Přeprava proti proudu na 18 pontonech. Správa železnic odhalila, jak chce přestěhovat Výtoňský most

Vizualizace přesunu konstrukce Výtoňského mostu do nové lokality. Zdroj: IPRVizualizace přesunu konstrukce Výtoňského mostu do nové lokality. Zdroj: IPR

Problémem mohou být dva mosty po cestě.

Správa železnic poslala k posouzení úřadům přepracovanou dokumentaci o vlivu na životní prostředí (EIA) ke stavbě nového železničního mostu přes Vltavu mezi Výtoní a Smíchovem. Oproti původní verzi obsahuje nově i přesnější plány na přestěhování současné konstrukce mostu, s kterou již Správa železnic pro provoz nepočítá.

Po dohodě s Prahou má být stávají konstrukce přesunuta do lokality Chuchle – Vltavanů. Dokumentace nově řeší detailnější popis samotného přesunu, ve zbytku je stejná.

Ke stěhování dojde po vodě pomocí pontonové sestavy. Každý ponton má mít nosnost 18 tun a rozměry 12,4 x 2,4 x 1,8 metrů. „Pontony budou mezi sebou propojeny tak, aby umožnily v celé své ploše zaplavení pod jednotlivá mostní pole. Tato pontonová plošina bude vystrojena čtveřicí inventárních ocelových podpor sestavených z dílců, které umožní spuštění ocelové konstrukce nad vodu nebo zvednutí pro nové uložení mostu,“ popisuje Správa železnic plánovaný postup pro přesun.

Zdržení s plány na nový Výtoňský most. Ministerstvo ukončilo řízení, SŽ chystá nové oznámení

Podle plánů půjde o složitou logistickou operaci. Po zaplavení soustavy pod mostní pole dojde ke stabilizaci pontonů pomocí hydraulických nohou opřených o dno řeky. „Pilířová sestava se aktivuje pod uzly obou příhrad za účelem nadzvednutí ocelové konstrukce z ložisek. Celé mostní pole se společně s pontony pootočí, aby bylo umožněno postupné spuštění celého pole nad řeku,“ plánuje SŽ. Poté dojde k demontáži chodníkových konzol, které by bránily v ponoru při podplouvání pevných překážek.

Výtoňský most přestěhujeme do Modřan, rozhodli radní. Krok však musí schválit UNESCO

Prohrábka koryta

Na Vltavě bude celá soustava čelit dalším problémům v podobě budoucího Dvoreckého a stávajícího Barrandovského mostu. Pro podeplutí bude částečně zanořena do vody. Správa železnic bude dopředu řešit i možnou prohrábku dna koryta řeky pod mosty.

Vizualizace přesunu konstrukce Výtoňského mostu do nové lokality. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýUmístění Výtoňského mostu v Modřanech. Foto: Správa železnicVizualizace přesunu konstrukce Výtoňského mostu do nové lokality. Zdroj: IPRVizualizace přesunu konstrukce Výtoňského mostu do nové lokality. Zdroj: IPRVizualizace přesunu konstrukce Výtoňského mostu do nové lokality. Zdroj: IPRVizualizace přesunu konstrukce Výtoňského mostu do nové lokality. Zdroj: SŽVizualizace přesunu konstrukce Výtoňského mostu do nové lokality. Zdroj: SŽVizualizace přesunu konstrukce Výtoňského mostu do nové lokality. Zdroj: SŽVizualizace přesunu konstrukce Výtoňského mostu do nové lokality. Zdroj: SŽVizualizace přesunu konstrukce Výtoňského mostu do nové lokality. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný

Správa železnic v materiálu řeší i následné umístění mostu. Po instalaci a upevnění na nové místo dojde k nátěru protikorozní barvou a montáži nové mostovky. Přístupy po obou stranách jsou navrženy pomocí ocelobetonových lávek šířky 3,5 metru, kterými bude překonán výškový rozdíl mezi okolním terénem a požadovanou výškou uložení mostu danou potřebným plavebním průřezem na řece.

Správa železnic letos v únoru dokumentaci EIA stáhla právě kvůli konkrétní definici lokality pro nové umístění mostu. „V době podání loni v červnu nebylo totiž jisté, že Praha s tímto plánem bude souhlasit,“ uvedl v únoru ředitel odboru přípravy staveb Pavel Paidar.

O budoucnosti mostu není stále definitivně rozhodnuto, proti stavbě nového vznikla petice, jejíž autoři bojují za záchranu stávajícího v současné lokalitě. Proti plánům SŽ bujuje i nadační fond Vyšehradský most, který si nechal od britských a švýcarských mostařů vypracovat studii proveditelnosti opravy mostu ve stávající podobě.

Nechápu, jak může být v Česku vůbec někdo proti, říká o opravě Výtoňského mostu britský expert

Zda jsou plány na novou konstrukci a stěhování mostu v souladu s památkovou ochranou UNESCO má rozhodnout připravovaný audit HIA.

„Zachovává historickou formu a neruší.“ Nový Výtoňský most má dokumentaci pro EIA, počítá s 430 vlaky denně

Tagy EIA Modřany Správa železnic Vyšehradský most Výtoňský most železniční most pod vyšehradem
127 komentářů