Praha už má projektanty „těžkého“ zakrytí Spořilovské spojky. Nad tranzitní tepnou vznikne park
Stavbu za 7 miliard korun má financovat soukromník. Hotova bude paradoxně až poté, co se doprava přesune na okruh.
Pražská Technická správa komunikací (TSK) uzavřela smlouvu s projektanty zakrytí podstatné části Spořilovské spojky na Praze 4. Ta v současnosti supluje neexistují východní část Pražského okruhu a projíždí po ní veškerá tranzitní doprava směřující od dálnice D1 směrem k D10, D11 či D8.
Účelem zakrytí rušné spojky je podle zadání eliminace negativních dopadů dopravy na okolí a zajištění urbanistického propojení obou v současnosti oddělených částí Spořilova. Utlumení hluku a emisí má ulevit zhruba 15 tisícům obyvatel, kteří v okolí žijí.
Kladné posouzení vlivu na životní prostředí získalo zakrytí už v roce 2018, tehdy TSK předpokládala zahájení stavby do tří let. Podle současného harmonogramu potrvá projektování rok, dalších 9 měsíců zabere příprava povolení stavby a samotná výstavba tunelů má zabrat tři roky. Celkové dokončení pak potrvá ještě o rok déle. Obyvatelům se tak má od hluku a emisí ulevit až ve 30. letech.
Paradoxně tak zakrytí vznikne až dlouho poté, co pomine hlavní důvod jeho vzniku. Chybějící část okruhu D1-Běchovice, na kterou bude převedena tranzitní doprava, se totiž začala stavět loni v prosinci a dokončena bude už koncem roku 2027.
Největší díra české dálniční sítě se zacelí. Po desetiletích tápání začala dostavba Pražského okruhu
PPP projekt za sedm miliard
Povolení, financování a výstavbu plánovaného zakrytí Spořilovské má pro Prahu zajistit soukromý koncesionář formou PPP. Stavba má vyjít podle současných odhadů na minimálně sedm miliard korun.
Zakrytí bude mít dva tunelové tubusy, na které budou navazovat protihlukové stěny. Nad tunelovou částí bude vytvořen veřejný prostor pro rekreační a volnočasové aktivity.
Projektanti ze společností Satra a Sudop Praha mají v zakázce za 56 milionů bez DPH navrhnout také zhotovení nových pěších i cyklistických vztahů v dané oblasti, nové napojení ulice Na Chodovci na Jižní spojku a přeložení a prodloužení tramvajové trati přes Spořilov na Jižní Město.
To bude zahrnovat vznik třech nových zastávek a tramvajové smyčky za křižovatkou Senohrabská x Choceradská.
Stavba má využít nosné konstrukce stávajícího mostu, který bude mezitím rekonstruován. Projekt počítá také s výstavbou nových podzemních garáží s vjezdem z Božkovské a Holčovické ulice.
Zakrytí se bude týkat Spořilovské ulice od úrovně křižovatky ulic Na Chodovci x Hrusická až po úroveň křižovatky ulic Senohrabská x Choceradská. Uspořádání všech čtyřech jízdních pruhů spojky se nezmění, stejně tak ani napojovací body křižovatek.
Projekt částečně zasáhne do pozemků autoprodejny Auto Palace Spořilov. TSK předpokládá, že pozemky současného parkoviště vymění s majitelem za jiné.
Stavba se má koordinovat také s rekonstrukcí Jižní spojky, na kterou TSK nedávno vybrala losováním projektanty.
Miliardový projekt revitalizace a rozšíření Jižní spojky se přiblížil. Projektanty vybralo losování