posily_do_teamu

Nový zákazník pro nejrychlejší vlak Stadleru. WESTbahn s ním zamíří do nejdelšího rakouského tunelu

Jednotka Stadler SMILE pro WESTbahn. Foto: Stadler RailJednotka Stadler SMILE pro WESTbahn. Foto: Stadler Rail

Rakouský alternativní dopravce nově spojí Vídeň s Villachem, využije k tomu 127 kilometrů nové trati.

Odebírat
Upozornit na
guest
32 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
lokotomy

Výborně, konkurenční prostředí je vždycky ku prospěchu. Tím spíš, pokud obslouží stanice, kde ÖBB s railjety zastavovat nechtějí.

thomas.horky

Budou naše Railjety také prodloužené do do Klagenfurtu?

lokotomy

Jo, budou. Až do Villachu. I když nevím, jestli je jisté, jestli hned od letošního prosince.

automatic

to je opravdu Stadler dokáže dodat do jednoho roku včetně zkoušek, povolení atd? je to soukromý dopravce takže se nemusí trápit výběrovým řízením a další byrokracií, ale nevím jak je Stadler takové jednotky dodat do jara příštího roku, respektive do konce tohoto roku (už je půlka března) a dva tři měsíce na testy a uvedení do provozu..i Alstom podobné jednotky vyrábí několik let..

Berhof

Jenže nové TGV Alstomu je zcela nový typ, zatímco Giruno už schvalovacím procesem prošlo.

Třeba westbahn souhlasil s absolutním minimem úprav proti existujícím jednotkám, aby se ušetřilo maximum hodin v engineeringu a usnadnilo se i schvalování. Při koupi pouhých 3 jednotek by to i dávalo smysl.

Další nám neznámá věc je, jak dlouho se už na projektu pracovalo před jeho veřejným oznámením.

lokotomy

K poslední větě: podle rakouských médií jednání mezi Stadlerem a Westbahn trvala 3,5 týdne.
A ano, u 3 jednotek na leasing má smysl, dělat minimum úprav proti běžící sérii.

Y.K.

To se uvidí, ale asi vědí proč na to přistoupili, zřejmě nečekají potíže s rozšířením schválení jednotek Giruno, které tuším mají CH, D, IT? Pokud to bude stejné provedení, nemělo by to být tak složité. Stadler k tomu píše: The three SMILE trains will be integrated into WESTbahn’s regular passenger service from March 2026, less than two years after the contract is signed, and will expand the existing KISS double-decker service. Commissioning normally takes four to five years. „We are delighted to have an innovative and forward-looking partner in WESTbahn, and together, be able to deploy state-of-the-art high-speed trains within… Číst vice »

lokotomy

Pro Rakousko už jsou prý schválené. Takže víceméně stačí je vyrobit. A když výroba běží a mají volnou kapacitu, přidat tři jednotky nebude problém. Navíc Westbahn odjakživa jezdí se Stadlery (KISS) a teď je nakupují i ÖBB.

Milan

S těmi třemi systémy by mohl jet i přes Česko do Polska, až bude lepší trať….

lokotomy

A až budou pro ČR a Polsko schválené a dopravce bude chtít je tam poslat. Hádám, že ten třísystém je tam hlavně kvůli Itálii.

automatic

pokud vím, tak KISS je něco zcela jiného než SMILE. Myslím že teď aktuálně běží výroba 5 souprav Giruno z opce ze smlouvy z roku 2014 na cca 41 souprav (29 je nyní dodáno) a tak je možné že vyrobí tři navíc a jen dostanou jiný lak.. Jinak je diskutabilní (alepsoň za mě ) si kupovat jen tři soupravy ..

lokotomy

Ano, KISS je něco jiného než SMILE, myslel jsem to tak, že když Westbahn se Stadlerem už cca. 15 let spolupracuje (a jeho strojvůdci jsou jsou na Stadler zvyklí), tak je to všechno určitě jednodušší, než kdyby si teď vybral jiného výrobce.
Diskutabilní kupovat jen tři soupravy: Ano, ale už to tu vše bylo napsáno. Jednak si je nekupují, ale jen (zatím) na 6 let pronajímají. Druhak nemohou použít stávající KISSy, protože ty neprojedou přes Semmering. Takže jaké měli možnosti? Buďto přidat do flotily nový typ, nebo 5 let počkat.

dzejejc

11 vozů. Rakousko. ~10 mil. obyvatel. ~rozloha so-so stejná. Škoda.

lokotomy

Ty vozy jsou výrazně kratší než obvyklé současné osobní vozy. Celý ten vlak je dlouhý cca. 200 metrů a má cca. 400 míst k sezení (v SBB verzi), což je méně než sedmivozový railjet. Ta trať se naplno rozjede až s tunelem pod Semmeringem, až pak se tam dají čekat frekvence skoro jako na Salzburg.

Michal

K téme ešte doplním , že jazdná doba medzi Grazom a Klagenfurtom bude vďaka Westbahn skrátená na 38 minút. OBB plánuje rovnaký úsek skrátiť na 45minút.

Ojin

Není ten rozdíl způsobený zastavením ve Weststiermark a Lavantal?

lokotomy

Ne. Ty railjety se zastávkou před a za tunelem pojedou skoro hodinu. Budou dvě varianty, podobně jako dávno na Salzburg, expresní a zastávková. Westbahn má i na Salzburg zřetelně kratší jízdní dobu než zastávkové railjety, přitom tam nevyužije maximální traťovou rychlost. Jsem zvědav, jestli na Koramlbahn opravdu pojedou 250, nebo to bude omezené na 230.

Lukáš Vorel

Chtěl bych se zeptat někoho znalého – jak to aktuálně vypadá s jednotkami pro Westbahn od CRRC? Už dlouho jsem o nich něco nového nečetl…

Jan

Vypadá to nijak. Nedávno jsem dva kusy viděl odstavené v Penzingu.
Pokud vím, tak Westbahn s nima v nejbližší době v provozu nepočítá.

Michal

Westbahn s nimi počíta a nasadené by mali byť už tento rok. Postupne na nich prebiehajú v Maďarsku úpravy interiéru.

Mates

A ja doplním Michala, že jedna nedávno vykonávala aj skúšobné jazdy v Maďarsku. Lepšie písať len o tom, o čom naozaj viem.

Jan Pytela

Detail – KISS neprojede Simmeringem, takže koupě je kvůli tomu, že se jim s expanzí nechtělo čekat na dokončení tunelu.

Pro cestující super zpráva, Westbahn je vlastně jediný open access dopravce v regionu, co jezdí s novými jednotkami.

Jan Pytela

* Myšlen je Semmering a DACH Region 😉

Jan

Jezdí ve Švýcarsku vlastně vůbec něco na open access?

lokotomy

Smí se to vůbec? Švýcarsko není EU a lze se domnívat, že železnici mají pořád velmi zregulovanou.

Doktor Trychtýř

Dvojkolejné tunely na trati přes průsmyk mají omezený profil? Pravda, je to trať z půlky 19. století a tehdy asi nepočítali s elektrifikací.

Twix

A asi ani s dvoupatrovými vlaky 🙂 Wiesely končí v Payerbachu, dál jezdí na osobáku jen 4020, Talent nebo CityŠuple.

Jan

Ano, jsou tam značné omezení. Je to problém i pro některé nákladní vlaky, které jinak v Rakousku projedou prakticky všude.

Valtteri

Je to tak. Např. některé kontejnery je potřeba vozit přes Pyrnbahn nebo Tauernbahn.

Adam Ř

Ano, psalo se tu o tom v souvislosti s nákupem KiSSů

Movia

Svého času jezdil Leoexpress taky s novými vlaky (jestli je Cesko mysleno, jako ten samy region)

lokotomy

V rakouském tisku jsem četl, že je mají na 6 let na leasing (s opcí na prodloužení nebo odkup). Logicky, až bude SBT, tak tam nejspíš pošlou KISSy nebo nějakého jejich nástupce.