Přehledně: Největší průměrné zpoždění měly loni vlaky RegioJetu, ukazují data Správy železnic
Lokomotiva Traxx společnosti RegioJet, Brno hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Častější zpoždění jsou u dálkových vlaků.
tak ono, když na R19 byl loni psanej normativ hmotnosti 400t a od září pak jen 353t ale běžně jsme vozili vlaky o hmotnosti 500-600t (protože správky a návoz vozů pro vysočiny), tak 5 min. zpoždění na příjezdu do Brna byl krásný výsledek, pak se navíc k tomu přidalo etcs
– dnes jsou ty jízdní doby natažený, takže i s esem a klasikou, která nemá centrálné zavíraný dveře dojedete s náskokem
Pokud je zpoždění na straně dopravce… Čili porucha lokomotivy apod, tak ano, to chápu, ale většina případů bude problém vytížení trati a když se to někde posere, tak to odnesou všichni…
Vůbec mě nepřekvapuje že žlutý mor, je leader ve zpoždění
To je všechno pravda, ale dělá se něco pro to, aby tomu tak nebylo? Typickým pro naše železnice je velký počet krátkých vlaků. V okolních zemích je přitom zcela běžné vlaky v úsecích, kde to je možné a kde by u nás jely těsně po sobě, spojovat do delších. Problém je infrastruktura odpovídající potřebám cca v 50. letech, která za celou dobu nebyla modernizována a přizpůsobena narůstající frekvenci zejména osobní dopravy. Typickou ukázkou je stanice Praha-Libeň, kde každý vlak jedoucí od Holešovic směrem na Malešice a opačně představuje špunt pro vlaky jedoucí od hlavního nebo Masarykova nádraží směrem na Kolín.… Číst vice »
Esej do školního časopisu v 2. ročníku dopravní průmyslovky?
Už tolik vlakem nejezdím, ale když jsem loni někam jel, tak to bylo RJ. A čistě subjektivně se mi zdálo, že na trati Praha-Ostrava a zpět to bylo loni se zpožděním horší. Letos zkusím jezdit i ČD ať mám srovnání. Na druhou stranu mám v RJ rád ten servis a větší klid na práci či sledování filmu. To mi pak zpoždění do 20 min. nevadí. Kéž by na té trati i ČD dávaly pohodlnější vagony (ty moderní sedadla se mi zdají na dlouhou jízdu moc tvrdá).
Na trati Praha-Ostrava a zpět na tom budou všichni dopravci v zásadě stejně. Rozhodující příčinou jsou výluka a s tím spojené mimořádnosti. Vina dopravce je většinou zn důvodu poruchy vozidel a pak také z důvodů obratů souprav. Myslím, že v reálu je to informace, která nemá moc velký vypovídací význam.
Mám zato, že svůj podíl viny (a podle mě lví) na tom má fakt, že zde není zdravý rozum v obsazování kapacity tratí. Tedy – na jedné straně SŽ nedokáže střízlivě ohodnotit REÁLNOU kapacitu tratě, (možná vychází z nějakých tabulek spíš než z reálného stavu) a na straně druhé pak kraje a MD chtějí tuto „pseudokapacitu“ využít pokud možno na 120%. A na problém je zaděláno. Jízdní doby jsou často nastaveny na ideální stav trati, souprav a na jejich max rychlost. Není zde prostor na jakýkoliv problém který může vzniknout ať už na straně SŽ (porucha ZABZAŘ, výhybky…) tak na… Číst vice »
se změnou odměn v sž už tohle („jízdní doby jsou často nastaveny na ideální stav trati, souprav a na jejich max rychlost“) vůbec neplatí, ve spoustě jízdních řádů je vaty až příliš
Obecně největší zpoždění bývají na dálkových linkách a naopak platí, že čím větší lokálka, tím v agregovaných datech menší zpoždění.
RgJ má „problémy“ se zpožděním zejména na lince na Ukrajinu. Takže nějaké vzájemné srovnání je obtížné, až skoro nemožné.
Na R8 taky není 2x přesný a kdyz jim chybí souprava má vše od Ostravy +30min ve vychozí stanici
Tak regiojet má velké zpoždění i na dvoukolejnych lokálkách v Ústeckém kraji (Střekov-Děčín nebo Bílina-Ústí přes Úpořiny)
Souhlas, že ta statistika nemůže být objektivní, když jsou místa na síti, kde prostě zpoždění vznikají více. Vlaky „ryanairu na kolejích“ jsou ale specifický případ. Vícekrát jsem zažil, že na odpolední spoj regiojet do Vídně nebyla souprava, tak se urychlil obrat od předchozího vlaku, kdy se Praha projížděla jako smyčka, tedy vlak od Budapešti jel přes Malešice a na hlavní už přijel otočený pro spoj do Vídně. Po zastavení vlaku od Budapešti se ještě čistilo a zbrojilo občerstvením, takže souprava byla pro cestující uzavřena a na odjezdu přibývaly minuty. Myslím, že právě proto nelze přisuzovat náhodě, že regiojet v tabulce… Číst vice »
Je to tak, v některých případech si za to může dopravce sám tím jak to má zorganizované, jindy to souvisí s tím, po jakých tratích jezdí. Třeba špatný výsledek Arrivy bude mít na svědomí i to, že jezdí po samých jednokolejkách kde je každou chvíli nějaký uzel s přípoji, a tratě jsou navíc často vyloučené a zpožďuje to NAD.
U Leoše to zase bude asi dost často mimo jeho zavinění. Při tom počtu spojů co má s tím třeba nedávné Margecany docela citelně hnou. Pak nějakej sebevrah, adventní překvápko v Třebový a s těma několikahodinovejma zpožděníma jsou ty průměry vlastně u všech ještě excelentní.
To není pravda, Jančura říkal, že on jezdí včas a zlé ČD jezdí se zpožděním a já mu věřím… 😂😂😂
Ten už toho natapal
Tak třeba na lince S61 zpoždění vůbec nemá 😀
A kdy to Jančura říkal? Já s ním slyšel rozhovor, kde říkal, že je na tom se zpožděním a poruchami podobně jako ČD.
Od začátku jeho vstupu na síť SŽ a to opakovaně 😭
Tak ono taky záleží na vatě v JŘ. Pokud je stavěn na max.140 a ta je i maximálkou soupravy, těžko se něco dohání. Pokud může souprava více, když chytne sekeru 15 u Lipníka, v Praze může být skoro na nule. Takže tabulkově dobře, ale v JŘ to vypadá podivně, když jsou jízdní doby delší, než bývaly před pár lety, byť se jedná o minuty (viz někdejší slogan „PHA-OVA pod 3h“).
Jsou nekde zdrojova data? Udaje pro kazdy jeden vlak?
Pak by se dala udelat smysluplnejsi tabulka rozdelena dle typu vlaku, delky jizdy atd
Někde určitě ano, z hlavy mě napadá veřejný Babitron !https://kam.mff.cuni.cz/~babilon/zpmapa), který to ale umí pouze maximálně v nejbližších 28 dnech.
To budeme jako dalších 30 let poslouchat od SŽ, že problémy s kapacitou vyřeší VRT? A než se vybudují, tak smůla? Takže ty termíny 2027+ u trasy VOCHOC nebo 2030 u tunelů Choceň – Ústí máme opravdu číst jako „v nedohlednu“?
Ano budeme, všespásná VRT na papíře vše vyřeší
Že by to třeba rozklasifikovali podle typu vlaku, důvodu zpoždění a počítali i zpoždění na vybraných nácestných stanicích? Pokud třeba u rychlíku není cílovou stanicí Praha hlavní, ale Vršovice, celá statistika je k ničemu.
Ani to by k ničemu moc nebylo. Když už, tak parametrizovatelný dotazy podle relace a času (včetně přestupů).
Nic neříkající statistika….tabulka “proč se tak stalo” by byla výstižnější.
Mě jako cestujícího až tak nezajímají důvody, ale četnost a délka zpoždění.
Jenže jako cestujícího mě zajímá četnost a délka zpoždění na lince (případně úseku trati), kterou jezdím. Průměr za celou republiku je mi vlastně k ničemu.
V podstatě máte pravdu, protože v očích cestujícího je viník vždy ta daná společnost a nikdo jiný.
Cestujícímu je vcelku jedno kdo je viník. Zajímá ho, zda to jezdí včas či ne.
Tak jako tak to pro RJ nevypadá dobře, když ČD nemají ani čtvrtinové zpoždění. A poslední rok to RJ s tou kvalitou (novostí) a čistotou interiérů taky moc nezvládli. Mimo těch čínskejch jednotek nemaj novýho snad skoro nic. Oproti tomu ČD nakupujou nových hodně, nebo to tak aspoň vypadá.
Jak se to zpoždění počítá? V každý stanici na příjezdu? Nebo jen v konečný stanici?
Cílová stanice = konečná.
Co zas tolik práce nedá. Dneska už to dokáže udělat Chat GPT za pár vteřin.
Jasně, který vyhodí data podle tohoto článku. Nějaký další chytrý nápad?
Existuje prosím statistika „míra informování cestujících při zpoždění“ nebo „zajištění NAD při mimořádnostech a odřeknutí spojů“?
Ptám se pro nekamaráda Radima.
Jezdíte s RJ?
Po dřívějších zkušenostech se tomu vyhýbám, pokud můžu.
Nicméně má osobní zkusšenost je marginální, ne? Proč se na ni ptáte?
Že vás to tak zajímá, řekl bch až žlučovitě. .-)
Sice uznávám, že RJ v informovanosti zaostává nejvíc, ale jinak je to obecně problém všech subjektů na české železnici. Na cestující se prostě kašle a častokrát mi vlakvedoucí a fírové ČD říkali, že ani k nim se ty informace nedostanou.
Někteří dopravci si moc nelámou hlavu ani s informováním výpravčích…
O samotné Správě k cestujícím raději nemluvě.
To by RJ suverénně pohořel, v tomhle jsou úplně dole
Informování cestujících bývá tragédie. Před půl rokem jsem zažil, že já měl doma o mimořádnosti v Kyjích z dostupných internetových zdrojů víc informací neź cestující ve vlaku, který tam uváznul. Podobně to bylo u mimořádnosti ve Starkoči, kdy jsem hledal náhradní spojení. Ale vždy je to jen odhad. Ale pokud jde o NAD, tam dopravce celkem chápu. Jen těžko může mít někdo nasmlouváno plno autobusů s dojezdovou vzdáleností do 45 minut. On ten nasmlouvaný dopravce může mít zrovna jiný kšeft. Čím méně linek na daném území dopravce provozuje, tím horší je dostupnost NAD. Já jsem přesvědčen, že NAD by měla… Číst vice »
Jasně NAD, pokud se je výluka, či závada na síti, ještě dejme tomu, ale proč by mělo SŽ zařizovat NAD, když má problém dopravce (závada na vozidle, atd…).
Protože zajišťování NAD pro všechny dopravce by mohlo přinést úspory z rozsahu. A nemyslel jsem, že by to SŽ měla dělat bezplatně. Ale při nasčítání NAD pro všechny dopravce by byla vyšší pravděpodobnost, že bude NAD potřeba. Lépe by se na to sháněla autobusová firma a ta by si i něco vydělalala.
Btw: těch závad na vozidle není u ČD moc, v celku bych tipoval, že budeme na nějakých 15 – 20 %. Tak, když už řeším 80 %. je těch zbylých 20 jako nic.
No, a kdo rozhoduje o pořadí vlaků při problémech s časem? kdo pouští na tratě? Správa železnic, správně.
Není to jen tak náhodou o tom, že vlaky ČD pouští SŽ přednostně? dva velcí dlouholetí hráči (btw dříve jedna firma před rozdělením drah) se snadno domluví=bývalí kolegové, proti malému dopravci, který čd bere nejlepší kšefty.
Každotýdenní zkušenost léta – RJ jede na čas, pak zpomalí a a čučí než vpustí do nádraží – pak nedožene = ááá RJ špatný, nejezdí na čas.
Kdo má koleje ve správě? Správa železnic
Vidíte a já mám přesně opačnou zkušenost: člověk jede v railjetu na čas z Brna, a v Pardubicích se stojí. Pak přikvačí zpožděná žlutá 162, chíli stojí a pak jede. A my z railjetu jen nevěřícně koukáme z okna na přibývající zpooždění 😉
Mně přijde, že vždy jede ten druhý vlak (bez ohledu na dopravce), jde ta druhá fronta u pokladen či přepážek, jídlo dostane rychleji vedlejší stůl apod…
To je nějaký známý psychologický jev. Nepamatuju si jej přesně, ale když se vaše fronta u pokladny pohybuje rychleji než jiná, berete to jako běžnou věc, moc si to nevšimnete. Zato té negativní zkušenosti si všimnete mnohem více.
Když dojedete na nádraží a podezřele dlouho stojíte, začnete si všímat okolí. A vidíte, jak jiný vlak ve vašem směru „nefér“(?) přijede a hned odjede a předjede vás. Kdybyste byl v tom druhém vlaku, ani si nevšimnete že ten první vlak furt trčí u peronu už půl hodiny..
Zažil jsem neco podobneho v pendolinu, máme odjet ale stojime, abychom před sebe pustili pul hodiny zpožděný RJ, a my.samozřejmě nabrali 10min zpozdeni díky poskakovanim za ním
Fňuk, určitě se na mě ve stínech všichni domlouvají…
Většinou je to opačně, ČD čekají až se RJ uváží laskavě projet.
Např. jel jsem Košickým Pendolínem a v Č. Třebové jsme dohnali Regiojet, ale RJ pustili před nás a my jsme za ním poskakovali až do Zábřehu n. M. kde zastavoval a šoupli ho na vedlejší kolej. Spoždění necelých 10 minut.
Nebo to neustálé zbytečné brzdění Rychlíku Vysočina, při odklonech přez HB. např. 10 minut čekání v Ostrově n. O. na vlak RJ, ačkoliv bychom stihli v pohodě dojet až do HB.
Smazáno pro šíření lží.
Já slyšel že pokud nabere RJ vinou SŽ spozdění 20 minut a víc, tak neplatí za dopravní cestu vůbec nic. Ale jestli je to pravda, to nevím.
A místo aby byl poslán do patřičných míst tak se mu ještě podstrojuje
Totální nesmysl hraničící s choromyslnosti
Tak to se pletete. Jančura hrozí při každé prkotině soudem a tak se ho všichni bojí. U nás v Kunčicích Vám běžně výpravčí oznámí,jede žlutý, rychlík na Opavu , osobní a pak možná ty.( Náklad)
A co je na tomto nelogického?
Podle mě je hodně zpoždění osobních vlaků způsobeno i pouštěním zpožděných vlaků vyšší kategorie, což souvisí i s délkou (malou) úseků, kde se dá přejet na druhou kolej (na dvoukolejných tratích).
A také občasná chybná rozhodnutí, který vlak bude čekat. Např. osobák S3 z Brna hlavního směr Kr. Pole musí běžně pouštět zpožděný rychlík do Prahy, který na hlavním zastaví v okamžiku odjezdu osobáku (podle jízdního řádu). Přitom od Židenic se už nijak neblokují a ten rychlík by odjel úplně stejně, i kdyby ten osobák odjel včas před ním, protože stejně bude (ten rychlík) stát ve stanici minimálně 2 minuty.
Je mi jasné, že za tento poznatek dostanu tisíc palců dolů a nazván modrogumou, ale každý, kdo se často pohybuje v provozu si určitě povšiml, že vlaky RJ mají skoro vždy přednost před ostatními spoji všech kategorií. Jinak si nedovedu vysvětlit běžnou praxi, kdy třeba rychlík 853 v úseku Opava-Ostrava-Svinov je zpožděn o 10 minut aby nenarušil jízdu vlaku RJ. Přitom kdyby se přeložilo křižování získal (navýšil) by RJ zpoždění o pár minut, což by určitě nevadilo, protože má v Opavě cílovou stanici zatímco rychlík ČD veze do Ostravy cestující na přípoje.
Tak nevím….pořád čtu v diskuzích, že se SŽ bojí dát vlaku RJ nějaké minuty, protože si Jančura vynucuje priority a teď taková statistika….nějak mi to nesedí. Co Vám? A není podle Vás problém ne-přeložení křižování spíš na straně dispečerů/výpravčích SŽ? Řízení dopravy je jejich parketa, osobní doprava, výluky…..a nevím co všechno ještě slýcháme u nákladních dopravců…
Ale z Kr. Pole do Brna je to opačně.
Před Rychlík v Kuřimi nacpou osobák a rychlík za ním poskakuje až do Brna na hlavák.
To je taková specialitka v JMK, který takovouto přednost nějakým způsobem získal.
Ten osobák ale před rychlík nenacpou, ten osobák před tím rychlíkem jet až na hlavní má. Rychlík tam má jen velkou vatu (proto ten osobák umí u Kuřimi dohnat) a i když dojede na hlavní až za osobákem, dojede včas. S výlukou je to samozřejmě složitější.
Podobně mají vatu Ex od Prahy do Brna. V Rájci-Jestřebí se tlačí za osobákem, a když je volná 2TK, tak jej pustí do Blanska před osobák. Ten si postojí na mestě místo ve stanici, a Ex jede dál s náskokem vstříc Brnu.
Statistiky tohoto typu jsou úplně k ničemu.
Aneb SŽ má tratě v dezolátním stavu, vlak a nabere díky třeba poruše ZZ 20 minut , obrat má tak díky tomu 15, ale těch druhých 15 vykážou jako vinu z důvodu dopravce. Přitom v tom je nevinně.
Ač to bude znít alibisticky, tak obrat je opravdu problém dopravce.
Jak jinak byste to chtěl hlásit? Vlak bude opožděn z důvodu poruchy ZZ, když to není primární příčina toho zpoždění, ale příčinou zpoždění je ten obrat?
A i kdyby dopravce chtěl nasadit vozidlo navíc, aby obrat byl volnější, umožní mu to SŽ? Viz ostatně třeba Kolín, kde se kvůli chybějícím kolejím od Velkého Oseka projížděly zastávky, aby byl ostrý obrat vůbec realizovatelný.
O hlavním v Praze se nemusíme bavit vůbec.
O ostrý obrat většinou stojí spíš objednavatelé, než že by to bylo na popud SŽ, protože úspora peněz.
Konkrétně v Kolíně to zájem objednatele nebyl.
Dobře, tak Kolín byl výjimka, ale ve většině případů jsou ostré obraty důsledek šetření na straně obejdnavatelů.
Ano, takže dopravce si nemůže dovolit prodloužit obraty, protože objednatel mu to nezaplatí a SŽ mu na to neposkytne volnou kolej, ale zpoždění obratového vlaku je stejně problém dopravce…
Neříkám, že se nemůže stát, že by mu na to SŽ neposkytla kolej, ale zas z nich nedělejme chudáčky, protože vlastně jsou v tom nevinně, protože kolik procent z toho všeho by byl případ, že by jim na to SŽ nedala kolej?
Sekundární příčina je nepodstatná, důležitý je původce zpoždění – primární příčina a ta se často takto maskuje.
Takže co, ve 4 odpoledne budeme hlásit poruchu ZZ, protože v 8 ráno vypadlo na 20 minut?
Však ano, u prvního vlaku je zpoždění vzniklé ZZ primárně ZZ (to se dnes kolikrát hlásí něco ve stylu z provozních důvodů provozovatele dráhy), ale u druhého už to je ten sekundární důvod, primární je zpoždění obratu a obraty a oběhy tvoří dopravce.
“ ve 4 odpoledne budeme hlásit poruchu ZZ, protože v 8 ráno vypadlo na 20 minut”
Přesně tak. Původ zpoždění se mezi vlaky “dědí”. Cokoliv jiného je nelogické.
Jenže za obraty vlaků SŽ nemůže, takže ač je to sebevíc nepříjemné, tak prostě zpoždění z obratu jde na vrub dopravce, potažmo objednavatele, že udělali ostrý obrat. Stejně jako by SŽ mohla říct, že dopravce si to za toho půl dne mohl jakkoliv srovnat, obrat zpožděného vlaku dřív (s tím, že třeba do cíle si zajistí autobus), aby snížil zpoždění, atd…
Moje čísla jsou jen statistiky a vaše statistiky jsou jen čísla. Hlavně aby nebylo k obědu příslovečné statistické kuře…