Nejprve nové nádraží, pak někdy rychlejší trať do Prahy. V Liberci vybírají podobu terminálu
Vizualizace Central Station v Liberci. Foto: Správa železnic

Odhadované náklady na stavbu jsou 1,839 miliardy korun.
Odhadované náklady na stavbu jsou 1,839 miliardy korun.
když se řekne v Liberci kraj, myslí se tím okres Liberec…
Vy fantastové, nejdříve si zavedte na koleje elektrické vedení a pak se začněte pouštět do větších akcí.
Ti fandové,co blokují již po desetiletí elektrifikaci tratě Liberec – Praha sedí ale v Praze.
Krom Liberce je v běhu také soutěž na terminál Chomutov a připravuje se rovněž soutěž na stanici v Mostě.
Liberec při současném stavu infrastruktury a rozsahu dopravy nové nádraží v podstatě vůbec nepotřebuje. Je sice neprehledné, ale kdo se už tím motoráčkem někam rozhodl, ví že to patří ke koloritu věci.
Spíš mám dojem, že se to dělá na oko, jako aby se v tom Libereckém regionu něco stavělo. A laici si třeba budou myslet, že už se dělá ta slavná rychlotrať do Prahy, chudáci.
Hlavně nez nějaká lepší trat bude, tak můžou jet už prvni rekonstrukci toho nového nádraží
No a ví se, jestli na prahu budou dvě nebo koleje nebo jedna?
Už teď budovat patky TV a pak je rušit při změně konfigurace… atd
Na většině trasy 2 koleje, jen u Loutková kousek jedná ale to je v polích takže by nemusel být problém to v budoucnu rozšířit
Tak hlavně aby tam zbyly taky nějaké koleje, resp. peróny. Ty 4 ostrovy se mi na pravděpodobný počet do LB zaústěných linek zdají odhadem dost málo – i když je možné, že to zachrání dělené koleje a ty šturcy. Dost bude samozřejmě záležet na jejich zapojení do jednotlivých traťových kolejí… Čímž se dostáváme k tomu nejdůležitějšímu: Jestlipak už je v plánu dostatečný počet tranzitních kolejí vedle nákladního nádraží? To jest 2 do Turnova / Boleslavi, a pro směry Česká Lípa a Jablonec dohromady by to myslím chtělo celkem 3 (jednu extra pro každou trať a jednu „na záporný obrat“ třeba… Číst vice »
Tady je schéma Liberce ze SP. https://ctrlv.cz/sjNT Traťové koleje jsou 3, víc by se jich pravděpodobně stejně nevešlo mezi ulice Doubská a 28. října, leda na úkor výtažné koleje a/nebo výrazného zkrácení/zmenšení počtu nákladních kolejí. V oblasti nákladního nádraží je tam rozšíření o čtvrtou kolej (na schématu bez označení a jako manipulační), je otázka, zda by v některých situacích mohla pomoct jako variantní cesta). Níže byl ještě dotaz na počet/délku nákladních kolejí. Dnes je v nákladní skupině 8 dopravních kolejí, ale pouze 3 jsou delší než 500 m (max 572 m) a od severu jsou přístupné jen přes úrovňová nástupiště.… Číst vice »
Tady ještě jižní část uzlu. Před spojením jablonecké a českolipské trati je tam spojka od ČL do turnovské (prostřední) koleje. https://ctrlv.cz/kPIc
Hm, takže ve snovém světě, že od Jablonného se „přece“ jezdí na dolní, budeme žít i po miliardové stavbě? No tak to tzv. „gute Nacht“. Obětovat (aspoň) jednu kolej v ranžíru by myslím problém být nemusel, pokud se ještě jedna osa na jih vážně nevejde, a pokud jde o to vámi zmíněné místo, tak už dnešní most má 25 m a těch 5 kolejí tam „skoro“ je. K tomu severu: Takže od Chrastavy se prakticky vždy pojede 50 km/h (lze důvodně očekávat potřebu současně jezdit Frýdlant), protože – se šetří na typu výhybek, nebo se to fakt nevejde? To pro… Číst vice »
Ještě situace: https://ctrlv.cz/vlRB Ono je to úzké místo „složené ze dvou“ – v km 147,2 vpravo a 147,4 vlevo, ale s ohledem na oblouk a výhybky by se tam další kolej dávala jen velmi obtížně. Kolej 5 je ještě na 60, tam schéma trochu klame. 7+9 omezuje prostor pro oblouk „do šířky stanice“. Grafikon jsem nestudoval, ale nebude spíš snaha jezdit dvoukolejně až po konec souběhu tratí, kde mají být spojky na 120? Přece jen z Liberce je to skoro 2,5 km. Liberec neznám, ale z mapy mi přijde, že kolej 24a je výtažná se svážným pahrbkem. Ta by padla… Číst vice »
Takže provoz 740m vlaků se bude řešit jak?
Můžete vysvětlit, jak má efektivně fungovat nákladní doprava po trati TEN-T (od roku 2024 zařazena do TEN-T) přes uzel Liberec, když tam budou jen dvě složené koleje o délce přes 665 m? To projektant myslí vážně? Tolik keců všude o podpoře nákladní železniční dopravy a nějvětší špunt celé této trasy do Polska a Německa zazdíte pouhými dvěma kolejemi pro efektivní nákladní vlaky? Přetížení Děčína (a v budoucnu samořejmě hned od spuštění Krušnohorského tunelu i jeho přetížení) nehodlá nikdo řešit vytvořením kapacitní kvalitní tratě pro nákladní dopravu do Německa? S kolika nákladnimi vlaky a jaké délky a proč počítáte po dokončení… Číst vice »
10 hran vám přijde málo? Plánujete výstavbu nějakých nových tratí? Pro náklady to tam je luxus..jen nevím co se tam bude vozit..dyť se tu krom dřeva a ropných produktů nic nevozí..to druhé výhledově možná skončí, tak zůstane jen to dřevo..to jezdí 1-2x týdně..
Takže zaústění dvou různých tratí „opět provizorně“ po jediné koleji je jako dlouhodobě cajk…?
Pak někdy rychlejší trať…takže nové moto: „již Vaši vnuci do Liberce – rychleji a moderně!“.
Pokud půjdou veškeré práce stejně rychle jako stavba tramvajové tratě do Rochlice,je v podstatě vyhráno.
Tempem SŽ a částečně i jejich diletanstvím v určování termínů bych to spíše viděl na prapravnuky.
Prapravnuky v důchodovém věku 😎
Na co rychlejší trať do Prahy . ….aha oni zas budou volby…..jinak je to blbost třeba ve Zlíně či v Ostravě si můžeme o podobném časovém dojezdu s Prahou nechat hleda tak zdát.
Vzdušná vzdálenost Praha – Ostrava 275 km, po železnici 356 km, doba jízdy vlakem 3:13 h. Vzdušná vzdálenost Praha – Liberec 100 km, po železnici 140 km, doba jízdy vlakem 2:34 h. Víc koment netřeba. 😉
Dokonce jen: Vzdušná vzdálenost Praha – Liberec 86 km
Věčně ukřivděný chachaři.
Co ve Zlíně a Ostravě, ale taková Paříž je z pohledu dojezdu do Prahy extra Vidlákov 😀
Opět nula hran přístupných bez podchodu, ale zase je to drahé, no, to se musí nechat…
No tak někde se ten plot postavit musí…
SŽ se nám zamilovala do přestaveb velkých nádraží.
Já vám nevím, ale nebylo by dobré vlakovou dopravu zrychlit přestavbou tratí. Pomalá železnice do těch nových nádraží víc cestujících nepřiláká.
Ne? Ani když tam udělají skanzen, či muzeum parní železnice? Nebo tam budou dělat výstavy o VRT. Lidi můžou přijet busem a auty, koneckonců vybudování silničního zázemí místo kolejového je jasným cílem této akce. Vy bystě furt chtěli jezdit vlakem jako v 19. století, no fujky.
Kudy budou jezdit 740m nákladní vlaky? Počítá vůbec tahle modernizace s takovými vlaky do budoucna? Nevidím tam ani jednu vhodnou předjízdnou kolej.
Nepočítá. Cílem je stejně jako v Jihlavě zdemolovat co nejvíce kolejí a prostor vyasfaltovat, zdobné budovy z 19.století zbourat. Protože jsou přece ty škaredé staré budovy neudržované, ošuntělé a neopravené. Zelená infrastruktura – koleje v trávě – do města nepatří. Jen asfalt, aby se město pořádně rozhicovalo.
Ale no tak, snad se dá diskutovat věcně.
Každopádně to vypadá na mnohaleté zazdění uzlu Liberec pro trasu TEN-T. Nelíbí se mi to ani trochu.
Výše jsem dával schéma a situaci. Jsou to ty dvě koleje nejblíž VB, pokud se obsadí vcelku až do nákladního nádraží.
Přemýšlím, zda někoho nenapadlo udělat pod nádražím tunel pro tramvaje a MHD?
Asi takto: https://mapy.cz/s/kegesecafu
To by bylo ideální.
Podle mého nemá tunel smysl. Tramvaj by se tak zkrátila o jednu stanici Viadukt a autobusy po Hanychovské stejně nejezdí. Od nádraží směrem na periferie jezdí busy Švermovou (linky 16, 22) a Žitavskou (27) a ještě sporadicky. To samé směr do centra.
Smysl by dávalo přisunutí většího množství linek městských autobusů k vlaku. To, si myslím, by bylo větším přínosem pro cestující, než se snažit o přestupy vlak/bus hrana/hrana pro linkové busy jezdící do/z Liberce.
Jenže přesunout centrum MHD z Fügnerovy k nádraží je nejspíš sci-fi.
Moc v tom nevidím smysl. Úspora času minimální, náklady obrovské.
Tramvaje teď bez problému zastaví před nádražím a obslouží krkonošskou a viadukt kam chodí dost lidí z Franťáku.
Krom toho Liberec nemá prachy ani na údržbu natož na takový tunel 😀
Vycházím – li z toho, že podchod povede i na druhou stranu, tak by to mohl být tunel už jen „poloviční“ 🙂
Teď to asi úplně nechápu.
Myslíte dát tramvaj do podchodu pod nádražím? Společně s chodci??
+ ještě jako argument proti dodám, že ulice na druhé straně je opravdu velmi úzká a hnát tam tramvaj by vyžadovalo poměrně dost demolic.
Napadlo, tedy částečně:
za totáče byl vážně prezentovaný návrh následné úpravy před nádražím po dokončení tunelu. Autobusák měl být spojen podchodem pod ulicí přímo v úrovni odjezdového tunelu. Do této úrovně do odjezdové tunelu se mělo vstupovat i v tom parčíku vedle 1.maje
za první republiky byl návrh na silniční tunel pod nádražím navazující na ulici Tatranská, tedy v prostoru tramvajového depa.
Jaký má význam ta silnice mezi stáním pro autobusy a kolejištěm? Kdyby to byla alespoň jednosměrka a místo druhého pruhu staní K+R… Nebo kdyby místo silnice navrhli ještě jeden peron pro autobusy, takhle se proti současnému stavu na AN počet stanovišť zredukuje zhruba na polovinu, možná ani to ne, objednavatel dopravy si pak vymyslí ve špičce odjezdy různých spojů z jednoho stanoviště po pěti minutách po sobě, lidi z toho budou zmatení a polezou do špatných autobusů, řidiči se tam budou jebat mezi sebou, že jeden má být už pryč a pořád nabírá lidi, zatímco další už má přistavit na… Číst vice »
je to přeložka současné ulice Žitavská – Nákladní, která vede aktuálně před nádražím, kde bude nově vytvořena pěší zóna.
Ono způsobů přístavby busů k hraně a tvar pudorysu hran a dopravní režim v autobusové zastávce s více stáními může být různý. Třeba pilovitý.
Nesmíte bejt moc konzerva.
K „pilovitému“ stání:
§ 24
Otáčení a couvání
(3) Vyžadují-li to okolnosti, zejména nedostatečný rozhled, musí řidič zajistit bezpečné otáčení nebo couvání pomocí způsobilé a náležitě poučené osoby
K tomu
a) Vidíte při couvání za autobus? Pokud ne, máte „nedostatečný rozhled“
b) Že se to tak leckde děje, ještě neznamená, že je to správně.
1) Samozřejmě je kravina stavět v Liberci nádraží za 2 miliardy, když tam nevede kloudná trať.
2) Líbí se mi ten návrh se zachováním ostrovní stanice.
3) Na rozhraní silnice a kolejí by mělo bejt nástupiště umožňující přestup hrana-hrana z vlaku na MHD/autobus.
Co je to ta ostrovní stanice?
tak vám se líbí ostrovní stanice a pak tam chcete udělat hrana-hrana? to si docela odporuje. Samozřejmě pro Liberec by to chtělo všechno hrana-hrana..několik kusých z obou směrů a na konci jedno průběžné, tím dostanete lehce třeba 7 hran přístupných po terénu (+ jedno ostrovní průběžné do rezervy). Liberec není průjezdné nádraží, v současnosti tam vše končí, ani výhledově si myslím, že tomu nebude o moc jinak a mnohem větší „provoz“ tam tvoří nástup/výstup, než přestup mezi vlaky, takže odložené nástupiště „mimo“ tam fakt nedávají smysl.
Docela mě mrzí, že se to snaží přiblížit, ale vlastně to přiblíží jen na oko, za mě mnohem lepší návrh by byl tam udělat 3+3 kusé koleje + 1 průběžné nástupiště přístupné úrovňově a s autobusy hrana-hrana..případně pro rezervu ještě jedno ostrovní nástupiště. S ohledem na směry a oběhy vlaků by to pokrylo bohatě vše, bylo by to opravdu blízko jak od busu, tak od tramvaje, tak i parkovacího domu. Namísto chůze nahoru dolů podchody a procházce „pod autobusákem, silnící a objízdnými kolejemi). Ano bylo by to náročnější pro průjezd nákladů, ale i při minimalistické rekonfiguraci kolejiště by to už… Číst vice »
Na nové vizualizce vypadá tak dnes kráná budova opět jako šedý mor, navíc pod názven „central station“ místo hlavního nádraží, čím autoři dávají jasně najevo svoji úctu k ČR a její dávné kráse.
Taky to v Reichenbergu mohlo být Hauptbahnhof.
Utracime nesmysly za nádraží a trasy se víceméně neposouvaji.. Jdou prostě cestou menšího odporu.. Modernizace nádraží se jim dělá jednodušeji.
Za mě jen snaha utratit rozpočet ale přínos minimální.
Rozkaz zněl jasně – stavět. Užitečnost už nikdo nehodnotí. Kupka by měl najít nového Mátla, než odejde.
Opravdu zněl rozkaz stavět? Na trati kde se snad 60let nekoplo dosud platilo spíše nestavět, ale řízeně nechat chátrat.
Však SŽ staví – železniční nádraží. Já bych radši rychlejší vlaky. Podle mě je business přeprava cestujících, ne čekání nádraží. Ale holt priority jsou jinde.
Za trojku terminál a pak šup natřenou 810 padesátkou do Vysočan
To víte, železnice byla uměle klasifikována jako muzeum a zodpovědní se zuby nehty drží, aby to tak skutečně bylo. Silniční propaganda jede na plné koule a při představě, že by do Liberce jezdil moderní elektrický vlak rychlostí okolo 160-200km/h a autíčka by přišla o status nejúžasnější dopravy ever, se jim dělá zle.
Železnice se podkopává sama. Kdyby byla silnicní sit na stejne urovni, vede z Prahy do Liberce jen silnice III.třídy.
Chlape, tvl, železnice má vlastní mozek a řídí se sama pomocí umělé inteligence? Železnici podkopává diletanské MD a nekompetentní SŽ, aka sabotéři vlastní dopravní infrastruktury. Neboli banda českých neschopů co nemaj rádi česko a české občany. Vás asi doma vychovávali, že za tvé pětky může učitelka.
jak se železnice podkopává sama?
Třeba tím, že ŘSD ukončí do roku 2032 nebo 2033 základní dálniční síť. Pak představila smysluplnou studii, co bude stavět do roku 2050, aby to dávalo ekonomický smysl, takže bude řešit EIA, územní řízení a stavební povolení.
Správa železnic vymyslela VRT, které má ulevit stávajícím přetíženým tratím, jejíž realizace je v nedohlednu, protože nebude dávat ekonomický smysl bez napojení na zahraniční tratě.
…smysl bez napojení na zahraniční tratě.
Škoda, že všichni okolo (vyjma Slovenska) již VRT urychleně budují. V reportáži Bilance si můžete dohledat, že kdo chce cestovat z Berlína do Vídně, jezdí oklikou přes Bavorsko a Linec. Takže čeští hlupáčci jsou v Evropě mimo hru a nápravu situace neschopné MD stále oddaluje. https://ct24.ceskatelevize.cz/rubrika/ekonomika-17#sledujte=2
Modernizace trati z Prahy do Liberce začala už v minulém desetiletí, jen se o tom tehdy ještě nevědělo.
Devastace krásné ostrovní historické budovy, kterou SŽ záměrně neudržuje. Likvidace kolejí a výstavba terminálu pro autobusy v prostoru zrušeného kolejiště. A to všechno proto, že si někdo myslí na pozemky pod současným autobusákem….
Myslíte ty pod kterými je tunel a nesmí se tam nic stavět?
Právě, že to tam bylo výrazně zesíleno aby se tam stavět mohlo.
Cože??? 😀
Myslíte tu prakticky nevyužitelnou budovu, která aktuálně slouží tak akorát jako tělocvična?
Díky aroganci SŽ nevyužitá. Mohla by tam být třeba restaurace s posezením na peronu. Stačí jen přemýšlet a mít účtu k tomu co postavili naši předkové.
Původní nádražka se neuživila, i když měla vchod z chodníku. Ta na „ostrově “ by na tom byla lépe?
Přesně.
Marně vzpomínám, že by na ostrově byla někdy dřív (osmdesátky) nádražka. Vybavím si Kulturní středisko (čti čekárnu) a pekelně smradlavé záchody mezi nást. 1/3. Z občerstvení snad jen stánek nad schodištěm (u podchodu Východ). Tedy jestli to tehdy nebyla jen trafika.
Nádraží v Liberci je momentálně hlavně terminál pro příměstskou železnici, lidé přichází a rovnou sedají do vlaku/odchází do města.
Kdo chce na kafe, jde vedle do Doku, pivo/jidlo se taky dá sehnat.
Nádraží je momentálně obrovské, ale moc pro cestujícího ne moc přívětivě. Nikde blízko vlaku se nedá rozumně sednout, druhá ostrovní budova je jenom pozůstatek historie. Nové uspořádání terminálu za mě osobně velký krok vpřed.
Naprostá pravda. Perfektně shrnuto.
Protože nikdo nevidí dopředu a nikomu se nechce myslet. Proto taky železnice v Česku hnije a nikam se neposouvá.
No kéž by to fungovalo stejně rychle jako výstavba parkovacích domů v Liberci. Tam se víc kecá než koná.
Tak zase vymysleli, jak udržet železnici Praha-Liberec o něco déle nekonkurenceschopnou vůči automobilům. Jdou na to fikaně, jakoby dělají vše proto, aby to bylo opraveno co nejdříve, ve skutečnosti je to jen další důvod k prodlužování nynějšího tristního stavu na kolejích. A pokoutně se nám budou snažit podsouvat rozvoj dálnic po roce 2050. Ty kecy Svobody jsou na kriminál, ale dokud voliči mlčí, o nic vlastně nejde. Už těm zatrápeným sabotérům někdo zatněte tipec, v 19. století postavili 100km nové tratě za dva roky a tady ta banda neumětelů za tu dobu není schopna ani udělat projekt.
Jak někdo? Proč to neuděláte Vy, Franz?
A kdo ho tam pustí? Sosna s Hlubučkovou, Kušnírem a Nejezchlebem? To určitě.
Místo autobusového nádraží který je dostatečně blízko tomu vlakovému má být parkovací dům a autobusové nádraží se má zmenšit a dát k vlakovému nádraží. A tam kde jsou teď koleje má vézt nějaká nesmyslná silnice skrz nádraží. Celé mě to přijde jako špatný návrh. Tam jak je ta mezera mezi nádražní budovou a nástupištěmi je pro nákladní vlaky. Liberecké nádraží je nádraží odkud jezdí vlaky do 5ti směrů takže tam nějaký ten pohyb vlaků a manipulace s vlaky probíhá. Spíš by se měli zaměřit na trať elektrifikaci tak aby ta trať měla co nejvyšší rychlost aby konkurovala s dálnicí.
Tušíte jaké je využití kolejí, místo kterých má „vézt nějaká nesmyslná silnice“?
Máte představu o rozsahu nákladní dopravy na liberecku?
A jaká manipulace s vlaky tam probíhá? V osobní dopravě tak akorát návoz z depa, všichni tam točí motoráky, rychlíky dokonce přejdou bez úvratě z jedné linky na druhou. Teoreticky se tam ještě někdy objeví lokomotivy na nové trati na Prahu, ale spíš to budou už jednotky nebo aspoň vratné soupravy.
Věřím, že Terminál vyjde nakonec aspoň na trojku. Podobně jako vystoupal špitál. Za slabou dvojku, přece nezamaže neoficiální majitel města bagr.
= snížení počtu kolejí, zbourání budovy, neznalost cílového stavu. Vítejte v Česku.
Cílový stav = méně vlaků, více aut. Zjevně.
Že se staví nádraží bez znalosti dopravního konceptu, to je něco tak neuvěřitelného, že se to neděje ani v Africe.
A bude toto nádraží přizpůsobené i pro budoucí elektrizaci tratí ve svém okolí?
Proč, elektrizace bude až nám někdy vyjde studie proveditelnosti (na trať IV. koridoru České Budějovice, Nemanice – Ševětín se dělalo pět studií). A pak se nadraží předělá. Peněz je dost.
Samozřejmě. Třeba bude ostrovní provoz z Liberce směrem na sever na Frýdlantsko, protože tam žádná velká modernizace asi nebude, pouze se budou řešit průchody 2 tunely a zadrátování. Více toho bude z Liberce na Turnov a dál na Mladou Boleslav. Základem je Aktualizace Zásad územního rozvoje Libereckého kraje, která se bude teď schvalovat a pak mohou začít další projekční kroky. Vše záleží na obcích a pak na investorovi.
To je sarkasmus, že jo?
Příspěvek je bohužel uveden několikrát, protože nebyl ze strany webu několikrát schválen a pak to takto vypadá. Objeví se to až po několika hodinách či dnech. Nerozumím tomu.
Samozřejmě. Třeba bude ostrovní provoz z Liberce směrem na sever na Frýdlantsko, protože tam žádná velká modernizace asi nebude, pouze se budou řešit průchody 2 tunely a zadrátování. Více toho bude z Liberce na Turnov a dál na Mladou Boleslav. Základem je Aktualizace Zásad územního rozvoje Libereckého kraje, která se bude teď schvalovat, a pak mohou začít další projekční kroky. Vše záleží na obcích a pak na investorovi.
Samozřejmě. Třeba bude ostrovní provoz z Liberce směrem na sever na Frýdlantsko, protože tam žádná velká modernizace asi nebude, pouze se budou řešit průchody 2 tunely a zadrátování.
To by nebyla Správa železnic, aby nedělala něco jinak, než se standardně dělá. Proč tedy nevyzkoušet i stavbu domu od střechy, alespoň nám nepoteče při dešti voda do základů 😁😁😁.
Třeba proto, že ministerstvo ve skutečnosti nechce lepší koleje…
Jojo, ještě by rychlými vlaky jezdilo více lidí než po dálnici a k čemu bychom pak tu D10 rozšiřovali na šest pruhů? Dyk by nám vynadali, že mrháme veřejnými penězi. Automobilní sociální inženýring v praxi, komunismus se vrací.
Ano, Kocourkov se vším všudy. A tak si tady žijeme…