regio-vlak

Prototyp nástupce Concordu překonal rychlost zvuku, návrat supersoniků se přiblížil

První let letadla XB-1. Foto: BoomPrvní let letadla XB-1. Foto: Boom

Zvuková bariéra byla prolomena v Mojavské poušti dvě desetiletí po posledním letu Concordu.

Odebírat
Upozornit na
guest
42 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vilda

Fandím!

Zvědavec

Nepilotoval to pan Lubor Obendrauf? 😀

Clovek

Slava, zatimco stredni trida bude mit letani cim dal tim nedostupnejsi kvuli ekologii, ta nejvyssi bude mit letadlo, ktere produkuje jeste vic emisi nez private jet.

tarten

Baťůžkáři jsou střední třída? 😀

Clovek

ano

David

Taylor Swift je už určitě v pořadníku!

Juraj

Jen ať si rozumíme, těch objednávek je celkem 35. Zbytek jsou opce, přičemž Virgin Group předloni ze svých vycouvala. I těch 35 je „podmíněno splněním výkonnostních kritérií“, takže to nejsou pevné objednávky, ale řekněme v úrovni společného memoranda. Když se podíváme, kolik trvá schvalování čistě inkrementálních typů jako 777X, tak rok 2030 nepřichází v úvahu – aspoň tedy ne bez významného politického zásahu. Overture zatím nemá finalizovaný design a nemá funkční vzorek motoru. XB-1 není „prototyp nástupce Concordu“, jak uvádí titulek – není to ani zmenšená verze Overture, který má mít čtyři medium-bypass proudové motory. Je to prostě jen malý… Číst vice »

Davidaxik

Souhlasím, článek jsem otevíral se zájmem a vlastně nevěřím vlastním očím. Jednomístný letadlo místo toho aby to testovali…”já nevím v čem” 😀 fascinující! Termíny nejde brát vážně. Tomuhle nevěřím.

Y.K.

Já bych řekl, že to spíše demonstrátor než prototyp. Prototyp je něco co má vlastnosti budoucího typu, taková předsériová zkouška, že všechno bude fungovat a případně zjistit co je potřeba změnit. Tohle je malinkatý letounek zcela nepodobný tomu co slibují vyrobit. Tedy do dopravního letadla je ještě moc daleko. Dává jim to určitě možnost si lecos vyzkoušet a také přesvědčit další investory, protože tohle je jen začátek, ale dopravní letadlo, to je poněkud jiné sousto. Jejich tvrzení o roku 2030 je dost těžké vzít vážně, už tenhle demonstrátor nabral roky zpoždění a to je experimentální letoun bez žádných extra nároků… Číst vice »

Andy

Kluci z Boomu by se měli chytit za ruku s tím hochštaplerem z „Global airlines“🤠

Martin Hroch

No když by to nevyšlo tak můžou dělat stíhačky nebo bombardéry.
V podstatě teď znovu vyvinuli stíhačku.

Ale jinak si myslím, že je reálné, aby to stihly.
A i se těším, že se mi třeba jednou poštěstí se proletět nadzvukově.

Juraj

Já si naopak myslím, že to je naprosto mimo realitu.
Nezapomínejme, že XB-1 není zmenšená verze Overture. Je to malé nadzvukové letadlo s motory GE CJ610, které se používají od 60. let.

Finální motor Symphony je zatím pouze na papíře, všichni velcí výrobci ze spolupráce vycouvali a zůstaly dvě menší firmy, které sice nejsou v oboru zcela neznámé, ale ani nemají nic vyvinutého.

Taky srovnejme s peripetiemi, kterými si aktuálně prochází P&W, GE i Rolls Royce s aktuální generací motorů, a to jsou přitom „jen“ podzvukové turbofany. Takže bych byl zatím velice klidný.

tarten

Jestlipak XB-1 objeví nějakou neznámou civilizaci? 😀

Mirek

Mají jednomístný prototyp a v roce 2030 budou prodávat letadla pro 80 lidí. Dělají si srandu a shánějí hlupáky, kteří tomu uvěří.

tarten

Vzpomeňte si, jak to bylo s Muskovou Teslou. 😀

Jan

Myslíte to, jak už deset let tvrdí, že „příští rok“ budou mít u většiny současných modelů plně funkční a hlavně plně schválené autonomní řízení, na které bude stačit jen nahrát softwarový update? 😉

tarten

Jj. A přece nakonec Tesly tak nebo onak jezdí.

Primářek

Jen aby to nedopadlo jak Muskova Hypertrubka…

Juraj

S tou „Muskovou“ Teslou, kterou v roce 2003 založili Martin Eberhard a Marc Tarpenning, a Elon se může označovat za spoluzakladatele až na základě mimosoudního vyrovnání z roku 2009?

Co s ní?

Dominik

Asi tam mají překlep. Roku 2040 bych ale celkem věřil.

MajsterN

Je to Amerika, ne Česká vláda. 😄

Jirka

Tak uznávám, že tohle prototyp letadla pro 80 lidí fakt není, na druhou stranu si nemyslím, že v United Airlines budou hlupáci.

Juraj

A co přesně United Airlines riskují?
Podepsali memorandum, dostali z toho spoustu bezplatné publicity, jejich fleet strategie na tom nestojí a pokud tam i byla nějaká záloha, tak víceméně symbolická.

Jirka

Právě proto říkám, že nejsou hlupáci.

Y.K.

To určitě nejsou, jejich objednávka platí jen tehdy, když to dopadne a Overture splní všechny očekávané ekonomicko-provozní parametry. Možná budou, možná nebudou mít jednou zajímavé letadlo, ale teď mají reklamu která nestojí víc než jiná reklama a píše se o tom všude.

David

Myslím, že klíčové pro úspěch takového projektu bude ekonomika.

Čekal bych oproti Concorde například vyšší kapacitu, což by slibovalo lepší ekonomiku letu, ale tudy evidentně cesta nevede.

Primářek

Mě naopak přijde, že tu ekonomiku hledají ve správné velikostní třídě protože:
– Jeden z hlavních problémů Concordu byl zákaz nadzvukových letů nad zemí. Menší velikost by mohla pomoci, aby tohle nemělo stejné omezení.
– V době, kdy jsou lidé ochotni přeletět Atlantik namačkaní v B737 a hodně věcí se řeší internetem se velké letadlo pro bohatší klienty plní složitěji.
– 65 až 80 klasických míst, to už je takový větší business jet. Což by mohl být další zajímavý trh pro něco slibující úsporu času při přesunech.

Povazan

No s tou vyššou kapacitou je problém. Mohla by byť ale na úkor dĺžky doletu. Nie je fyzikálne možné mať aj veľkú kapacitu (hmotnosť, ktorá sa má prepraviť), vysokú rýchlosť a zároveň veľkú dĺžku doletu. Môžu byť splnené iba dve z vyššie uvedených. Toto sa riešilo už pri TU 144, prototyp, čo mal najväčšiu rýchlosť, mal kratší dolet ako neskôr vyrobené, ktorým práve kvôli doletu znížili max rýchlosť.

Primářek

Je tam ještě jeden zajímavý faktor ovlivňující maximální rychlost. Teplo ohřívající trup (a vnitřek letounu) se odvádělo do paliva před spálením a díky žíznivějším motorům tak měl Tu-144 k dispozici více „chladiva“. To je jeden z důvodů, proč úspornější Tu-144D má nižší maximálku než Tu-144S (případně prototyp Tu-144). Z ekonomického hlediska je pak samozřejmě zajímavější cestovní rychlost.

Petr Šimral

A k tomu obdržíme násobek emisí proti běžnému létání…

PetrN

Porad daleko menší zlo, než individualni automobilová doprava, jejíž zaryté příznivce máme za cesko v europarlamentu.

Petr Šimral

To bych si netroufl tvrdit až takto. Nicméně silniční doprava může razantně snížit své emise (cca o 15 – 20%), když přestane překračovat stanovené rychlosti…

Hans

Je to opravdu tak, emise skleníkových plynů v EU z dopravy jsou 12% z osobní automobilové dopravy, a z letecké 2,2%.

Jaaa

Lidi si to holt chtějí vyžrat až do dna, protože si myslí, že jich se to netýká…

Petr Šimral

Dovolím si s Vámi souhlasit.

Geralt

Pořád ta letadla za rok vyprodukují méně emisí než kolik se jich vyprodukuje za jeden den válečného řádění na Ukrajině.

PeterM

Kam na takováhle moudra chodíte?

martin749

Ale i tak je zbytečné je zvyšovat, kvůli takové blbosti jako je nadzvukové létání.

Petr Šimral

Přesně to jsem chtěl naznačit.

Petr Šimral

To máte s vysokou pravděpodobností pravdu. Nicméně je to totéž jako výbuch sopky. Vyšší moc.
Nepředpokládám, že jste měl na mysli, že by se Ukrajina neměla bránit…

Vojtěch

zdroj?

Véna

To musíte vysvětlit rusákům, že jejich válka škodí klimatu.