regio-vlak

Přehledně: 39 miliard korun investic do železnice. Jaké velké stavby letos začnou

Nová trať Nezamyslice - Kojetín, vizualizace. Pramen: Správa železnicNová trať Nezamyslice - Kojetín, vizualizace. Pramen: Správa železnic

Největší akcí bude zahájení modernizace uzlu Česká Třebová.

Odebírat
Upozornit na
guest
171 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Hašek

No na to kolik miliard SŽDC za svou éru vyhodila, jsou v globálu její výsledky tristní. * cestovní rychlost Praha – Brno je skoro stejná jako u Slovenské strely z r 1937… a ČR je prostě rychlejší z Berlína do Vídně objet mimo ČR. * Největší středočeská města jako Kladno a MB stále jednokolejně v motorové trakci… byť na Kladno se staví a do Boleslavi se něco pokouší vyprojektovat… * Hradec Králové-Náchod – spěšný vlak jede stále dvěmi úvratěmi… * Ze Znojma se do Prahy nebo Brna snad ani nikdo nepokouší dostat ———————————————————— * hlavně, že jsou zadrátované kouty nad… Číst vice »

Alibaba

Jak vyhodila?
Nemá politickou podporu na dělání nějakých větších přeložek. Čímž nelz zásadně zvýšit rychlost. Koridorizace byla v podstatě honosně nazvaná generální oprava tratí z dob socialismu, kdy soudruzy železnici vyždímali na troud.
Bez politické podpory se stavět nic nebude, takže ani Kladno a MB, točvolanti si napřed musí postavit dálnice.
Z Brna do Prahy se vlakem jezdí běžně, se Znojmem máte pravdu.

Kouty nad Desnou si zadrátoval tamní železniční správce (není to SŽ), protože dostal od kraje politickou podporu.

Romanero

Přiznám se, že jsem aktualizoval stránku, protože jsem myslel, že se mi nenačetla celá 🙄 Smutný seznam..

Jjj

Co je na tom smutného?

genius152

Kde je něco mezi Českými Budějovicemi, Jihlavou a Brnem?

a8n

S touto otázkou přijďte tak za 10 let, to by tam třeba mohlo něco být.

Bob

V článku se píše, že Nýřany začnou letos, ale v seznamu na konci článku uvedené nejsou. Tak jak to tedy je?

Frantík P.

Národní ostuda jménem SŽ vyplivne pár projektů, které už měly být deset let hotové a myslí si, jací jsou machři. Až k tomu přidáte min. 100km VRT, modernizaci trati Praha- Neratovice, novou trať z Plzně do Stodu a k tomu lokálku Kralovice Mladotice a dokončení Kozí dráhy tak řeknu OUKEJ, trošku jste s tím železničním dluhem pohli, máte malé bezvýznamné plus. Takto říkám, že to je jen parta lůzrů a činnosti by měli vykazovat daleko více. Sorry jako.

Bob

Tak SŽ má od Kupky nějaký rozpočet. A pro Kupku jsou bohužel prioritou silnice a ne železnice.

David

Tak jasně, u silnic jde za ty peníze postavit 40+km nových dálnic, ale na železnici to stačí jen na opravu nádraží a rekonstrukcí s výlukou?

Alibaba

A může železnice postavit třeba nějakou přeložku, nebo si ji musí schválit u centrální komise? Mám totiž pocit, že ekonomika se u silnic posuzuje úplně jinak jak u železnice.

Jjj

Před 10 lety tomu šéfoval někdo jiný

Michal

Jak to teď vůbec vypadá se zdvoukolejněním 031 od Opatovic a v jaké fázi přípravy jsou jednotlivé úseky 020? Bude se v Hradci nějakou formou přesmyku řešit možnost bezkolizniho křížení 020 a 031? Děkuji

mil

To jsou otazky spise pro pristi generace 😉 Ani zdvoukolejneni PCE-HK nejsou schopni dokoncit. Predpokladam, ze zdvoukolejnenni 020 bude take nekonecny projekt na nemz se mozna obevi nejake kousky nespojitych zdvoukolejnenych useku. Tak proc resit krizeni neceho co neexistuje… maximum bude renovace hradeckeho nadrazi. Nemejme prehnana ocekavani.

Jan Hašek

Opravdová stavba bude prakticky jen modernizace relace Brno-Přerov. Ostatní prakticky nemá vliv na kratší cestovní časy nebo zvýšení kapacity trati….
Ale opravit se to musí no…

Zesp

No právě, tady jde o to, že po mnoha desetiletích neúdržby a „běžné“ nemodernizace je ta železnice tam, kde je. A teď se holt musí dělat „prostá“ modernizace všude za obrovské prostředky bez mnohdy valného výsledku. Bohužel… Ale neudělat to znamené zadělat si problémy do budoucna….

Jaaa

Jak tristní stav ve srovnání s rozvojem silniční sítě.

Jan Hašek

No přesně tak.. tak jednou za rok dva jezdím z Mělníka do Jesenice…. každý rok změny… kdysi nová silnice Mělník vesničky před Slaným… pak nová silnice až do Slaného včetně ochvatu města.. teď obchvat Řevničova a dílčí úsek dálnice…
Prostě kratší vzdálenosti a mnohem vyšší rychlost….

ŘSD prostě jede

Frantík P.

Dřív se postavilo 100km trati za dva roky. A to nebyly bagry a náklaďáky, jen úzkokolejky, krumpáče lopaty a vůle chtít něco budovat.

genius152

Ta vůle chybí!

Jířa

A co rekonstrukce zubačky? To je podle mě taky velká akce, která si zaslouží výraznější zviditelnění. Pro správu železnic to zřejmě není něco přelomového, ale pro místní to bude velká změna už jen z důvodu velké nepřetržité výluky. A hlavně to nebude v Libereckém kraji letos jediná velká výluka. Oni zveřejňují jen velké projekty, které budou trvat řadu let. Ale i méně významné tratě jsou taky důležité, nehledě na to že na Zubačku jsem ještě neviděl žádné vizualizace. Zajímala by mě třeba dopravna Desná či Dolní Polubný kde má po letech docházet ke křižování, Kořenov jak to bude s perony?… Číst vice »

Petr Moravec

Všimněte si, prosím, že když se píše o železnici, tak jsou v titulcích mld. Kč. Když se píše o pozemních komunikacích, je v titulcích počet nově postavených kilometrů. ŘSD postaví, SŽ prostaví. Nebo je to jen optický klam?

Panda

Přesně! Porovnával bych km novostaveb a zásadních modernizací vedoucí ke zrychlení na železnici s km nových dálnic/silnic (vč. obchvatů, ale mimo místní komunikace) – i když odhlédneme od historického dluhu na železnici, tak to neodpovídá ani současnému modal splitu (osobnímu+nákladnímu), pokud by s ním místní motoristé zase chtěli mečovat.

Roman

No ono se to třeba u České Třebové těžko řekne. Napíšete, že se rekonstruje několik km nebo posčítáte všechny koleje a řeknete, že délka kolejí jen v této stanici je 100 km? 😀

Bob

To máte i u silnice – dvouproudá silnice po poli nebo šestiproudá dálnice s tunelem není v km to samé

Stráťa

Takže letos nebylo otevřeno 111km dálnic ale zhruba 700 kilometrů? Na každém kilometru 4 jízdní pruhy a 2 odstavné, občas nějaká odpočívka, připojovák atd. které taky k dálnici patří.

Stráťa

Teda vlastně vloni, on už je Leden. 🙂

Panda

Na silnicích máte také ultrasložité křižovatky, tunely, viadukty, místa na parkování (vč. odpočívek pro kamiony), zdoublovanou infrastrukturu (obchvaty, zachované rychlé jedničky vedle dálnic) atd.. Tudíž mimo depo/budovu je za mě ČT regulérní investice do 1. koridoru stejně jako byly dražší stavby na dálnicích.

Jan Hašek

Přesně tak. Třeba ta Třebová. Běžný cestující projíždějící tímto uzlem prakticky nic nepozná ani z hlediska zvýšení rychlosti ani z hlediska úspory času, ale bude to sranda za 17 miliard.

Ondra K.

Jenže zvýšení rychlosti ani zkrácení jízdní doby nejsou univerzální parametry, podle kterých lze poměřovat přínos jakékoliv stavby. V případě uzlů typu ČT je přínosem hlavně zachování spolehlivosti provozu. Stačí si třeba vzpomenout jaký brajgl nadělalo to listopadový vykolejení regionovy. A holt, opravy rozsáhlých uzlů stojí velký peníze. Tak to prostě je.

Stráťa

Opravdu potřebujeme stále stejně rozsáhlou Třebovou jsou trendem ucelené vlaky a jednotky?

Alibaba

Však se taky o několik kolejí redukuje, kus ranžíru se změní na kontejnerové překladiště.

Jirka Kalčík

Ano Petře, správný postřeh. Hlavním účelem je veřejnosti ukázat jak politici plní sliby ohledně rozvoje silniční a dálniční sítě. Všichni se předhánějí v tom kolikrát poklepali kladívkem na zahájení stavby a kolikrát střihali pásku a hlavně součet dálničních kilometrů, které odsají poslední zbytky cestujících ze železnice. U železnice mohli stříhat pásku jen na 4. koridoru, kde se skutečně postavily nižší desítky kilometrů nové trati a dokonce v parametrech hodných 20. století – byť už jsme ve století 21. Mnohem podstatnější je vysílání signálu (nemusí být zrovna fialový, lze dosadit jakoukoliv jinou politickou barvu včetně zelené), že železnice je strašně drahá… Číst vice »

Jjj

Největší kritici jsou tu hlavně ti, kteří pak nadávají na zadlužení země

Alibaba

A teď si představte, jaký by byl třeba zmatek, kdyby v nadpisi bylo: “ SŽ investovalo 10 mld.Kč a zrušilo 1 km tratí.“? Přičemž by ten km byl rozdíl mezi původní délkou tratí a novou délko tratě s přeložkama.

J.Š.Hájek

Tohle všechno vypadá dobře ale jenom do té chvíle než si uvědomíme, že do toho zcela zásadním způsobem vstupuje politika vládních stran a s tím související stav rozpočtu. I přes to že značná část investic bude hrazena Evropskou unií, tak tím finálním rozhodnutím bude výsledek letošních voleb, respektive způsob jakým bude nová vláda řešit díru v rozpočtu. A investice (obecně do čehokoliv) budou první na ráně.
Takže za mě dokončení ECTS, rekonstrukce České Třebové a nádraží H.K. , Praha Letiště ? Co bude s Plzeň-Domažlice , VOCHOC a další, si řekneme „do roka a do dne“…

Michal M

Hloubka této myšlenky mi unikla, pokud tam nějaká tedy je.

Dfg

Autor popisuje budoucí uvažování pravděpdoobné vlady ANO+někdo… Bude se hlavně popilisticky rozhazovat důchdocům a investice se přiškrtí

Michal M

Byť mám k voliči ANO daleko, během jejich minulé vlády investice do dopravních staveb neškrtili (stejně tak se nebáli zaseknout sekerku) a je to tím pádem dost spekulace.
Plus výdaje na železniční stavby ve výši těch 30-40 miliard nejsou z pohledu státního rozpočtu zas tak obří věc…

Swariner

Navíc, seškrtání dopravních staveb by mohlo zaskočit i Burešovy voliče (možná…). Nejsilnějším lákadlem budou výdaje na obranu, počítám. Tam je překryv s elektorátem mnohem bezpečnější.

Jjj

I na ně dojde, stát není dojde krava. To by byl deficit jak hrom dělat vše najednou a všude

Lukas

a kde je neustále slibované nádraží Zlín a vše co s tím souvisí?

Sáček

Od 2026, už mají stavební povolení

vlachjan

Na tu druhou část do Vizovic ale myslím stavební povolení stále vydáno nebylo?

Jjj

Ne, dockej casu

Daniel Jablonecký

73 km zrekonstruovaných tratí ročně mimo jiné znamená, že se na rekonstrukci každé trati dostane jednou za 128 let.

Jirka Kalčík

Dane, to už je vynikající číslo. Před 20 lety to byla desetina. Když jsem nastupoval na dráhu, tak se rekonstruovalo cca 550 km kolejí ročně na území současné ČR. Jenže to se po kolejích vozila spousta nákladu. Dneska vozíme jen klimatizovaný vzduch a pár cestujících. Tedy s výjimkou několika příměstských tratí a dvou dálkových. Podle toho musíme každých 15-20 let dělat rekonstrukci všech silnic.

Sáček

K čemu je nákladní železnice opírající se o vození převážně uhlí, když se dá mnohem jednodušeji, pohodlněji a účinněji pálit třeba plyn. Když se rekonstruovaly ty kilometry, tak se to mohlo rovnou elektrifikovat, proč se nedělo. Nebo zdvoukolejňovat, dělat přeložky a napřimovat. Cestující se vozí prakticky stále stejnou rychlostí jako tehdy. Donedávna relativně starými vagony a vlaky oproti jiným zemím. Když je výluka na trati, kvůli stromu i kvůli té rekonstrukci, tak cestující nikam nedojedou. A ekonomika s trati jde do pryč. To se na silnici nestane (při výluce autobus, zas po silnici). Když se udělá dálnice, tak se časy… Číst vice »

Petr

Je smutné, že brzo přestane být vůči autu konkurenceschopná i jediná železniční trasa, což je Praha – Ostrava. Jenom letos se na D35 otevře obchvat Vysokého Mýta, Janov – Opatovec a dokončí se obchvat Olomouce. Která železniční stavba na této trase vznikne do 5 let?

MK

Na jednu stranu je to pravda, na druhou zase zhoustne doprava na D11, zvětší se kolony na D11 před Prahou, na Pražském okruhu a na dalších navazných komunikací. Plus k tomu parkování v Praze. A určitě se připravuje i nějaká rekonstrukce dálnice.

Dfg

Ale zas se uleví alespoň trochu D1 🙂

MK

V roce 2025 má také začít rekonstrukce trakčního vedení a mostu přes Lužnici na Bechyňce

MilanSima

Bylo by zajímavé porovnat plány SŽ na interaktivní mapě se skutečným zahájením stavby. Reálně tipuji tak 30% dodržení plánu, ale čísla jsou asi jiná.

Srandik

Například pro stavbu Nezamyslice- Kojetín staly veškeré vykupy 150 milionů a celkově náklady stavby jsou 7, 5 miliardy.

vlachjan

Díky

Milan

V článku je zmínka o tom, že cena oproti stropu 7,3 mld klesla o miliardu…

vlachjan

Nevíte, kolik z těch 39 miliard jde na přípravu investic, jako je nákup pozemků?

Srandik

Na vykupy maximálně tak jedno procento, výkup nejsou nijak závratné částka z celku.

Jindra CV

Přesun nádraží v Chomutově je v nedohlednu, termínu 2029-2031 moc nevěřím,

Vvvt

Nevíte někdo, jak je na tom příprava rekonstrukce stanice Rakovník? Podle mapy sž by měla začít rekonstrukce tenhle rok, ale nikdy jsem o tom neslyšel ani čárku.

Jan Hašek

Proč se nezačne napřed stavět novostavba Plzeň-Stod ?

55p

Protože by to dávalo smysl?

Srandik

Protože není ještě povolena bez stavebního povolení se stavi těžko.

Jan Hašek

Takže napřed rozestavíme stávající trať a až bude hotová začneme stavě bypass ?

Frantík P.

U D49 to nebyl problém. Nebo u obchvatu Havlíčkova Brodu.

Sáček

Sranda byla Plzeň-Domažlice 1. a 2. stavba. Někdy na konci 2023 inter. mapka uváděla, že 2. stavba začne ve 2024 a 1. ve 2025. Nestihli to, takže pak ukazovala, že obojí (haha) začne ve 2025. Pár měsíců to tak vydrželo, pak odloženo.

xyz

Však i VRT Brno – Velká Bíteš ještě před rokem byl uváděn začátek výstavby 2028, teď po roce prý 2031.

Milan

To byla ta odvolání kvůli nějaké přístupové cestě k zahrádkám?

Zesp

Tak první stavba v rámci spojení Nezamyslice – Kojetín je již hotová – výstavba vloženého stožáru vedení VN 110 kV, které trať bude křižovat a mělo v tom místě velký průvěs. Má i nezvykle vysokou základovou patku, která bude zcela ukryta v náspu:

https://youtu.be/We4hCC41AdY

Michal M

[ mexická vlna ]

Tomáš Záruba

Toje fakt strašně málo, doufejme ze v dalších letech se to zlepší aspoň na dvojnásobek.

Michal M

Takhle to vypadá už posledních minimálně pět let.

Berta354@centrum.cz

Já tomu nerozumím. A zítra vyjde článek se slovy Kupky, že železnice není konkurence schopna silnici a že podpoříme lodní dopravu. V souvislostech to nedává logiku.

Jiný příklad. Denně drátujeme tratě. Denně zmiňovaná dráha na Furth im W. Ale Německo dráty dal neřeší. Takže skončíme v Brodu nad Lesy. Obdobně jako se splavností Labe u Drážďan.

Nedává to logiku…

Frantisek

Dratovani v Nemecku je ale otazka 1-2 statnich navstev, kde jedna strana bude mit hezkou prezku s grafy a pak uz tomu nebrani zadna eko zona …

Michal M

Žebříčková soustava dnes ještě evidentně nenaběhla na plný výkon.

Walker

Clanek ze 4.1. zdopravy.cz meli letak, kde byl rok zahajeni stavby stanice letiste Praha 2025. Skutecne by se letos melo zacit stavet na letisti i vlakova stanice?

Juraj

Nejspíš podle toho, jak rychle se vybere PPP partner. Pak už to bude čistě v režii koncesionáře, i když mám pocit, že zatím není definitivně vyprojektováno.

Blzx

Taky se měla třeba zahájit realizace Bezděčínské spojky, v podstatě pár kilometrů nových kolejí po poli a vedle dálnice. V roce 2019 jsem si říkal, že rok 2025 je moc daleko a heleme se, je rok 2025 a současně avizovanému roku 2028 moc nevěřím.

Michal M

Nýřany taky až 2026… Nepomuk neznámo kde, Třeboň taktéž… Vlára, Zlín, pravobřežka – nikde.

Sáček

nene Moravská Třebová přece měla začít ve 2024, 31.12. nebo kdy. Prostě, stihli to podle infoletáku.

M152

Moravská?

veli.k

Jeden z největších rozpočtů Správy železnic… pokud by to ale člověk vztáhl k inflaci, tak je ten rozpočet ale nejspíš menší, než jaké bývaly v minulých letech. Kde je zahájení stavby Otrokovice – Zlín, kde jsou další avizované prosté (i neprosté) elektrizace, kde je tunel před Budějovicemi, kde jsou další úseky tratě 171?

Dfg

To se odloží

Grossák

Otrokovice – Zlín 2026.

Sáček

Před rokem tvrdili že do Zlína to začne ve 2025. Dokonce mají pravomocné stavební povolení (!) Ale kam spěchat, proč vypisovat tendr chvilku před stavebním povolením, aby se to zahájilo co nejdřív. Opět odloženo. A tendr, až v 2. polovině roku. Mohli by to zahájit i teď ve 2025, ale ne. Smát se či brečet.

Tomariero

Vykupují se stále pozemky

Jan M

kontroluju to pravidelně, ale už pár let tam svítí zahájení stavby 2026. Je to tak v letáku minimálně 3 roky. Díváte se na interaktivní mapu SŽ?

Lukáš Chytil

Vzhledem k vítězné variantě dvojkolejky tak brečet.

Michal M

Proti Zlínu je tunel NeŠe opravdu třešnička na dortu.
Ušetří čas, dvojkolejka bude operativnější, ale žíly to nikomu netrhá.

Pavel

Ve výčtu neni uvedena stavba CDP Přerov, která ale měla začít v roce 24

Petr Stück

17 miliard, 7 let a rychlost se zvýší na 80 km/h. To je naprostá nehoráznost. Jak cenou, tak dobou a výsledkem. SŽ jsou zralé na audit a vyhazování z nejvyšších míst.

Grossák

A myslíte, že lze zbourat kus České Třebové, aby se narovnaly oblouky?

Kuba2

Jo, myslím, že jde. Když to jde i na Slovensku (sic!), tak nevím, proč by to nemělo jít u nás. Jedná se asi tak o dva baráky a jedno skladiště kolem mostu přes Litomyšlskou.

Petr Stück

Myslíte tu boudu a ty dvě barabizny? Klidně. Společenský zájem je nadřazem zájmům jednotlivce. Takže vyvlastnit když neprodá.

Stráťa

Za tu cenu by asi šlo postavit tunel pod městem a celý to podjet.

Ondra K.

Akorát převedení části provozu do tunelu neřeší problém s tím, že celý uzel je ve stavu rozpadajícího se skanzenu.

Daniel Jablonecký

Samozřejmě že lze. V České Třebové se vždycky všechno podřizovalo železnici a i sama existence České Třebové je na železnici zcela závislá.

Alibaba

A jak si to teda představujete vy? Nádraží (po všech stránkách) potřebuje generálku, a z dopravně logistických důvodů ji nikdo vynechat nechce.

František D.

Zase na rozdíl od dálnic, které se staví bez odpočívek, nemají problém v Třebové zaparkovat lokomitivu a spousty vagonů, že áno. Ono platit si vlastní odstavné a parkovací kapacity nikdy není na škodu. Kamioňáci by se mohli učit.

Zesp

Zajímavé tomto směru je, že prvním dopravcem, ktery tím pádem využije rychlost 200 kmh v pravidelném provozu a u běžných souprav, bude Regiojet. Ten totiz jako jediný jezdí na R8 vrstvě mezi Nezam a Kojetinem. Je to po všech stránkách prukopnicka firma…. Soupravy tam má na to už teď, jen to spustit….

Dfg

RJ má smlouvu jen do 12/27 ne? Prvni úseky mají být otevřeny až v roce 28

Dfg

Mimochodem ví někdo něco o novém tendru? Přeci jen je to už za 3 roky

Zesp

Tak ano, je možné, že po soutěži to nově bude Arriva, či LEO, to je fakt…

Mike

1. Traxxy mají VMAX 160, 2. vozy na R8 rozhodně nejsou na VMAX 200

Zesp

Ne ne, soupravy jsou všechny na 200…

Zesp

Teda ty Traxxy, to nevim, to je fakt…

anton

na těch deseti km ?

radiátor

Ve srovnání s ŘSD to působí trošku uboze i k velikosti rozpočtu. Pokud si z předchozího článku pomatuji dobře, tak ŘSD letos zahajuje stavbu ~100 km nových dálnic. Chápu že třeba Třebová je opravdu kritický a velmi drahý bod. Ale zbytek působí spíše tragicky.

K6_

Je to zoufale málo. Při stavu (nestavu) naší železnice bych si představoval daleko větší investice. Dálnice se staví jako o život, zatímco na železnici je vrcholem rekonstrukce nádraží a modernizace několika tratí ve stávající stopě a zvýšení rychlosti z 90 na 100 km/h.

David

To zvýšení je většinou ‚až‘ na nejsou rychlost… Propady rychlostí to neodstraní.

koriandr

Chtě to ještě tak 4 roky vydržet než se rozestaví nebo budou před zahájením poslední úseky dálnic a pak bude rozpočet převládat na železnici… Teda doufám…

Daniel Jablonecký

Silniční infrastruktura nejsou jenom dálnice…

Stráťa

Větší nejsou až tak moc potřeba, stačilo by efektivnější. Peněz jde do železnic zase strašnej balík ale zase to nebude moc vidět. Třeba ta rekonstrukce jednoho, sice velkého ale pořád jenom jednoho, nádraží za 17 miliard je prostě šílenost.

Dfg

Asi tak… železnice je černá díra na peníze, furt se do toho sype a nic z toho není…

František D.

Nesmysl. Od revoluce se investuje hlavně do silnic. Ono, pokud 60 let neinvestujete do železnice, tak pak logicky tu infra nemáte.

Vavrroch

U rekonstrukcí železničních stanic a možná i zastávek se dá očekávat nárůst nákladů, a to na technicko – bezpečnostní opatření pro zvýšení bezpečnosti cestujících. Po nedávném incidentu v Zábřehu, i zde hojně probíraném, mnoho lidí kritizovalo stávající úroveň bezpečnosti pohybu osob ve stanicích jako nedostačující. Protože železnice (správně) nespoléhá jen na chybujícího člověka, pravděpodobně se budou zřizovat dohledové systémy se samočinným rozpoznáváním pohybu osob, rozlišováním pohybu neoprávněného, snad i s vazbou do ETCS. K tomu ploty, uzamykatelné branky s dálkovou kontrolou, varovné sirény a výstražné světelné „parkety“ u hran nástupišť, možná i dozírající drony s řídícími centrálami. Třeba se dočkáme… Číst vice »

Zesp

No jo, ale ty dálnice budou potřeba, protože při té tarifní džungli a předraženému cestování např. při rodinu je auto fakt jediná možná varianta. Ať se to někomu líbí, nebo ne. Jestli ono se spíše přímo nechce, aby se díky tomu chaosu spíše do těch aut přesedlalo. Jinak si to nedokážu vysvětlit. Je nyní s rodinou někam ve všední den vlakem (např. o dovolené), je ekonomická sebevražda…

Dfg

Krásně napsáno…

Daniel Jablonecký

Co je na tom krásného? Že si někdo neumí koupit lístek na vlak?

Zesp

Tak je videt, že jste tím vlakem dlouho nejel. Natož s rodinou. A že jste si ten lístek fakt (mozna jen dlouho) nekupoval…

Luboš Beneš

V rámci kraje cestujete obvykle o víkendu za hubičku, rozhodně levněji než s ČD.

Zesp

Ale já píšu o všedních dnech a napříč republikou a mezi kraji. Copak všichni cestují jen v rámci kraje? To je právě ten stále omílaný nesmysl… A rozhodně nehodlám trávit večery u PC studováním tarifů a variant, kde se lomí krsjr a co koupit a do čeho nasednout, abych někde neplatil flastra, jak už se i mě stalo. Takže holt auto a nic nemusím řešit…

PetrK

prostě jen neumíš pracovat s internetem, to je vše

najít jízdenku a koupit ji je otázka několika kliknutí, stejně tak zjistit si kde se střídají dopravci a dle toho se zařídit – doporučuji třeba idos, po rozkliknutí vyhledaného spoje se ti objeví detaily včetně tarifu 🤷‍♂️

V.N.

Do osmi let bude dálniční síť kompletní. Poté se zase všechno přesune na železnici, kde se bude budovat jak o život. Smiřte se s tím, že silniční síť je pro ekonomiku státu a regiony důležitější, než železniční síť.

Blzx

Nepřesune, silnicím nikdo peníze nevezme

V.N.

Až bude vše postaveno tak už nebude šance utrácet to, co se utrácí dnes. Nehledě na to, že i stavební firmy budou mít mraky volných kapacit.

Frantisek

S ~2000km kilometry dalnicni site uplne krasne muzete jet kazdy rok 100km rekonstrukci.

V.N.

100 km rekonstrukce po nákladové stránce nikdy nebude totéž jako 100 km nové výstavby. Jinak desítky km rekonstrukcí se realizují i dnes.

Bespi

Az bude dostaven soucasny plan zacnou se realizovat dosud neresene spojky mezi dalnicemi. A snad i zapomenute hlavni tahy jako Karlovy Vary – Chomutov.

Klondajk

Mně by to nestačilo, myslím že Podkrušnohorská D13 by se měla táhnout dál až do Ústí. Snad bych se jen vyhnul Bílině a vzal to kolem Litvínova. Ale to jsou jen sny.

Luboš Beneš

Vždyť kromě kousku u Teplic tam už vede…

tarten

Jak vše postaveno? Začnou plánovat propojování zbylých krajských měst.

Sáček

Stát hospodaří se schodky takže bude moc rád, až bude mít silniční síť podstatně dokončenou a bude tam moct dávat méně peněz.

Vasek

Dálniční síť nikdy nebude kompletní.
O rostoucích nákladech na údržbu nemluvě. To bude tunelů a mostů…

Někdo neznámý

Proč by dálniční síť neměla být nikdy kompletní? To chcete dálnici do každé vesnice? 😉

Frantisek

Ted mame na duchodovem systemu schodek cca 30mld, na zdravotnim 15+ … myslite, ze na konci dekady to bude lepsi? Budou volici spise chtit vic penez do zeleznice (kdyz jich 6.5mio ma vyuziva auto) a nebo radsi duchod a doktora?

Nebo ocekavate nejaky zazracny novy zdroj penez, ktery to vsechno zaplati?

Co se tyka nejakych dluhu minulosti, tak mi treba vadi naprosto podinvestovana armada.

V.N.

Většinu zaplati EU.

Luboš Beneš

A kdo to platí tý EU?

Josef Pešek

Po dobudování dálniční sítě se začnou vylepšovat silnice 1. a 2. třídy s budováním obchvatů ve větší míře než dnes.

Sáček

Když vezmu že i dnes se tyto silnice staví, tak z dálnic se do nich přelije jen část prostředků a navíc tak drahé jako dálnice z principu nejsou.

Kamui

Já v trati Brno – Přerov vifím naprostou neschopnost státu. Zahle páteřní trať spojující a druhé a třetí největší město měla být zdvokolejněna a zrychlena už před 20 lety.

Tom

Pokud vím 3tí je Ostrava a nee Přerov, ten co jsem hledal je až 23 největší. Jinak souhlasím se vším co jste řekl, ovšem takových tratí je tu daleko víc

Dfg

Souhlasím, jezdil jsem tudy pravidelně za studií a je to děs běs…. a zlepšení pořád v nedohlednu

Šalina na Špilas

Teď už je zlepšení snad na dohled.

Dfg

Pokud dodrží termíny tak až někdy 2033, to je pořád daleko

Klondajk

Z dobrým dalekohledem…
Už to mělo být dávno.

Zesp

Však měla, mluví se o tom strašně dlouho a jen se posouvalo a posouvalo. Proto je ta trať i takový skanzen, byť bez mechanik. Jakékoliv rekonstrukce zamrzlé v půlce devadesatek, kdy se jen natahly dráty, dnešní terminologii prostá elektrifikace…

alf

Jedno prvenství tato trať ale má a to se musí nechat….nejvyšší počet výluk v roce. Tipoval bych fyfty-fyfty, 14dní se jezdní a 14 dní výluka a to po celý rok….bohužel tragedie co vyhnala lidi z vlaků, minimálně Brno-Nezamyslice-Olomouc a busy Arriva jezdí natřískané co hodinu.

Michal

Železniční doprava je sama od sebe neschopnost státu. Už jenom fakt, že dal pravomoce krajům do toho kecat.

Kubrt

Do infrastrukrury kraje „kecají“ jen omezeně a spíš neformálně (bohužel). Kraje řídí jen regionální osobní dopravu, což je dobře. Nebo má snad o provozu místních vlaků rozhodovat někdo z ministerstva nebo GŘ? To nedává smysl.

Michal

Kraje řídí jen regionální osobní dopravu, což je dobře. To je doufám vtip? Právě JMK je důkazem, jak moc „dobře“ to je. A nejen samozřejmě on.

Šalina na Špilas

Myslíte například zahuštění dopravy na 15-30 minutový interval, nebo se Vám nelíbí, že zmizely Plecháče?

Stráťa

Zahuštění dopravy, obnovení Židlochovic, Hustopečí, letos Holubic (a možná něčeho dalšího), nové vlaky místo vrakoviště ČD, integrace v IDS atd.

Ale tak nějak tuším že neplatná režijka to v očích některých lidí všechno přebije.

Michal

Ne myslím např. S2/S3 – nasazení nových vlaků, o kterých vyšlo asi padesát článků. Že se to mělo udělat už dávno, jaksi vyšumělo do ztracena. S91 – to samé, když tam konečně nasadí nové vlaky respektive normálního dopravce, tak na 8 měsíců budou jezdit autobusy, protože nemají ETCS. Tady je však ARRIVA zcela bez viny, za to může pouze kraj. A z důvodu, že to pro něj bylo přesto výhodné, je mně na blití. A S6? To je kapitola sama pro sebe? Že tam nasadí pár lepší vlaků nijak neomlouvá, že mu je tato trať ukradená. A zrovna tam je… Číst vice »

Šalina na Špilas

Byť ta modernizace prišla pozdě, tak se ale dá hodnotit snad pozitivně, ne (S2, S3)?

Michal

Z mého pohledu určitě ano, ale z pohledu člověka, co tam jezdí aktivně, to může znamenat naštvání, že teprve po několika letech aktivního ježdění, teprve přišla změna na 21. století.

Daniel Jablonecký

Jak se liší „aktivní ježdění“ od ježdění normálního?

Michal

Chtěl jsem říct pravidelně. Ale to může být i jednou za měsíc. Ale aktivní je taky neurčité. Myslel jsem každý den.

Twix

Tak zrovna v JMK jsou cestující myslím spokojeni s tím, jak to řídí, a nestáli by o centrální objednávku, tarif… podobně třeba v Ústeckém nebo Plzeňském kraji. Pokud něco na regionální železnici nefunguje ideálně, jde to většinou za infrastrukturou.

Michal

Na S2/S3 teď možná ano, ale na S6 NE a na S91 víceméně taky.

Luboš Beneš

Rozhodně bychom v Plzni neměli tak super nové vlaky a za tarif který Vám ani in 25 nedá. Je to radost stát na hlavním a vidět samé nové vlaky. Jen se nesmíte podívat na rychlíky na Budějice a Brno, to je skanzen dodnes.

HHonza

Přesně, vyjmenoval jste kraje, kde regionální železnice funguje. A na druhé straně máte Karlovarský kraj s přímým zadáním ČD, kde není žádná integrace, žádný krajský tarif, pod dráty se tam vesele prohánějí diesly a celkově to vozí vzduch. Hlavně, že pan krajský radní má za odměnu u národního dopravce jistotu trafiky.

Kubrt

Některé kraje si vedou lépe, některé hůře, ale obecně je veřejná doprava v ČR na dobré úrovni.
Řízení místní dopravy z nižší než celostátní úrovně je jednak logické, jednak nevidím v ČR žádnou entitu, která by dávala naději, že to bude dělat lépe než kraje.

Michal

Veřejná doprava je na dobré úrovní? V průměru možná, ale podle tratí ani náhodou. Momentálně je vozový park jedná velká stupnice a nikoho to nezajímá.

Kubrt

Nevím, co znamená stupnice, ale do vozového parku na železnic jde dnes snad nejvíc peněz v historii. Jistě, je tu historický dluh, ale v posledních letech se – na vozovém parku – odmazává. Na infrastruktuře ani ne, to je horší.

Michal

Stupnicí myslím, že jsou tam velké rozdíly v kvalitě. A často dost brutální. Před pár lety to ještě člověk bral, ale dnes je to už trapné. Někdo si jezdil kvalitním vlakem už 2018 a někdo v roce 2025 stále jezdí šroty. Hřebíček do rakve je fakt, že to cena vůbec nezohledňuje.

Daniel Jablonecký

Tak třeba trať C má vozidla moderní a i řazení vlaků je tam konzistentní.

Michal

Trať C? Promiňte, to je která?

Michal M

Režijka není jediné kritérium funkčnosti či nefunkčnosti IDS.

Michal

A řekl jsem snad, že ano?