regio-vlak

Přehledně: Největší průměrné zpoždění měly loni vlaky RegioJetu, ukazují data Správy železnic

Lokomotiva Traxx společnosti RegioJet, Brno hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářLokomotiva Traxx společnosti RegioJet, Brno hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Častější zpoždění jsou u dálkových vlaků.

České dráhy (ČD) loni vypravily na české tratě zhruba 2,4 milionu vlaků, meziročně přibližně o 10 000 vlaků méně. Na druhém místě v počtu vypravených vlaků byla společnost Arriva s přibližně 156 800, meziročně jejich počet zvýšila o 14 procent. Vlaky Českých drah měly v cílové stanici v průměru 1,85 minuty zpoždění, vlaky Arrivy 2,48 minuty. Vyplývá to z dat, které ČTK poskytla Správa železnic (SŽ). Nejčastější příčinou zpožďování vlaků je podle mluvčí SŽ Nely Eberl Friebové zejména nedostačující kapacita tratí.

Třetí v počtu vypravených vlaků byl loni ústecký dopravce GW Train Regio s 86 331 vlaky. RegioJet byl čtvrtý, za první pololetí vypravil zhruba 69 500, z toho téměř 36 400 na linkách v Ústeckém kraji. První pětici uzavřela společnost Die Länderbahn CZ (DLB CZ), dceřiná společnost německého dopravce, která v prvním pololetí na české tratě vyslala více než 64 328 vlaků. Leo Express vypravil 5072 vlaků. Dceřiná společnost dopravce Leo Express Tenders, která zajišťuje provoz na Orlickoústecku, vypravila loni 20 151 vlaků.

Největší zpoždění měly vlaky RegioJet (RJ), činilo průměrně 8,78 minuty. RegioJet ÚK, který provozuje vlaky v Ústeckém kraji, měl průměrné zpoždění 2,17 minut. Druhé největší průměrné zpoždění měl loni Leo Express, a to 7,97 minuty. Průměrné zpoždění nad dvě minuty měli i dopravci Arriva a RegioJet ÚK. U ostatních dopravců se průměrné zpoždění pohybovalo pod dvěma minutami.

Srovnání zpoždění jednotlivých dopravců je ale problematické, upozornila mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová. „Někteří dopravci mají výhradně regionální vlaky, další ale provozují převážně dálkové spoje, kde bývají zpoždění častější,“ uvedla. Podle mluvčího SŽ Dušana Gavendy bylo celkové průměrné zpoždění vybraných dopravců meziročně mírně vyšší. „Svou roli v tom mohly sehrát mimo jiné zářijové povodně,“ doplnil.

Správa železnic se podle Eberl Friebové snaží navyšovat kapacitu tratí tak, aby se kvůli jejímu nedostatku vlaky nezpožďovaly. „V případě dálkových tras ale přinese očekávaný zlom až výstavba sítě vysokorychlostních tratí, která umožní uvolnit kapacity na stávajících tazích,“ řekla. Vlaky se podle ní zpožďují také kvůli mimořádným událostem na trati, zhoršeným povětrnostním podmínkám nebo čekání na křižování s jiným vlakem.

Zpožďování kvůli křižování tratí podle dřívějšího vyjádření ČD ovlivňuje to, že je v Česku z minulosti vysoký podíl jednokolejných tratí a tato železniční síť je nejhustší v Evropě. Podle drah české železnici také chybí vícekolejné úseky, kde by byla oddělena nákladní, regionální a dálková doprava, problematické je předjíždění pomalejších nákladních a osobních vlaků rychlíky a expresy.

Průměrná výše zpoždění a počet vypravených vlaků vybraných osobních dopravců za roky 2023 a 2024

Přehled zpoždění a počtu vypravených vlaků osobních dopravců v síti Správy železnic. Foto: SŽ
Tagy přesnost vlaků Správa železnic
79 komentářů