regio-vlak

Nad očekávání pozitivní. Na nádražích proběhly testy syntetického hlasu, má být ve všech stanicích

Dokončená rekonstrukce nádraží Praha - Vysočany a trati do Mstětic. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýDokončená rekonstrukce nádraží Praha - Vysočany a trati do Mstětic. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný

Správa železnic vypsala soutěž na jednotný informační systém, chystá ještě tendr na software pro umělý hlas.

Správa železnic chce od příštího roku zavést postupně na všech stanicích hlášení pomocí syntetického hlasu. Zvukové informace by tak měly být na celé tuzemské železnici sjednocené.

Plán na sjednocení hlášení Správa železnic ohlásila již dříve, v posledních týdnech ale došlo ke dvěma zásadním posunům. Testu hlášení přímo v provozu a vypsání veřejné soutěže na dodání softwaru pro jednotný informační systém.

„Test syntetického hlasu proběhl ve třech lokalitách – Praha hlavní nádraží, Praha-Zahradní Město a Praha-Holešovice. Testovala se kvalita hlasu v různých jazycích, v češtině, angličtině, němčině a polštině, rychlost generování hlasu a zatížení datových komunikací. Výsledek je nad očekávání pozitivní,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.

Prvním krokem k zavedení jednotného hlášení bude dodávka nového systému, který postupně nahradí různé verze hlášení a rozšíří se do celé sítě Správy železnic. Na software pro syntézu hlasu chystá Správa železnic samostatnou soutěž.

V průběhu roku 2025 očekáváme uzavření smlouvy s dodavatelem a zahájení výstavby nového systému. V roce 2026 zahájíme testování v různých lokalitách a následně budeme systém postupně nasazovat,“ dodala Eberl Friebová.

Aktuálně na českých nádražích zní hlasy čtyř dodavatelů s různými verzemi systému, které se pro cestující liší hlavně hlasem. Výraznou převahu má systém Innis od společnost Chaps patřící do skupiny České dráhy. Je na více než 800 stanicích a zastávkách. V některých stanicích dosud hlásí živě výpravčí.

Změna zdánlivého detailu, jakým je pro většinu cestujících nádražní hlášení, může přitom u některých fanoušků železnice vyvolat velmi silné reakce. Správa železnic to poznala předloni, když zrušila regionální znělky na nádražích. Proti rušení vznikla i petice.

Umělý hlas používají na nádražích například Švýcarské spolkové dráhy (SBB).

Tagy akustický informační systém nádražní rozhlas Správa železnic
76 komentářů