posily_do_teamu

Nový život Brejlovců v osobní dopravě. Systém ETCS má první desítka strojů Českých drah

První dvě lokomotivy řady 750.7 (brejlovec), uzpůsobené k provozu s push-pull soupravami. Pramen: České dráhyPrvní dvě lokomotivy řady 750.7 (brejlovec), uzpůsobené k provozu s push-pull soupravami. Pramen: České dráhy

V případě potřeby se s Brejlovci počítá například i pro pokrytí napěťových výluk na koridorech.

Naplňování zakázky Českých drah na osazení systému ETCS do 19 lokomotiv řady 750.7 (Brejlovec, Katr) se přehouplo do druhé poloviny. Systém už může využívat desítka strojů, instalace právě probíhá u jedenácté lokomotivy.

„K 1. únoru bylo ETCS ve stavu switch-on celkem na deseti vozidlech. Další jsou postupně k zástavbě ETCS přistavována. Na této modernizované řadě vozidel využívané v dálkové dopravě a při dopravě moderních patrových jednotek push-pull provádíme i další vylepšení, jako je například dosazení systému SSOD pro ovládání dveří soupravy,“ sdělil mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

České dráhy vybraly firmu na instalaci systému ETCS do Brejlovců na podzim 2021. Jediným zájemcem byla společnost AŽD Praha, hodnota rámcové smlouvy je 266,3 milionu korun. Subdodavateli jsou dle smlouvy CAF Signalling a CZ LOKO. Předpoklad završení celé zakázky je podle Šťáhlavského konec letošního roku.

Lokomotivy jsou nyní deponovány v Bohumíně, Šumperku a v Brně-Maloměřicích, odkud jsou vypravovány na výkony se zmíněnými patrovými jednotkami push-pull v Moravskoslezském kraji na trati Ostrava – Frenštát pod Radhoštěm a na spěšné vlaky do Valašského Meziříčí. Dále slouží na tratích Šumperk – Jeseník (spěšné vlaky, přímé vozy Brno – Jeseník od R 12 Bouzov), Brno – Jihlava (R11 Rožmberk) a Staré Město – Luhačovice (R18 Slovácký expres).

„V případě potřeby se s nimi počítá také například pro pokrytí napěťových výluk na koridorech s výhradním provozem pod dohledem ETCS,“ doplnil Šťáhlavský.

Brejlovci řady 750.7 vznikly modernizací starších řad těchto lokomotiv na začátku minulé dekády. Zásadním bodem modernizace, kterou provedla společnost CZ LOKO, byla výměna starého motoru z ČKD za nový značky Caterpillar.

Brejlovci se nicméně stále drží především v nákladní dopravě. Už v roce 2020 vysoutěžilo ČD Cargo dodávku ETCS do 30 lokomotiv 753.7. Zakázku získalo CZ LOKO ve spolupráci s Bombardierem (dnes Alstom), instalace se završila loni. Osmičku Brejlovců s ETCS má i Orlen Unipetrol Doprava

Palubní jednotky ETCS získávají také lokomotivy 753.7 společnosti PKP Cargo International. Jejich instalaci zajišťuje rovněž CZ LOKO; jde o systém od CAF Signalling. Minulý týden dorazily na zkušební okruh v Cerhenicích u Velimi první lokomotivy na testy. Postupně systém ETCS dostane 29 lokomotiv 753.7 společnosti PKP Cargo International.

Netrakční jednotka push-pull a Brejlovec při testech před Vratimovem (sobota 11. 12. 2021). Autor: Miroslav PöselBrejlovci (750.710, 750.713) Českých drah, depo Jihlava. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPrvní dvě lokomotivy řady 750.7 (brejlovec), uzpůsobené k provozu s push-pull soupravami (foto z roku 2020). Pramen: České dráhyBrejlovec řady 753 (zachycen ve stanici Liberec) společnosti ČD Cargo, ilustrační foto. Foto: Jan SůraLokomotiva 753, nákladní vlak s auty, foto: AWT/PKP CargoLokomotivy 753.7 s ETCS. Foto: Dalibor Palko / CZ LOKO
Tagy Brejlovec České dráhy lokomotiva řady 750.7
14 komentářů