Přímé spoje do Bavorska, konec přestupů u lokálek. Plzeňský kraj chystá další soutěž
Plzeňský kraj spustil přípravy poptávkového řízení na dopravce, kteří budou po roce 2021 nebo 2022 dalších deset let provozovat vlaky
Plzeňský kraj spustil přípravy poptávkového řízení na dopravce, kteří budou po roce 2021 nebo 2022 dalších deset let provozovat vlaky na většině neelektrifikovaných tratích. Na nich dosud kraj objednává provoz u Českých drah. Podle prvních veřejně dostupných materiálů dojde na většině tratí k navýšení provozu oproti současnosti i zavedení nových přímých spojení.
Plzeňský kraj sice neprovede pro tyto tratě klasickou veřejnou soutěž podle zákona o zadávání veřejných zakázek, současně ale postupuje jinak než ostatní kraje, které dělají takzvaná nabídková řízení. Nejprve kraj oslovil dopravce s nabídkou, aby se k zadávací dokumentaci a plánům kraje vyjádřili, teprve poté proběhne samotné nabídkové řízení. Dopravci budou mít také více času na přípravu, vyjedou nejdříve v roce 2021, do té doby mají jistotu na tratích České dráhy. „Plzeňský kraj je připraven se připomínkami a reálnými možnostmi dopravců zabývat,“ uvedl kraj.
Materiály zveřejněné na stránkách Plzeňského kraje ukazují, jaké plány má kraj s těmito tratěmi pro další léta. Kraj v materiálech neuvedl, jak dlouho přesně má nová smlouva trvat, už dříve ale informoval, že má jít o desetileté kontrakty.
Na rozdíl od nedávné soutěže na linku P2 Klatovy – Beroun kraj nepožaduje nové vozy, stačí mu starší, alespoň částečně nízkopodlažní stroje. Nabídkové řízení se bude týkat provozu na všech neelektrifikovaných tratích na území kraje s výjimkou jediné: z Plzně do Domažlic, kde zůstanou do roku 2025 České dráhy. Po trase jezdí totiž jednotky RegioShark pořízené s evropskou dotací a není možné je přesunout jinam. Dá se očekávat, že vzhledem k nastavenému trendu v Plzeňském kraji půjde o takzvané brutto smlouvy, kdy riziko tržeb bude na straně kraje.
Soutěž počítá s rozdělením do dvou celků: Plzeňsko a Jihozápad. V případě Plzeňska počítají oběhy s 11 jednotkami a 2 záložními soupravami, pro Jihozápad je požadavek na 21 jednotek, z toho 6 musí být schváleno pro provoz v Německu. Podle specifikace nesmí jít o regionovy. Dosud v oblasti Plzeňsko najezdí vlaky zhruba 1,2 milionu kilometrů ročně, v oblasti Jihozápad kolem 1,5 milionu. U obou provozních souborů kraj počítá s navýšením zhruba o desetinu.
U Plzeňska je největší změnou nová koncepce provozu na linkách P13 Plzeň – Bezdružice a P21 Plzeň – Radnice. Kraj je chce spojit do jedné, z velké části tak dieselové vlaky pojedou po elektrizované trati. Z deseti vlaků denně z Plzně do Radnice pojede nově třináct vlaků, navýšení je i ve směru do Bezdružic
V případě linky P4 Plzeň – Žihle je zajímavostí kromě mírného navýšení počtu spojů jeden pár vlaku, který je v jízdním řádu nově a který má ve všední dny zajišťovat s největší pravděpodobností GW Train Regio (provozující rychlíky Plzeň – Most), o víkendech pak dopravce vzešlý ze soutěže. Na lince P21 Rokycany – Nezvěstice dojde k mírnému navýšení počtu spojů, současně také u většiny vlaků ke konci provozního konceptu, kdy vlaky končí z obou stran v Příkosicích a lidé zde musí přestupovat. Nově pojedou vlaky přímo.
Bez větších změn má probíhat provoz na trati Nýřany – Heřmanova Huť (linka P31).
V balíku Jihozápad chystá kraj velké změny na dvou tratích. K celotýdennímu provozu pak má dojít mezi Staňkovem a Horšovským Týnem, kde dosud vlaky na lince P32 jezdí jen o víkendu, část vlaků na trati Staňkov – Poběžovice bude začínat a končit v Holýšově.
Velké změny chystá kraj na lince P24 z Klatov do Železné Rudy. Nově má většina spojů jezdit až do bavorského Plattlingu, v provozu se má střídat dopravce vysoutěžený Plzeňským kraje a bavorským objednatelem BEG. Dosud vlaky končí v Železné Rudě. Na trati z Plané u Mariánských Lázní do Domažlic (linka P33) dochází k mírnému navýšení počtu spojů jezdících z Plané až do Domažlic, přes den jde o dvouhodinový takt. Dosud musí cestující často přestupovat v Tachově či Bělé nad Radbuzou. K podobné změně dochází i na trati z Domažlic do Klatov a z Klatov do Horažďovic.
Kraj rozdělil požadavky na vozidla do dvou kategorií podle kapacity. V obou uvádí, že mu stačí repasovaná vozidla, která budou mít klimatizaci, wifi, zásuvky a elektronický informační systém. Vozidlo musí být vybaveny toaletami s uzavřeným systémem a přístupné pro osoby s omezenou schopností pohybu. V případě linek na Plzeňsku je požadovaná kapacita 110 sedících, v případě Jihozápadu většina spojů se soupravou se 70 místy na sezení. Pro dopravce by mělo být relativně jednoduché získat ojetá vozidla v zahraničí: v Německu bude do roku 2021 končit řada dlouhodobých smluv.