DPP: Během šesti let budeme potřebovat až 250 trolejbusů, kloubové půjdou na jihozápad
![První jízda trolejbusů SOR TNS 18 na trati do Čakovic. Foto: DPP](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2023/08/letnany2.jpg)
Velký rozruch vzbudily nastavené parametry nové soutěže.
Pražský dopravní podnik (DPP) předpokládá, že během příštích šesti let bude potřebovat až 250 nových trolejbusů. I proto vypsal minulý týden zatím největší zakázku v historii tuzemské veřejné dopravy na dodávku trolejbusů. Shání jich až 180. Jen krátce před tím uzavřel s tureckým výrobcem Bozankaya rámcovou smlouvu na dodávku až 70 trolejbusů.
„Pro období nejbližších cca šesti let předpokládáme při případné realizaci všech připravovaných a uvažovaných trolejbusových projektů s potřebou nákupu až 160 standardních trolejbusů a až 90 kloubových trolejbusů. Skutečný počet vozidel i jejich rozdělení do jednotlivých let však bude záviset na postupu přípravy a realizace jednotlivých projektů,“ řekl na dotaz deníku Zdopravy.cz vedoucí oddělení komunikace DPP Daniel Šabík.
Největší trolejbusová zakázka v historii Česka. Praha shání až 180 vozidel
Podle něj se nejbližší objednávky budou týkat linky 137 (Na Knížecí – U Waltrovky), jejíž infrastruktura je již ve výstavbě a linek 131 (Hradčanská – Bořislavka) a 176 (Karlovo náměstí – Stadion Strahov), které jsou ve vysokém stádiu rozpracovanosti.
„Nákup vozů pro tyto linky však bude zajištěn z již uzavřené rámcové smlouvy na 70 standardních trolejbusů,“ uvedl Šabík. Vypsaná soutěž na velkou rámcovou smlouvu podle něj řeší i flexibilitu pro dodávky vozidel bez povinného odběru.
Praha nakoupí až 70 tureckých trolejbusů Bozankaya. Podpis smlouvy se dlouho komplikoval
Zatím všechny projekty na elektrizaci autobusové dopravy ve vyšších stupních přípravy počítají s dvanáctimetrovými trolejbusy. V nové soutěži však DPP shání také až 90 kloubových trolejbusů. Chce je nasadit hlavně na výkony, kde jezdí nyní kloubové autobusy, které tvoří u dopravce 40 % výkonů autobusové dopravy.
„V rámci elektrifikace kloubových linek se na nich vzhledem k jejich terénnímu profilu a vysoké obsazenosti nepočítá s elektrobusy (kvůli velkým a těžkým bateriím, dlouhému nabíjení a omezenému dojezdu), ale s kloubovými trolejbusy,“ vysvětlil Šabík.
Kloubové trolejbusy se mají objevit hlavně na jihozápadě města u linek 142 (Velká Ohrada – Nové Butovice), 184 (Kukulova – Velká Ohrada) a 225 (Velká Ohrada – Sídliště Na Dědině). Dle zajištění průjezdnosti případně i na lince 191 (Na Knížecí – Dědina – OC Šestka – Letiště), kde nyní jezdí standardní autobusy.
Dále pak Šabík uvedl linky v jižní část Prahy (v první fázi 124 Želivského – Zelený pruh, 139 Želivského – Sídliště Zbraslav a 150 Želivského – Na Beránku).
„Plánovaný rozvoj se týká i severovýchodního sektoru Prahy, kde předpokládáme jednak dílčí posílení vozového parku linky 58 (mj. i v souvislosti s plánovaným prodloužením v Miškovicích) a dále elektrifikaci linky 136 s případným využitím i pro další linky v oblasti,“ dodal Šabík.
Turecký dodavatel vyloučen dopředu
Velký rozruch vzbudily nastavené parametry nové soutěže. Z nich je patrné, že například turecká Bozankaya se podle požadovaných kritérií nemůže přihlásit. Jde především o hodnocení zkušeností výrobce nebo prokázané reference. Na podmínky upozornil Libor Hinčica, který nově působí jako zástupce tureckého výrobce v Česku, na svém webu Československý dopravák.
„Zájemci musí doložit referenci na minimálně 10 vozidel, které ale musí být předmětem jediné dodávky. Dodavatelé, kteří by dodali například 8 trolejbusů jednomu zadavateli a 8 druhému (celkem tedy 16) jsou z výběrového řízení patrně vyloučeni. Mimo samotnou dodávku je navíc podmínkou, že trolejbusy již musely najezdit ročně minimálně 300 000 km (tj. průměrně 30 000 km na vůz),“ píše Hinčica.
DPP navíc využil zákonného opatření o omezení dodavatelů z vybraných zemí, mezi něž spadá podle nedávného výkladu Evropského správního soudu i Turecko.
Podle Šabíka DPP do zadávací dokumentace promítl své dosavadní velmi bohaté zkušenosti i zkušenosti jiných zadavatelů z nákupů, provozu a zejména reklamačních řízení dodávaných autobusů, elektrobusů či trolejbusů.
„Na vybudovanou či budovanou infrastrukturu potřebujeme ve smluvních termínech a v souladu s podmínkami případných dotačních titulů nasadit do provozu požadované počty vozidel, a nikoliv čekat třeba více než rok, než vysoutěžený výrobce bude schopen dodat provozuschopná vozidla. Proto DPP usiluje o dodavatele, jehož vozidla jsou již reálně v provozu a jsou schopna vykazovat potřebnou provozní spolehlivost vztaženou k ujetým kilometrům,“ uzavřel Šabík.
Problémové elektrobusy opět vyrazily do pražského provozu. Prošly opravami v Plzni