regio-vlak

Indové překolejili Himálaj a napojili Kašmírské údolí na železniční síť

Most přes řeku Čanáb. Foto: Konkan RailwayMost přes řeku Čanáb. Foto: Konkan Railway

Most přes řeku Čanáb je nejvyšším železničním mostem na světě, tok překlenuje ve výšce 359 metrů.

Indické ministerstvo železnic slaví v těchto dnech završení náročného projektu, jehož realizace si vyžádala desítky let. Definitivně byla dokončena a uvedena do provozu téměř 340 kilometrů dlouhá trať Džammú – Udhampur – Katra – Banihal – Šrínagar – Baramulla. Trať vede z velké části náročným terénem pohoří Himálaj a napojuje na indickou železniční síť Kašmírské údolí, kde leží dvě posledně jmenovaná města.

Za milník se považuje průjezd prvního elektrického Vande Bharat Expressu, který 25. ledna v předvečer státního svátku Dne republiky vezl první cestující z řad železničářů. V Kašmírském údolí je přivítaly davy nadšených obyvatel. Akci předcházela během ledna řada testovacích jízd. Pravidelný provoz by měl začít v únoru.

Nádraží v indickém Džammú (Jammu). Foto: Zdopravy.cz Nádraží v indickém Džammú (Jammu). Foto: Zdopravy.cz Vlak na trati u indického Džammú (Jammu). Foto: Zdopravy.cz Vlak na trati u indického Džammú (Jammu). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýNádraží v indickém Džammú (Jammu). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýCestování vlakem v Indii. Foto: Zdopravy.cz

Trať se stavěla desítky let, přičemž provozuschopné úseky se otevíraly postupně. Do Džammú v podhůří byla přivedena už v roce 1972, základní kámen prvního horského úseku z Džammú do Udhampuru poklepala tehdejší indická premiérka Indira Gándhíová koncem roku 1983. Přes 50 kilometrů dlouhý úsek byl zprovozněn až v roce 2005.

O prodloužení tratě z Udhampuru do Kašmírského údolí bylo rozhodnuto v roce 1994, stavět se začalo o rok později. V letech 2008 a 2009 byl postupně zprovozněn úsek v Kašmírském údolí mezi městy Anantnag a Baramulla. Až do letoška šlo o ostrovní provoz bez napojení na indickou síť.

Mezitím se stavbaři potýkali se 111 kilometrů dlouhým úsekem Katra – Banihal, kde museli zbudovat 27 tunelů a 37 mostů. Nejdelší tunel měří 13 kilometrů. Most přes řeku Čanáb je nejvyšším železničním mostem na světě, tok překlenuje ve výšce 359 metrů. Za vrchol inženýrského umu označují Indové i lanový most přes řeku Anji. Jde o první železniční lanový most v Indii.

Stavbaři se museli vyrovnat s náročným terénem, extrémním počasím, sesuvy půdy i seismickou aktivitou. Stavba byla několikrát přerušena a rozhodovalo se o jejím dalším osudu. Její nejvyšší bod leží v nadmořské výšce 1730 metrů. Za rozhodnutím trať dodělat za každou cenu stálo i napětí, které v oblasti Kašmíru panuje mezi Indií a Pákistánem.

Vande Bharat Express by měl urazit trasu Dillí – Šrínagar za 13 hodin. Trať je jednokolejná, elektrifikovaná, o indickém rozchodu 1676 milimetrů. Nejvyšší rychlost může být 130 km/h.

Trať Džammú - Baramulla. Pramen: https://en.wikipedia.org/wiki/Jammu%E2%80%93Baramulla_line

Trať Džammú – Baramulla. Pramen: https://en.wikipedia.org/wiki/Jammu%E2%80%93Baramulla_line

Tagy Indické dráhy Indie
40 komentářů