regio-vlak

Prototyp nástupce Concordu překonal rychlost zvuku, návrat supersoniků se přiblížil

První let letadla XB-1. Foto: BoomPrvní let letadla XB-1. Foto: Boom

Zvuková bariéra byla prolomena v Mojavské poušti dvě desetiletí po posledním letu Concordu.

Návrat nadzvukového létání do běžného leteckého byznysu s přepravou cestujících je zase o krok blíže. Necelý rok od prvního vzletu překonal prototyp letadla XB-1 společnosti Boom poprvé rychlost zvuku.

Zvuková bariéra byla prolomena v Mohavské poušti, a to více jak dvě desetiletí po posledním komerčním nadzvukovém letu Concordu. K překonání rychlosti Mach 1 došlo v asi desetikilometrové výšce.

Testovací letoun XB-1 je výrazně menší verzí modelu Overture, na který má americká soukromá společnost Boom již přes sto objednávek, a který by měl do letového provozu s cestujícími vrátit supersoniky.


O návratu nadzvukových letů, které skončily před dvaceti lety vyřazením strojů Concorde, se mluví několik let. Boom má s vývojem nového letadla zpoždění, přesto na ně má již celkem 130 objednávek od velkých dopravců, například American Airlines nebo United Airlines.

Nedávno skončila výstavba linky finální montáže, která má být schopna produkovat až 33 letadel Overture ročně

Boom slibuje zahájení komerčního provozu letadla Overture na konci dekády, tedy do roku 2030. Slibuje kapacitu 65 až 80 cestujících, dolet 7 800 kilometrů a především rychlost až 1,7 Mach.

Tagy Boom Boom Supersonic nadzvukové létání XB-1
42 komentářů