Nejprve nové nádraží, pak někdy rychlejší trať do Prahy. V Liberci vybírají podobu terminálu

Vizualizace Central Station v Liberci. Foto: Správa železnicVizualizace Central Station v Liberci. Foto: Správa železnic

Odhadované náklady na stavbu jsou 1,839 miliardy korun.

Správa železnic společně s Libereckým krajem a Libercem vypsala architektonickou soutěž na podobu budoucího dopravního terminálu v Liberci. Ten má vzniknout v prostorách stávajícího nádraží a jeho okolí. Propojí vlaky s autobusy a tramvajemi.

Společnou soutěž organizuje administrativně společnost Havel & Partners, kompletní zadání je na profilu zadavatele Správy železnic. . Odhadované náklady na stavbu jsou 1,839 miliardy korun, vítěz soutěže současně získá zakázku na zpracování projektové dokumentace. Na první tři ceny v soutěži je připraveno celkem 10,8 milionů korun.

O novém terminálu se ve městě mluví několik let, Liberecký kraj původně používal v rámci světovosti svých dopravních odborníků název Central Station. Nyní je označen jako Krajský terminál. Projekt má získat na významu s modernizací tratě z Liberce do Prahy, o které se mluví desítky let a nově Správa železnic slibuje, že ještě v této dekádě se začne stavět.

Drážní inflace. Náklady na rychlejší trať z Prahy do Liberce stouply za rok o 57 %

I příprava architektonické soutěže ilustruje, jak vážně Správa železnic pracuje se svými sliby o termínech. Loni v červenci při návštěvě Liberce generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda uvedl, že soutěž vypíšou na podzim 2024. Reálně došlo k vypsání minulý týden.

Zkrácení přestupních vazeb

Nový terminál má výrazně zkrátit přestupní doby mezi vlaky a autobusy. Autobusové nádraží je sice relativně blízko od nádraží, k přestupu mezi dopravními prostředky způsobem hrana–hrana má ale tento model daleko. Například mezi 5. nástupištěm železniční stanice a autobusovým nádražím je vzdálenost přes 400 metrů.

Jde o ambiciózní projekt, který významně zlepší nejen přístup k vlakům, ale také k ostatním druhům veřejné dopravy v rámci připravovaného dopravního terminálu. Současně pomůže nastartovat transformaci celého území. Cílem Správy železnic není nic menšího, než vrátit libereckému nádraží původní lesk a učinit z něj opět pulzující srdce celé lokality, které nabídne všem cestujícím snadnou orientaci a intuitivní přestup na navazující druhy dopravy,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Dominantní částí celého dopravního terminálu zůstane i nadále historická budova nádraží z roku 1859.

Soutěž je dvoufázová. Návrhy bude hodnotit porota složená ze zástupců všech tří spoluzadavatelů a nezávislých odborníků z oblasti architektury a dopravy. Pět nejlepších pak vyzve k jejich dopracování ve druhé fázi. Výsledky by měly být známy na začátku příštího roku, kdy budou rovněž představeny veřejnosti.

Architekti mají vyřešit budoucnost autobusového nádraží

Dlouhodobou snahou Libereckého kraje je zrychlit vlakové spojení mezi Libercem a Prahou. S tím souvisí i celková modernizace libereckého vlakového nádraží a vznik nového krajského dopravního terminálu. Jeho základem se stane stávající budova libereckého nádraží. Propojením její odjezdové a příjezdové haly a doplněním dalších služeb vznikne velký společný odbavovací prostor odpovídající významu pátého největšího českého města,” říká k záměru hejtman Libereckého kraje Martin Půta.

Součástí soutěže bude také prověření budoucí zástavby stávajícího autobusového nádraží, kde je plánována výstavba kapacitního parkovacího domu a bytových domů. Architekti by zároveň měli zohlednit připravovanou rekonstrukci budovy Skloexportu, která by mohla sloužit jako administrativně-správní centrum.

Tratí národní ostudy rychlostí 55 km/h. Vyzkoušeli jsme přímý vlak z Liberce do Prahy

Jde o zásadní dopravní uzel, kterým denně projede zhruba 45 tisíc cestujících. Výstavbou moderní železnice přitom očekáváme, že dojde k navýšení až na dvojnásobek. Pokud chceme rozvíjet město s výhledem na budoucí generace, musíme se důsledně věnovat i oblasti dopravy,“ říká primátor statutárního města Liberec Jaroslav Zámečník.

Vizualizace přestupního terminálu v Liberci. Foto: Liberecký krajVizualizace přestupního terminálu v Liberci. Foto: Liberecký krajVizualizace přestupního terminálu v Liberci. Foto: Liberecký krajVizualizace Central Station v Liberci. Foto: Správa železnicVizualizace Central Station v Liberci. Foto: Správa železnicVizualizace Central Station v Liberci. Foto: Správa železnicVizualizace Central Station v Liberci. Foto: Správa železnicVizualizace Central Station v Liberci. Foto: Správa železnic
Tagy Central Station Liberec Krajský terminál Liberec liberec Liberecký kraj Správa železnic železniční spojení Praha - Liberec
20 komentářů