Nové tramvaje pro Ostravu: DPO navrhuje úvěrové financování, zdražení má reflektovat vývoj cen
Tramvaj Stadler Tango NF2 „nOVA“ Dopravního podniku Ostrava (DPO) u zastávky Karolina. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Stoprocentně nízkopodlažní vozy přepraví nejméně 240 cestujících, počítá se s plastovými sedadly.
Požadavek na plastová sedadla je zajímavý. Jediné, co je má jsou dieselové solarisy na zálohách.
Nebylo by výhodnější nahradit dvojice T3 kachnami a na 1,2 nasadit nové tramvaje? Alespoň by se konečně odstranily vysokopodlažní spoje.
Někdo tu psal že se prý teda nebudou vyřazovat všechny kachny aby mohly právě nahradit T3 na vsuvky a jako zálohy jak píšete aby se mohly právě T3 vyřadit 🤷🏻♂️
Ta plastová sedadla jsou z hlediska komfortu úplně hrozná. Jak na tom máte sedět déle, než 20 minut, tak je to opravdu za trest. Přitom ta nová ,,standardní“ dřevěná sedadla s vyšším koženkovým podsedákem jsou podle mě úplně v pohodě. Nevím, proč by od nich měli odstupovat – to vytápění za to dle mého názoru nestojí.
Plastové sedačky jsou i v minibusech a v double deckerech
v době kdy se od plastových sedaček ustupuje ( viz i nové trolejbusy v Českých Budějovicích) a k v zahraničí, tak Ostrava jde proti proudu a požaduje je výslovně.. Jen mě na tom výběrovém řízení vadí, že je napsané pro konkrétní výrobce a to Stadler a Škoda a jiná možnost na trhu už není. Přitom z blízkosti Polska by se dalo těžit z nabídky polských výrobců a tím i tlačit na cenu (ne že by musel nutně nějaký polský výrobce vyhrát, ale účasti by mohl vyvinout tlak na cenu ). Stadler na cenu tlačit nebude, pokud to opět nebude dumpingová… Číst vice »
Sedadla mají byt s podsedaky dole i na zádech s přípravou na topeni,teoreticky jako v Olmíku…
Elektrická plošina no nekecej…🙌🏻🙌🏻 Tak sláva začínáme se dostávat do 21. století 😅
To že teď nějakou dobu byly manuální výklopné plošiny, není jen tak. Řidiči si na to stěžovali, že se jim nějaká porouchala a dost často se to dělo. Nedávno jedna KT8 měla porouchanou tu elektrickou plošinu a kvůli tomu byla na odjezdových tabulích hlášená jako nebezbariérový spoj. Elektrické plošiny též přináší svou daň.
To netvrdím ale věřte že porouchat se dá i manuální plošina..😅 a opět to má jedna kachna teď si nejsem jistý jestli to byla 1507 nebo jiná u které stačilo přeskakat přes kříže..ona se vybracema odjistí a už se nejede…na prd je že pak tramvaj třeba neukazuje blokaci jízdy ani nijak nepíská takže člověk zjišťuje co by mohlo být za problém až ho napadne zkusit tu plošinu 😅
Jinak pro mě za mě klidně i manuální plošinu ale ať je prostor pro kočárek a plošinu umístěn za kabinou hned v prvních dveřích jako to má Pražská 15t… řidič má vozík hned za sebou takže i něm zase o něco víc ví.. má ho poruce takže vyklopení a zaklopení plošiny bude v řádu vteřin.. nemusím se nikam moc chodit a je to 🤷🏻♂️
To je ten nejmodernější dp na světě 😀
Posere se elektrická automaticky do vozovny,posere se manuál,zamkne se a jedené dal.Elektricke jsou dost často v poruse
Pak je potřeba zlepšit údržbu 🙂
A? Stejně musí jít vůz na výměnu….
„Nové tramvaje budou sloužit jako náhrada za vozidla, kterým skončila životnost.“ A proč nám jezdí po Ostravě T3 ? Těm neskončila životnost? Celá ta soutěž jen ukazuje úpadek Know-how, které DP tak pečlivě budoval mnoho let. Okamžitá náhrada všech 16 tramvají (KT8D5), které jsou alespoň částečně nízkopodlažní, mají mnoho (opravdu hodně) míst k sezení po směru jízdy, mající čtyři vysoké schody… Teď si říkáte jak si protiřečím… Nééé, proč chce DP náhradu 100% nízkopodlažními vozy, když dnes (2025) nám tyto velkokapacitní tramvaje jezdí v kombinaci se super moderními 100% nízkopodlažními tramvajemi… Čím nám zdržují provoz? pobyt v zastávce, rozjezd, max.… Číst vice »
No tu jde o to …teď za T3 nejsou vozy ovšem nové velkokapacitky se kupují 16+9…Kačen je 16 1500-1515 tudíž první várka je komplet za kachny a zbylých 9 bude náhrada za soupravy T3 + třeba nějaké Vario soupravy dle mého..ovšem u toho nekončíme protože nedávno někdo přišel s takovým úsměvným názorem že za chvíli bude potřeba řešit i obměnu Aster kterým prý taky pomalu ale jistě končí životnost a to je zase nějakých 10+ vozů minimálně se mi zdá 😅
Astry jsou 25 let starý vozy, který mají dlouholetý problém s dostupností náhradních dílů. V Plzni je vyřadili už dávno, v Olomouci nastane jejich konec letos a Brno je už taky postupně vyřazuje.
Ostrava spíš některým Astrám prodlužuje životnost a spěje ke krokům, že Ostravu bude poslední město, kde Astry budou jezdit. Do jednoho vozu teď při střední prohlídce dali inovovaný dveřní systém, který je shodný s Stadlery a 39T. Teď se i dělá na druhém voze. Nevím kolik Aster to bude mít, ale asi ne všechny. DPO se určitě i pojistí, že si z jiného provozu odkoupí další vůz na náhradní díly.
A nebo jen utrácím peníze za nesmysly? Nebylo by lepší řešit hlučnost motorů a převodovek? Astra bude v historii přezdívku vysavač, tak opravdu zní…
A znova jsme zpět u té opce, proč není větší?
Konečně se podařilo nějak sehnat prostředky alespoň na těchto 16 kusů, viz zrušená VZ. Proč není větší? K čemu? Potřebuje Ostrava více, než 16+9 (+5x LF3) velkokapacitních tramvají?
Pokud byl ten dveřní systém nespolehlivý a odstavoval vozy, je jen dobře, že byl vyměněn. Určitě k tomu nedošlo pro vaše pobavení. „Hlučnost motorů a převodovek“ asi střední prohlídka nevyřeší, navíc to nemá vliv na provoz.
Ostrava potřebuje jen 16 „velkých tramvají“ ? A co spřažky, či jak je to kdysi pan ředitel nazval? https://www.ostrava.cz/cs/o-meste/aktualne/dopravni-podnik-ostrava-postupne-vyradi-sprazene-tramvaje Já vidím těch souprav nějak moc… a k tomu sóla T3… No nevím, no… Třeba jako náhradu souprav Várií? A my jsme někde slyšeli o poruchovosti dveřních systémů? Sorry, neslyšeli. Spíš to je o dodavateli dveří, že se ve sklípku domluvil s někým zasvěceným – pojďme udělat byznys… A hlučnost se řešila vždy při SP a VP!!! To až poslední vedení, které natáhlo všechny stupně údržeb za hranu normy… A když jsme u té normy, víte, že ta tramvaj při homologaci… Číst vice »
Tož je to možné no že chtějí ještě Astry o nějaký ten rok prodloužit.. ostatně těch nákupů je poslední roky dost a řešit velkokapacitky a do toho ještě střední kapacitu mnoo..🤔🤔🤷🏻♂️
A proč by ne? Vždyť místo nich mohou jezdit Stadlery, ne? Prostě kdo chce hledat důvody proč to nejde…
Jasné protože stadleru je strašný přebytek ✌🏻
Je to možné no do toho nevidím a přitom na to kolik mají let jsou to pro mě snad nejoblíbenější vozy co se týče jízdy… jezdí krásně, svižně..i brzdění je super když si s tím člověk umí vyhrát…kabina je krásně prostorná oproti novým tramvajím..mají dle mého jednu zásadní nevýhodu a to jsou ty pevné podvozky no..kdy to prostě nehorázně cuká v každém větším oblouku a výhybce a je prakticky jedno kolik jedete ale jinak na ně nedám dopustit 🤷🏻♂️jo a je teda pravda že většina z nich je dosti pěkně hlučná no to je další taková vada ale jinak aspoň… Číst vice »
Já mám rád také Škodu 120 GLS, ale s tou mi cikáni na stavbu jezdit nechtějí, oni už si zvykli na jedničkové oktávky s klimou… Stejně jako v MHD…
Kde jste přišel na to, že je Brno vyřazuje?
První Anitra byla sešrotována už v listopadu 2023. Aktuálně jsou definitivně odstavené další 3, a další odstavování bude postupně následovat.
A já to rozporuju? Já jen tvrdím, že jen kokot si objedná 16 + 9… když můžu vzít třeba 5 a zbytek opci na 35… Viz Brno a jejich škodovky…
Vidíte to ať moc jednoduše
Objednat si 5 a potom 35 znamená, že těch prvních 5 bude nesmyslně drahých (bo jednorázové náklady výrobce a velmi drahé komponenty z hlediska množství). Nebo nebudou drahé, protože JSV bude mít neoficiální jistotu, že dojde i na opci…nechtěl jste se otevřené výběrko? Už těch 16 je málo.
OK, tak proč ne 16 + 16 ? 🙂
Taky by mně přišlo rozumný otevřít si možnost větší opce.
…a jak se to tomu Brnu prodražilo. 🙂
Neprodražilo, nikdo je nenutil podepsat nesmyslný dodatek.
Dle smlouvy je nutno vozy v opci objednat nejpozdeji do 36 měsíců od podpisu smlouvy (a následně zaplatit). No takže si asi spočítali, že v příštích třech letech na víc jak 25 vozů mít nebudou.
T3 nejsou problém, narozdil od pojizdných přiborniků jménem Varia
T3 skončí dřív než se tyto nové vozy dodají. Není v plánu na nich žádná střední prohlídka. Skončí i noční vozy. Všechny KT8 se nevyřadí. Plánuje se vyřazení poloviny z nich. Druhá polovina bude sloužit jako záloha. Budou hlavně jezdit, když budou nějaké velké akce v městě jako vsuvky. Budou prostě na tom stejně jako jsou T3 v dnešních dnech, že přes víkend bude skoro nulová šance potkat KT8.
A.kde budou odstavené? 🤔 Nejsem si úplně jist že se vlezou na křivou i se všemi novými velkokokapacitkami protože už teď je to tam tak tak 🤔
Ale notááák, počet vozů dlouhodobě klesá. Kapacita vozoven je v pohodě…
Spíš kde budou stát ty nové vozy pro novou trať ke Globusu? Proč nejsou v rámci té opce zohledněny ?
Trať ke globusu jen tak nebude nebojte se toho….
A co bude jezdit místo nich? Nejezdí právě proto ty T3, protože nejsou vozy?
Já nechci nulovou šanci, já chci jistotu, že v nejmodernější dopravě nastoupím s kočárkem přímo, bez schodů…
To nevím, oni si toho moc nevšímali těch počtu najetých kilometrů, ale letos žádná střední prohlídka na T3 nebude. Už třeba dojezdil koncem minulého měsíce další vůz.
Ostrava si na moderní dopravu jenom hraje, má k ni dost daleko
Opakuje se tu jedna nepřesnost z ČS Dopraváka – řešení bez příčného schodu nad podvozkem má i Škoda – viz. fotky z představení 52T.
Díky za upozornění