regio-vlak

Správa železnic vybrala projektanta nového mostu pod Vyšehradem

Upravená podoba návrhu na nový Výtoňský most. Foto: Správa železnicUpravená podoba návrhu na nový Výtoňský most. Foto: Správa železnic

Rozebrání staré konstrukce ze začátku 20. století odmítají památkáři a aktivisté ze spolku Nebourat.

Správa železnic (SŽ) završila výběrové řízení na projektanty nového tříkolejného železničního mostu přes Vltavu pod pražským Vyšehradem. V tendru zvítězilo sdružení společností Sudop Praha a TOP CON Servis, jehož nabídka činí 128,7 milionu korun.

„Jedná se o další klíčový krok pro zajištění bezpečné a kapacitní železnice nejen na území metropole, ale i na páteřní trati do Německa,“ uvedla mluvčí SŽ Nela Friebová.

Projekční činnost začne průzkumnými pracemi, samotná stavba mostu by měla podle SŽ probíhat v letech 2026 až 2029. Předpokládané celkové náklady dosahují 3,4 miliardy korun. Současně s novým mostem má vzniknout nová zastávka na Výtoni, která umožní přestup na tramvaj.

Architektonický náívrh nového soumostí na Výtoni. Zdroj: 2T engineeringArchitektonický náívrh nového soumostí na Výtoni. Zdroj: 2T engineeringUpravená podoba návrhu na nový Výtoňský most. Foto: Správa železnicUpravená podoba návrhu na nový Výtoňský most. Foto: Správa železnicUpravená podoba návrhu na nový Výtoňský most. Foto: Správa železnicŽelezniční most pod Vyšehradem. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářŽelezniční most pod Vyšehradem. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářŽelezniční most na Výtoni pod pražským Vyšehradem. Zdroj: Nadační fond pro záchranu Vyšehradského mostu

Plánovaná životnost nového mostu je 100 let. Jeho podoba vzešla v roce 2022 z architektonické soutěže. Vítězný návrh je od společnosti 2T engineering.

SŽ počítá s tím, že se podaří získat povolení k novostavbě tříkolejného mostu na původních pilířích a k přestěhování staré konstrukce proti proudu Vltavy do Modřan. Rozebrání staré konstrukce ze začátku 20. století však odmítají památkáři a aktivisté ze spolku Nebourat. Za rekonstrukci stávajícího mostu, který má dvě koleje, se nedávno postavila i skupina českých byznysmenů.

Neviditelná třetí kolej, výtah na náplavku a zastávka na Vyšehradě. Zastánci opravy mostu ukázali plán

Podle SŽ je ale z hlediska železnice nový most jediným řešením. Po novém mostě volají také dopravci a spolek místních Výtoň 21, který si od nového mostu slibuje snížení hlukové zátěže.

Tagy Správa železnic Vyšehradský most Výtoňský most železniční most pod vyšehradem
211 komentářů