regio-vlak

Přehledně: 39 miliard korun investic do železnice. Jaké velké stavby letos začnou

Nová trať Nezamyslice - Kojetín, vizualizace. Pramen: Správa železnicNová trať Nezamyslice - Kojetín, vizualizace. Pramen: Správa železnic

Největší akcí bude zahájení modernizace uzlu Česká Třebová.

Českou železnici čeká letos stavba prvních tratí, na kterých se bude od začátku počítat s rychlostí 200 km/h. Správa železnic má letos na investice 39,3 miliardy korun, což je jedna z nejvyšších částek v historii.

Kromě financování již rozeběhnutých akcí čeká Správu železnic zahájení řady zásadních staveb. Během několika týdnů začne rozsáhlá modernizace uzlu Česká Třebová, kde je již podepsána i smlouva se zhotovitelem. Akce je rozplánována na sedm let, jde o největší zakázku na železnici v tomto tisíciletí s rozpočtem 17 miliard korun.

Vrcholí tendr na první úsek nové trati z Brna do Přerova, konkrétně Nezamyslice – Kojetín. Ministr dopravy Martin Kupka v podcastu Cesty Zdopravy.cz uvedl, že cena oproti stropu 7,3 miliardy korun spadla zhruba o miliardu. To je na poměry soutěží Správy železnic nevídaný pokles.

Úsek Nezamyslice – Kojetín je na české železnici přelomový. Půjde o první trať, která se od začátku bude stavět na rychlost 200 km/h. Tento rychlostník se objevuje i na dalších českých tratích, ale po dokončení stavby tomu předcházely ještě další nutné úpravy. Jde současně o stavbu, která by měla v budoucnu přinést výrazné zkrácení jízdních dob.

Kromě úseku mezi Kojetínem a Nezamyslicemi by měla začít ještě letos stavba Přerov – Kojetín. Odstartuje také rekonstrukce stávající trati mezi Plzní, Nýřany a Chotěšovem. Začnou rovněž práce na elektrizaci a zkapacitnění trati z Týniště nad Orlicí do Solnice. Správa železnic již vybrala zhotovitele.

Začne další etapa nové trati na Letiště Václava Havla, půjde o úsek z Ruzyně do Kladna. Velkou akcí zahajovanou v druhé polovině letošního roku bude modernizace uzlu Hradec Králové. Celkem se letos dokončí 73 kilometrů zmodernizovaných tratí. Příští rok k nim přibude dalších 47 kilometrů.

Stavby zahajované v roce 2025

Modernizace trati Praha-Ruzyně – Kladno
Modernizace železničního uzlu Česká Třebová
Zvýšení kapacity tratě Týniště nad Orlicí – Častolovice – Solnice
Modernizace trati Brno – Přerov
Modernizace železničního uzlu Hradec Králové

Tagy Správa železnic
171 komentářů