Kolaps koridorových tratí. Vypadlo ETCS, spoje nabírají velká zpoždění

Lokomotiva Siemens Vectron (193.690) v čele vlaku Českých drah u Chocně. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czLokomotiva Siemens Vectron (193.690) v čele vlaku Českých drah u Chocně. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Několik hodin se jezdilo podle národního zabezpečovače jako před 1. lednem. Maximum bylo 100 km/h.

(Aktualizováno v 11:00) Rozsáhlý výpadek zabezpečovacího zařízení od sobotního rána velmi silně omezil na několik hodin provoz na koridorových tratích české železniční sítě. Spoje nabíraly velká zpoždění, protože mohly jezdit maximální rychlostí 100 km/h.

Jak řekl deníku Zdopravy.cz mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka, chyba byla na straně signálu. Příčinou byl podle něj výpadek signálu GSM-R a tím i výpadek evropského zabezpečovače ETCS.

„Jezdí se podle národního zabezpečovače jako před 1. lednem. Na tyto situace jsme připraveni, jede se podle scénáře. Byla snížena maximální rychlost na 100 km/h,“ řekl ráno Kavka.

Chyba měla být na straně externího dodavatele části technologie. V 11:00 Kavka uvedl, že po zprovoznění signálu GSM-R je systém ETCS v provozu. Nepředpokládaná výluka ETCS tak byla ukončena.

„Vzhledem k rozsáhlým dopadům na vlakovou dopravu nyní probíhá stabilizace provozu v dálkové i regionální dopravě. Dispečeři intenzivně pracují na minimalizaci zpoždění,“ napsaly na platformě X České dráhy.

Jak potvrzuje pohled do aplikace pro sledování aktuální polohy vlaků na české železnici, vlaky na hlavních koridorech jedou i s více jak hodinovým zpožděním. Ostatní tratě dotčené nejsou.

„Správu železnic postihl celorepublikový výpadek ETCS. Z tohoto důvodu musí vlaky na hlavních trasách Praha – Ostrava a Praha – Brno – Břeclav jezdit sníženou rychlostí. Tato skutečnost prodlouží jízdy všech spojů o zhruba 30 až 45 minut,“ uvedl ráno s omluvou za komplikace RegioJet.

Výhradní provoz pod zabezpečovačem ETCS zavedla Správa železnic na více než 600 kilometrech postupně od začátku ledna. Podle dat o spolehlivosti ze začátku února dosáhl v lednu systém průměrné spolehlivosti 99,1 %.

„Mimořádné pracovní nasazení.“ Vedení SŽ dostalo statisícové odměny za zavedení ETCS

Tagy ETCS Správa železnic
406 komentářů