Velkolepý projekt Drážní promenády se komplikuje, SŽ bude potřebovat část pozemků kvůli VRT
![Drážní promenáda jako nová podoba staré benešovské tratě v Praze. Zdroj: IPR](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2020/11/Drazni-promenada-a-liniovy-park_obr-12.jpg)
Konfliktní části promenády vzniknou jen jako dočasné stavby.
Stavba projektu pražské Drážní promenády ve Vršovicích nabírá zpoždění. Přípravy plánované cyklistické a pěší stezky vedoucí z větší části po původním drážním tělese zatím příliš nepokročily a hrozí, že propadne územní povolení projektu.
Správa železnic totiž požádala o část dříve uvolněných pozemků, kvůli plánovanému vstupu nové vysokorychlostní tratě do Prahy. V jiné části zase do koridoru promenády zasahují plány na chystané depo pro rychlovlaky.
Podle náměstka primátora Zdeňka Hřiba však Praha nečekané komplikace řeší a „není proč se bát.“
Promenáda získala pravomocné územní rozhodnutí v předminulém roce. Následně se měl rozběhnout dojednaný převod pozemků SŽ na Prahu. Jenže pak se objevil projekt zmíněné vysokorychlostní tratě.
„Od projektu potřebují odpojit oba konce ve Vršovicích a na Zahradním městě a také několikasetmetrový úsek ve středu u stadionu Slavie,“ popsal Hřib o jaké části chystané promenády se přibližně jedná.
Nakonec podle něj konfliktní části Drážní promenády vzniknou jako dočasné stavby, které později Správa železnic dokončí po vzniku VRT do finální podoby.
Díky tomu se podle Hřiba podaří dotáhnout majetkovou dohodu a převod pozemků.
Historické prvky mají zůstat
Praha bude již brzy v rámci projektu promenády provádět přeložku veřejného osvětlení. Tím se dle Hřiba zamezí propadnutí územního rozhodnutí.
Technická správa komunikací (TSK) zároveň zahájila přípravu výběru projektanta pro stavební povolení a výběr zhotovitele.
Zakázka se má provést metodou Design & Build, projekční a stavební práce tedy zajistí jeden dodavatel. Úkolem pro projektanty bude zachovat část historických prvků odkazujících na zrušenou železniční trať. Není však zatím jasné v jakém rozsahu se to povede, podle TSK je to ještě předmětem jednání.
Týká se to části kolejiště, osvětlovacích věží, pražců a návěstidel. Zůstat má i historický kamenný podchod z 19. století, nýtovaný most či lávka u strašnické železniční zastávky.
„Na projekt bude i nadále zajištěn autorský dohled zpracovatelů koncepční studie. Jakmile budou pozemky naše, můžeme začít s výstavbou,“ dodal Hřib.
V prostoru bývalé železnice vznikne čtyřmetrová oddělená „cyklodálnice“, stezka pro chodce a běžecké trasy. Projekt počítá i s proměnou okolí v příjemné místo pro trávení volného času. Vzniknou vyhlídky, odpočívadla, parky, stánky s občerstvením i prostor pro kulturní akce.
Inspirací pro pražské plánovače je newyorská High Line nebo pařížská promenáda Plantée, které vznikly rovněž na bývalých železničních stavbách.
Koleje zmizely v roce 2021
Promenády se v rámci přípravy VTR tratě týkala i pocitová mapa SŽ, do které mohli místní zanášet své názory. Lidem na plánech vadí problematická propojení přes kolejiště a upozaďování cyklistů či pěších v místech, kde se stýkají s automobilovou dopravou.
Vstup rychlotratě do Prahy se předělává. Komplikuje ho stavba okruhu i námitky radnic
Drážní promenáda má vzniknout na pozemcích a tělese bývalé dvoukolejné trati 221 mezi Vršovicemi a Strašnicemi v Praze 10. Vlaky přestaly po trati jezdit v roce 2020, kdy byla dokončena přeložka úseku mezi Vršovicemi a Hostivaří. V březnu 2021 došlo k odstranění kolejí.
Stavba začíná u zastávky Zahradní Město v blízkostí lanového mostu na Jižní spojce, kde se napojuje na stávající ulici Dolínecká. Končí ve Vršovicích, kde se napojuje na ulici U Seřadiště. Součástí je i povolení pro rozsáhlé parkové úpravy.
Postavit se mají přístupy z navazujících ulic, trojice lávek (přes ulici Průběžná, přes ulici V Korytech a přes přístup k železniční zastávce Eden) a opěrné zdi. Zbylé drážní objekty čeká repasování.