Oprava trati lanovky na Petřín může začít, staré vozy zamíří do muzea. Hotovo bude příští rok
Bobovací lopaty na Petříně. Foto: Rekola

Rozsáhlá rekonstrukce má vyřešit problémy s ujíždějícím svahem.
Rozsáhlá rekonstrukce má vyřešit problémy s ujíždějícím svahem.
V článku vůbec není zmíněno nic o stanicích. Ty zůstanou beze změny? Zajímá mě hlavně bezbariérovost.
Ano. Měla by to být samostatná akce.
Poslední info, které jsem našel, je výstup z jednání DPP s radním P1 pro dopravu V. Ryvolou ze srpna 2023, kdy architektka DPP představila harmonogram prací k bezbariérovému zpřístupnění dolní stanice lanovky (tam je tuším zádrhel v tom, že budova je narozdíl od Nebozízku nebo horní stanice památkově chráněná).
Tak je to barokní barák, ale zprznili ho už docela dost výstavbou vestibulu i přístavbou. Čili se mi těžko představuje jaké opatření pro bezbarérový přístup se tam dá udělat, aby to byl památkářsky problém…
Pro památkáře je všechno problém. V podstatě jsou automaticky v opozici proti čemukoliv, i když je to architektonicky citlivé řešení.
Vašíčku, přestaň si vymýšlet tady u lanovky umělý problém, který žádný není. Hned vytváříš drby? Na základě nějakého „tuším“, vymyšlené poznámky někoho jiného? Tuším že lanovku ve skutečnosti chtějí zbourat, začneš můj drb šířit?
Z obou ulic ten barák vypadá takřka nedotčeně. Ze strany parku je krabicoidní přístavba, která k původní budově sice nepatří, ale je sama o sobě tak jednoduchá, že skandál snad nebudí. Vestibul je schovaný pod úrovní terénu a zevnitř to samozřejmě není žádné baroko, ale metro. Suma sumárum, z pohledu památkové péče žádná hitparáda, ale ani žádný velký průšvih. Případný důvod, proč by nešlo upravit vnitřní dispozice, bych vnímal jako čistě formální.
Tak jediné co je tam za bariéru je pár schodů uvnitř ne, to je asi těžko památkový problém. K budově a dovnitř ní se dá dostat bezbariérově. Na nějaké tušení a umělé dedukce radši nespoléhat.
Řekněme, že řešení typu „na schodiště nainstalujeme mobilní plošinu“ bude patrně schůdnější než „kus interiéru ubouráme a vestavíme tam výtahovou šachtu“, byť interiér už v 80. letech prošel celkem zásadní proměnou, která architektonicky kopíruje tehdejší výstavbu metra.
Mobilní plošina je tam IMO naprostej nesmysl. Musely by být dvě (jde se po jednom schodišti dolů a pak podél vozu lanovky nahoru). Ty plošiny jsou brutálně, ale opravdu brutálně pomalý a při šířce toho nástupišťovýho schodiště by ho zablokovaly. Operace nástupu nebo výstupu člověka na vozíku, kterej by ty plošiny potřeboval, by byla otázkou desítek minut. Přičemž těžko ho tam pustěj v době, kdy vůz nestojí ve stanici. Takže by to blokovalo nástup/výstup ostatních. U lanovky s beztak problematickou kapacitou (u který doufejme bude po rekonstrukci technologicky naopak možný jezdit častěji, s kratšími přestávkami mezi jízdami). To mi opravdu… Číst vice »
Já taky netvrdím, že by mobilní plošina byla smysluplné řešení, obzvlášť ne v dispozicích dolního vestibulu. Pouze uvažuju s ohledem na schvalovací proces, kdy (bohužel) takto nedomyšlené řešení je schůdnější, formálně to bezbariérově je a tím je problém vyřešen. Že to bude polovinu času mimo provoz? To ať řeší někdo jiný. Jinak pokud by se za bezbariérové považovalo zpřístupnění jen prvního (spodního) oddílu, není potřeba už řešit přístupnost schodiště na nástupišti. Opět samozřejmě polovičaté řešení. A pokud jde o proražení vjezdu či rampy z uliční úrovně od Újezda, vnímám to značně skepticky, ačkoliv neznám technické zázemí a přístavbu – možná… Číst vice »
Tak snad bude po opravě jízdné 250 korun pro neprazske, aby se oprava atrakce zaplatila. V zahraničí je taková cenotvorba úplně normální.
Většina studentů z kolejí, kteří lanovku také hojně využívají, jsou mimopražští, to by asi nebyl dobrý krok. Možná ještě tak uznávat předplatné kupóny a jednotlivé jízdné mít zvláštní.
Však lanovka před uzavřením uznávala předplatné kupóny a jednotlivé jízdné měla zvláštní. Jde o to, kolik by to jednotlivé jízdné mělo být.
Ano, jsou města kdy na lanovky platí jen dlouhodobé předplatné. A jednotlivé jízdné je dražší. Výjimkou je Neapol a Lisabon a běžnou cenu MHD za 1 jìzdu. Souhlasím s Vámi.
Tak zrovna v Lisabonu je to jednotlivé jízdné na lanovku docela napálené, ne? Myslím že už před pár lety měla lanovka Gloria za oknem na cedulce něco jako 3,50 €, což snad není standardní jednorázové jízdné… Denní jizdenky tam samozřejmě platily.
Tady je něco ke zmíněné opravě štol:
https://www.praha-priroda.cz/parky-a-zahrady/petrinske-zahrady-a-sady/vodni-hospodarstvi-na-petrine/