Z Prahy vyjedou o víkendu letos poprvé sezónní vlaky, kraj chce modernější vozidla

Rakovnický rychlík v Hýskově. Foto: RopidRakovnický rychlík v Hýskově. Foto: Ropid

Nová soutěž by měla zahrnout i kvalitativní parametry.

Odebírat
Upozornit na
guest
107 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Juraj

Jsem velmi mile překvapen úrovní diskuse, kde spousta lidí správně pojmenovává zdánlivě protichůdné argumenty nostalgického turistického provozu. Ono to fakt není úplně černobilé. Na jedné straně je prostě špatně, že Ropid/IDSK Augustovi nabagroval výkony horem-dolem. Na straně druhé pokud existuje nějaký spoj, kde je retrosouprava akceptovatelná, je to právě na těch zážitkových linkách, kde svým způsobem i cesta je cíl. Ani jedna z těch linek není vyloženě rychlá, je to jedno z mála ideálních míst pro stahovací okna, kde děti mohou čumět ven a kochat se krajinou a mít z toho zážitek na dlouhou dobu. V tomto je určitá přidaná… Číst vice »

regionovan

Jen škoda žádných “turistických” spojů do Džbánu.

michawel2

Podle mě to je otázka definice. Na jedné straně turistické vlaky, kde očekávám: jednoduchý nástup se zavazadlem, hodně prostoru pro kola, prostor pro relaxaci a dále prostor pro vozík, vč. toalety. atd. A zároveň 100% spolehlivé, s možností níže zmíněné rezervace přepravy kol a jezdící dle jasně daného pravidelného jízdního řádu pro danou sezónu. Na druhé straně je nostalgie/retro – kde si můžu dovolit používat staré vozy, pochopitelně řádně opravené a funkční. To, že si středočeši platí turistické vlaky v retro provedení je chyba a tím pádem se ta reakce Boreckého dá pochopit. Z veřejných peněz lze platit např. obnovu… Číst vice »

Zkušenost

Na druhe straně, bez veřejných peněz nakonec všechny starší vagóny a mašiny skončí jako stare železo ve šrotu. A nebo jako ta jediná zachovalá 451, kterou se CD bojí častěji vytáhnout, protože i když by asi nějaká poptávka byla, tak ten vlak by častější jízdy nevydržel, protoze se zachoval jen 1 kus a není kde vzít náhradní díly.

michawel2

Já rozumím, proto píšu, že zachování historického dědictví (v podobě těch mašinek a vagónků) je ve veřejném zájmu. Té 451 je mi moc líto, u ní ale byl problém asi ještě jinde. ČD to nechali vylítat na naprosto maximální dřeň a jak se ví, oni 451 od začátku úplně nevynikali kvalitou. Ale stejně je mám rád a rád bych jí na historických jízdách (za komerční jízdné) viděl.

Filip

Přesně tak: Žádný enormní veřejný zájem na zachování těch starých vagonů a lokomotiv není potud, pokud je zachována jedna, dvě historické soupravy, ideálně v museum, což jsou. Pokud je nějaký místní zájem na tom, aby ten šrot jezdil a vozil trampy a spol., no tak ale jako musí na ten provoz přispívat města, obce, ale i třeba jednotlivé podniky, kterým pak ti kaštani dají vydělat. Ano, takový veřejný zájem může být, ale nejde o zájem standardní dopravní obslužnosti, u turistického vlaku, naopak, předpokládáš větší množství zavazadel, kola / lyže / koloběžky atp., no a tomu musíš tu soupravu přizpůsobit. Oddíl… Číst vice »

Zkušenost

Střetávají se tu 2 protipóly – 1) V dnešní době není retro už jen pára, navíc je pára vedle dieselovych vlaku dost drahá záležitost. Likvidovat úplně dieselove linky s otviracimi okny je úlet. I v Rakousku jsou na některých v pravidelnem provozu opustenych tratích, provozovány retro vlaky a nejde vždy o páru a drzi se to uz treba 20 let (Drosendorf, uzké u Gmundu, elektricky s otviracimi jezdi Hieflau). 2) Na druhe straně je zvláštní, že jedinou dominantou retro vlaků je Středočeský kraj a lze chápat, že nechce mít jako jediný v republice každou turistickou linku v retro provedení. Na… Číst vice »

Twix

Tak i třeba v Ústeckém kraji je pár turistických linek s vozy řady 810/831, které nejsou o nic méně retro než ty středočeské – Zubrnice, Kamenický Šenov, Kadaň, Podřipský, Krupka, plus se podílí na svém území na tom Lužickohorském rychlíku.

Zkušenost

Tak to je i okolí Brna – linka po staré Tišnovce, ale nasazují se na ní vozy jen s vyklápěčkami. Což je i ta puvodni 810… tam moc koukani z okna nehrozi, pokud se neprida 010 a neurvete si na konci misto. U těch linek ústeckého kraje jsou to celkem krátké linky. A hodně jsou zaměřené na opuštěné tratě. Chybí toho víc na pravidelných tratích. Ale zase mají vyhlídkovou loď v IDS. Což i Brno. Zajímavé, že dotovat loď na turismus nevadí fandům moderny. Docela dost smutně je pojatá turistická doprava v kraji Libereckém, kde i přes slušný vyhlídkový potenciál… Číst vice »

xyz

Od 12/2024 jezdí Pernštejn se stahovacími okny.

Zkušenost

Jeee, fakt? Diiiiiky za tu informaci. Tu trať jsem objevil teprve loni, v Regionově a mrzelo mě, že tam skončila (i kdyz to z pohledu pravidelne dopravy lidi chapu), tak jsem hledal nějaké retro vlaky tam a našel jen fotky tech s těmi vyklápěcími. Už jsem myslel, že se tam nikdy nesvezu s otevřeným oknem, protože ta trať je nádherná a jako Pražák ji nemam úplně vedle jako Pacifik a proste jsem ji neznal… docela mě mrzí že I že Dzbele dál na Vepřovou už nebudou otvírací, ale tam je to tím zabezpečením, to jinak nešlo, přímý vlak by bez… Číst vice »

Kubrt

Starý diesel má kouzlo pro nás šotouše, ale pochybuju, že osloví běžnou turistickou veřejnost.

Zkušenost

Zámky také nejsou stejně „husté“ jako hrady a chodí lidi i na zámky. Tak když lidi zajímá pára, proč by neměl i retro dieselovy vlak? Je totiž dost otázka, co taková turistická vlaková linka nabídne, když na dané trati jezdí hromady normálních vlaků. Přeci jen turistický autobus může mít tu výhodu, že zajede na pro normální hromadnou dopravu zbytečná místa. Na nejake misto v lesich, na kopci, k zamku, hradu. Normální lidé tam moc nejezdí, nebo je to závlek, bus tam odbočí. Ale turistický vlak na trati, kde jede každou hodinu nebo půlhodinu normalni vlak, to je jen taková posila.… Číst vice »

Motýl Emanuel

Chtělo by to aby jezdily ty Sp o hodinu dříve, takhle dojedou do cíle strašně pozdě.

Petr

Průšvih je, že na to Pražáci budou nadávat, že je to brzo.

Juraj

Protože spousta lidí taky musí na ty vlaky nějak dojet třeba z okraje města, a to chvilku trvá. Takže se nejde úplně divit, že člověk s děckama nechce vstávat o víkendu v pět ráno, aby stihl výletní vlak.

Petr

Tak pokud na ten spoj jedete z druhé strany Středočeského kraje, tak Vám nic jiného nezbývá.

Lukkyn

Už to vidím, jak na Posázavském a Brdském motoráčku začnou jezdit aku-trolejové jednotky…

tarten

A co by na tom bylo tak divného?

Jirka

Zvláštní víkendové vlaky byly původně nostalgickými vlaky. Většinou využívaly lokální a méně využívané tratě, vedoucí v přírodně zajímavých lokalitách. Luxus si užívejte doma, tady se dívejte!

Stráťa

Luxus nostalgických vlaků si plaťte sami, kraj objednává dopravní obslužnost od které cestující očekává nějaké standardy.

Gwann

Nesmyslna sebestredne sobecka argumentace. Hobby jezdeni vlacky neni podradne podpore fotbalu, stavbe rozhleden a financovani pitomych radoby historických slavnosti

Filip

Ano! Proto se, z veřejných peněz, musí subvencovat to, co lidi nechtějí, ale potřebují mít. Kopání do mičudy si musí zaplatit sami. 🙄🤦‍♀️

Veřejná dopravní obslužnost, ve 21. století, obnáší standardy, jednotný vzhled, nízkopodlažnost, prodyšné sedačky (až na MHD), klimatisaci, prostě standard 21. století.

Pokud chce někdo jezdit, jak za Honeckera, musí si to zaplatit sám. A nebo, jak jsem psal u jinýho commentu: pokud je to taak potřebné pro místní ekonomiku, jakože pokud mají místní podniky a obce z těch trampů a šotoušů takový vejvar – prosím, tak ať na to dají peníze oni, ne kraj / stát atp.

David Koňařík

S tím budu možná souhlasit, pokud se zruší veškeré financování sportu a kultury z veřejných peněz a najdou se na ně jiné zdroje.

Do té doby ocením investice kraje/státu do trochy zábavy i pro šotouše (a do té kategorie tu počítám odhadem i každého čtvrtého malého kluka).

Jeníček

Pobavil mě ten Lužickohorský rychlík. Co se dá v Mikulášovicích stihnout za 2 hodiny? Naprosto nesmyslné časování

Dejf

za 2 hodiny v mikulášovicích? všechno a ještě půl hodina zbyde :-D. jako mě napadá si tam pořídit na jednu noc ubytování a už to dává i turisticky smysl, nebo v rámci jednoho dne vystoupit už v krásné lípě, zajít se občerstvit do pivovaru, pak se nějakou lokálkou svézt na jedlovou a tam se „zušlechtit“ v nádražce a zase tam naskočit na lužickohorský zpátky do prahy. čepovaným hubertusem v občerstvovacím oddíle vlaku dokonat dílo zkázy.

Twix

Tak nejspíš se tím nejezdí tam a hned zase zpět. Podobně to má IC do Krumlova, ten se tam také sotva otočí, a i tak tím lidi jezdí (samozřejmě je to trochu jiná a jinak početná klientela). Ani jeden nemá ideální časovou polohu ale nulový význam to nemá.

jouda

Všichni přece nutně nemusí jet Praha – Mikulášovice a zpět, ne? 🙂

Petr

A všichni nemusí jet z Prahy do Mikulášovic. Když už to platí i někdo jiný než Praha.

Michal_80

Já bych ocenil, kdyby na těchto turistických vlacích byla možnost rezervovat místo pro kolo jako v běžných rychlících. Jedinou osobní zkušenost s KŽC turistickými vlaky mám tu, že mě nechali stát v Čakovicích na nástupišti s tím, že už není na kolo místo (směr Mšeno). Pokud plánujete s kolem výlet vlakem někam dál, tak je hezké mít jistotu, že opravdu odjedete.

Cestujici

Ano, naprostý souhlas. Bohužel ČD na regionálce to taky neumí (pokud nejste skupina)

Michal_80

ano, to by bylo také super, kdyby ta možnost existovala, na druhou stranu u Os vlaku ČD se mi nikdy nestalo, že by mě s kolem nevzali, vždy se to „nějak vešlo“.

Ra

Já jsem jel loni z Plané u Mariánských Lázní do Domažlic s 9 koly, jela 810 s kapacitou 3 kola, a taky jsme se vešli 😀

Petr

Chudáci běžní cestující.

T_t

No, tak zrovna na Ústecku se dají potkat experti, kteří se v tom doslova vyžívají …zažil jsem desiro se 4 koly a 5 lidmi, a v jakési zastávce, v dešti, vypakoval maminu s deckem, že „už za 2 hodiny “ jede další….
Soudim, že ona rodina už nikdy později v životě vlakem nejela

Lubomír

To je špatně, podle přepravních podmínek je přeprava spoluzavazadel do vyčerpání kapacity, přičemž kočárek s dítětem má před kolem přednost. Takže měl správně kočárek vzít, a kola která se nevejdou vyhodit.

Achilles

Ne, to pravidlo přednosti platí (zcela logicky) pouze při nástupu. Kdo už ve vlaku je, nemůže být vyhozen jen proto, aby se tam vešel někdo jiný.

Filip

No jistěže: protože to není turistický vlak, ale souprava vagonů ze 60. – 70. let, s malými dveřmi, vysokopodlažních, oddílových, tím pádem s minimálním prostorem na zavazadla, kola, atd.

Platí se tím vintage vejlet a schovává se to za vlak pro turistickou potřebu.

Když budu chtít jet někde jako turista, tak pojedu normálním vlakem, ne, nebo busem, nebudu se to toho soukat a ještě se v tom potit! 😅

Avlaky

A neni to snad pravda, KŽC dostává nejvíce peněz v PID a přesto neumí dodat kvalitu co slíbila ani v 30%

xyz

Navíc i tam je to brutto, tzn. odečítají se tržby.
I když totéž platí i v Ústeckém kraji, kde aktuálně https://smlouvy.gov.cz/smlouva/soubor/36796292/MBM_T3_D4_KOMPLET_BLACK.pdf?backlink=n9id4 MBM Rail na zubrnické trati jezdí za nákladovou cenu 398 Kč/vlkm (a také se starými vozidly).

Lubomír

To bude ovlivněno i tím, že při sezonním víkendovém provozu nejde udělat úplně optimální oběhy.

Bram

Ode mne to samozřejmě nebude bráno jako nestranný komentář, ale přesto se vyjádřím: Byl bych rád, kdyby vlaky zůstaly retro, protože se staršími vozidly (jak KŽCD, tak samozřejmě i ČD) o víkendu svezu rád. Ovšem mělo by dojít k úpravě jízdních řádů: 1) Rakovnický rychlík ve směru z Prahy časová poloha ideální, ale zpáteční nikoliv. Vlak by měl jet z Rakovníka až o dvě hodiny později – tedy po šesté hodině. Dále by bylo žádoucí, aby mezi Berounem a Křivoklátem stavěl všude vyjma Újezdu nad Zbečnem, vše samozřejmě pro turisty. Možná by se ještě hodilo zastavit v Městečku a Pustovětech.… Číst vice »

Filip

Já bych, třeba, osobně neměl nic proti retro – nebo přesněji vintage, retro by to bylo, kdyby to bylo nové, bezpečné, klimatisované, nízkopodlažní, ale by to vypadalo jako staré – provozu, pokud by byl ryze komerční. Protože takhle, vlastně, platím z daní něco, co – už z principu – nikdy nevyužiju, ale dobrý, konec konců, z daní všichni platíme něco, co nikdy nevyužijeme, ovšem tady je ještě další aspekt: nevyužijí to ani ti, pro které je veřejná doprava primárně určena, respektive kterým by měla být primárně přizpůsobována, totiž, lidé s handicapem. A za ty peníze? Tam je něco špatně, a… Číst vice »

Bram

Ty retro vlaky jsou posilové, handicapovaní mají možnost ostatními vlaky, které by do budoucna měly být všechny bezbariérové. Bohužel nebudou bezbariérové nově nakupované vlaky pro dálkovou dopravu – Comfortjety, což mne dost štve. Copak tělesně postižený musí velmi trapně žádat o přistavení zdvihací plošiny a navíc dost dlouho před odjezdem i v budoucnu?!? Kde to jsme?!? Regionální doprava se s tímto problémem vypořádala, protože krajští politikové o bezbariérovost mají zájem. Ovšem na ministerské úrovni je to stále bída. Přitom by se daly pořídit ojeté patrové vozy z Německa se vstupy s výško 550 mm nad temenem kolejnice a ty pro… Číst vice »

tarten

V tomto punktu s vámi souhlasím. Rakouská verze Railjetů 2. generase má z 9 vozů 7 nízkopodlažní. Jestli MD nechtělo mít totéž a potřebovalo zas nějakou „českou cestu“, nechápu, proč tam nenechalo minimálně 1 takový vůz. Naprostá záhada. (ČD se samozřejmě přání MD musely při nákupu přizpůsobit.)

Bram

Nemají to u OeBB spíš naopak, tedy jen dva nízkopodlažní vozy z devíti?!? Pokud si dobře pamatuji, tak u nás bylo nejvíc stesků z toho, že by neprojel nízkopodlažním vozem minibar. Osobně budu raději, když bude mít smůlu minibar a ne vozík s tělesně postiženým. Přijde mi, že na Ministerstvu dopravy pracují nějací asociálové…

tarten
tarten

Minibar je příjemná záležitost. Ale mít na konci dva nízkopodlažní vozy a v tom předposledním automat, to by bylo užitečné pro půlku toho vlaku.

T_t

Máte špatně zkratku. OeBB je Oelsingen Balsthal Bahn (CH) a ti nemají žádné 9vozove soupravy…..

Bram

Mám i nemám, protože OeBB používám pouze kvůli tomu, že bych si musel zjistit, jak na telefonu napsat OBB s přehlasovaným O. Tak se pro příště polepším 😉. Ale OeBB jsem v případě Rakouských drah viděl mnohokrát, to jen pro informaci 😉.

tarten

… A nedivil bych se, kdyby pak v budoucnu byly od Rakušáků a Němců těžké potíže se vpuštěním takových vozíčkářům a starším cestujícím „nepřátelských“ vlaků na koleje.

Bram

Také bych se tomu nedivil…

Bram

Ještě bych dodal, že Lužickohorský rychlík by bylo rozumné ukončit na Jedlové, dál do Mikulášovic v jeho časové poloze nemá smysl jezdit.

Ales

Já mám pocit, že u těchto vlaku je provozovateli úplně jedno, kolik s tím jede lidí. Důležité je to nějak odjet a shrabnout peníze od kraju. O nic jiného nejde

Náhodný Kolemjdoucí

Asi by bylo dobré víc rozdělit ty linky na nostalgické a turistické.
Ty nostalgické by měly být za ty peníze slušně zrekonstruované, ale u KŽC mi přijdou občas prostě jen staré. Ty turistické by pak snesly něco lepšího než Bdmtee nebo co nasazují ČD.

Kubrt

Ano. A z veřejných rozpočtů podporovat turistický ruch, zatímco nostalgii ať si financují nostalgikové.

Filip

Ano, já to třeba vůbec nepotřebuju a nechci platit. 🤦‍♀️

Nehledě na to, že to je extrémně předražené!

Hynek

V tomto státě je více věcí, které bych nechtěl platit, ale musím.

Achilles

Naprostý souhlas

Kubrt

Proto se chodí k volbám a volí se buď strany, které by dotovaly všechno všem, nebo ty (alespoň trochu) „rozpočtově odpovědnější“. Tady radní Borecký otevřel téma dotovaného retroprovzu, takže se nabízí, aby fandové retra ve středních Čechách volili ANO, za jehož panování byl současný provoz ustaven. Ti, kterým se to nelíbí, budou volit třeba Boreckého STAN. To se samozřejmě dá promítnou do jakéhokoliv segmentu z „v tomto státě je více věcí, které bych nechtěl platit, ale musím.“

Achilles

Přesně jak píšete – dá se to promítnout do jakéhokoli segmentu. Takže někteří za vás byste se měli smířit s tím, že se někdy dotují i věci, které vy osobně nepotřebujete, jako třeba některé vlaky.

Bram

Ne, opravdu jako fanda retrovlaků hnití ANO volit nebudu. To bych musel nejprve zakopnout o jednu kolejnici a hlavou se praštit o druhou kolejnici téže koleje. Jelikož se toto dosud nestalo, hnití ANO můj hlas NIKDY nedostane. To samé platí v případě dalších vadných subjektů typu Stačilo, SPD, PRO,… Vždyť tyhle subjekty může volit jen úplný vymaštěnec či proruSSký hajzl…

Bram

Vzhledem k tomu, že lze zařídit, že nostalgické linky mohou stát stejně, jako linky turistické, lze to sjednotit. Ale teď je otázka, jak moc, protože ETCS. Ovšem ETCS se dává do nemodernizovaných brejlovců a do zamračených, takže ani zde bych to jako problém do vzdálenější budoucnosti neviděl. Nakonec dotace na ETCS byla zařízena i do 831… Osobně bych nejen pro tyto případy raději viděl zrušení výhradního provozu pod ETCS. Úplně stačí, když pod ETCS pojede 99,5 procenta vlaků. Politikové si stejně nakonec prosadí proti vůli úředníčků z ministerstva i Správy železnic ponechání návěstidel (je otázka, zda i LVZ) v trvalém… Číst vice »

Náhodný Kolemjdoucí

Ony i ty nostalgické mají stále i tu turistickou funkci, takže s tím obecně problém nemám. Naopak by to mohla být příležitost dostat turisty i do méně notoricky známých míst, kde jsou ale nějaké zajímavé cíle. Ale je otázka, kolik takových spojů kraj potřebuje, jaká by tam měla být kvalita apod. Celkem chápu, že se kraji nechce dávat nemalé peníze za staré vlaky.

Kubrt

Jasně, chápu že se to prolíná. Ale rozumím tomu, že vedení kraje chce promyslet, jak s tímto segmentem pokračovat do budoucna.

Cestujici

Třeba taková linka 23 viďte….nebo 41……

Kubrt

23 je zbytečná, ve 41 neplatí tarif PID, tak zbývá jen doufat, že se uživí na komerční bázi.

Gwann

Az na to, ze ta nostalgie je taky cestovni ruch. A pokud ani to neuznate, pak ok, ale nevidim duvod podporovat tenisove a fotbalové kluby

Kubrt

Nostalgie by mohla být cestovní ruch hodný podpory, kdyby její zákazníci během cestování utráceli v restauracích, za ubytování apod. O čemž mám pochybnosti, dle častého stesku „nostalgiků“ po pivu v papírovém kelímku do vlaku.
U veřejné podpory sportu bych rozlišoval, kam konkrétně míří – jestli podporuje „masový sport“ pro širokou veřejnost, nebo nějaké profi aktivity.

Gwann

Jaky je rozdil mezi sportem pro potechu lidu a vlakem pro potechu lidu?
Proc sportujici deticky bez ohledu na zamoznost rodicu s dotovanym hristem jsou neco vic nez tricatnik (co navic obvykle maka a plati dane), ktery se nekam sveze vlakem. Nebo ty stejne detickx, co misto tenisu pojedou na Krivoklat

Ales

Přesně tak. Pod pojmem nostalgicky vlak si představím vlak složený třeba i ze starších vozidel, ale vozidel špičkové udržovaných ve špičkovém stavu. To co kolikrát jede pod hlavičkou KZC je spíše šrot na kolech…

Kubrt

Co bude či nebude ten který kraj ekonomicky podporovat, je politické rozhodnutí jeho zastupitelstva. To, že se pardubičtí voliči prostřednictvím svých zastupitelů rozhodli podporovat železniční muzeum ještě neznamená, že středočeští voliči, prostřednictvím svých zastupitelů, mají podobné priority.
Chápu, že kraje chtějí podporovat cestovní ruch. Pokud k tomu využijí služeb dopravců s retro vozidly s nízkými náklady, proč ne. Ale platit z veřejných prostředků retroprovoz dražší, než by bylo vyprávení turistických vlaků v rámci oběhu normálních vozidel, už stojí za zvážení.

xyz

Volby jsou multikriteriální záležitost a otázka vozby víkendových sezónních vlaků je jedna z mnoha (a troufám si říct, že až „vzadu“).

Dle této teze v kontextu Pardubického kraje: voliči v roce 2011 si přáli „zárubovskou“ optimalizaci veřejné dopravy, ale ti samí voliči si o rok později přáli „duškovské“ změny. Reálně přitom šlo o jen vcelku nízké % změny volebního rozložení + i tak provedené z mnoha důvodů (např. vč. – chybného, ale žel častého – volení v krajských volbách „dle celostátní politiky“).

Kubrt

Jistě, ovšem to je princip zastupitelské demokracie. A zatím nikdo nic lepšího nevymyslel. Referenda pro rozhodování tohoto řádu nelze realizovat.

xyz

To netvrdím. Nicméně zároveň bych netvrdil, že „voliči v tom kraji si to přejí tak a v jiném onak“.

Daleko přesnější je: voliči zvolili takové zastupitele (resp. z těch voleb vzešli takoví radní), kteří si to přejí tak a tak.

Motýl Emanuel

Voličům jsou nějaké turistické vlaky úplně jedno a rozhodují se podle jiných kritérií.

Kubrt

Samozřejmě. Ale tím, že si zvolí své zastupitele, přesouvají na ně své rozhodování (proto tam všude píšu „prostřednictvím svých zastupitelů“), neboli zastupitelé rozhodují za voliče a ti jim to pak sečtou u dalších voleb.

Ondráš

A taky Pardubický kraj.

kr

Za poslední roky byly tyhle vlaky jediným důvodem, proč na sobotní výlet nechat auto doma a vyrazit vlakem.

Wi-Fi, klimatizaci, apod. je vážně úsměvné. Už vidím ty trempy vyrážející do Máchova kraje, jak se těší na svou Wi-Fi.

Náhodný Kolemjdoucí

Ona to část lidí používá jako běžné spoje. O Wifi bych se tolik nebál, to je i v kdejaké 810, ale ten požadavek na klimatizaci je větší výzva, ale zase možná tu by v létě ocenili i ti trempové.

Filip

Ocenili: stárnou! 😅

Ne, úplně na rovinu, udělej si demografickou sondu do trampské subkultury. Stárnou! 😅

Takže nejen Klimaanlage, ale i tu nízkopodlažnost – časem, brzy!

T_t

No, tak jako třeba parní vlak s nízkopodlažním vozem se umí (viz SOEG a jiné) , jen si nejsem jistý , že to bude levnější….

A celkem mi přijde, že se zde rozchází dvě věci (aniž bych komentoval cenu a provozovatele ) – buď chceme pravidelnou nostalgii, nebo posilové vlaky jako takové….a ty pak můžou jet klidně v Elefantu, ale už tam zas nebude to retro, kvůli kterémi jim spousty lidí jezdí…a celkem se mi nechce věřit, že by takové Desiro mělo více míst na kola, než BDs….které tam právě proto je …

Jan

Do teď to jezdilo z Vršovic a využívali jsme je pravidelně ale tím že už nebude tak pro nás vlaky skončily

Jan Tichavský

To je problém dojet elefantem těch 5 minut, jednu zastávku?

Gwann

Sorry jako ale tohle maji zustat stare soupravy. Je to soucast kouzla. Jinak muzu jet (alespon tam, kam Borecky nezrusil vlaky) beznym spojem

T_t

Přesně

Frantisek X

Také se mi líbila myšlenka se v rámci rekreace (čili „znovustvoření“) oprostit od moderní sterility a všudypřítomného digitálního smogu. Sice chápu, že děti některých takyrodičů se bez signálu nudí, ale… Sám doufám ve vyhnutí se tomuto scénáři vhodnému tak pro auto.

Bon bon

Co to zase pan Borecký vyplodil? Jak si představuje, že takový cyklohráček bude klimatizovaný, nízkopodlažní? To si budou muset dopravci nakoupit nová, případně zánovní vozidla, aby je vytáhli dvakrát týdně?

Nicméně tyto vlaky jsou oblíbené i právě proto, že jsou přeci „retro“ a pro většinu cestujících neslouží jako vlak na dojíždění…

Ferda

Ne, ale použijou vozidla, ktera by jinak o víkendu stála v depu…

Nemusí to přeci být za každou cenu vytuněný šukafon s infantilními pilepy, jak byste si zřejmě přál…

FP1

Zrovna ale Cyklohráček má specifické vybavení vozů, které se zásadně liší od běžných vozidel, vzhledem k tomu, pro koho je určen, nebo co je cílem tohoto vlaku. Takže řešením bude buď dosadit do současných vozidel na této lince klimatizaci plus WiFi a zásuvky. Nebo objednat vozidla nová, respektive upravit interiér jiných vyhovujících vozidel,a ta vozidla budou zas přes týden stát, to jinak nejde. Na tuto linku nelze naroubovat vozidla, která přes týden jinak běžně jezdí. Ale jedno je jisté, ať tak či tak, přinese to zdražení a bude povyk, že to je drahé. Nebo se muže koncept Cyklohráčku odpískat (což… Číst vice »

Kubrt

Co je vlastně smyslem/cílem provozu cyklohráčku?

Leinad

Co je špatného na tom, že by se herna přes týden otočila na jiném šukafoním spoji?

platamond

Tak zrovna na Cyklohráček bylo nabízeno použití Btn (054-7), těch s dvojitým oddílem na kola. Místo bafíků by to byl rozhodně pokrok-pohodlné sedačky, vakuové WC, determální stahovací okna). Ale zdálo se to již moc nové. Na Brdech a Ráji staré vozy také stříhají metr, tam půjdou 847, které dělají všednědenní posily.

Vesper

Ty 847 tam půjdou ještě letos?

platamond

Přijdou do Prahy od listopadu do jara 26 = až na sezonu 26.

Twix

Na Brdy jsou myšleny rakovnické 847? Tam mi přišlo že o víkendech jich je potřeba stejně jako ve všední dny – sice méně vozidel na Hrbaté ale zhruba každou hodinu dvojmo na křivoklátské.

Kubrt

Vloni byla potřeba prakticky stejná ve všední dny i o víkendu, teď se o víkendu vypravuje 847 méně: https://sledovani.55p.cz/rakovnik_851_2025/3-2025.html

Ale je možné, že letní sezóna bude mít jiné oběhy než teď „v zimě“. Nicméně do Rakovníka by měly dorazit další 847, tak tam možná vznikne nějaký větší prostor na víkendové vlaky.

platamond

V letní sezoně je rakovnická potřeba stejná o víkendu jako ve všední den. Na náhodný výstřel (Brdy) to navážet z Rakovníka a večer zpět, to by bylo hodně milionářské. Na Brdy je samozřejmě plánováno z 070, kde je o víkendu sakra nižší potřeba než ve všední dny.

Hynek

Za mě alespoň Lužičák nechat v Y.
Velmi mi vyhovuje, že si tam mohu dát klobásu s pivem a k tomu wifi a zásuvky vážně nepotřebuji.
Zkrátka to ztratí kouzlo nostalgie, potom už to nebude nutné objednávat, jelikož s vozidly, které se honosí vymoženostmi 21. století budou jezdit na všech pravidlech.

patology_chef

Taky to nemusí jezdit v objednávce. Nostalgie zůstane, dokonce větší volnost sestavy jízdních řádů. Sice stoupne jízdné, ale aspoň bude víc místa pro nostalgiky 😉

xyz

U Lužickohorského rychlíku je hlavně neskutečný bizár, že tento vlak „smí“ okolo 12. h pokračovat z Nového Boru směr Šluknovský výběžek, zato ministerský rychlík tam ve stejný čas (a to celoročně) pokračovat „nesmí“ (přičemž jeho utnutí v Novém Boru nastalo víc než rok předtím, než tím směrem začal ten rychlík KŽC jezdit).

Bram

Každý vlak má svého objednatele, tak se zeptejte na Ministerstvu dopravy, proč u objednávky rychlíků do Rumburku tak zuřivě šetří 😐.

xyz

To samozřejmě vím. Ale je to paradox v kontextu tvrzení některých osob o „přestupech/konci spojů u hranic krajů vlivem krajské objednávky“ – a tady je to přesně naopak – rychlíky tam končí jízdu, zato Os (a tedy i ten 1 pár vlaků KŽC) jedou skrz krajskou hranici. 🙂

Chada

Všechny spoje linky R 22 v objednávce státu končí v Novém Boru. Ty co pokračují dál až do Šluknovského výběžku doobjednává Liberecký kraj. Takže ten kolem dvanácté pokračovat může, jen ho kraj neobjednal.

platamond

Je potřeba rozlišit nostalgický výlet s pravidelnou přepravou kol do okolí města. Lužický R je v tomto podání naprosto ideální, ale Kokořínský M by si zasloužil něco vhodnějšího.

Náhodný Kolemjdoucí

Zase je tam kvůli hospodě málo místa na kola a jejich nakládání není zrovna ideální.

Lubomír

Hospoda je důležitější než kola.