Klíčová změna české železnice začíná. Na první části koridoru začne výhradní provoz pod ETCS
K zavedení ETCS dojde v lednu ve čtyřech vlnách.
Českou železnici čeká od 1. ledna jedna z nejzásadnějších změn v historii, která budí roky vášní a debat. Úderem půlnoci budou na koridorovou trať mezi Českou Třebovou a Přerov moci vyjet pouze vlaky vybavené palubní jednotkou zabezpečovače ETCS, začne takzvaný výhradní provoz. Ten je zatím v Česku pouze na trati z Olomouce do Uničova. Nyní se dostane na nejvytíženější tratě.
Správa železnic a ministerstvo dopravy se nakonec rozhodly pro postupné zavedení výhradního provozu v několika vlnách, do konce ledna tak bude povinnost pod ETCS jezdit na více než 600 kilometrech. Výluky z výhradního provozu budou ve stanicích, kam jsou zaústěny jiné tratě bez tohoto zabezpečovače.
Prvním vlakem osobní dopravy, který pojede pod výhradním provozem na koridoru, by měl být EN 443 s odjezdem v 0.07 z České Třebové. „Celkově by v nejzatíženější části prvního úseku s výhradním provozem ETCS mělo na Nový rok jet zhruba 300 vlaků,“ upřesnil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
O rozhodnutí zavedení výhradního provozu pod ETCS k 1. lednu 2025 došlo už před lety, konkrétně v Národním implementačním plánu v roce 2017. Pro českou železnici znamená náklady v řádu desítek miliard korun jak za traťovou, tak palubní část. Zavedení ETCS v řadě případů urychlilo rozhodování o nákupu nových vozidel a vyřazení starších. „Česko tak patří mezi první evropské země, které na takto rozsáhlé síti výhradní provoz ETCS zavádějí,“ uvedla Správa železnic v tiskové zprávě.
Evropský zabezpečovač bude nově dohlížet na přibližně 50 tisíc vlaků měsíčně. Protože se jedná převážně o klíčové úseky hlavních koridorů, představuje to víc než 42 procent provozních výkonů vlaků na síti Správy železnic.
Trip bez papíru: Řeší se rozjezd vlaku pod ETCS do tří minut bez vyplňování formuláře
„ETCS je jeden z nejambicióznějších projektů v dějinách české železnice, nejen z pohledu technické náročnosti a vynaložených nákladů. Zavedení výhradního provozu je srovnatelné s takovými momenty, jakými byl třeba přechod od parních lokomotiv k elektrickým,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Velkou neznámou je spolehlivost systému. V listopadu například docházelo k výpadkům u 1,3 % jízd, ale nikdy nedošlo k úplnému zatížení na koridoru. Podle dat z prezentace v druhé polovině prosince jezdilo na tratích s ETCS jen kolem 65 % vlaků. Výpadek znamená zastavení vlaku, dojde k takzvanému tripu.
Od 1. srpna mají dopravci povinnost jezdit pod ETCS na tratích, které jsou už tímto systémem vybaveny, pokud využívají vozidlo s příslušnou palubní jednotkou a řídí je patřičně proškolený strojvedoucí.
Zavádění výhradního provozu ETCS v lednu 2025:
Česká Třebová – Olomouc – Dluhonice – Prosenice/Přerov (od 1. 1. 2025)
Břeclav – Bohumín (od 8. 1. 2025)
Česká Třebová – Adamov, Modřice – Břeclav (od 15. 1. 2025)
Praha-Běchovice – Pardubice – Česká Třebová (od 22. 1. 2025)
ETCS bude prvním skutečným zabezpečovačem na české železnici. Systém včas zastaví vlak a zvýší kapacitu tratí. ETCS je jednotný evropský vlakový zabezpečovač. V případě ohrožení bezpečnosti převezme řízení a vlak zpomalí nebo zastaví, například v situaci, kdy strojvedoucí přehlédne červenou na návěstidle.
ETCS výhledově umožní zvýšení kapacity tratí a na vybraných úsecích i jízdy vyšší rychlostí. Díky jednotnému systému nebude nutné na státních hranicích měnit lokomotivy, což umožní plynulejší mezinárodní dopravu.