Tříkolejka na 160 km/h bez přejezdů. Správa železnic mění plány na modernizaci Pravobřežky

Železniční trať mezi Lysou nad Labem a Nymburkem. Foto: Správa železnicŽelezniční trať mezi Lysou nad Labem a Nymburkem. Foto: Správa železnic

Správa železnic navrhuje spojit modernizaci dvou úseků do stejného období.

Pět let poté, co Správa železnic získala kladné stanovisko od ministerstva životního prostředí pro modernizaci trati mezi Nymburkem a Lysou nad Labem žádá stejná organizace o nové razítko. Důvodem je výrazně větší rozsah plánovaných prací.

Vyplývá to z nového oznámení o záměru, který Správa železnic minulý týden odeslala do registru EIA. Zásadní změnou je zahrnutí úprav železničních stanic Nymburk a Lysá nad Labem do celé investice a rozšíření v celém téměř dvacet kilometrů dlouhém úseku na tři koleje. Původní záměr počítal jen s rekonstrukcí stávající dvoukolejné trati. Důvodem rozšíření je velký provoz na trati, zejména pak nákladních vlaků.

K rozšíření a zvýšení rychlosti má dojít vytvořením přisypaného zemního tělesa podél stávající trati. Kromě úprav stanic Lysá nad Labem a Nymburk má dojít k částečným změnám i ve stanici Nymburk-město. Traťová rychlost má být zvýšena až na 160 km/h. Dokument mluví nejasně o tom, jaká bude napájecí soustava. V některých částech uvádí stejnosměrnou jako dosud s přípravou na přepnutí na střídavou, v jiné části už rovnou mluví o přepnutí na střídavou trakční soustavu 25 kV 50 Hz AC.

Trasa přeložky silnice II/503 okolo Nymburka. Foto: Správa železnicÚsek Nymburk - Lysá nad Labem. Foto: Správa železnic

Mimoúrovňové křížení tratí v Lysé

Nový plán počítá s vybudováním přeložky Lysá nad Labem – Milovice do nové stopy včetně mimoúrovňového křížení s železniční tratí Nymburk – Lysá nad Labem. Půjde o první část stavby takzvané Všejanské spojky pro novou trať z Prahy do Mladé Boleslavi.

Správa železnic vybrala projektanty modernizace trati z Nymburka do Lysé, stavba nabírá zpoždění

Z trati mají na rozdíl od předchozích plánů zmizet všechny železniční přejezdy. Správa železnic je nahradí přeložkami silnic a polních cest a mimoúrovňovým křížením prostřednictvím nadjezdů nebo podjezdů. Stejně tak mají vzniknout podchody a lávky pro pěší a cyklisty. Ke změně došlo i na základě požadavků obcí a měst.

Největší silniční stavbou bude přeložka silnice II/503, která má sloužit současně jako severozápadní obchvat Nymburku. Trať bude vybavena zabezpečovačem ETCS.

Správa železnic už loni posunula termín zahájení na rok 2031, jde o další posunutí o několik let.  Stavbu rozděluje na tři části: modernizaci stanice Nymburk, rozšíření a modernizaci tratě z Nymburka do Lysé nad Labem a modernizaci stanice Lysá nad Labem včetně nového napojení tratě do Milovic.

V případě stanice Nymburk dojde kvůli tříkolejce ke změně konfigurace a plné peronizaci. Vzniknou tři ostrovní nástupiště, jedno vnější a dvě vnější pro kusé koleje od Poříčan. Ve stanici bude 6 kolejí pro odstavování souprav.

Správa železnic počítá podle dokumentu s tím, že kvůli minimalizaci výluk modernizaci provede současně i s úseky z Lysé do Mělníka, případně i modernizací úseku z Kolína do odbočky Babín.

Další tříkolejka na české železnici. Správa železnic přidá kapacitu mezi Mělníkem a Lysou

Tagy EIA modernizace Nymburk - Lysá nad Labem pravobřežka Správa železnic Trať 231 Praha -Lysá nad Labem - Kolín tříkolejná trať
170 komentářů