Tunely u Budějovic se budou financovat klasicky, Správa železnic odpískala projekt PPP
Příprava projektu PPP by zahájení stavby odsunula až na rok 2028.
Správa železnic už nepočítá s projektem PPP na dostavbu IV. koridoru u Českých Budějovic. Náročná stavba Nemanice – Ševětín (NemaŠe) se dvěma dlouhými tunely se bude financovat klasicky ze Státního fondu dopravní infrastrukturu. S informací přišel jako první Ekonomický deník, potvrdila ji mluvčí SŽ Nela Friebová.
Vláda schválila přípravu NemaŠe v režimu PPP v srpnu 2023. Stavbu měl tedy zafinancovat a zajistit soukromý koncesionář (podobně, jako se to stalo na dálnici D4). Koncesionář se pak měl o svůj úsek starat až do roku 2048, kdy by dostal poslední splátku. Nyní je ale všechno jinak.
„U tohoto projektu se od realizace formou PPP upustilo kvůli časové náročnosti přípravy, kdy by skutečná realizace mohla začít zhruba v roce 2028. Nevýhodná by pro koncesionáře byla i vzhledem k délce stavebních prací šest let,“ sdělila Friebová.
Správa železnic nyní pracuje na přípravě tendru na zhotovitele, který by mohl mít podobu Design&Build. „Řádově jej očekáváme vyhlásit do několika měsíců,“ doplnila Friebová. Samotná stavba by pak začala příští rok, hotovo by mělo být v roce 2031.
Stavbou sedmnáctikilometrového úseku severně od Českých Budějovic se má završit budování IV. koridoru mezi Prahou a Budějovicemi. Napřímení trati a vynechání objížďky přes Hlubokou nad Vltavou by mělo vlakům na IV. koridoru ušetřit devět minut, rychlost by měla být až 200 km/h. Součástí stavby budou i dva tunely: Chotýčanský (4 775 m) a Hosínský (3 120 m).
Správa železnic ke stavbě potřebuje osm stavebních povolení, z toho čtyři už má, o další čtyři už požádala. Nejdůležitější povolení se týká hlavní trasy (a tunelů), u které Dopravní a energetický stavební úřad aktuálně vyhodnocuje všechny dodané podklady. Zahájení stavebního řízení zatím neoznámil.
Podle Friebové SŽ nezavrhuje projekty PPP zcela, vybrala pro ně ovšem jiné a vhodnější stavby. Vedle tratě na letiště v Praze jde především o novostavbu Brno – Přerov, a to na třech úsecích z pěti.