Z Prahy vyjedou o víkendu letos poprvé sezónní vlaky, kraj chce modernější vozidla

Nová soutěž by měla zahrnout i kvalitativní parametry.
Do dalšího roku existence vstoupí o víkendu provoz rekreačních vlaků z Prahy do Středočeského kraje i dalších destinacích v jiných krajích. Středočeský kraj v tomto segmentu dopravy plánuje velké změny.
Dojde k nim ale nejdříve od roku 2028. Stávající smlouva s KŽC Doprava platí do prosince 2027, v případě výkonů Českých drah (Cyklohráček + Cyklo Brdy) jsou součástí velké smlouvy na veškerý provoz vlaků PID do roku 2029.
Podle radního pro veřejnou dopravu Petra Boreckého by měla proběhnout na provoz těchto vlaků řádná soutěž, v které budou i jiné kvalitativní parametry.
„Tyto vlaky budou mít v systému středočeské veřejné dopravy své místo. Počítáme s tím, že v okamžiku, kdy vyprší smlouvy stávajícím provozovatelům těchto spojů, vybereme nové provozovatele ve standardním výběrovém řízení, případně budou tyto výkony zahrnuty již do v současnosti připravovaných výběrových řízení,“ uvedl Borecký.
Podle něj budou podmínky na vlaky podobné jako u jiných spojů: nízkopodlažnost, wi-fi, klimatizace či prostor pro přepravu kol a kočárků. To dosud většina těchto rekreačních vlaků nepřipomíná, pro cestující je jízda s nimi návratem do minulého století.
244 korun za kilometr
V jiných krajích pro podobné sezónní vlaky využívají volnou kapacitu dopravců s novějšími vozidly. Například Liberecký kraj vypravuje za výrazně nižší cenu sezónní spoje z Liberce do Doks a Mikulášovic s modernějšími nízkopodlažními jednotkami Siemens Desiro.
Středočeský kraj se za vlády ANO 2011 rozhodl skloubit poptávku po víkendových výletech s železniční nostalgií a soukromým byznysem Bohumila Augusty, majitele KŽC Doprava. Augusta se v minulosti pokoušel své spoje zahrnout i do objednávky jiných krajů, se svým Lužickohorským rychlíkem ale v případě Libereckého kraje neuspěl.
Pražský organizátor dopravy Ropid uvedl, že provoz těchto vlaků po roce 2027 zatím neřešil. „Pro rozhodnutí o pokračování nebo nepokračování provozu těchto vlaků bude nicméně podstatné stanovisko Středočeského kraje, který je spoluobjednatelem těchto vlaků,“ dodal mluvčí Ropidu Filip Drápal.
Provoz sezónních spojů není levnou záležitostí. Podle aktuálního dodatku ke smlouvě KŽC Doprava dostává za každý ujetý kilometr přes 244 korun za kilometr.
Do systému rekreačních sezónních vlaků patří tyto spoje, ve kterých platí jízdní doklady PID.
Cyklohráček
Praha hl. n. (8:49) – Slaný (10:38)
Slaný (11:02) – Praha-Smíchov (12:37)
Praha-Smíchov (13:18) – Slaný (14:50) – Zlonice* (15:05)
Zlonice* (16:47) – Slaný (17:00) – Praha hl. n. (19:01)
* v trase Slaný – Zlonice jede jen ve dnech 26. 4., 24. 5., 28. 6., 26. 7., 23. 8., 27. 9. a 28. 10. 2025
Cyklo Brdy
Praha hl. n. (8:32) – Beroun – Příbram – Blatná (11:06)
Blatná (16:49) – Příbram – Beroun – Praha hl. n. (19:21)
Český ráj
Praha hl. n. (8:47) – Jičín – Turnov (11:52)
Turnov (16:04) – Jičín – Praha hl. n. (19:18)
Kokořínský rychlík
Praha hl. n. (8:36) – Mělník – Mšeno (10:22)
Mšeno (16:58) – Mělník – Praha hl. n. (18:45)
Lužickohorský rychlík
Praha hl. n. (8:59) – Bezděz – Krásná Lípa – Mikulášovice dolní nádraží (13:11)
Mikulášovice dolní nádraží (15:12) – Krásná Lípa – Bezděz – Praha hl. n. (19:31)
Rakovnický rychlík
Praha hl. n. (9:05) – Beroun – Křivoklát – Rakovník (10:46)
Rakovník (12:04) – Křivoklát – Beroun (12:54)
Beroun (15:06) – Křivoklát – Rakovník (15:53)
Rakovník (16:16) – Křivoklát – Beroun – Praha hl. n. (18:20)
* spoje vedené odpoledne v trase Rakovník – Beroun a zpět jedou jen od 28. 6. do 31. 8. 2025
Brdský motoráček
Vlak jezdí jen v sobotu a také 18. 4., 1. 5., 8. 5. a 28. 10. 2025
Praha hl. n. (7:55) – Mníšek pod Brdy – Dobříš (9:22)
Dobříš (13:19) – Mníšek pod Brdy – Praha hl. n. (14:53)
Posázavský motoráček
Vlak jezdí jen v neděli a také 21. 4. 2025
Praha hl. n. (14:55) – Davle – Týnec nad Sázavou – Čerčany (16:25)
Čerčany (17:38) – Týnec nad Sázavou – Davle – Praha hl. n. (19:29)