína práve preto, že to vie robiť problémy. Viď ostatne vyššie Pavouk.
Nezměnilo, a dlouhodobě v této disciplíně drželi zlatou medaili v Olomouci, kde salámovou metodu dovedli k dokonalosti.
Zpoždění po pětiminutách vystoupalo na 1440 minut a pak jel vlak se stejným číslem?
Odkaz nefunguje!
Poté, co nesmyslně zrušili „místně příslušné“ znělky, další diletantské rozhodnutí.
souhlas. mínusové reakce jsou od ruských botů
Hlavně nejsou schopni napsat, proč KONKRÉTNĚ nesouhlasí – až takovou odvahu od mnoha „diskutujících“ čekat nelze.
A dalších deset svoji tupost potvrdilo i zde.
Ale houby. Spíš bych to viděl tak, že nikdo nemá potřebu se dohadovat o takových banalitách, které tady prezentujete jako hrozný průšvih a diletantství.
A plusy i mínusy postrádají jakoukoli váhu, když si jich můžete s minimem úsilí udělit i sám, kolik chcete.
Není to tak dlouho, kdy na to vyplácali několik stovek milionů a už je to tu zas…🤣🤣🤣 Korýtko je potřeba vyžrat až do dřevo…
A co takhle umělá inteligence místo managementu SŽ? Třeba by se konečně začaly dělat věci smysluplně.
Anebo by to bylo ještě horší. Učí se od lidí, teprve.
tak nechat jí se učit od managmentu spržele jí snad nikdo soudnej nenechá, protže by se naučila akorát tohle:
§1 Vždycky se to tak dělalo (Nikdy se to tak nedělalo)
§2 Ještě nic nepřišlo
§3 Všichni jsou na obědě
§4 Na to je předpis (Není na to předpis)
§5 Bylo by to příliš složité
§6 Cestující by to nepochopili
§7 Cestující by to zneužili
§8 Zpoždění k cestování prostě patří
§9 Nedělejte problémy a nějak se domluvte
§10 Stejně to bude na hovno
Myslim, ze opravdu temer kazdy krok potvrzuje nutnost deratizace Dlazdene…
Pro mnohe mam pochopeni ale oddeleni drazniho rozhlasu se zjevne nudi. Mohli by treba zkusit zapracovat, aby na Wilsonaku nebyla kolej ohlasena 5 minut pred odjezdem. Jen to je trochu tezsi ukol nez delat sputeze na umely hlas…
Jako souhlasím, že to tam chce pročistit, ale problém hlaváku je spíš kapacitní než rozhlasový.
Snad bude rozhlas umět hlášku „již brzy“…
A ještě mě napadá že rozhlasáři třeba budou první mít přípravu na VRT 😀
„Vazeni cestujici, intercity expres ice4 do stanic Brno hl.n., Ostrava hl.n. a Krakow Glowny jiz brzy odjede z nastupiste cislo 4“
První přípravou na VRT byly pragotorny na brněnském hlavním nádraží, které měly mezi typy vlaků i ICE a TGV. Bohužel před pár lety je nahradilo novější zobrazovací zařízení.
A před pár měsíci opět nové. Protože je potřeba utratit další love..