posily_do_teamu

Oprava trati lanovky na Petřín může začít, staré vozy zamíří do muzea. Hotovo bude příští rok

Bobovací lopaty na Petříně. Foto: RekolaBobovací lopaty na Petříně. Foto: Rekola

Rozsáhlá rekonstrukce má vyřešit problémy s ujíždějícím svahem.

Společnost Metrostav DIZ vyhrála soutěž na rekonstrukci drážního tělesa lanové dráhy na Petřín. Během příštích týdnů by se měly rozjet samotné práce tak, aby ve třetím čtvrtletí příštího roku začal zkušební provoz s již novými vozy.

O vítězství Metrostavu informoval Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v tiskové zprávě. Metrostav DIZ v soutěži nabídl 134 milionů korun bez DPH. Odhadovaná cena byla 121,5 milionů korun. „Po nezbytných přípravných pracích začne samotná rekonstrukce tratě ve druhé polovině března odvozem stávajících dvou vozů petřínské lanovky. Stavební práce potrvají zhruba rok, dalších cca 5-6 měsíců zabere následná instalace dopravního systému, testování a homologace nových vozů lanovky,“ popsal vedoucí oddělení komunikace DPP Daniel Šabík.

Lanová dráha je mimo provoz od poloviny září 2024. Jízdy po trati, která je dlouhodobě ve špatném stavu, skončily po silných deštích, které stav ještě zhoršily.

Provoz lanovky na Petřín se po pádu stromu už neobnoví. Rovnou naváže kompletní přestavba

Do muzea a depozitáře

První vůz lanovky (č. 1) poputuje do Ústředních dílen DPP v Hostivaři, kde bude dočasně deponován do jeho finálního umístění v Muzeu MHD DPP ve vozovně Střešovice. Vůz č. 2 nechá DPP odvézt do depozitáře Národního technického muzea v Chomutově. Na vyzvedávání a přepravu obou vozů DPP vysoutěžil společnost Hanyš – Jeřábnické práce.

Po odstranění tažných a brzdných lan a odvozu obou vozů lanovky začne demontáž kolejnic, vodících kladek pro lana, demontáž obslužného schodiště, sloupů osvětlení a dalšího vybavení a příslušenství. Následovat bude demolice stávajícího drážního tělesa v celé délce bezmála půl kilometru včetně inženýrských sítí, které jsou pod ním a odebrání podkladních vrstev až na tzv. rostlou zeminu.

Řešení nestabilního svahu

Na Petříně je dlouhodobě problém s nestabilním svahem, proto se hlavní část prací zaměří na zpevnění dráhy. Vznikne celkem pět stěn složených ze železobetonových mikropilot. Jejich přesné umístění, hloubka a počet mikropilot ve stěně vychází z výsledků rozsáhlého geotechnického průzkumu a následných výpočtů statiky. Čtyři mikropilotové stěny budou umístěny v dolní části tratě, mezi spodní stanicí a mostem Nebozízek. Pátá pak v horní části nad Nebozízkem. Stěny budou v hloubce 10-15 metrů a budou přes celou šířku dráhy.

Na takto zpevněný podklad začne zhotovitel stavět nové drážní těleso lanovky. Na podkladní vrstvy vybuduje novou masivní železobetonovou deskovou konstrukci dráhy opatřenou dilatačními spárami, příčnými odvodňovacími žlaby a odtoky do kanalizace. V rámci výstavby drážního tělesa vznikne také nový systém odvodnění tratě a samotná kanalizace. Na vybudovanou železobetonovou desku zhotovitel osadí kolejový svršek – nové kolejnice typu S33 přímo ukotvené systémem metro, kladky, a nakonec tažné lano. Na mostě Nebozízek budou kolejnice kotveny přímo do stávající mostní konstrukce.

DPP nechá bez opravy nosnou konstrukci mostu Nebozízek, ten prošel opravou v roce 2016 (včetně nástupiště). Oba kamenné klenbové mostky mezi Nebozízkem a spodní stanicí Újezd projdou nezbytnou opravou, očištěním, doplněním zdiva a spárování v místech poškození. Dostanou také novou hydroizolaci. Obdobně zdi podél horního a dolního úseku lanovky, které prošly rekonstrukcí v roce 2006, čeká oprava jen v nejnutnějším rozsahu. Během stavby dojde ke kompletní výměně osvětlení kolejiště.

Pád stromu do kolejiště ukončil historii třetí generace lanovky na Petřín. Foto: DPPPád stromu do kolejiště ukončil historii třetí generace lanovky na Petřín. Foto: DPPPád stromu do kolejiště ukončil historii třetí generace lanovky na Petřín. Foto: DPPModelu vozu nové lanovky na Petřín. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýModelu vozu nové lanovky na Petřín. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýModelu vozu nové lanovky na Petřín. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýBobovací lopaty na Petříně. Foto: RekolaPetřínská lanovka.
Autor: DPPLanovka na Petřín. Pramen: DPP

Výroba vozů ve Švýcarsku

„Z urbanistického ani z architektonického hlediska nedojde v rámci rekonstrukce drážního tělesa petřínské lanovky k žádným zásadním změnám. Nová dráha zachová půdorysně i výškově řešení stávající dráhy. Pro nové vozy využijeme stávající strojovnu. V obou stanicích budou s ohledem na novou technologii kompletně modernizovány velíny pro řízení obou vozů. Vozy závazně objednáme na konci letošního března tak, aby se obě investiční akce potkaly ve stejném termínu na zrekonstruované trati mohla ihned začít homologace nových vozů. Zhruba rok rekonstrukce tratě a cca pět až šest měsíců testování vozů znamenají, že první cestující se novou lanovkou na Petřín svezou nejdříve v létě 2026,“ uzavírá Jan Šurovský, místopředseda představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.

Petřín bude velkým staveništěm i z jiného důvodu. Praha v březnu zahájí práce na odvodnění zahrad Strahovská, Lobkovická a Seminářská, obě stavby jsou vzájemně úzce koordinovány.

Příští rok dojde současně k instalaci nových vozů lanovky podle návrhu Anny Marešové. Soutěž na výrobu vyhrála společnost Doppelmayr, výroba proběhne ve švýcarském Oltenu.

Nové vozy pro petřínskou lanovku budou ze Švýcarska, soutěž vyhrál Doppelmayr

Tagy Dopravní podnik hl. m. Prahy dpp lanová dráha na Petřín Lanovka Petřín Metrostav DIZ Petřín
16 komentářů