Tunely u Budějovic se budou financovat klasicky, Správa železnic odpískala projekt PPP
Lokomotiva 242 "plecháč" na přejezdu v Hrdějovicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Příprava projektu PPP by zahájení stavby odsunula až na rok 2028.
😝 Co dožiju se se čtyřmi křížky té slávy nebo až ten nejmladší syn co ještě se učí sedět na nočníku aspoň než bude mít vousy až na zem.
Záleží na tom, zda Vám to politicky myslí. Někdy asi před 4 roky ohlásili, že kvůli komplikacím na stavbě tunelu Pohůrka se zdrží otevření D3. Napsal jsem tehdy do diskuze, že mi je 64 a rád bych se dožil dne až budu moct jet po dálnici někde od Českého Krumlova „až do Tábora“ . Kdosi mi odepsal, že jestli jsem nesmrtelnej, tak to klapne. A už jsme to projeli od kaplického nádraží až do Tábora. Asi mi to tedy politicky myslí. 🙂
200 km/h v celém úseku? Přijde mi že je tam stejně zbytečně moc zatáček a zbytečné moc tunelů
Pane Petře, zatáčka tam jisto jistě není žádná, možná tak oblouk by se nějaký našel.
Přitom zatáček a voblouků je tam úplně stejně. Sladké sny (voblouk)
Část diskutujících tento článek bere jako dobrou zprávu (či správu), protože se přiblížil termín zahájení, ale jaká je to zpráva o schopnosti SŽ připravit PPP projekt? Na tomto způsobu financování jsou postaveny další zásadní projekty, například VRT.
Že by byl IV. koridor aspoň do Budějc za bezmála třicet let konečně dostavěn? To je velká naděje. 🙂
já si myslím, že to za 30let nestihnou 😉
Ty tunely jsou za mě osobně celkem velice kontroverzní počin a to hned ze čtyř důvodů: 1) spojnice Linec – Praha je sice zařazena do sítě TEN-T, ale nikoliv do jádrové (Core), ale doplňkové (Comprehensive) sítě – dokončení do roku 2050, je to spojnice „až“ II.kategorie z pohledu EU 2) dopravní význam té spojnice z mezinárodního pohledu není příliš vysoký, nákladní doprava je zde cca. 15-20 vlaků denně dle dat SŽ, celková včetně osobky 200-230 vlaků příměsto do Strančic, pak 100-150 do Veselí a Veselí – ČB cca. 125 vlaků, do Lince jediná expresní vrstva Ex7 v taktu 4h (!).… Číst vice »
A trošku jiný, nezatížený pohled na věc by nebyl?
Třeba ten, že je snaha dokončit několik chybějících km před Budějovicemi v parametrech zbytku trati, aby nebyly tímto hrdlem předchozí investice znehodnoceny?
Asi zavlek pres Hlubokou je vhodno zrusit, ale ty Oucmanice sedly jak pr*el na hrnec. Morava se 4 mio obyvatel + vsechna spojeni na vychod + realne i to na Rakousko, zavisi na dvou naprosto nedostatecnych a pomalych dvoukolejkach. Misto toho se stavi luxusni spojeni realne pro cca 250tis lidi. Tzv. 4. Koridor ma od Veseli stejny vyznam jako spojeni Liberce s Prahou.
To není místo toho.
Kromě toho ta trať neslouží jen tomu co píšete. Je to také spojení Prahy s Lincem nebo Tábora s Vídní. A bude to také spojení Prahy (a Ústí n/L, Liberce aj.) se Salcburkem, a zřejmě i alternativa pro Mnichov, Švýcarsko a Itálii.
Tábor – Vídeň je kratší přes Třeboň, zvlášť po plánované elektrizaci bude o to výhodnější.
Ano, je to dnes rychlejší o celé 4 minuty, protože zmizel přestup a Rakušáci jsou jistě rádi za přímý vlak právě tudy. Nicméně uvidíme, co na svém území reálně postaví.
S těmi počty obyvatel máte naprostou pravdu, ale z Prahy na východ se dle plánů MD a SŽ již brzy bude stavět VRT. Pokud se podíváte na presentace MD a SŽ, tak z Prahy na jih není, třeba na rozdíl od Plzně, plánováno ani tzv. „rychlé spojení“. To je možná důvod, proč se nyní budou zahajovat NemaŠe. Až se budou stavět VRT, bude jen velmi málo kapacit (a hlavně peněz) na jiné akce. Nelze vyloučit ani možnost, že třeba i z tohoto důvodu mohou být VRT zařazeny do PPP režimu. Přirovnání s Libercem poněkud kulhá, protože zájem o směr na… Číst vice »
Právě že tato trať na jih má označení RS11, vylepšuje se už řadu roků a spousta úseků je tam na 200km/h. I v některých mapách VRT bývá uvedena, spolu s Plzní. NeMaš je poslední chybějící mezi Prahou a ČB
Asi mi něco uniklo, ale trať do CB na mapě RS, presentované v říjnu 2024 panem Švehlíkem, zástupcem ředitele Stavební správy vysokorychlostních tratí Správy železnic, uvedena nebyla.
video: čas 0´44″, nebo 2´13″
https://tv.idnes.cz/rozstrel/rozstrel-martin-svehlik-cely-zaznam.V240920_121451_idnestv_krr
toto již jen bokem, zde mapka dole, zrychlení i cesty na jih, z doby prvopočátku vrt a rs https://vrtky.cz/o-projektu
„…je sice zařazena do sítě TEN-T, ale!..“ RS11. Dál už nemá smysl to komentovat, odpověděl jste si sám. Tato trať ani železnice nekončí rokem 2031
Můžete mi prosím, to RS11 na nejčerstvější mapě SŽ ukázat?
Děkuji
https://vrtky.cz/useky-a-mapy
Dokonce 2x, zajímavé. Žel bohu však já niktěživ nehovořil jsem tolikož, s nejsrdečnějšími pozdravy, o nejvíce čerstvé mapě, kteráž není nijakým dogmatem či kánonem. Vždyť v mapě té je i VRT na Most, která stát nikdy nebude, možná za sto let. Však RS11 je stále označení trati této na jih. Která jednou, v budoucnu, by měla dosáhnout skutečně až do Lince. A jako správná RS, jako je i Plzeň-Domažlice či Brno-Přerov, jsou na ní rychlosti i 200km/h tak, jako je v úseku NemaŠe. O pokračování na Linec již spolu obě strany hovoří, však to je prý konkrétní otázka až r.… Číst vice »
Vaše argumentace je s prominutím postavená doslova na hlavu. Dnes je tam málo vlaků právě proto, že jich koleje víc nepropustí. Potřeba je větší. Takže to není argument proti ale pro další stavby.
Tak proč není v plánu dvoukolejka do Lince, když teda je tam zřejmě tak šíleně velká poptávka hm ?
Tady podle tohoto:
https://vrtky.cz/documents/159614952/164599101/Linkov%C3%A9+veden%C3%AD.png/b743f4d4-f0f6-4734-86d3-806f71930827?t=1722596981194
se nadále i po vybudování sítě VRT plánuje do Lince jen 4h interval:-)
Víc to asi není třeba komentovat, že:-)
Že si i na tak jednoduchém schématu spletete 2h a 4h interval a stavíte na tom kdovíco, to opravdu další komentáře nepotřebuje…
Vede tam i v budoucnu 1 mezinárodní linka = slovy „jedna“. Pro připomenutí – Choceň – Ústí 5 linek. A my místo tunelů Oucmanice – Hemže budeme dělat toho ?:-))
“ Nevýhodná by pro koncesionáře byla i vzhledem k délce stavebních prací šest let,“
Jj, takže nejde o to, co je výhodné pro stát, ale co je výhodné pro “koncesionáře”, rozuměj kámoše přisátého ke státnímu penězovodu.
Ne, že bychom to nevěděli, ale říct to takhle naplno…
Nevýhodná v tom, že koncesionář by 6 let nedostával nic a to je velmi dlouhá doba, kterou by si spousta firem asi slušně rozmyslelo. Ale chápu, že vaše konspirace na toto nepamatuje.
Pardon, nezlobte se na mne, ale bohužel už se v tomhle prostředí docela dlouho pohybuju a tak jaksi vidím, jak “to chodí”. A tady se to jen nechtěně zhmotnilo. Vy tvrdíte, že je to nevýhodné pro investora (tj. stát), což je přesně fráze, kterou bych od paní mluvkyně očekával. Taky by se dalo říct, že “to není výhodné pro nikoho”. Ale toto? Jinak ano, jde pouze o nastavení smlouvy. Tudíž nelze dopředu předvídat, co by pro koho bylo nebo nebylo výhodné. Proběhly snad tržní konzultace? Že by ne? Že by jen zase nějaká zákulisní jednání, což je jádro mé kritiky?… Číst vice »
Napsal jste jeden blábol, dostal za něj oprávněný hejt a napsal druhý blábol. Já myslím, že Pat a Ondra mají úplnou pravdu.
Hm, takže prostě co je nebo není pro případného koncesionáře dobré se transparentně pozná jak? Zatím vidím jen hospodské výkřiky.
Hospodské výkřiky? A co byl váš první komentář? To je ukázka z páté cenové.
Čím horší pro konsecionáře, tím víc si to nechaj zaplatit
Za ten ban mi to stojí.
Konečně je vidět, jakej ste s odpuštěním vůl.
Vítáme Ondřeje 3. 😀
Jojo.
Pan Jaaa je takovej brouk pytlík, který rozumí všemu. Ale když mu dáš otázku, tak ti přímo neodpoví a ještě z tebe dělá blbce.
Tyjo, to co jste napsal je taková p**ovina, že vlastně ani nevím co na to říct. Gratuluju?
Pokud by tato akce byla pro koncesionáře nevýhodná, lze z toho vyvodit, že by se třeba také nemusel žádný přihlásit.
Pokud by se přes tuto nevýhodnost nějaký zájemce přihlásil, nechal by si tuto nevýhodnost od státu také řádně zaplatit.
A jak jste vy, nebo kdokoli jiný, zjistili, pro koho to je a nebo není nevýhodné? Buď vím, že je to nevýhodné pro mne, nebo se zeptám, ne? Otázka je koho – víme to?
Jak jsem já, nebo kdokoli jiný, zjistil, pro koho to je a nebo není nevýhodné?
Jednoduše, dočetl jsem se to tady v článku, do kterého autor uvedl následující dvě věty vaší tiskové Frýbové:
„U tohoto projektu se od realizace formou PPP upustilo kvůli časové náročnosti přípravy, kdy by skutečná realizace mohla začít zhruba v roce 2028. Nevýhodná by pro koncesionáře byla i vzhledem k délce stavebních prací šest let.“
Pokud k tomuto jejímu vyjádření máte připomínky, obraťte se služebním postupem a podělte se s příslušnými osobami na SŽ, jak by mohly zkvalitnit informovanost veřejnosti o vlastní činnosti firmy.
“ Nevýhodná by pro koncesionáře byla i vzhledem k délce stavebních prací šest let.”
Ale to je to jádro. Proč by byla nevýhodná, jsme se dozvěděli jak? Vy to fakt nepotřebujete vědět? Tohle prostě není fakt, ale postoj, ačkoli vy s touhle informací jako s faktem nakládáte.
Asi to chce krapet informační gramotnosti navíc.
A ta rada o služební postup je fakt vtipná.
Sice mne to taky nadzvedlo, ale odklad pkaceni uroku 6 let banky nebudou chtit financovat…nebo si to nechaji zaplatit
Od toho jsou předběžné platby, se kterými se pokud vím počítá třeba i u D35.
A je to nutná a nezbytná podmínka?
Z fondů EU nepůjde financovat dálnice, protože nejsou ekologické, železnice ale ano. Takže je vhodné tyto peníze využít právě na železnice.
přesně, fondy EU na SŽ, pokud možno zbytek rozpočtu na ŘSD, JHMD mimo!
Ona SŽ vadí doba výstavby? Já myslel, že svou činnost měří dle utracených miliard. Aź se SŽ začne ohánět, že doba přípravy projektů trvá moc dlouho, předchozí vlády nedělaly pro železnici nic a jsme v obřím časovém skluzu se vším, tak si budu myslet, že ještě stále sním.
Asi se někdo chce svých prémií i dožít, no.
Vadi to predevsim koncesionari, ktery chce sve penize videt zpatky co nejdrive.
Z pohledu občana je to podobné. Platíme, platíme, ale nové tratě pořád nikde. Brno-Vyškov, Plzeň-Domažlice, Praha-Liberec, atd.
O postupu prací a předpokládaných termínech zprovoznění zdopravy.cz pravidelně informuje.
A neustále to SŽ odsouvá a odsouvá…. Spojení Brna z Ostravou a Prahy z Libercem jsou na současné síti největší ostudy
To jsemzvědav, zda splní termín, aby se neposunul začátek ražby Berounského tunelu.
Tyhle tunely BOHUŽEL prý nebudou technikou TMB, takže se to s Berounským moc neovlivní.
kvuli piskum TBM pouzit nelze
Jen aby, zpoždění se u nás hází na všechno.
Metrostav slaví.
Tak hlavně že se to tím zkoumáním krásně zdrželo… 🙁
Vlastně nezdrželo, pořád to nemá všechny povolení
Jak je to vlastně za poplatek za použití dopravní cesty, je to u totožného typu vozidla/soupravy u všech tratí stejné?
Není; zohledňuje se jak druh vlaku, tak kategorie tratě.
Dá se s tím druhem vlaku šmelit? Že třeba dopravce v úseku Benešov – Veselí bude expres deklarovat jako dopravní kategorie Os aby ušetřil na poplatku? Sice pak bude mít na trati teoreticky nižší prioritu ale zrovna v tomhle úseku je kapacity přebytek.
Včera jsem někde v diskuzi pod zprávou, že historické vlaky s vysílačkou ERMS či jak budou moct s cestujícími i na tratě s jinak povinným ETCS bez něj, že kdysi nějaký dopravce se snažil ucelenky cisteren nějak pozměnit přidáním osobního vozu.
Jasně, a má asi takovou šanci na úspěch, jako kdyby někdo chtěl jet po dálnici bez poplatku s tím, že jde o pojíždění letadla.
Primárně jde o rozlišení osobní X nákladní.
Podle kategorie vlaku SŽ přidělí/vyrobí jízdní řád, takže pak by dle vašeho návrhu měl vlak Ex JŘ osobního vlaku a tak by se k němu řízení provozu chovalo.
Jde mi o to, zda třeba u stavebně nákladných úseků, které přináší výrazné zkrácení cestovních dob, si za stejný typ vlaku může účtovat vyšší poplatek než u stejné kategorie vlaku jinde.
Jak stavebně nákladní vlaky zkracují je zadní doby?
Myšlen byl úsek, jehož stavba byla nákladná
Ten poplatek je tak absurdně nízký, že to v ekonomice tunelu nemá žádný dopad.
Myslel jsem si to, díky.
Kategorie tratě už se nějakou dobu nezohledňuje, ve vzorci je pouze délka projeté trasy, hmotnost vlaku a produktový faktor (typ vlaku – osobní, nákladní, nákladní JVZ, nákladní kombinovaná a speciální vlaky). To se ještě násobí cenou za km, kterou si SŽ stanoví na každý rok, zjednodušeně řečeno.
Plus jsou/byly slevy za JVZ, použití ekologického vozidla, použití ETCS.
Škoda, že jsme tak přišli o rok či dva, ale je fajn, že se stavba blíží a příští rok se snad opravdu začne stavět.
Tak 17 měsíců vyhodnocovali a teď začnou připravovat, za několik měsíců zjistí, zda jsou dostatečně připraveni. Za podobnou dobu PPP postavil D4.
Ano, ale šlo o fyzickou stavbu. Příprava trvala 10 let.
Vzhledem k tomu že stejně ještě nejsou povolení tak se nic neztratilo, papírování běželo tak jako tak.
No, ve starších zdejších článcích k tématu NemaŠe se naopak psalo o časové ztátě vyplývající z toho, že stát/ SŽ pro PPP vypsal předběžné tržní konzultace, které předcházejí samotnému výběru poradce k projektu PPP.
„Rozhodnutí ve prospěch PPP celý projekt o několik let odsunulo. Při klasickém financování ze Státního fondu dopravní infrastruktury se počítalo se zahájením stavby v roce 2024.“
https://zdopravy.cz/dalsi-stavebni-rizeni-k-nemase-stara-trat-zmizi-tendr-bude-pristi-rok-218937/
Takže zdržení jde na vrub nekoncepčnosti rozhodování státu.
Tak ty papíry by stejně loni nebyly a výkupy pozemků které stále běží také ne.
Informace jsem čerpal jsem ze starších článků téhož autora. Na rozdíl od vás k jiným zdrojům, kromě informací zveřejněných na internetu, přístup nemám.
Na základě vašich informací se tedy lze domnívat, že posunutí realizace kvůli PPP mohla být pouhá legenda za účelem získání času, třeba na ten výkup pozemků, nebo kvůli načasování stavby na ten správný okamžik, třeba z důvodu volných stavebních kapacit.
Bude to všechno se vším a hlavně neochota na to dát peníze napřímo z rozpočtu, jinak čerpám taky jen u veřejných zdrojů plus katastr nemovitostí.
Tak on by se ten termín zahájení pravděpodobně stejně nedodržel. Nedodržování plánovaných termínů zahájení je věc, se kterou u nás každý, kdo je jen trochu v obraze počítá.
Má někdo informaci co v tomto případě znamená „až 200 km/h “ ?
Bude to opět jen pro klopidla ?
pro klopidla a jen na několika místech. jinak to vidím na 160
A ještě záleží na směru, do ČB to pojede, z ČB už tolik ne … prý to netáhne trakce … což mi přijde smutné, to vědět dopředu … a nemoci to zlepšit.
Když to netáhne trakce, tak kdo teda? Že by tím tunelem vlaky jezdily na bázi podtlaku a přetlaku?
Podtlak, nebo přetlak (potrubní pošta) by bylo možné použít pro dva jednosměrné tunely.
Tady se ale v rámci úspor bude stavět jeden tunel pro oba směry. Směrem do CB by to mohlo jít gravitačně a pro směr do Prahy by tam mohl otestovat pradávný princip na kterém kdysi fungovala lanovka na Petřín, než se zelektrifikovala.
a ještě je skoro jasné, že klopidla budou z našich tratí spíš mizet. Celé je to takové úsměvné, často se mluví o 200, ale obvykle pro Klopidla, kterých jezdí nyní asi 5 a po tratích, kde to nevyvužívají tolik
Pokud by to v té kouzelné formulaci AŽ 200 vyšlo jako přeložka Doubí-Soběslav 185 km/h pro klasiku, tak bych to bral jako dobrý výsledek. Konstatní rychlost 160 km/h od Veselí po Nemanice jako naprosté minimum. Výsledná délka úseku není zas tak velká.
Tahle trať se celou dobu připravuje na 200 normálně, tudíž pochybuji, že jen pro klopidla. Ale je možné, že ten úsek od Budějc k tomu rozvětvení tratí na 200 nebude, tak to nemůžou psát, že celá trať je na takovou rychlost, ale těžko říci.
Od zhlaví je to k tomu rozvětvení 3 km, tam se na 200 přes ten oblouk za severní zastávkou nic nerozjede. Výchozím bodem je severní zastávka s rychlostí 120 km/h. Rychlost 200 stačí až za trianglem.
Na druhém konci záleží, jak vyjde přeložka esíčka za Ševětínem, podle toho by pak bylo možné i nějaké zvýšení rychlosti až za Dynín.
Super, díky za upřesnění
Na tom článku v odkazu se píše něco o změně razící metody. Jako vážně? V téhle fázi?
Předpokládám, ze vzhledem k tunelu na D3 o kus dál a geologickému průzkumu jsou razící štíty efektivnější než výkopy
A na té D3 se to měnilo až za pochodu, ne?
Ano, protože zjistili, že ten projektant počítal s výstavbou pomocí nové rakouské metody, tedy stěny a následně podlaha, se ukázalo jako nepoužitelné při množství spodní vody a písku.
Žádná NRTM, mely to byt betonové milánské stěny z jamy a strop, pak odtěžení vnitřku
kvuli vodě změněno na otevřený výkop, a betonáž celeho rubusu v ní
Tunel na D3 je v kompletně odlišných geologických podmínkách.
Heuréka!
Dovolím si poznamenat, že psát „heuréka“ jako synonimum „sláva“ je špatně. Heuréka znamená „přišel jsem na to“. Zde bychom měli zvolat „gloria“, případně (a v tomto případě zejména) Gloria in excelsis Deo!
Pravda, díky za opravu.
Slava Bohu na vysostech
Nevím kdo a jak to dokázal, ale zaslouží pochvalu.