Obrazem: „Kredenc“ letos oslaví 70 let na kolejích
Česká železnice letos zaznamená jedno nenápadné výročí. Poválečný motorový vůz řady M 262.0, později řada 830 a po remotorizaci řada
Česká železnice letos zaznamená jedno nenápadné výročí. Poválečný motorový vůz řady M 262.0, později řada 830 a po remotorizaci řada M 262.1, resp. 831, slaví v letošním roce 70 let od zahájení sériové výroby. V provozu jsou tyto vozy dosud. Výročí motorového vozu připomněly České dráhy v tiskové zprávě.
Jeho provoz je úzce spojen s poválečnou obnovou Československa a motorizací provozu u tehdejších Československých státních drah. Zpočátku se uplatnily ve vozbě osobních vlaků ale i rychlíků na hlavních neelektrifikovaných tratích, později sloužily i na lokálkách a dojezdily v pohraničí. Díky své moderní nadčasové konstrukci a na svou dobu nezvykle komfortnímu interiéru vydržely vozy v pravidelném provozu 60 let.
Nové motorové vozy objednalo ministerstvo dopravy už rok po skončení 2. světové války v roce 1946. Na vývoji a výrobě se podílelo hned několik tradičních dodavatelů motorových vozů z předválečného období. Skříň vozů pocházela z Královopolské strojírny v Brně, podvozky z vozovky Tatra na pražském Smíchově, dříve slavná vagónka Ringhoffer, dieselový motor dodávala tehdejší továrna ČKD Sokolovo a elektrickou výzbroj vyrábělo ČKD Stalingrad, později ČKD Elektrotechnika a ČKD Trakce. ČKD Stalingrad plnil také roli finálního dodavatele motorových vozů. Později vozy dodávala také vagónka ve Studénce.
První motorové vozy z 52 kusové série opustily výrobní závody právě před 70 lety, v roce 1949. Výroba pokračovala do roku 1952. Po ní následovaly další dvě série. Motorové vozy řady M 262.0 se tak vyráběly do roku 1960 a vyrobeno bylo celkem 238 kusů. Díky tomu se staly charakteristickým vozidlem pro mnohé tratě v celém Československu od 50. až do 90. let minulého století. V 60. a 70. letech jezdily až v šestivozových soupravách s přípojnými vozy na rychlících například i na současných koridorových tratích Praha – Plzeň, Praha – České Budějovice, ale i na dalších tehdejších rychlíkových relacích, např. Praha – Chomutov, Praha – Trutnov, Plzeň – Tábor – Brno, Brno – Olomouc – Jeseník a na mnoha dalších. Vozily i dálkové osobní vlaky například z Prahy do Horažďovic, z Děčína do Liberce, z Hradce Králové do Liberce nebo z Olomouce do Krnova, Opavy a Ostravy.
Poslední motorové vozy původní řady M 262.0 označené od roku 1988 jako řada 830, resp. v případě remotorizace jako řada M 262.1, po novu 831, dojezdily v pravidelném provozu až v roce 2010. Poslední bašty jejich provozu u Českých drah byly Klatovsko, Liberecko a střední Morava. Mezi poslední pravidelné výkony patřily osobní vlaky mezi Děčínem a Ústím nad Labem-Střekovem, kam je vysílalo děčínské depo, nebo ze Šumperka přes Jeseník do Mikulovic, kam je posílalo olomoucké depo.
Dodnes je ale můžete v provozu vidět. Společnost KŽC Doprava je nasazuje na linku Pražského motoráčku z hlavního nádraží na Zličín.
Motorové vozy byly konstruovány s elektrickým přenosem výkonu. Nad jedním podvozkem byl umístěn dieselový motor typu ČKD 12 V 170 DR s výkonem 301 kW a s dynamem a chod vozu zajišťovaly tlapově uložené elektromotory umístěné na podvozku na druhém konci vozu. Oddíly byly vybaveny měkce čalouněnými sedačkami s koženkovými potahy v zelené barvě v uspořádání míst 2+2 s uličkou uprostřed a místy proti sobě. Okna se otevírala pomocí kliky, což byla hlavně v pozdějších letech, když tento způsob u jiných vozů vymizel, zajímavá atrakce především pro dětské cestující. Vozy mohly jezdit rychlostí až 90 km/h.
V letech 1981 až 1991 bylo 41 vozů remotorizováno. Původní motory nahradil nový typ ČKD 6 S 150 PV 2A s výkonem 309 kW, který byl původně určen pro říční remorkéry. Díky tomu tyto vozy obdržely přezdívku „loďák“. Získaly také nové označení M 262.1, později 831.
Motorové vozy řady M 262.0 / M 262.1, resp. 830 / 831 získali mezi železničáři i další charakteristické přezdívky. Podle tvaru skříně to byl například také „kredenc“ nebo „ponorka“. Říkalo se jim také podle číselného označení prostě „dvěstědvaašedesátka“ nebo „osmsettřicítka“.
V současnosti jsou tyto legendární motorové vozy hojně zastoupené ve sbírkách železničních muzeí a spolků. Značná část z nich je provozní a zájemci se s nimi mohou svézt při různých nostalgických jízdách. České dráhy disponují dvěma provozními vozy 830.076 a 831.043 s přípojnými vozy Bix a Bix Post, dříve označovanými jako malý Balm. ČD Muzeum letos plánuje s těmito motorovými vozy například v létě výlety z Chomutova (depozitář železničních vozidel NTM) do železničního muzea v Lužné u Rakovníka.
Motorový vůz je možné si prohlédnout nejen v muzeích a při výročních nebo nostalgických akcích, ale České dráhy nabízejí také jeho virtuální prohlídku na internetu na speciální stránce BlueTrains.cz.
Základní charakteristika motorového vozu M 262.0 / 830:
Délka 21,2 m
Hmotnost 43 až 47 tun
Počet míst k sezení 55
Uspořádání pojezdu 2´B0´
Maximální rychlost 90 km/h
Výkon 301 kW