Nový zákazník pro nejrychlejší vlak Stadleru. WESTbahn s ním zamíří do nejdelšího rakouského tunelu

Rakouský alternativní dopravce nově spojí Vídeň s Villachem, využije k tomu 127 kilometrů nové trati.
Rakouský dopravce WESTbahn začne od jara příštího roku provozovat nové vnitrostátní spojení v rámci Rakouska. Spojí Vídeň, Graz, Klagenfurt a Villach. Využije k tomu novou trať Koralmbahn, která výrazně urychlí spojení s Korutany a jejíž součástí bude i nejdelší rakouský tunel.
Vyplývá to z dnes oznámené zprávy výrobce kolejových vozidel Stadler Rail, podle které WESTbahn pořídí tři nové vysokorychlostní jednotky SMILE. Jde o označení jednotek, které zatím pořídily pod názvem Giruno jen švýcarské spolkové dráhy SBB pro provoz vlaků zejména mezi Švýcarskem a Itálií a Německem. Název SMILE je zkratkou německého spojení Schneller Mehrsystemfähiger Innovativer Leichter Expresszug – rychlý vícesystémový inovativní lehký expresní vlak.
SBB objednalo dalších 7 rychlovlaků Giruno pro expanzi do Německa
Podle Stadleru mají být dodány do března příštího roku. Firma je bude vyrábět ve svém hlavním závodě v Bussnangu. Nové jednotky budou jedenáctivozové, zvládají jízdu pod třemi napájecími systémy. Jednotky SMILE dosahují rychlosti 250 km/h, plně tak využijí část Koralmbahn, kde bude tato maximální rychlost na většině trasy. Koralmbahn má být otevřena od prosince 2025. Její součástí je i 33 kilometrů dlouhý tunel pod horským masivem Koralpe, který byl definitivně proražen v červnu 2020. Jde o nejdelší železniční tunel v Rakousku a šestý nejdelší na světě.
Koralmbahn ve finále. Rakouská stavba století má hotový svršek, začíná drátování posledního úseku
Pro WESTbahn půjde o další expanzi. Firma začínala s provozem vlaků mezi Vídní a Salcburkem, postupně protáhla spojení až do německého Stuttgartu. Jezdí s dvoupodlažními jednotkami Stadler KISS.
Díky stavbě se cesta vlakem z Grazu do Klagenfurtu zkrátí na 45 minut z dnešních tří hodin. Na severu na trať naváže úpatní tunel Semmering.