Jen dva soutěžící. Vyloučení Alstomu z největší zakázky na ETCS v Česku platí, rozhodl ÚOHS
![RegioPanter mezi Ústím nad Labem a Děčínem. Foto: České dráhy](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2019/07/regiopanetr.jpg)
Téměř dva roky po vypsání velké soutěže nedošlo ještě ani k podání nabídek.
Největší dodavatel zabezpečovače ETCS na světě nedostatečně prokázal svoji kvalifikaci pro dodávky takových zařízení v Česku a Správa železnic ho vyloučila ze soutěže právem. K takovému názoru dospěl předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna, když zamítl rozklad proti prvostupňovému rozhodnutí.
Ostře sledovaná zakázka, která byla vypsána již téměř před dvěma lety, tak bude dál pokračovat jen se dvěma soutěžícími: AŽD Praha a Siemensem. Spojení více úseků do jednoho velkého balíku přitom mělo přinést větší konkurenci a zlevnění.
Alstom se do soutěže hlásil ve sdružení s TTC Marcon a španělskou společností Cobra Instalaciones y Servicios. „Úřad neshledal, že by zadavatel vyloučením navrhovatele z účasti v zadávacím řízení porušil zákon,“ uvedl úřad v tiskové zprávě.
Alstom zvažuje další kroky
„S rozhodnutím ÚOHS nesouhlasíme, všechny kvalifikační požadavky zadávacího řízení jsme prokázali v dostatečném rozsahu a dle mezinárodně uznávaných standardů. Zprávu nyní analyzujeme a následně budeme zvažovat další kroky,“ uvedla mluvčí Alstom Judita Urbánková. Rozhodnutí v rozkladu jde napadnout již jen u soudu.
Správa železnic neuznala referenci ze zakázky na instalaci v Polsku. Alstom dále namítal chyby v postupu prvoinstančního orgánu a nepřezkoumatelnost jeho rozhodnutí. Mlsna nevyhověl žádné z námitek rozkladu. Podle něj Správa železnic z dokumentů Alstomu nebyla schopna dospět k závěru o tom, zda navrhovatel požadovaný referenční rozsah naplnil.
„Zadavatel proto navrhovatele opakovaně vyzýval k objasnění jeho nabídky, aby mu navrhovatel sdělil, které části z referenční zakázky jsou započitatelné jako silnoproudá zařízení. Navrhovatel však v rámci svých vyjádření neposkytl informace, na jejichž základě by zadavatel mohl učinit jednoznačný závěr, co může a co nemůže do požadovaného rozsahu reference započítat,“ uvedl Mlsna. Podle něj existuje rozdíl mezi předmětem veřejné zakázky a předmětem prokazování kvalifikace v rámci požadovaných referencí. „Zákonem není vyloučeno, aby zadavatel v rámci prokázání technické kvalifikace požadoval předložení referencí pouze k části předmětu veřejné zakázky,“ dodal.
Dva roky trvající soutěž
Soutěž běží necelé dva roky, nejprve ji zdržel neúspěšný pokus AŽD Praha zablokovat soutěž u ÚOHS. Dosud ETCS na českých tratích neinstalovala jiná firma.
Zakázka se týká více než stokilometrového úseku takzvané levobřežky z Kralup nad Vltavou až na státní hranici s Německem. Jde o první zakázku, která řeší výstavbu přímo pro výhradní provoz ETCS včetně následného servisu po celou dobu životnosti zařízení. Vybraný zhotovitel po dokončení projektů a získání příslušných povolení následně provede i stavební práce, zajistí certifikaci celého systému a jeho údržbu. Odhadovaná hodnota zakázky je 11,8 miliardy korun.
AŽD neuspěla s námitkami proti největší zakázce Správy železnic, úřad shodil i další stížnosti
Kdy dojde k dokončení soutěže není stále jasné. „Předpokládáme, že kvalifikovaní účastníci budou v průběhu 1. čtvrtletí vyzváni k podání předběžných nabídek a následně s nimi bude moci být vedeno jednání. Jednací řízení s uveřejněním, ve kterém zadávání veřejné zakázky probíhá, je obecně jedním z časově náročnějších. Upřesnění termínu realizace se bude odvíjet od dalšího průběhu soutěže,“ dodala mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.