Konec ostudy. Poláci po desítkách let slibů opraví peážní trať mezi Českem a Německem

PKP PLK chce opravu necelých tří kilometrů stihnout do poloviny října.
Z česko-polsko-německého pohraničí zmizí jedna z velkých dopravních ostud. Polský správce železniční infrastruktury PKP PLK ještě letos opraví 2,7 kilometrů peážní tratě z Hrádku nad Nisou do německé Žitavy. Stav trati je dlouhodobě velmi špatný a komplikuje rychlejší spojení mezi Libercem a Žitavou a dalšími městy v Sasku.
Vyplývá to ze zveřejněné zakázky na profilu zadavatele PKP PLK. Ze zadávací dokumentace vyplývá zvýšení rychlosti až na 120 km/h a kompletní výměna štěrkového lože. Vymění se koleje, po celé délce bude bezstyková kolej. Většina trati bude na betonových pražcích, dojde ke zvýšení traťové třídy. Opravou mají projít i přejezdy a odvodnění trati.
Termín pro podání nabídek je 23. dubna. Vítěz pak má dokončit proměnu trati do 15. října. Dosud je maximální rychlost na trati 40 km/h. V minulosti bývala ještě nižší, po roce 2017 došlo alespoň k dílčím úpravám.
O rekonstrukci se mluví desítky let, Německo i Česko dokonce Polsku nabízely, že si trať vezmou do své správy. Opravu měla řešit mezistátní smlouva. Polsko trať může využít maximálně pro přepravu lidí z Porajówa do Německa a Česka, trať není nijak napojena na polskou železniční síť. Podmínkou pro takové využití je ale vybudování zastávky, o které se také mluví.
„Při posledním jednáním s novým dolnoslezským maršálkem došlo i na téma opravy této trati. Slíbil, že se o to pokusí zasadit,“ řekl hejtman Libereckého kraje Martin Půta.
Další pokus o opravu peáže. Hejtman řešil s novým maršálkem, jak ukončit rychlost 40 km/h
Oprava peážní trati by měla skončit téměř ve stejný termín, jako modernizace stanic Hrádek nad Nisou a Chrastava na trati z Liberce do Žitavy. Správa železnic počítá s dokončením 30. září včetně opravy trati mezi Chrastavou a Hrádkem. Polská strana počítá s termínem do 15. října.
Oprava a modernizace trati by měla přinést zkrácení jízdních dob mezi Libercem a Žitavou o několik minut a zavedení taktové dopravy i lepších návazností na vlaky směru Görlitz a Cottbus.