Nové tramvaje pro Ostravu: DPO navrhuje úvěrové financování, zdražení má reflektovat vývoj cen

Tramvaj Stadler Tango NF2 „nOVA“ Dopravního podniku Ostrava (DPO) u zastávky Karolina. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýTramvaj Stadler Tango NF2 „nOVA“ Dopravního podniku Ostrava (DPO) u zastávky Karolina. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Stoprocentně nízkopodlažní vozy přepraví nejméně 240 cestujících, počítá se s plastovými sedadly.

Nákup nových velkokapacitních tramvají pro Ostravu má být podle návrhu tamního dopravního podniku řešen úvěrovým financováním. O vypsání tendru informoval deník Zdopravy.cz v pátek, nyní má k dispozici vyjádření dopravce i podrobnosti ze zadávací dokumentace.

Dopravní podnik Ostrava (DPO) požaduje dodávku a servis 16 velkokapacitních tramvají s opcí na dalších devět kusů. Odhadovaná cena zakázky je 2,75 miliardy korun. Pro Ostravu jde se soutěží na nové velkokapacitní tramvaje o druhý pokus. První soutěž dopravce necelý rok po vypsání zrušil. Oficiálním důvodem bylo vyřešení financování nákupu.

„Při přípravě nové veřejné zakázky jsme aktualizovali způsob hodnocení nabídek tak, aby byla ještě více podpořena konkurence a motivace uchazečů nabídnout co nejvýhodnější cenu. Kromě ceny tramvají bude nově předmětem elektronické aukce také cena za servis, což nám pomůže zajistit dlouhodobě efektivnější provoz a údržbu nových vozidel (Cena za údržbu předmětem první aukce nebyla, pozn. red.). Kromě toho jsme provedli dílčí úpravy technické specifikace a hodnotících kritérií – například jsme zpřesnili obsah některých subkritérií a upravili jejich váhu, aby lépe reflektovala naše potřeby,“ vysvětlila Zdopravy.cz mluvčí DPO Tereza Šnoblová.

Náhrada za vozidla, kterým skončila životnost

DPO podle Šnoblové nadále považuje pořízení nových velkokapacitních tramvají za nezbytné, a to zejména kvůli nutné obnově vozového parku. Nové tramvaje budou sloužit jako náhrada za vozidla, kterým skončila životnost.

„Hlavním cílem je zajistit udržitelnou obnovu velkokapacitních tramvají za finančních podmínek, které budou akceptovatelné pro akcionáře. DPO pro realizaci projektu navrhuje úvěrové financování,“ dodala Šnoblová.

Zatímco v roce 2023 byla odhadovaná cena tehdejší zakázky 2,25 miliardy korun, letos je to o půl miliardy více. Jak Šnoblová uvedla, odhadovaná cena zakázky byla aktualizována na základě několika faktorů.

„Především reflektuje vývoj cen na trhu, kde došlo k obecnému růstu nákladů na výrobu a provoz dopravních prostředků, včetně tramvají. Předchozí zakázka byla připravována v období let 2022-2023, kdy ceny kolejových vozidel byly nižší,“ řekla Šnoblová.

Tramvaj ČKD KT8D5.RN1 Dopravního podniku Ostrava (DPO).Zdroj: DPO

Tramvaj ČKD KT8D5.RN1 Dopravního podniku Ostrava (DPO).
Zdroj: DPO

Plastová sedadla

V zakázce požaduje DPO jednosměrné vozy s délkou maximálně 32,4 metru a šířkou 2,45 až 2,6 metru. Jejich kapacita má být minimálně 240 cestujících (při 5 os/m2), kteří budou moci do vozidla nastupovat minimálně pěticí dveří, přičemž 4 z nich budou dvoukřídlé.

„Osa prvních dveří musí být umístěna ve vzdálenosti 2,2 ± 0,6 m od čela vozu (bez spřáhla), což prakticky vylučuje řešení s prvními dveřmi pro cestující umístěnými za 1. podvozkem. Sedadel (včetně sklopných) bude minimálně 30 % z nabízené obsaditelnosti vozidla, což znamená, že sedadel bude minimálně 72,“ píše web mhd-ostrava.cz.

Novinkou bude podle zadávací dokumentace použití plastových sedadel. Počítá se také s přípravou na jejich vytápění. Ve výbavě nemají chybět věci jako automatická výsuvná plošina pro nájezd invalidů na vozících, klimatizace, kamerový systém nebo nerezová madla. Tramvaje budou vybaveny otočnými podvozky s pevnými nápravami či antikolizním systémem.

Stoprocentně nízkopodlažní

„V minulé soutěži požadoval DPO co nejnižší schůdek na podestu pod sedadly. Aktuální soutěž však požaduje řešení, které zaručí nejen 100 % nízkopodlažní plochy pro stojící cestující, ale také přístup k sedadlům sedících cestujících bez překonání schodu. Umožněno je však řešení za použití podélných a příčných ramp. Zvýšená podesta se připouští jen v prostoru za posledními zadními dveřmi, tato podesta může být vysoká maximálně 15 cm. Šířka uličky v interiéru musí být minimálně 450 mm,“ upřesňuje web mhd-ostrava.cz.

Lhůta na dodání prvních 16 tramvají je 32 měsíců od podpisu smlouvy, v případě využití opce pak 36 měsíců od podpisu. Lhůta pro podání nabídek skončí 21. dubna. Cena za novou tramvaj bude mít v celkovém hodnocení váhu 40 %, těžká údržba pak bude mít stejně jako úroveň technických podmínek shodnou váhu 30 %.

Tramvaj Škoda ForCity Smart 39T. Foto: DPOTramvaje Dopravního podniku Ostrava (DPO) na ostravském hlavním nádraží.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýŠkoda 39T DPO odkazující na historii zbarvení tramvají v Ostravě.
Zdroj: DPO
Tagy dopravní podnik ostrava DPO ostrava tramvaje velkokapacitní tramvaje velkokapacitní tramvaje pro Ostravu
45 komentářů