Kolaps koridorových tratí. Vypadlo ETCS, spoje nabírají velká zpoždění
Lokomotiva Siemens Vectron (193.690) v čele vlaku Českých drah u Chocně. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Několik hodin se jezdilo podle národního zabezpečovače jako před 1. lednem. Maximum bylo 100 km/h.
Bral bych to pozitivně jako takové svého druhu cvičení. Dobrá správa to bere vážně, poučí se, zapracuje na robustnosti a zálohách systému a opatřeních. Je sobota mimo svátky a prázdniny, škody na zpoždění docela v normě. Posledně Třebová byla mnohem horší, ve vlacích nocovaly tisíce lidí.
Já jsem zvolil hotel v Zábřehu za 1200 kč, které mi pochopitelně nikdy už nokd9 neproplatí, ale zase když to je jednou, maximálně dvakrát za 100 let tak to přežiju
Jestli celou věc chápu správně:
Přestala fungovat telekomunikace v >>celé<< republice (lhostejno proč). Následkem toho přestal fungovat vlakový zabezpečovač.
Takže nemáme zabezpečovač, čímž může o to snáz dojít k problému.
Když dojde k problému, nemůžeme zastavit toho, kdo problém způsobil a ani informovat okolní vlaky.
O to snáz může dojít k nehodě.
A pod takový systém se podepsal nejvyšší bezpečnostní orgán na železnici?
Proběhlo hodnocení bezpečnosti pro takový systém?
Funguje to jak 20 let stará mobilní síť, s tím, že operátorům to nepadá, ale SŽ ano.
Jako že operátorům vůbec mobilní sítě nepadají? To je mi teda novinka.
Za posledních deset let nic nepamatuju
A do toho začala i výluka mezi Brodkem u Přerova a Přerovem, kde začali konečně opravovat tu již čtyři měsíce nesjízdnou rychlou výhybku v Dluhonicích. Jsou tam tak dnes jen dvě kolej ze sedmi…
https://youtu.be/DH6G-cvu72k?si=lDqdDwc_ogA-fJc5
Což je dobře. Říznul ji fíra a čeká se xy měsíců na novou od dodavatele.
dobrý den, a co se tam stalo v tom listopadu? že byla nesjízdní ?
*nesjízdná …
Říznul ji fíra, při mimořádné události. Škoda za 4 mega (pokud si to dobře pamatuji).
Těsně před zavedením ETCS ji stačil nepozorný strojvedoucí lokomotivy ř.123 zlikvidovat, když jel na červenou.
Já bych rád apeloval na autora příspěvku, aby opravil faktickou chybu v titulku. Nevypadlo ETCS, ale GSM-R!
Vypadlo GSM-R, což vedlo k výpadku ETCS.
Ale max. 100 se nejezdí kvůli nefunkčnímu ETCS, ale kvůli výpadku GSM-R.
Ne, jezdí se 100km/h protože vypadlo základní spojení.
Jej sry. Máš pravdu, já to blbé pochopil. Ale p. Sůra raději napíše polopravdu. Takový clickbait.
Stačí pouze napsat fakta. Nic víc.
„bez spojení není velení“
To zas bude Fiala s Rakušanem vřískat, že šlo o kyberšikanu z Ruska 😆🤦🏻♂️
Kupka to vyloučil.
Tomu mám věřit?
Nemusíš, protože určitě máš vlastní rozum 😏
Bylo to v přímém přenosu, vy nevěro.
Až zasedne Fialovo PR tým, bude vše jinak 😆 Z toho by šlo nějakou pozornost těch dvou procent lidí, kteří mu ještě věří, vystříkat.
To nevadí, proruskej Luňák si stejně musí kopnout
A jak vite, ze nebyla, Lunaku? Ivani zvladli Vrbetice, zvladnou i kyberutok.
😆
Tak zatím tady vřískáte hlavně vy.
Nemyslím si. Já se tomu jen směju 😁
leda sam sobe.
Tak to jsme rádi, ze víme, čemu se smějete. A už jste se dnes vykakal? Ptz tahle informace ještě chybí…
Tak hlavně ,že ty odměny máme na účtu za zavádění ETCS .😁
Kdyby šlo o ETCS, byla by to celkem pohoda, jezdilo by se na semafory 160. Bohužel nešlo o ETCS, ale GSM-R. Takže jen 100.
S etcs nic nebylo, tak klid.
Nevím jestli tady tento dotaz proběhl nebo ne, ale proč se jezdilo jen 100km/h když návěstidla normálně fungují? Před přepnutí se jezdilo normálně 160km/h.
Protože to nebyla porucha ETCS, ale GSM-R, které funguje jako základní spojení. Bez funkčního GSM-R by se s omezením na 100 km/h jezdilo i před zavedením výhradního provozu.
Předpokládám, že se jezdilo pod ETCS akorát v úrovni L0. Tam je rychlost omezena.
Předpokládáte nepřesně. Jezdit se může i v LS. Příčinnou omezení je absence základního spojení.
Protože clickbait a je lepší všude psát, že vypadlo etcs. 100km/h se jezdilo proto, protože bylo ko gsm-r. Což je základní spojení.
Clickbait to není, protože kvůli výpadku GSM-R není funkční ani ETCS.
A ještě jedna otázka: Lze nějak technicky vymyslet, aby se při výpadku signálu GSMR automaticky stal z levelu 2 level 1 a na tu jedničku by se normálně jezdilo? Popřípadě aby šlo přeladit vysílačku na civilní GSM jako v Německu nebo v Rakousku?
Nešlo, ETCS L1 používá přepínatelné balízy, které mají vazbu na ZZ. L2 používá balízy s pevně daným telegramem.
V případě poruchy GSMR se vysílačka se, pokud je to technicky možné, přeladí na náhradní spojení (obvykle simplexní kanál s vysokým vysílacím výkonem 12VOS) nebo se používá nouzové spojení přes civilní mobilní telefon uvedený v informacích o vlaku. Rychlost 100 km/h v tomto případě nesmí být překročena.
Vysílačka se nepřeladí
.
Vysílačce musí pomoci k přeládění strojvedoucí :-).
Jak si stojí v tomto chaosu nákladní doprava? Jezdí něco nebo na boku?
Mělo by jet všechno. Tzv. „rovnoběžný“ grafikon má při rychlosti 100 km/h pozitivní vliv na propustnost trati.
Výpadek GSM-R postihl i tratě bez ETCS, takže problémy jsou skoro všude, kde se používá GSM-R
a je to tu 😂 hlavně, že chtějí rušit návěstidla haha
Svoboda ven!
Jako doufám, že nejpozději v pondělí ráno bude mít ministr na stole rezignační dopis.
#dobrasprava #mynic #svobodaven
Nejsem
Má pravdu, vedení Sž mělo rezignovat už dávno
Ale modré gumy:
1. nikdy nepřiznají chybu
2. soudružské tykání
Za pád sítě dodavatele? Naivní pohádky.
Tak už to, chválabohu, nahazují. Podle Grappu už Slovácký Expres Ex 885 mastí z Přerova 160 km/h.
Jen tak pomalu? tak se jezdilo i před 100 lety.
No když v Třebové prdlo jedno jediné lano, tak to byl větší problém.
Já vidím rozdíl v tom, když selže nějaká součást, tedy něco hmotného, než když cosi vypadne a my „nemůžeme jet“ protože nefunguje nějakej krám, ale reálně můžou technicky jet všechny vlaky a nebrání jim nikde žádná překážka… Problém je v tom, že ty idioti, co sem politicky natlačili nějakej eurokrám, nechali všechno viset jen na něm, bez možnosti nějakého reálného zástupného řešení. Je to něco jako kdybys ležel v nemocnici, která by neměla náhradní zdroj elektřiny a když vypadne elektřina, tak prostě všichni pacienti zemřou, bohužel, to se stává, je to jen technika :))
Ale ono se jezdí. Jen ne tak rychle.
Zatím se jezdí, protože se ještě nestihl vypnout národní zabezpečovač. Později to tedy také možné bude, ale už jen 60 km/h a mezistaničně.
Jak tady píše ČD krachgo: eurokrám
Tak bych chtěl upozornit, že takto debilní národní implemenační plán jako máme my, nikdo v Evropě snad nemá. Všude jinde se o tom taky přemýšlelo…
Všude jinde (na západě) mají kromě ETCS i jiné zabezpečovače, které skutečně zabezpečují, a ne jenom barvičkovač. Vážně bude pořád někdo i po nehodě v Hustopečích proti výhradnímu provozu ETCS?
Pokud to bude zastavovat vlaky pro nic a za nic (600ks) a tyhle výpadky jednou za dva měsíce….
To ale jen díky tomu, že ti idioti ještě neuřízli návěstidla 🙂
Konečně je na koridoru rovnoběžný grafikon a vše jede stejně rychle.
Včera jsem jel Westbahnem ze Stuttgartu do Vídně – v Německu podobný problém – Signalstörung a hodinové stání v polích… Pak před Mnichovem osoby na trati a zase stání v polích a pak jízda místo 200kmh jen zhruba 50kmh – jedeme příštích 10km na „viditelnost“. Zpoždění pak celkem 85minut. Automaticky společnost vrátí 25pct. jízdného… Ale o to nejde. Spíš o to, že podobné události učí cestující, že na „auto je větší spoleh“. Nejde mi do hlavy kolik miliard se v Evropě leje do železnice jejíž pověst jakožto přesného dopravního prostředku pak ničí podobné události. Jakoby neexistovaly záložní plány, rezervy a… Číst vice »
Na auto je větší spoleh? To si nikdo nikdy neodstál pěknou hodinu a půl na zaseklé dálnici?
E jako Brusel? Že se tady vymyslel a léta oprašoval „nezabezpečovač“, až holt musel přijít ETCS, za to žádnej Brusel nemůže.
Hahaha, dvouhodinové zpoždění na dálnicích jsem absolvoval jen asi dvakrát. Od té doby raději vlakem, kde je pravděpodobnost příjezdu načas max. desetiminutového zpoždění přece jen vyšší.
Ha ha ha. Bohužel musím docela často do práce (Brno) autem. Na 25 km je běžný rozptyl cestovní doby 25 – 50 minut. Ale ani přes hodinu není úplná výjimka.
V Německu? Tam jízda dálkovým vlakem je hodně velká loterie. Spolehlivost je dost mizerná. Ne že by dálnice byla stoprocentní, ale situace že se člověk zdrží o více jak deset dvacet minut nejsou extrémně časté. Najezdím po Německu někdy až 50 000 km ročně a rozhodně je auto spolehlivější jak vlak.
Problém je přesně v tom, že do železnice se sice lijí peníze, ale vše se buduje pouze s ohledem na cenu. Počítá se s tím, že když něco nefunguje, škoda je zanedbatelná.
Kdyby třeba za hodinovou nefunkčnost systému platil jeho provozovatel pár desítek milionů eur, už by si pohlídal jeho dostupnost, smlouvy na podporu a časy, do kdy musí být situace vyřešena 24/7.
Na volnost dálnic v Německu stoprocentně spolehnutí není.
Me by zajimalo, jak to delaji v Japonsku. Tam se takove veci nestavaji.
Vy tam žijete, že to tak přesně víte? Mám kamaráda, co tam žije a tak vím, že to zas tak dokonale není. Šinkanzeny a dálkové spoje jezdí hodně přesně, ale u zbytku si můžete taky počkat, a když přijde tajfun, tak klidně i den. A co mě překvapilo, tak že je tam dost zpoždění kvůli sebevraždám.
Ale stávají .
Akorát že by se o nich nedozvite protože z japonských železnic znáte vy a naše média jen Shinkanzen.
Regionální a místní vlaky jsou v Japonsku stejné nebo spíše výrazně horší než v Evropě stejně jako řízení dopravy .
Mě by právě zajímaly statistiky shinkansenu, tam „něco podobného“ jako ETCS provozují už od 60. let. Na té síti snad nikdy žádná návěstidla nebyla.
Neřeším zemětřesení a tajfuny, jen prostě spolehlivost rádiového spojení.
To nepiš. Pro některé je v Německu i tráva zelenější.
Každý fanda toho krámu si povinně klekne k nejbližší balíze a modlí se do Bruselu :))
Co to má společného s Bruselem, ty jelito?
No zkus přemýšlet co znamená to E na začátku, ovare
E jako Brusel? Že se tady vymyslel a léta oprašoval „nezabezpečovač“, až holt musel přijít ETCS, za to žádnej Brusel nemůže.
Další zákeřná otázka, prdelačko, co je v Bruselu, co?
Vypadá to, že tvůj mindrák.
Ano ano eurosoudruhu, kdo nemá argument, tak začne s osobními útoky :))
Pánové, tento způsob komunikace zde tolerovat nebudu. Platí pro oba.
Smazáno pro porušení pravidel slušné diskuze.
Jan Sůra tady vidím kandídáta na ban pro osobní útoky….
Jdete všichni tři do banu. Nashle.
Hm, a co pak takový ATCS 🙂 By mě zajímalo, jestli si to v Africe pojmenujou takhle, nebo tam budou mít taky bruselský E….. A sakra, je to past, zbytek kontinentů je překvapivě taky od A 🙂
Kolik milionů si po dnešku dají soudruzi ze SŽ jako odměnu, zabijačková polévko? :)))
Není to o Bruselu. Nikdo jiný (co vím) si nevytvořil tak debilní národní implementační plán jako ČR 😉
Doporučím si přečíst danou směrnici o Evropském vlakovém zabezpečovači a pak národní implementační plán. Hádám, že budete překvapen.
Není to ani o implementačním plánu.
To musí být super jízda z Bohumína do Prahy rychlostí 100, pořád mačkat tlačítko VZ a ještě bez přenosu kódu VZ. Dát ETCS do Izolace a jet po staru na Mirell a přenos kódu v případě výluky ETCS si myslím předpisy neumožňují, ale ve výluce ETCS to asi SŽ nemá možnost zjistit, na co který strojvedoucí jede. A pořád mi ten posměšně nazývaný barvičkovač připadá lepší zabezpečení než nic v případě jízdy na ETCS v LS.
Jo napsal jsem blbost. V LS ožije Mirrel a jede se na kód. A nemusí se ani mačkat VZ.
To, že se nemusí mačkat tlačítko KBS při jízdě pod LVZ, je naše specialita, která měla být jako bezpečnosti zcela odporující záležitos už dávno odstraněna. V Německu se musí vybavovat SIFA bez ohledu na to, zda se jede na trati s PZB či LZB (a nově ETCS).
Práveže je to vhodné, pretože sa predchádza tomu, že si strojvedúci vytvorí na neustále potvrdzovanie bdelosti návyk, a potom pptvrdzume bdelosť aj v spánku alebo pri čiastočnej inkapacitácií (napr. mŕtvica). Pokiaľ ide vlak na voľno alebo pod 120 na výstrahu nevzniká jeho jazdou nebezpečenstvo. Práveže pokiaľ rušňovodič potvrdzuje bdelosť aj keď to nie je nutné tak mirel reaguje najskôr alarmom a potom núdzovým zastavením, práve preto, že strojvedúci zfejme potvrdzuje bdelosť automaticky v spánku alebo stave čiastočnej inkapacitácie.
Je zajímavé, že v Německu to vidí jinak, než to vidí naši mudrlanti, kteří si s bezpečností rádi vytírají zadek. Tlačítko bdělosti, které se při jízdě pod LVZ nemusí mačkat, totiž umožňuje, aby si obzvláště oprsklí strojvedoucí chodili v elefnatech na malou během jízdy vlaku. Kdybych to nezažil, tak bych tomu nejspíš neuvěřil. A to se mi k tomu přiznalo i pak strojvedoucích. Jsem si myslel, že se snad posrali…
Rychlost na 100km/hod je omezena hlavně proto, že nejde to základní rádiové spojení GSM -R a jede se na náhradní, ale spíš na mobil, tedy nouzové. V předpise je ta rychlost takto omezena. Takže nejen že nejde navázané ETCS, ale nejde ani komunikace vysílačkama, kromě místních simplexů
31.12. jsi mohl jet na národním zabezpečovači s kódem 160, dneska můžeš jet na národním zabezpečovači 100.
Protože se změnilo datum :))
Muselo ale fungovat GSM-R, míněno kvůli spojení s výpravčím/dispečerem pomocí vysílačky.
To o tom spojení bylo napsáno, kde?
Náhradní spojení na koridoru Praha-Ostrava není, takže se jede na nouzové spojení.
SŽ T11, čl. 20, odd. 4, odst. 3
„Při použití nouzového spojení nesmí strojvedoucí překročit rychlost 100 km/h.“
Citace je sice z nové T11, ale tohle platilo i před 1. 1. 2025.
Já jezdím max 100, takže nevím, za mě bez kódu bylo 100 a víc jedině s ním.
Jsem rád, že za dva roky jdu do důchodu a jak jsem říkal, že budu dělat, porotože mi to bude chybět, tak ne, nebudu, ani den v tomhle marastu a hlupákově. Už se těším až skončím, moc…
Tak se zbytečně nechlub tím, že něco nevíš :-).
Po přečtení diskuze mám pocit, že přišla apokalypsa.
Taky si asi půjdu koupit o něco víc rohlíků a balenou vodu.
To že pořádně nefunguje železnice prostě žádnou apokalypsu nepůsobí a už to prostě ten status kritický infrastruktury nemá.
To si nemyslím, ale je smutné sledovat, kam se ubírá česká železnice. Není spolehlivá. Veřejnosti je k smíchu, stejně jako šašci, co ji reprezenzují…
Pouze voda na mlýn, pro hejtry. Pro některé je top výpravčí a strážce oddílu no.
Prý jedině VÝHRADNÍ PROVOZ POD ETCS. No, moc dlouho jim to nevydrželo. A co v případě kybernetického útoku? Co v případě zásahu centrálního dispečerského pracoviště balistickou střelou? Budou všichni z MD tupě čučet na drát?
Stačí vypnout elektřinu a je komplet doježděno. Ale tak je to nejen v železniční dopravě.
Stačí výpadek O2 a minimálně ČD mají velký problém s provozem na celé síti.
Je zajímavé, že na celém webu zdopravy.cz je pouze čtyřikrát zmínka o společnosti Kontron, s.r.o., která za výstavbu GSM-R pro SŽ inkasuje pěkných pár miliard. Jestli infrastruktura vybudovaná touhle firmou vypadá stejně, jako v roce 2025 vypadají její webové stránky, máme se ještě hodně na co těšit.
https://zdopravy.cz/?s=kontron
https://kontron.cz/o_nas.html
To je i tím, ze drive se jmenovala Kapsch
O tom jsme se něco načetli v Junge Fronte Heute. Už si nevzpomínám kdo ty články psal.
Musíme si prostě přiznat, že železnice přestala být strategickou a důležitou součástí infrastruktury. Nikdy v historii nebyla zranitelnější než nyní.
To vzniklo dávno už elektrifikaci. Dnes kdyby „spadly“ dráty, tak tolik dieselu to neodvozí, protože nejsou…
A ono se nejezdí?
Nedivím se už ničemu, minulý týden třeba nefungovaly e-testy na MD, e-neschopenka na MPSV a tak toho bude čím dál více, taky problém na straně dodavatele😉
Aha, takže provoz pod ETCS znamená že jediná komunikační síť nikdy nevypadne… No tak jo, no… 😀
Vypadlo GSM-R, a proto nefunguje ETCS. Nejde o chybu ETCS. A buďte rádi, že se neprovedlo plánované snesení návěstidel, jinak by se nejezdilo vůbec, dokud by se to neopravilo!
Proto jsem rád, že síť GSM-R vypadla nyní, takže doufám, že Správa železnic se z toho poučí a od likvidace oddílových návěstidel (a později i dalších hlavních návěstidel) navždy ustoupí. Je třeba, aby železnice byla schopna (sice s rychlostnám omezením na 100 km/h) fungovat i při nemožnosti využít ETCS z jakéhokoliv důvodu.
Ale jinak ať ETCS funguje co nejspolehlivěji, bez toho si nelze představit dostatečně bezpečný provoz rychlostí nad 100 km/h, protože provoz v rychlostním rozmezí 100 až 160 km/h jen dle barvičkovače také není žádoucí a nad 160 km/h je bez ETCS provoz už nemožný.
Správa železnic se nikdy z ničeho nepoučí. Je to státní moloch. Rád bych se mýlil.
Proč by na klasická návěstidla nešlo jezdit 160, když to do prosince šlo?
Protože je jiná doba…
🙂
Při výoadku GSMR nešlo. Rychlost 100 km/h je jasně daná předpisy už nějaký ten rok.
LVZ, resp. kódování, souvisí s GSMR jak?
Jo takhle, jízda bez základního spojení.
Předchozí příspěvek zrušte bez náhrady.
Nijak. Proto se i na kódované trati musí při výpadku GSMR, pokud je určeno jako základní rádiové spojení pro danou trať, jezdit nejvýše 100 km/h.
Protože nevypadlo ETCS , ale GSM-R které je základním spojením na železnici a na náhradní spojeni (civilní mobily) se nesmí překročit rychlost 100km/h
Nepoučí, ne, nepoučí, oni nemají čím
Proč se dnes jezdí 100 a ne 160? Na stejné infra se bez ETCS v prosinci jezdilo 160. To se vypnulo kódování?
Níž už to někdo psal, omlouvám se za zbytečný dotaz.
To omezení na 100 je kvůli výpadku GSM-R – jízdě bez základního spojení, ne?
Jo
A to je jen začátek.Řítíme se do náruče hekerů.Dnešní doba závislá na sítích nás vede do pekel.Hezky se to poslouchá,že to je v zájmu bezpečnosti,ale za vším hledejte peníze až na prvním místě.Vše je tak předražené pro pár kamarádů.Zkuste si zjistit kolik stojí jedna balíza a kolik stojí žlutý plastový kryt.Zatočí se vám květák a vynásobte to délkou kolejí v ČR když jsou umístěny po cca 1km a u návěstidel dvojmo.Stojí to za tu bezpečnost? Odpovězte si sami.🫣🫣🫣
Ano, stojí to za bezpečnost.
Jste od fochu nebo žijete na růžovém obláčku. 🤫
Nasr.at !!!!! Nic. Ať jdou do …..někam! Nebudou jezdit. Nic takového. Vyžerte si to panáčkové. Chcete odstranit navestidla, tak si to mají vyzkoušet jaké by to bylo bez nich. Nebo si může Kušnír , Olda , Kupka vzít výstražné vesty a pomáhat “ jezdit na praporek !!!!!!! „
Fňuk
rj71 v BV +129 min.
To bude asi rekordman
LE 1250 v Kolíně má +140.
71 už má v BV taky 140 min.
Boj o zlato, která vlastně nikdo nechce:-)
A to nepadal sníh a není mráz.
Nedavno bylo zatmeni Mesice, tak to je tim.
A jak jsou o tom informováni cestující?
Co se hlásí v nádražních rozhlasech? (Doufám, že to SŽ nehází zas na dopravce.)
Datel na Twitteru mlčí. Na webu ČD je sice mimořádnost u konkrétních vlaků, ale na hlavní stránce taky nic.
Další věc: Pokud je to výpadek GSM-R, měla by tato mimořádnost stejný průběh i bez ETCS?
Ano, I kdyby nebylo ETCS, jezdilo by se max 100 km/h.
benefit snesenych navestidel,byli by v pr….i
Tenhle „benefit“ už doufám nikdo nikdy zmiňovat nebude, protože jinak nám železniční provoz při nefunkční GSM-R zkolabuje úplně. Nyní se dá za omezujících podmínek (vmax 100 km/h) po obdržení rozkazu jet dále podle návěstidel.
Ze začátku (klidně pár let) je to asi blbost, ale pokud stoupne spolehlivost… kolik desetiletí jsme tu jezdili na jeden (ne)zabezpečovač? Takže proč už nikdy míň než dva??
Protože čím dál větší zranitelnost čím dál citlivějších systémů. Nic nelze extrapolovat donekonečna.
Ta spolehlivost by ale musela být 99,95%, což je nejspíš nereálné dosáhnout. Dále je návěstidla (v nějaké světelné podobě) třeba potřeba zachovat pro posun a jelikož těch návěstidel (včetně těch i s nesmyslnou DNS, tedy doplňkovou návěstní svítilnou) by bylo (když nepočítám oddílová návěstidla a předvěsti) skoro stejně jako dnes, tak nevidím důvod, proč by vjezdová, cestová a odjezdová návěstidla (třeba bez indikátorů s číslicemi, bez žlutých a zelených průhů) nemohla být zachována a stále i dále nově instalována zhruba v té podobě, jako jsou nainstalována dnes. Měla by prakticky jen o dvě až tři svítilny navíc. Stejně tak považuji… Číst vice »
Míněno o dvě až tři svítilny navíc oproti návěstidlům s DNS, kde by měla být jen bílá a modrá.
V metru v Praze už návěstidla nepotřebují tak třicet let odhaduji. A přesto nikoho chytrého nenapadlo je snést. Proč?
Protože charakter provozu na železnici se od toho v metru zásadně liší. Třeba různými rychlostmi různých druhů vlaků.
No včera jsem měl problémy s navigací na střední Moravě, mobil se nechytal> „čekání na GSM“
To je blbá navigace, když víc závisí na nějakém GSM než GPS…
A-GPS bez GSM moc nepojede.
Ještě že na dálnicích nemáme žádný zabezpečovač, tam se to stát nemůže a dálnice jsou vždy, kromě dvou hodin denně, průjezdné.
A zejména D1 u Brna je dokonalý příklad průjezdnosti, Pražský okruh stejně tak.
Ironie.
A taky kdykoli, než se něco stane, stejně jako na železnici.
Na dállnici většinou překážku můžete objet.
Kontrolní otázka, soudruhu. Co se stane, když celá dálnice, dva pruhy, začne objíždět překážku po okresní silnici? Nevíte? Tak já to povím.
Kolona jak prase, ještě horší než na dálnici, místní nemůžou přejít silnici, smrad hluk, túrování motoru, na jedničku popojíždím jak kokos dvě hodiny, motor se ničí, palivo ubývá a je to ještě horší očistec než počkat na dálnici na odklizení překážky. Vraťte se z té vaší virtuální reality do skutečnosti.
Za hranicí to taky spadlo?
Za kterou?
Za státní.
Za východní?
Jinak my nic. To telematika. Takže externí dodavatel. 🙂
Telematika asi ne, ale Kontron (dříve Kapsch).
Nemají být ještě v provozu klasicka návěstidla?
Proč by neměla být v provozu? A co to má společného s GMS-R?
Takový klíčový systém postrádá v návrhu nezávislý záložní zdroj přenosu signálu ? Přitom dráhy narvaly v minulosti velké peníze do optických tras souběžných s kolejemi, a tady nakupují nezálohovanou mobilní komunikaci.
Ono je asi neprakticke, aby vlak za sebou tahal prodluzku. Stavet na misto 1x GSM-R site dve vedle sebe je tim padem 2x drazsi a neni to jen o tomhle.
To, ze vypadlo GSM-R je blby, nic mene funguje radu let bez vetsich problemu. To ze pres nej bezi ETCS, tak logicky nefunguje ani ETCS. Nic mene na cem jinem to postavit, nez na GSM-R, kdyz jinak funguje…
Problém je v přenosu dat mezi vlakem a pozemní částí. Tam vám optická vlákna nepomůžou.
Dočkáme se FRMCS?
Nějak jsem si vzpomněl na Jurský park 1:
– na ničem jsme nešetřili
– bůh s námi. Dali jsme se do ruk počítačům
– takhle levně vám to nikdo neudělá
Teď už chybí jen raptor běhající v okolí Chocně
A neopravila by to AI, třeba Skynet?
AI by to třeba vyhodnotila tak, že nejlevnější řešení je oživit predátory z Jurského parku aby nám vyhubili otravné cestující… 🙂
Skynet má na tohle rychlejší postup.
Dobrá správa se musí více semknout se Zahradním městem
Že by rusák rozlousknul oříšek? 👊 Pevně věřím, že za tím stojí něco jiného…
To určitě ne. Rusku jde jen o mír na všech úrovních.
A to už od napadení Gruzie.
Tsk tsk, „mírové operace v Gruzii“ prosím… termíny…
Koukni se pod postel, jestli tam nemáš agenta :))
Fascinuje mě, že když už to stálo tolik peněz, že to není redundantní a zálohované tak, aby se tohle prostě nestalo. Smrdí to tím, že se na tom dodavatel poněkud napakoval, asi tak jako na kterékoliv jiné státní IT zakázce.
To by znamenalo dvě na sobě nezávislé sítě.
Dosud to redundatní JE, sice dojde k omezení rychlosti na 100 km/h (teoreticky by se mohlo až 160 km/h), jede se dle návěstidel (nejlépe s pomocí barvičkovače, což je LVZ) a stále to jde vcelku bez problémů, protože existují oddílová návěstidla. Pokud budou oddílová návěstidla zrušena, půjde to mnohem hůře. Pokud by došlo k tomu, že bude aplikvána tzv. DNS, neboli stanice pouze s cedulemi (STOP značky) a doplňkovou návěstní svítilnou (to je ta zkratka DNS), tak se (teoreticky) bude jezdit mezistaničně 60 km/h a přes stanice 40 km/h. Ovšem jen do prvního průseru, protože tyto stanice by u toho,… Číst vice »
Takže to redundantní není. Nelze plynule navázat provozem na záložní systém o stejných parametrech.
Jako sorry, stoprocentní redundance u ETCS ve stejných paramaterech těžko někdy bude. To by nikdo nezaplatil. Máme redundanci částečnou (jezdí se dle návěstidel s maximální rychlostí 100 km/h) a to by mělo vzhledem k dosažitelné spolehlivosti ETCS stačit.
V letectví jsou všechny systémy zdvojené. To je redundance.
V energetice se jede na N-1
Tady je to tak, že máme nějaké náhradní řešení. A přechod na něj stojí neskutečný čas.
Letectví je trochu jiná kapitola, protože výpadek nezálohovaného systému by skoro jistě způsobil velký problém, ne-li rovnou pád letadla a to znamená téměř jistou smrt všech lidí na palubě.
Správa železnic asi nepočítala s výpadkem GSM-R, kdy nejenže nefunguje ETCS, ale též nefunguje ani základní spojení mezi výpravčím/dispečrem a strojvedoucím, je třeba využít mobilních telefonů. Tuto situaci by si Správa železnic měla předpisově lépe ošetřit, aby to nestálo neskutečný čas.
Mám na to názor shodný s osobou s nickem Bram.
Pane kolego, píšete to správně a srozumitelně. Dík.
Jaký je správný výklad? Nejde GSMR tedy nejde základní spojení a jezdí se max. 100km/h. Nebo jde GSMR a dojde k výpadku ETCS, tedy jedu na AB s přenosem kódu a jedu 160km/h?
První možnost je správně.
Źeleznici máme pro těžbu státních peněz, ne pro nějakou spolehlivou mobilitu…
Pamatujete na 2 týdny starý článek? 🙂
„Mimořádné pracovní nasazení.“ Vedení SŽ dostalo statisícové odměny za zavedení ETCS
teď dostanou další za perfektní zvládnutí problému
Jenže zdec není problém na straně ETCS jako takového, ale na straně dodavatele signálu GSM-R. To je něco, jako byste si koupil nejnovější iPhone, ale ten by vám nefungoval, protože váš operátor by měl výpadek signálu…
Nasazení při zavádění ETCS bylo opravdu mimořádné, to se určitě nedá zpochybnit. Jen je třeba doplnit, že i dodavatelské firmy a dopravci odvedli obrovský kus práce, aby to mohlo od 1.1. naplno vypuknout.
Tak SŽ stím nemá nic společného. Problém je u telematiky. Takže easy problém. My nic.
Měli by ty prémie vrátit
Na párty v Ústí n. O. narychlo zhasli a zamkli.
Třeba to vrátí… 😀
Tak co, budou po odstranění problému mimořádné odměny pro vedení SŽ?
Mimořádně budou odměny ještě vyšší, za ukázkové řešení nastálé situace, než měly být ty mimořádné, co se dlouhodobě plánovaly…
Teď je na řadě telematika.
Mne by stačilo ponechání oddílových návěstidel a odstoupení od záměru zprasení stanic pomocí tzv. DNS, tedy doplňkových návěstních svítilen, neboli ponecháním všech hlavních návěstidel v současné podobě – drobné změny typu instalace odjezdových návěstidel na místě označníku a přeznačení současných odjezdových návěstidel na cestová zanedbávám. Jen ať ETCS hezky slouží, čili ať se Správa železnic snaží, ale ať má i určitou zálohu.
No je to nový, tak se vychytavaj mouchy, to zase nové není, to bylo vždycky
GSM-R opravdu nic nového není 😀
Doufám, že aspoň Korejci umí jaderky bez much.
Buďte rád, že netušíte. 😀
mimochodem, tady se nejednalo o úpravu ETCS, ta je dle zaměstnance SŽ dovolena pouze v noci ze soboty na neděli
Chtělo by to začít zase uvažovat o nějakém komplexním předpise o spojování vlaků v této situaci, zvlášť když se za těchto podmínek bude muset jednou jezdit mezistaničně.
Spojování vlaků?
A proč? Vždyť všechno jede. Propustnost za současného stavu není nijak omezena.
Sobota. Takt příměstské.
To by si zasloužilo nějaké podrobnější vysvětlení, co tím myslíš?
Až za pár let nastane podobný případ, na koridorech se bude jezdit už bez návěstidel a tedy v mezistaničních úsecích bude moci jet jen jeden vlak a ještě 100km rychlostí. V takovém případě se tedy nabízí začít spojovat vlaky jedoucí do stehen koncové stanice a (ideálně) se stejným počtem zastávek, jako se to dělalo (tehdy ale podle jř) před pár lety se slováckými expresy a tuším valašskými expresy. Tehdy to bylo tuším s výlukou kolem bezpráví, kdy se snad i nějaké vlaky právě párkrát spojovaly ad-hoc. Ideální by tedy bylo nějak uzákonit nebo nařídit v případě potřeby spojování vlaků jedoucích… Číst vice »
Ideální by bylo, kdyby k žádnému odstraňování návěstidel nedocházelo a konečně byly poslány do patřičných míst ( ! ) nápady na instalaci DNS, tedy doplňkové návěstní svítilny.
Při jízdě mezistaničně, je v úseku mezi stanicemi na koleji jeden vlak, další tam být nesmí. Při spojení dvou až tří /dnes jsou krátké/ vznikne opět jeden dlouhý
Než se vlaky spojí (spojují se třeba regiojety při poruše hnacího vozidla), tak je na velké zpoždění zaděláno. Spojování nákladních vlaků je ještě složitější proces (kdo by je spojil?), tak se v praxi de facto nepoužívá.
Jedná se o spojování osobních vlaků, který nemají v poruše vozidla a mají stejné spojovací zařízení. Spojí po najetí na konec prvního vlaku strojvedoucí druhého vlaku a po zkoušce brzdy a odbavení asi 10 minut jsou připraveny k odjezdu
tak a příště bez návěstidel😍😍
Křehká digitální doba. 🙂
Křehce jištěná. Uklízečka vytáhne kabel a je to.
A s benefity (bez konvecnich navestidel) by to bylo/asi bude 60 km/mezi stanicemi a 40 km/h v obvodech stanic. Mezistanicni useky cca do 3 km (nebo 6 km???) jezdeni mezistaničně. Cca nad 3 km (nebo 6 km ??) rozdeleni jednim navestnim bodem – takze na dva useky jako s hradlem.
Ty 3 vs 6 km at doplni nekdo znalejší…
Nejspíš to bylo zhotovené podle nejlevnější varianty ve výběrovém řízení. Finální násobnou cenu zaplatí následně ti, kterým to nefunguje.
A to je jako nějaký problém? Na vlaku je teplo, záchody fungují, občerstvení objednáš. No a když se jede max 100km, tak je to super vyhlídková jízda, za kterou by mě být ještě příplatek. A hlavně v době kdy to nejezdilo vůbec, tak udělalo mnohem více výhybek. Hlavně bezpečně.
Mazání zdar
To už je několikátá chyba etcs od začátku roku. Ano sice to dokáže zastavit vlak v případě kolize, ale zase na druhou stranu spolehlivost tohoto systému co se týká funkčnosti tak není moc dobrá. Měli spíš udělat etcs level 1 a možná později přejít na level 2.
Hlavní že je to z EU 😅😅 a to že to vypadává to ty lidi co to objednali prostě nezajímá. Protože jezdí luxusními auty nikoli vlakem
Nedělejte z toho vědu, napište, jako vždy, prostě selhal lidský faktor. Ten poslední případ vlaku s rychlostí násobně vyšší, jak je povoleno a milionové škody, Taky faktor? Na železnici by musela být tvrdá ruka a mašinfíru praštit při porušení.
Na to se bohužel dá napsat jen to, že jste hloupý…
Systém GSM-R nemá žádný lidský faktor, tak jako ho nemá třeba Vodafone.
😁
O Hustopečích nad Bečvou vím to, že nic nevím a čekám pokorně na závěry vyšetřovatelů. Ono to taky mohly způsobit zavřené vzduchové kohouty mezi mašinou a soupravou, nebo nějaká technická závada.
Všechno jede podle not, jo? Dobře prvotní chaos bych chápal. Nicméně proč má SŽ nastavená pravidla tak debilně, že i přes normální činnosti národního zabezpečovače, kterým jsou, až na malé výjimky stále vybaveny jak tratě tak všechna vozidla, je rychlost vlaků omezena na sto kilometrů v hodině, což způsobuje totální rozvrat dálkové osobní dopravy?!!! Nestálo by za to se tam poptat?
A co věrtel Svoboda? Zase se přiblble směje? A co až demontuje návěstidla? To se zasmějí všichni
Svoboda na ten bordel čumí z Dlouhé Třebové,kde si nechal postavit dva baráky za 60 000 000kc chudák🤮
Máte konkrétní informace k těm domům, zajímalo by to více lidí.
Niva 437
No nic moc teda. Řekl bych, že luxus vypadá v dnešní době jinak.
Jasně, 3 baráky za 150 milionů a bouchněte závistí:-)
Tak za peníze daňových poplatníků se hezky staví hlavně že mu u Třebové už i hnilobou padají dráty.jsem zvědavý kolik si nakrade na uzlu Česká Třebová🤣
A? Doufám že nežijete v domě, popřípadě nevlastníte nemovitost a žijete zásadně v podnájmu.
Sorry, ale vytahovat tady kdo kde bydlí a kolik ho to stojí je za jakousi hranou slušnosti a i důvod, proč se na tyto pozice moc lidí nechce hlásit. Ono není příjemné, když vás pomlouvá nějakej hospodskej ochlasta, kterému ranilo srdíčko, že vás platí líp…
Ted uz se bude tezko dohanet 99,1%. Bude se muset ohnout statistika.
To nemá ETCS alternativu k rádiovému signálu? Například zařízení dálkového přenosu EPS je duální, jak rádiový signál, tak mobilní signál. Překvapuje mne, že toto není i u ETCS.
Předpisy nařizují při poruše GSMR, což je základní radiové spojení na koridoru, omezit rychlost na 100 km/h. Tudíž i při plné činnosti ETCS a nemožnosti dorozumění s vlakem přes GSMR se rutinně omezuje rychlost na 100 km/h.
Kdyby bývale zachovaly systém TRS SRD 450 Hz jako náhradní spojení tak by bylo po problému. Ale prý bylo finančně zbytečné provozovat oba systémy.
Tak zásadní problém není ani tak ve snížení rychlosti, to zase takovou sekeru neudělá. Problém je v tom, že když to vypadne, tak se prostě celá doprava na tratích s ETCS nejprve musí kompletně zastavit a nějakou dobu trvá, než se přejde na alternativu původního zabezpečení a postupně se musí všem vlakům dát rozkazy k pokračování v jízdě a za jakých podmínek. To je to, co způsobí značné zpoždění. Kdyby šlo jen o snížení rychlosti, tak celkem o nic nejde.
Povedzte Kefalín, čo také si predstavujete pod „jak rádiový signál, tak mobilní signál“, akože rozdiel? 😀
Vďaka!
V různém frekvenčním pásmu. Mobilní signál je na frekvenci 800, 900, 1800 a 2100 MHz, s tím, že síť GSMR je v rozpětí okolo 900 MHz (876 – 880 a 921 – 925 MHz). S tím, že radiovy signál se šíří ve frekvenčním pásmu do 300 MHz.
Rádiové frekvence jsou všechny až do začátku infračervené oblasti, což je 300 GHz.
Že by rozdíl mezi terminologií „obecných“ fyziků a praktiků -specialistů? 🤓
Napadá mne jeden Murphyho zákon, ale ten není přesně na tuhle situaci.😥
Ano, přenos dat přes mobilní síť (byť vyhrazenou) je zcela něco jiného (fakticky i terminologicky) než radiový přenos dat.
Jo, ale v čem jiná?
Páni, když to nebude (jen) o frekvenci, není to náhodou v tom, že jedno je přenos jedniček a nul, kdežto to druhé přenáší analogový signál ?
Celkem logicky nemá. ETCS využívá právě mobilní signál (drážní variantu GSM-R) pro přenos dat a to nelze nahradit ničím jiným. Klasické veřejné mobilní sítě GSM neposkytují 100% pokrytí všech úseků, které je pro přenos dat k ETCS nezbytné a starší rádiové sítě TRS neumí přenášet potřebná data. Takže by se muselo jednat prakticky o kompletní zdvojení sítě GSM-R. Kdo to zaplatí?
Tak musí být GSMR dostatečně robustní, když je záloha nemožná.
I blbé sítě teplarenskych a vodohospodářských společností jsou zdvojené. Většinou rádio a GSM, nebo kabel. Nikdo se neptá kdo to zaplatí. Bez vody a tepla by asi brzo dost lidi brblali.
Nicméně kdysi existoval roaming, využití komerční gsm v místech kde nebyla gsmr. Samozřejmě bez garancí dostupnosti.
Kefalín, hlavně nemyslet. ETCS funguje úplně jinak.
A proč se jezdí jenom 100, když se před 1. lednem jezdilo víc než 100? I na jiných tratích bez ETCS se s národním zabezpečovačem jezdí víc než 100.
GRSM je na koridoru základním radiovým spojením.Přijeho poruše nařizují předpisy omezit rychlost vlaku z bezpečnostních důvodů na 100 km/h.
I před 1.Lednem by jsi při výpadku GSMR musel jet max 100km/h
Nejsem si jistý. 100 se jezdilo mezistaničně a na nekódovaných tratích.
Předpokládám, že k výpadku GSM-R došlo na celé síti SprŽel. Potom mě však napadá otázka, proč jsou hodinová zpoždění jen na koridorech s výhradním ETCS provozem. Na 4. koridoru přeci je také GSM-R jako základní rádiové spojení a při pohledu do Grapp, je celý koridor „zelený“ ?
Ale jezdí se taky 100 km/hod
Protože samotné snížení rychlosti takovou sekeru ani zdaleka neudělá. Tu udělalo čekání na přechod k alternativnímu zabezpečení na tratích ETCS.
Je mi jasný, že snížení rychlosti nevytvoří hodinová zpoždění, nicméně i tak při snížení max rychlosti u EC ze 160 na 100 nedojede EC z ČB do Tábora s 2 minutovým náskokem.
Správa železnic totiž už dávno na koridorech vypla systém TRS, takže nemáme při výpadku GSMR náhradní spojení. Jezdí se tedy na nouzové spojení tedy na mobilní telefon. A to dle předpisů znamená rychlost 100. Takže při výpadku GSMR bez ohledu na ETCS by se stejně jelo 100, protože jediné spojení na vlak je mobilní telefon. Na jiných tratíc ještě GSMR třeba není, takže je plně funkční systém TRS. Případně někde TRS jako náhradní spojení zůstalo.
Takže bez ohledu na to, co říká zabezpečovač (barvičovač, etcs l1) se jede stovkou, protože se do vlaku nedá dovolat?
Tohle se dalo čekat, že nastane. Každý kdo má mobil zažije každoročně několikrát, že se nemůže připojit nebo nejde internet, výpadky má každý operátor. Jen na dráze to má pořádně velký vliv a hned to půjde vidět.
GSM-R zavedlo single point of failure na celou vlakovou sit, at to muze byt porucha nebo sabotaz, utok hackera.
Nefunkční GSM-R po celé síti a v Olomouci z rozhlasu z 80% jako důvod zpoždění: „Provozní důvody dopravce“. To je proto, aby si mohla SŽ vykazovat celkově nižší zpožďovatelnost?
Klid.
Co jsem ještě na noční stihl vidět, všude kolegové dávali důvod zpoždění Z2 (vliv traťového zabezpečovacího zařízení).
Nevím za jakou časovou osu máte vypočítaných těch 80% hlášení, ale příčin zpoždění může být víc a vyhlašuje se pak ta která má největší podíl…
No dnes to ke na 100 procent ETCS
V Olomouci to hlásí minimálně od 8 hodin závadu na infrastruktuře, nevím v kolik jste tam byl vy.
Obracák jsou vždycky „provozní důvody dopravce.“
Jo aha, pravidlo číslo 1 🙂
A to i v případech extrémně krátkých obratových časů vnucených dopravci objednavatelem, respektive konkrétními lidmi, kteří objednavatele zastupují, ale o provozu neví tolik, aby mohli rozhodovat o tom, co je v praxi možné a co už je utopie (odborným jazykem tam, kde je statisticky prokazatelné, že se malé, běžně se vyskytující zpoždění při obratu přenese na víc, než zanedbatelné/přípustné množství vlaků)?
Nemohl by s tím zaměstnavatel (SŽ) seznámit své odpovědné zaměstnance (treba formou poučného listu)?
Ne tohle je v poslední době zcela běžný způsob komunikace s veřejností – shazování vlastní viny na druhé. Jestli je to pouze aktivita běžných zaměstnanců, nebo je to s (byť tichou) podporou managementu netuším. Ale přinejmenším nemá management přehled o tom, co se děje „dole“.
Tak jestli autor předpisu o tom, jak se hlásí, je zaměstnanec nebo manager, bych moc nerozebíral. Není to představenstvo, ale má pod sebou pár lidí.
Nevypadlo ETCS, nýbrž rádio – GSM-R. Proto se muselo dát ETCS do výluky a jízda do rychlosti 100 km/h. Viz. příklad v Německu cca. 6 měsíců zpět.
To brzo. A přesto se pořád plánuje na konvenčních tratích demontování prakticky všech návěstidel, aby se v podobných situacích nedalo jezdit pro jistotu vůbec.
(Na koridorech by IMHO měla zůstat návěstidla podobně jako na uničovce – vjezdová a odjezdová bez rychlostních pruhů, a delší mezistaniční úseky rozdělené jedním AHr.)
Proč by se bez návěstidel nedalo jezdit? Jaký je to rozdíl mít návěstidla? Když stejně se jezdí mezistaničně?
Obrovsky, odpověď je na hodiny vysvětlování
Meistaničně jeden vlak ,na oddíly deset (např)vlaků mzi dvěma dopravnami.
Dnes se mezistaničně jezdilo 🙂 takže nějaký AB byl úplně na prd.
Na úrovni vjezdového návěstidla má svítit barva nebo má strojvedoucí v mlze hledat ceduli (což znamená x metrů před ní jet pomalu)
Bez návěstidel může fungovat až ETCS L3 tady se ale buduje zatím L2 tak nevím.
Bez návěstidel může fungovat už ETCS L1 (i když tam to nemá ten přínos, odstranil by se jen stožár návěstidla se svítilnami, zatímco výstroj návěstního bodu musí zůstat, protože si z ní ETCS bere informace pro místní balízu).
ETCS L3 může fungovat bez detekčních prvků v kolejišti, a to je něco úplně jiného.
Opět o krok blíž ke zničení fungující dopravy v Čechách i v Evropě za pomoci EU a EK. Sláva Layenové.
Ještě chemtrail vám tam chybí.
A čipy ve vakcíně proti kovidu.
Chtel jste zrejme udelat blbce z druheho cloveka, ale ve skutecnosti jste oh udelal sam ze sebe.
Pokrok nezastavíte, hold se budou muset manažeři na SŽ chytnout za nos a problém analyzovat a nastavit postupy tak, aby se to už neopakovalo. Ale tučně odměny si určitě vyplatí.
A slyšel jsi o tom, že elity nám tají, že země je ve skutečnosti plochá a za antarktickou ledovou zdí jsou jiné světy?
Pane Míčku, kdo má na něco jiný názor (byť ho sděluje třeba ne uplně šťastnou formou), třeba na prospěch či neprospěch EU pro naší republiku, tak je pro vás automaticky debil, co věří bludům? Myslet si, že nám EU škodí, je pro vás stejný blud jako chemtrails nebo placatá země? Dospěl jste k tomuto závěru nějakým vlastním myšlenkovým pochodem, nebo jen přejímáte rétoriku rozličných „morálních majáků“?
Prospěch nebo neprospěch EU nesouvisí s manipulativním a lživým spojováním představitelů EU s výpadkem signálu GSM-R na české železnici.
Ještě, že jen v Čechách, a ne na Moravě a ve Slezsku 😀
Vsadím se, že ty budeš první, kdo při nějaké železniční nehodě bude vykřikovat, že za to může EU, protože nezařídila pořádné zabezpečení vlakové dopravy, že? Osobně raději snesu několikrát do roka výpadek ETCS a zpoždění, než stálé spoléhání čistě na lidský faktor.
A na Moravě bude vše OK (ale pochybuji, že to pochopíte)?
Heleďse, Pepiku, na slunci jsou erekce, nebo co jsi nám to chtěl vlastně říci?!?
Když nastane výpadek ETCS (nebo GSM-R) na celé síti naráz, tak to jasně ukazuje na systémový problém a nedostatečnou robustnost řešení. Zřejmě je tam nějaký single-point-of-failure. Takže v první řadě rychle opravit „nějak“, a ve druhé řadě zpátky k rýsovacím prknům a nadesignovat ten systém od začátku lépe.
Nedávno klekaly Windowsy po celém světě. A single point of failure? Antimonopolní nařízení EU…
Podrobněji – EU nařidila Microsoftu zpřístupnit kritické části systémového API bezpečnostním aplikacím třetích stran. A jedna z těchto aplikací selhala tak tvrdě, že s sebou stáhla i systém.
To je ovšem dost velká demagogie.
Regulátoři po světě, včetně těch v EU, neumožnili Microsoftu odebrat aplikacím třetích stran přístup k ring 0, který historicky býval přístupný. Příčinou problému s CrowdStrike byl ale neotestovaný špatný patch.
Tohle je jako tvrdit, že za 9/11 může Boeing, protože lépe nezabezpečil přístup do kokpitu.
V tom je ale obrovský rozdíl.
V případě Microsoftu bylo větší zabezpečení zakázáno regulátorem.
V případě Boeingu bylo zabezpečení ponecháno na provozovateli. Kdyby regulátoři zakázali větší zabezpečení přístupu do kokpitu, bylo by to srovnatelné.
Tak tady nechápu ty palce dolů (a při tom jsem zastáncem evropské integrace, podotýkám pro případ, kdyby někdo můj komentář chtěl napadnout jako politicky motivovaný).
A jaký navrhujete řešení, postavit druhou paralelní síť např. 5.generace. Nebo začít používat veřejné operátory? V dnešní době není problém cokoliv vymyslet, ale vždy to skončí na penězích, kterých je vždy omezené množství.
Nenavrhuju postavit druhou síť, ale postavit tu první síť tak, aby mohla mít výpadek (s největší pravděpodobností) vždy jen nějaká její část, ale nikdy celá naráz.
Paráda a máš návrh, jak to technicky provést? 😀 Návrh je to samozřejmě skvělý. Realizace je ovšem něco úplně jiného.
V letectví je zdvojení systémů naprosto běžné
A přesto letadla občas spadnou 🙁
Ano, ale (například) bez vícenásobného osazení senzory snímajícími vzdušnou rychlost by těch havárií bylo mnohem více.
Veřejné operátory k těmto účelům využít nelze, ti nemají ani zdaleka 100% pokrytí podél celých ETCS koridorů, včetně tunelů.
Už se řeší přechod na ERTMS, to bude mít uplně jinou páteřní infrastrukturu (nebude nadstavbou, ani sdílet core).
ETCS a GSM-R je součástí ERTMS
Patrně myslíte FRMCS.
ETCS je součástí ERTMS, takže nic takového se nepřipravuje.
Při dnešním propojení všemožných sítí je v podstatě nemožné tomu zabránit. Viz. blackouty v energetických sítích, výpadky veřejných GSM sítí atd. Pokud síť má být důkladně propojená, aby bylo možné komunikovat odkudkoliv kamkoliv, tak se prostě nedá na 100% zabránit tomu, aby výpadek jednoho prvku nemohl shodit celou síť. To je prostě nereálné.
Třeba přenosová soustava je stavěná právě tak, aby výpadek jednoho prvku neshodil celou síť.
A jste si jistý,m že tady vypadl JEDEN PRVEK?
Martin Kavka není mluvčí drážních hasičů, ale mluvčí Správy železnic pro mimořádné události
Kavka je mluvčí drážních hasičů
31. prosince 2024 14:17
Mluvčí pražských hasičů Martin Kavka po více než třiceti letech ve službě končí. Kavka, který se stal známým zejména díky komunikaci v krizových situacích, jako byl požár v Českém Švýcarsku, bude u hasičů i nadále působit externě. Oficiálně se ale přesune na pozici mluvčího Správy železnic pro mimořádné události. Jeho nástupce se od nového roku stane Miroslav Řezáč, který jej dosud zastupoval.
Zdroj: https://www.idnes.cz/praha/zpravy/martin-kavka-mluvci-hasici-konci.A241231_122617_praha-zpravy_misl
https://www.spravazeleznic.cz/press/kontakty-pro-novinare
Kontakt pro mimořádnosti na železnici a tiskový mluvčí hasičů Správy železnic – je mluvčí drážních hasičů.
Není aktuální
Tipnu noční upgrade GSM-R, který se nezdařil?
I ostatní tratě jsou dotčeny i tam se jezdí pomaleji… Bohužel SŽ hlásí ve stanici Praha hl. n., že je chyba na straně dopravce…
Takže řekněme hodinové zpoždění. Minimální hodinová mzda je 124 Kč. Tj škoda na cestujícího je 124 Kč/h. Vlak má třeba v sedle 200 cestujících, tj 25 tisíc korun na vlak. Takto zasažených vlaků je třeba 50 – tj 1,25 mil korun škody jen na čase cestujících a to nepočítám ujeté přípoje, přesčasy personálu, zpožděné návazné vlaky/obraty apod.
Celkovou škodu bych tipoval někde k 10-15 milionům.
Zaplatí to dodavatel technologií?
Ne, nezaplatí. Provozoval dráhy (a ani autobusové přepravy) neodpovídá za škodu vzniklou cestujícím zpožděním spoje; cestují má jenom nároky uvedené ve vyhlášce c.175/2000 Sb., o přepravním řadu pro veřejnou dopravu (sleva na jízdném anebo vrácení jízdného).
Což je ta největší chyba. Kdyby se škody začaly konečně proplácet, byl by konečně tlak na to, aby se zpoždění nedělo.
A on vás někdo nutí tím vlakem jet? Koupě jízdenky (a následně nastoupení jízdy) je dobrovolné a akceptujete tím obchodní podmínky. V těch je vše a jsou nastaveny, že vychází z toho, co jde a co nejde (výše a způsob kompenzace, spolehlivost vlaků, dráhy, atd).
Tak ať toto není v zákoně. Ať je to smluvní svoboda mezi mnou a dopravcem. Tj. vzdávám se kompenzace od dopravce, ale ne od třetích stran, které mohou způsobit zpoždění: SŽ, sebevrah, auto na přejezdu, hořící cisterny, výhružné telefonáty, nedodržování ohraného pásma dráhy, silniční nehoda, zanedbaná údržba apod.
V tomto případě by to byl platební rozkaz s důkazem – jízdenkou, kde jde vidět, že jsem si ji koupil před oznámením mimořádné událost a potvrzením dopravce – zpožděnkou o zpoždění vlaku a číslem účtu, kam poslat peníze.
Se svým dodavatelem by si to pak vyřídila SŽ.
Už vidím, jak vymáháš odškodnění od sebevraha rozmašírovaného na kolejích 😀 To jsou nápady… Prostě když lezu do vlaku, letadla nebo autobusu, tak vždycky musím počítat s tím, že se něco pokazí. To se ti ostatně může stát i ve vlastním autě. A mimochodem, na počet cestujících dovezených do cíle bez zpoždění, na tom vlaky budou nepochybně o mnoho lépe, než individuální cestování autem.
Nárok neznamená, že jej člověk vymůže. Ale když je třeba dědictví nebo povinné ručení, tak by to šlo z toho.
O jakých škodách mluvíte? O těch co jste si vybájil? Pokud jste v souvislosti se zpožděním utrpěl újmu nebo škodu, obraťte se ses vým nárokem vybaveným žalobou na soud prokažte to a dostanete cěhož žádáte.
Škoda = ztracený čas. Jestli si svůj život ceníte na 0 Kč je to vaše věc.
Vy jste zpoždením už někdy přišel o život? 🙂
Přišel jsem o část života
Tak žalujte a prokažte to a můžete si vysoudit náhradu újmy.
Monetizovaná úspora/ztráta času cestujících je běžným ekonomickým nástrojem, používaným například při výběru variant dopravních staveb a hlavně při hodnocení, zda je stavba ekonomicky efektivní.
Pokud tento nástroj není smysluplně používán ve stávající legislativě, tak asi zaspali dobu tvůrci legislativy, ne?
Rozhodnutí jet vlakem je tvoje svobodná volba za znalosti podmínek dopravce. Máš tam někde něco o tom, že ručí za škody způsobené zpožděním? Zkus použít mozek, i kdyby tam ta zodpovědnost za škody způsobené zpožděním byla, kdo myslíš, že by ho platil? Samozřejmě opět ty jako cestující ve formě dražšího jízdného, ze kterého by si dopravci platili pojištění proti těmto škodám. Je opravdu naivní si myslet, že by to vedlo k omezení zpoždění. Nejprve by se totiž musela posílit infrastruktura a pořídit vozidla s menší pravděpodobností poruchy. A to bys samozřejmě opět platil ty jako cestující. Máš opravdu naivní představy…
Škody způsobené zpožděním má platit viník zpoždění, což je dopravce málokdy.
Většina škod je způsobena externími vlivy. Třeba škodu za auto na přejezdu by platil jeho řidič. Nejdřív pojistka, potom vlastní majetek a nakonec insolvenční řízení. Pak se to poměrově rozdělí mezi poškozené.
A k posílení infrastruktury, vozidel apod – říká se tomu ekonomická efektivita. Když za své chyby téměř neplatím, je mi jedno, že je dělám, protože ztráta je pro mne nulová. Ve chvíli, kdy mne chyby bolí, tak udělám opatření, abych je nedělal.
Zpoždění k cestování prostě patří!
Cílem je vybudování fungujícího systému, nebo zachování stávající legislativy? 😉
Nezaplatí to nikdo. Nežij v pohádce.
Kdyby Správa železnic platila dopravcem za škody způsobené výluka,tak je za měsíc ve finanční tísni.
Výluky jsou známé předem při koupi jízdenky. Jsou to škody způsobené mimořádnostmi a ty by měly jít za viníkem. Třeba v případě auta na přejezdu za jeho řidičem.
Ano,máte na mysli nepředpokládané výluky. Víte, že škody dopravci vznikají i při předpokládaných a ty jsou řešeny v lepším případě nepřidělením kapacity (neprojedeš) v horším případě ponecháním kapacity (stejně si neprojel).
Při nahlášených výlukách je cestující – zákazník informován o změně/případném zpoždění před nákupem.
Nepředpokládaná/neplánovaná výluka = mimořádnost
To nedáte dohromady ani jednu větu, aby byla srozumitelná? Taky smutné.
Třeba jen nechápete, potom nemusíte hned útočit ad hominem. Stačí se zeptat.
Zákazník (cestující) si musí umět vybrat.
Měl si vybrat auto, takže je to vlastně jeho chyba….
(=Vtip)
To neni vtip, to je mentalita ČD
Zase jeden mudrlant, co problémy správce infrastruktury hází na dopravce?
Tak jako vyjma nějakých těch události, kdy je kvuli většímu sněžení, či mrznoucimu dešti zavřená dálnice je auto docela spolehlivé a předvídatelné. Pokud někdo jede ve dvou a nebo I ve třech tak i levnější než ten vlak.
Blahopřeji vám, že vám všechna auta zatím fungovala bez jediné poruchy…
Vtip smutný. Protože to je pravda.
I smutné vtipy můžou být dobré.
A auto se nikdy neporouchá? Nebo máte jedno záložní?
Auto si v nejhorsim pujcim od kamarada, u vlaku tahle moznost jaksi neni
Jistěže mám záložní auto. Na venkově to jinak nejde :o)
Na venkově je auto životní nutností, v městských aglomeracích je životní nutností fungující veřejná doprava.
Důvod? Kapacita!
Ale dobrý.
Doufám, že toto bude precedens pro to, aby byly zachovány návěstidla na koridorech. Nic není stoprocentně spolehlivé, ale bez návěstidla by byl black out
Jezdilo by se mezistaničně, takže ne blackout. Mimochodem návěstidla nejsou zadarmo, a poruchy mohou mít taky. A např. v Norsku je taky budou rušit, takže to asi nebude rozmar SŽ a zachovávat druhý systém se asi nevyplatí.
Jaký by byl rozdíl informace uvolnění oddílu u návěstidla AB a dojetí do stanice, když ve stanici stejně nikdo není a ten konec vlaku nikdo nezkontroluje. To bude hlásit strojvedoucí, že dojel do stanice a mezistaniční úsek je volný?
Počítače náprav zcela jistě fungují.
No a kolik vlaků asi tak na (i s autoblokem přetíženém) koridoru mezistaničně projede, co?
Málo, ale není to blackout. A stále zůstává otázka, zda se vyplatí držet 2 systémy pro tento krajní případ.
Těch mezistaničních jízd jsem zažil tolik, že to nespočítám a propustnost nákladní dopravy minimální, osobní desítky minut zpoždění. A to byl úsek jen mezi 2 stanicemi, ne tak celá síť. Nikdo netvrdí, že to musí stále svítit, ale udržet stávající systém je poměrně levnější, než ten provoz ( pouze teoreticky=mezistaničně) zastavit. SŽ platí pokuty dopravcům za zpoždění Nex, u osobky nevím. Regiojet se dnes za vrácení jízdného taky nedoplatí
Ne, návěstidla se nebudou nechávat.
A co alespoň ve stanicích?
No poseděl jsem si v Libni hodinku
Nicméně asi lepší v sobotu brzo ráno než v pracovní den.
Pokud se jezdí „postaru“, jak se v takových situacích bude postupovat, až SŽ na tratích s výhradním provozem demontuje návěstidla? To je taky součást toho scénáře?
Budu tam stát zřízenci s praporkama. Vyřešíte bezpečnost i nezaměstnanost jedním tahem…
No nevím, nevím. Když si uvědomíte, jaký materiál se běžně vyskytuje na úřadech práce…
Tak určitě, když mohli svého času nechat Bohumín rok a půl bez manuální obsluhy kvůli zahoření kabelů, bude někdo shánět zaměstnance (zvláště v době minimální nezaměstnanosti). Železnice vnímá mnoho lidí žel už jen jako parádu, ne dopravu.
V Německu to řeší jízdou ze stanice do další stanice nejvýše 40 km/h, samozřejmě smí být v daném úseku jen jeden vlak, možná se SŽ inspiruje.
Dostaneš rozkaz a jedeš. Nic, co by nešlo vyřešit. Dít se to bude. Protože se návěstidla budou rušit.
Ano, a projedou tak sotva 4 vlaky jedním směrem za hodinu….
No právě že nepojedeš. Dovedete si představit provoz z Prahy na východ mezistaničně bez AB?
Dovedu, protože dnes jsem tak jel. 🙂
Úvodní titulek je zavádějící. Vypadlo GSM-R, následkem čehož nefunguje ETCS.
Výpadek ETCS je následek, nikoli příčina.
Výsledek? Stejný. Ale tentokrát je v tom ETCS jako takové nevinně.
Napíšete pravdu, ale dostanete mínusy. A takhle si tu žijeme..
Já jsem s tím počítal. To je v pohodě.
To jo no. To je časté. Ale podle mě je tu i pár lidí, co prostě omínusují všechny příspěvky (bez čtení) a potom asi radostí skákají kolem pískoviště, jak to všem nandali a rozkopali všechny bábovičky.
A se stejnou „motivací“ jdou pak k volbám.
Zda jde o pravdu či lež v je v tomto případě závislé na člověku (definici), ne na přírodě (fyzice).
Kdo považuje GSM-R za součást systému ETCS (za subsystém), bude mít jiný názor než ten, kdo to vidí jako dva nezávislé systémy.
Pochopit výše uvedené není důležité pro fungování dopravy, ale pro zamezení zbytečných dohadů.
Tohle je taková chytristika typu „auto jako takové je v pořádku, přestalo jen fungovat vstřikování paliva“.
Jinýnu slovy, GSM-R je integrální součástí ETCS a nedá se z toho takto snadno vybruslit.
O to přece nejde. ETCS je docela velké téma budící vášně. Nikdo nepopírá problém. Ale je potřeba si uvědomit, že chyba není v ETCS jako takovém, které se tu nedávno spustilo, ale v systému GSM-R, který je s námi už dlouhou řadu let. Výsledek je totožný, ale závada nevznikla na ETCS.
Jasně, ale v případě závady vstřiků neodsoudíte auto jako celek, ani nebudete volat po tom, aby zůstala možnost tahat auto koněm či volem. Prostě se smíříte s tím, že systém, který za běžné situace nevnímáte, vám dokáže zkomplikovat až znemožnit cestu.
GSM-R samozřejmě NENÍ integrální součástí ETCS, protože vzniklo už dříve a k jinému účelu.
Nikoliv, GSM-R a ETCS jsou součástí ERTMS.
Ano, takhle je to definitoricky správně (viz můj příspěvek výše).
Ale důležitější je umět odpovědět na otázku, zda a jak často se takovýto výpadek může/nemůže opakovat. A podle toho se zařídit. Třeba tím, že i nově postavené/rekonstruované úseky budou muset být vybaveny nějakým alternativním zabezpečovačem (a nemusí to být nutně liniovka).
ETSC vypadlo. Samozrejme, ze to ma nejakou pricinu, ale i ta GSM-R ma svoji pricinu.
Mel byt titulek „Nepovedena aktualizace softwarove knihovny xyz“?
Aaa, teď odpůrci ETCS dostanou munici…. Konečně je tady ten bájný rozvrat…
Zastavený provoz z důvodu poruchy zabezpečovacího zařízení nebyl výjimka ani před ETCS. Takže nic novýho. Já jsem zvědavej na ETCS při silnejch bouřkách, to byla slabina i dřívějšího zabezpečení.
Já vím, že to není noc nového, jezdím na tom ve Švýcarsku běžně, ale já narážel na ty proroky, kteří tady vykřikovali, jal bude konec dopravy a rozvrat, fungovalo to cca 2 měsíce bez větších závad, hold teď se něco pokazilo, to se stává.
No na to, že je to nový….
Tak co bude, až to bude 15-20 let…
A zastavilo to doposud jen 600 vlaků „jen tak“ prostě..
A ono nic zastavěného není.
Ano. Udělal jsem si popcorn a otevírám pivko. Bude to sranda.