posily_do_teamu

Termín zprovoznění neznámý. Benzen po nehodě u Hustopečí proniká do podzemních vod

Třetí den likvidace požáru cisternového vlaku u Hustopečí nad Bečvou. Foto: Hasiči SŽTřetí den likvidace požáru cisternového vlaku u Hustopečí nad Bečvou. Foto: Hasiči SŽ

Sanační práce včetně monitoringu připravuje Správa železnic.

Vykolejení vlaku s cisternami převážejícími benzen a následný požár představuje bezprecedentní havárii, u které mohou nastat závažné důsledky pro životní prostředí. Po dnešním jednání Krizového štábu Ministerstva životního prostředí (MŽP) to uvedl ministr Petr Hladík. „Zatímco ani ovzduší, ani pitná voda nejsou aktuálně havárií ohroženy, chemická látka se z místa havárie dostává do povrchové a podzemní vody. Řeka Bečva není ale v bezprostředním ohrožení,“ oznámil resort.

Podle Hladíka v případě ovzduší už žádné nebezpečí nehrozí. „Nyní preventivně řešíme dopad na podzemní a povrchové vody. Všechny zasahující složky i místní starostové a hejtmani mají nyní aktuální a podstatné informace, které jsou potřeba k co nejlepší ochraně území. Zaměříme se na odstranění havárií poničených cisteren, odstranění zasažené zeminy, zamezení dalšímu šíření kontaminace a pravidelný monitoring vzorků vod,“ dodal Hladík.

Sanační práce včetně monitoringu připravuje Správa železnic. „Obnova železničního provozu a náhrada kontaminovaného železničního svršku bude možná poté, co se vypořádáme s aktuální situací. I s ohledem na to, že došlo k nehodě na železniční dopravní cestě pro osobní i nákladní dopravu, podnikáme všechny kroky, aby se podařilo co nejrychleji situaci vyřešit. Věřím, že již budeme moci v dohledné době odhadnout, kdy bude možné začít s obnovou železničního provozu, vedle odtěžení kontaminované zeminy totiž bude nutné opravit i poškozené trakční vedení nebo signalizaci. Práce se snažíme urychlit, jak jen to je možné. Zároveň probíhá vyšetřování samotné nehody, její příčinu ale bude možné potvrdit až později,” řekl ministr dopravy Martin Kupka. Správa železnic dnes posunula odhadovaný termín zprovoznění trati na konec března.

Hasiči aktuálně řeší na místě odstranění zbývajících cisteren. Přečerpalo se již více než 300 tun benzenu.  „Jelikož je tu nadále riziko výbuchu, musíme postupovat velmi obezřetně. Zároveň probíhají ve spolupráci s Českou inspekcí životního prostředí práce na zabránění dalšího rozšíření kontaminace benzenem do blízkých vod. Prosíme občany, aby se nepřibližovali k místu havárie, jelikož zde probíhají práce s těžkou technikou a zároveň hrozí bezpečnostní riziko,” upozornil Generální ředitel Hasičského záchranného sboru ČR Vladimír Vlček.

Zasaženou oblast tvoří především štěrky nebo písky, tedy horniny s velmi vysokou propustností. Česká inspekce životního prostředí v pravidelných intervalech odebírá vzorky povrchových vod z okolí havárie a společně s HZS zajišťuje preventivní opatření na blízkých vodních nádržích. Nadlimitní koncentrace benzenu v blízké řece Bečvě zatím nebyla zaznamenána. Zaznamenán nebyl ani úhyn ryb.

Tagy Hustopeče nad Bečvou Správa železnic
45 komentářů