posily_do_teamu

Začalo územní řízení klíčové části trati na letiště. Projekt čelí odporu místních, chtějí úpravy

Vizualizace modernizace trati v úseku Praha-Veleslavín - Praha-Ruzyně přes Liboc. Zdroj: SŽVizualizace modernizace trati v úseku Praha-Veleslavín - Praha-Ruzyně přes Liboc. Zdroj: SŽ

Úsek pražské železniční tratě Veleslavín - Ruzyně si jde pro povolení. Podle spolku je to betonová past.

Stavební odbor pražského magistrátu zahájil stavební řízení k modernizaci železniční tratě mezi stanicemi Praha-Veleslavín a Praha-Ruzyně. Jde o klíčový úsek několik desítek let připravovaného železniční spojení na pražské Letiště Václava Havla, který bude zároveň představovat zkapacitnění tratě do Kladna.

Části trati z Veleslavína na letiště připravuje Správa železnic jako svůj vůbec první PPP projekt. Na konci loňského listopadu zveřejnila výzvu k účasti v soutěžním dialogu, ve kterém bude hledat sdružení, které úseky postaví a zafinancuje.

Stav příprav modernizace trati Praha - letiště - Kladno (jaro 2024). Zdroj: SŽ

Stav příprav modernizace trati Praha – letiště – Kladno (jaro 2024). Zdroj: SŽ

Modernizace úseku bude spočívat především v elektrizaci a zdvoukolejnění tratě. Zmizí úrovňové přejezdy a vznikne nová zastávka Praha-Liboc. Ta bude umístěna mezi Brodeckou ulicí a ulicí U Prioru. Stanice Ruzyně se přesune na opačnou stranu Drnovské ulice.

Doplňování dokumentace a kvapné zahájení

Územní řízení bylo zahájeno až rok poté, co o něj SŽ požádala. Musela totiž na výzvu úřadu doplňovat další dokumentaci. Účastníků řízení je více než tisíc, jde například o majitele všech dotčených pozemků. Své námitky mohou podat do 30 dnů.

A minimálně ti sdružení ve Spolku pro rozvoj Liboce to rozhodně udělají. Proti současnému projektu modernizace totiž dlouhodobě protestují, přestože samotná trať na letiště je podle nich potřebná.

Územní řízení bylo zahájeno kvapně, přestože nebyl projekt veřejně prezentován,“ uvedl pro Zdopravy.cz mluvčí spolku Jan Máče. Představení se bude konat až 12. března, kdy už bude lhůta pro námitky téměř v polovině.

Správa železnic podle něj podala žádost, aniž by zohlednila jakékoliv námitky, které sdružení z vlastní iniciativy během uplynulých let vzneslo. „Pouze arogance, výsměch a snaha protlačit to na sílu,“ říká Máče.

Ohrožení pro trať na letiště: Další skupině místních se projekt nelíbí a chtějí ho blokovat

Podle mluvčí SŽ Nely Friebové se podávala žádost o řízení před rokem, a proto v ní nejsou pozdější požadavky spolku zahrnuty. „Přesto s občany Liboce v tuto chvíli vedeme intenzivní dialog a jsme připraveni část jejich požadavků do projektu ještě zapracovat, zejména v oblastech, které se týkají estetických parametrů stavby a propustnosti území,“ uvedla mluvčí.

Úpravy podle ní mohou být zohledněny v dalších stupních projekční přípravy před zahájením realizace stavby.

Zahloubení by odpor vyřešilo

Hlavním požadavkem spolku je zejména zahloubení tratě procházející Libocí. Současný návrh plánuje vybudování „betonového koryta“, které podle spolku nenávratně rozdělí území a místní budou odkázáni na nevzhledné a komplikované podchody. Zahloubení by podle spolku vyřešilo 99 procent jejich připomínek.

Vizualizace modernizace trati v úseku Praha-Veleslavín - Praha-Ruzyně přes Liboc. Zdroj: SŽVizualizace modernizace trati v úseku Praha-Veleslavín - Praha-Ruzyně přes Liboc. Zdroj: SŽVizualizace modernizace trati v úseku Praha-Veleslavín - Praha-Ruzyně přes Liboc. Zdroj: SŽVizualizace modernizace trati v úseku Praha-Veleslavín - Praha-Ruzyně přes Liboc. Zdroj: SŽVizualizace modernizace trati v úseku Praha-Veleslavín - Praha-Ruzyně přes Liboc. Zdroj: SŽPohled na současnou trať v Liboci. Zdroj: Spolekliboc.cz

Zachovají se příčné vazby, příjezdy pro IZS, vznikne místo pro křižovatku Libocká, která bude mít lepší rozhledové poměry, a v neposlední řadě zahloubení pomůže jednodušeji řešit vedení cyklostezky a pěších tras po povrchu,“ vypočítává Máče.

To by však podle SŽ bylo příliš drahé a hlavně časově náročné. „Zahloubení tratě bylo prověřeno studií, jejíž zadání bylo se spolkem předem konzultováno a odsouhlaseno. Výsledky této studie potvrdily, že vyvolané úpravy by znamenaly kompletní přepracování plánů nejen tohoto úseku, ale i navazujících etap,“ vysvětluje Friebová.

Kromě nepřiměřených dodatečných nákladů by to podle ní přineslo také velmi výrazné zpoždění celého projektu a v neposlední řadě by SŽ přišla o ekonomickou efektivitu, kterou musí doložit pro financování z veřejných zdrojů, a to jak národních, tak i evropských.

Podle ní neproveditelnost zahloubení potvrdilo i ministerstvo dopravy. „Nyní se proto soustředíme na rozsahem menší, ale citelné úpravy projektu tak, aby bylo možné požadavky občanů Liboce reflektovat v maximální možné míře,“ dodala mluvčí.

Napájecí stanice není v EIA

Spolek také upozorňuje, že součástí dokumentace pro územní řízení jsou dvě nové budovy trakční napájecí stanice u Libockého rybníka, se kterými původní environmentální posudek EIA nepočítá.

Napájecí stanice Liboc opravdu v původní dokumentaci EIA nebyla zahrnuta. Nicméně všechny změny dokumentace oproti dokumentaci EIA jsou zohledněny v žádosti o vydání takzvaného verifikačního stanoviska,“ řekla Friebová.

Dodala, že změny související s napájecí stanicí byly vyhodnoceny jako nevýznamné a není je tak podle ministerstva životního prostředí potřeba dále posuzovat.

Po projednání dokumentace pro územní řízení bude ze strany SŽ následovat podání žádosti o povolení záměru dle nového stavebního zákona. To se podle mluvčí očekává přibližně v polovině letošního roku.

Pro stavbu trati na letiště se ujal název rychlodráha, přestože je plánovaná na běžné rychlosti české železnice. Aktuální plán teď počítá s tím, že první vlaky z centra vyjedou na letiště do roku 2030.

Modernizace je nyní hotová pouze v trase Negrelliho viaduktu. Loni v březnu získala Správa železnic územní rozhodnutí pro stavbu samotné stanice na letišti. Zároveň se staví úsek Bubny – Výstaviště, kam první vlaky vyjedou letos v srpnu. Vedle toho se modernizuje budoucí konečná na Masarykově nádraží.

Tagy Správa železnic Veleslavín (včetně) - Ruzyně (včetně) železnice Praha - Letiště Václava Havla - Kladno
178 komentářů