První část modernizace brněnského uzlu má povolení. Děti Země a Voda z Tetčic s námitkami neuspěly

Most přes Bubeníčkovu ulici v Brně. Foto: Veronika Kašpárková / Wikimedia CommonsMost přes Bubeníčkovu ulici v Brně. Foto: Veronika Kašpárková / Wikimedia Commons

Akce počítá s demolicí současného mostu přes Bubeníčkovu ulici a vybudování nového.

Správa železnic získala první povolení pro přestavbu Železničního uzlu Brno (ŽUB). Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) vydal zatím nepravomocné společné povolení minulý týden.

Týká se přestavby a rozšíření mostu přes Bubeníčkovu ulici. Správa železnic musí podle povolení dodržet řadu podmínek, například dořešit ve spolupráci s příslušnými městskými částmi rozsah ploch zeleně s druhovou skladbou dřevin jako kompenzace za likvidaci stávající zeleně.

Rozhodnutí o společném povolení ukazuje, že proti plánům vystoupily i dva spolky, konkrétně Děti Země a Voda z Tetčic. Ty pouze konstatovaly, že oznámení je nezákonné, což DESÚ odmítl.

Správa železnic již firmu na přestavbu mostu soutěží, strop je 879 milionů korun. Stavba by měla začít v dubnu. Plán počítá s demolicí mostu a vybudováním nového. Nový most má být větší, aby zvládl převedení nových kolejí v uzlu. Do doby vybudování ŽUB budou na mostě koleje ve stávajícím uspořádání a ve stávající niveletě. Zároveň s budováním mostu dojde k přeložení sítí infrastruktury.

Tramvajová výluka od května

Nový most je navržen jako bezúdržbová polorámová integrovaná konstrukce se dvěma mezilehlými stojkami. V prvním otvoru je veden chodník a jízdní pruh, ve druhém otvoru je veden autobusový a tramvajový pás včetně nástupišť, ve třetím otvoru je veden jízdní pruh a chodník. Kvůli stavbě mostu dojde k demolici několika domů, přeložka parovodu povede pod zemí. Bude muset dojít i k úpravě tramvajové trati pod mostem.

Dopravní podnik počítá s úplnou výlukou tramvajové tratě na Starou osadu od Vojenské nemocnice od 18. května do konce letních prázdnin, spojená bude i s přeložkou tramvajové tratě v křižovatce Zábrdovické a Šámalovy ulice. Přestavba mostu má být hotová do 32 měsíců od zahájení.

V Brně začíná první omezení kvůli přestavbě křižovatky Zábrdovické a Šámalovy

Po modernizaci brněnského uzlu vznikne v obvodu židenické stanice také tzv. podsmyk pro nákladní vlaky, který umožní zvýšit kapacitu tratě, na kterou najíždějí vlaky ze seřaďovacího nádraží v Maloměřicích, či na něj naopak směřují. Kvůli tomu pak budou koleje na mostě přes Bubeníčkovu ulici v jiné výšce než dosud.

Pro cestující se touto stavbou nic nezmění. Až samotné přestavba židenické stanice a přesun nástupišť blíže k mostu a tramvajové zastávce Kuldova má usnadnit přestup na MHD. Při zahájení přípravy projektové dokumentace hovořil náměstek pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb v prosinci 2019 o tom, že v optimistické variantě by se mohlo začít už v roce 2023.

Tagy brno Brno - Židenice Bubeníčkova Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) Správa železnic Železniční uzel Brno ŽUB
115 komentářů