Výluka v Bubnech se protáhne na pět měsíců. SŽ se hájí přípravami na filharmonii a prioritou tramvají

Dlouhou pětiměsíční výluku kritizují dojíždějící. Podle SŽ jsou komplikace dány novými požadavky.
Od pondělí 3. března probíhá kvůli finišující dostavbě nádraží Praha-Bubny výluka na provizorní trati, která staveniště obcházela. Tato trať dosud umožňovala, aby vlaky linek S4 a R44 od Kralup nad Vltavou mohly zajíždět až na Masarykovo nádraží a cestující nepřeplňovali metro tím, že by vlaky končily/začínaly na nádraží v Holešovicích.
Nyní jsou tak cestující odkázání právě na holešovické nádraží a budou si na to muset následujících pět měsíců zvyknout. Původně měla přitom výluka trvat jen 90 dní.
Plánovala se během ní přestavba kralupského zhlaví na Masarykově nádraží a přezkoušení zabezpečovacího zařízení. Kolej 1 od Kralup je v Bubnech již delší dobu napojena, zbývá ji propojit do Prahy.
Dlouhou pětiměsíční výluku tak dojíždějící kritizují. Správa železnic však vysvětluje, že komplikace jsou dány novými požadavky, o kterých se při projektování nevědělo.
„Na základě požadavku pražského magistrátu se do projektu přidávaly předstihové práce pro stavbu budoucí Vltavské filharmonie. Předejde se tak dalšímu omezení provozu železnice při zřizování stavební jámy,“ uvádí pro Zdopravy.cz mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová. Konkrétně jde o stavbu pilotové opěrné stěny budoucí filharmonie.
Nejsložitější část operace
Další z požadavků pak souvisí s omezením a následným zastavením provozu tramvají na Libeňském mostě, kdy se z Bubenského nádraží stala jediná objízdná trasa. Kvůli maximálnímu zachování provozu tramvají se tak podle mluvčí upravovaly stavební postupy při nadzvedávání železničního mostu přes nábřeží.
„Tyto práce měly původně probíhat zespod, od nábřeží, ze zmíněných důvodu ale bude konstrukce nakonec nadzvednutá shora. Spolu se samotným osazením mostu to bude představovat nejsložitější část celé operace,“ popisuje Friebová.
Dále se během výluky do konce července budou demontovat troleje a sloupy trakčního vedení, odstraní se původní kolejové spojky na Negrelliho viaduktu a dokončí se železniční spodek a svršek. Jeden měsíc pak potrvá montáž nových trolejí a zkoušky zabezpečovacího a sdělovacího zařízení.
„Na Holešovickém zhlaví nás čekají obdobné práce, zde bude nejnáročnější zásah do opěrné zdi v ulici U Papírny,“ doplňuje Friebová.
Další výluka na podzim?
Mluvčí zároveň uklidňuje, že po zprovoznění trati a celého nádraží nebude následovat další výluka kvůli plánované stavbě nového přemostění ulic Partyzánská/U Výstaviště.
„Další výluka nad rámec té aktuální nebude nutná,“ uvádí mluvčí s tím, součástí probíhající stavby je i výměna železničního svršku do rozpletu Holešovice. Na mostě přes Partyzánskou se vyměňují mostnice, tak aby zde nedocházelo k propadu rychlosti.
„Dále se zde v rámci výluky bude rekonstruovat kolej, na kterou se napojuje železniční vlečka vedoucí do areálu bývalé plynárny,“ uzavírá Friebová.
Nejošklivější pražská zastávka po 135 letech končí. Kvůli budování Bubnů se zkrátí i linky od Kralup
Se začátkem výluky byla také po 135 letech trvale zrušena zastávka Praha-Holešovice zastávka. Zastavovaly v ní osobní vlaky, které nádražím Praha-Bubny jen projížděly, jelikož kolejiště uvedené trati se nachází až za kolejištěm trati do Kladna, přes které by bylo nutno přecházet. Zároveň byla blíž návazná doprava, včetně nádraží Praha-Holešovice.