Klíčová změna české železnice začíná. Na první části koridoru začne výhradní provoz pod ETCS
Balíza pro ETCS. Foto: Správa železnic
K zavedení ETCS dojde v lednu ve čtyřech vlnách.
K zavedení ETCS dojde v lednu ve čtyřech vlnách.
ETCS zvýší propustnost tratí? To platí možná v Německu a Rakousku, kde dosud provozují automatická hradla. U nás, na tratích s autobloky, je to nesmysl. Jestli si někdo myslí, že zkrácením prostorových oddílů (až na 300 m) se výrazně zvýší propustnost, tak je na omylu. Limitujícím faktorem je zde zábrzdná vzdálenost vlaku a smíšený provoz pomalých a rychlých vlaků.
Zásadní přínos má velmi krátký oddíl za rozhodnou výhybkou při předjíždění, ideálně doplněný ještě „cest.n.“ mezi dnešním odjezdem a tou výhybkou (ve směru z rozvinutého zhlaví k výhybce do hlavní koleje). Pak by šlo: a) Postavit „starý odjezd“ k „novému cesťáku“ ještě před fyzickým průjezdem předjíždějícího vlaku = probíhají technologické časy, a v momentě průjezdu rychlejšího vlaku se pomalý začíná hýbat krokem b) Postavit „mezi novými cesťáky“ = přes rozhodnou výhybku, kde jsou opět nějaké technologické časy, teprve ve chvíli kdy se ten pomalý vlak rozpohybovává (má křivku povolující něco jako 10-15 km/h, prodloužením vlakové cesty za tu výhybku se… Číst vice »
To si SŽ brala příklad z dětského vláčku DUPLO? Syn dostal mašinku, kde na koleje můžete dát čtyři různé placky a na jednu se rozjede, na druhou změní směr, na třetí houka a na poslední zastaví. Když se to pustilo poprvé tak jsem si jako první vzpomněl na ETCS😄, ale mašinka se tím dá i zblbnout.
Jak se může nad plackou rozjet, když před ní stojí?
To tam může stát do soudného dne.
Nebo se nad tu placku musí postrčit rukou?
Máme také duplo vláček,ale sám se nerozjede!!Na červenou zastaví,na další zahouká,změní směr ,nebo rozsvítí světla. Ale na žádnou barvu se nerozjede!!
> zvýší kapacitu tratí
No… Aktuálně to bude platit nanejvýš v pomalých úsecích hlavních tratí (ZV 1000 m při třeba 50 km/h). ETCS jako takové kapacitu obecně spíše snižuje, ale zároveň je navrženo tak, že KDYBY BYLY využity jeho přednosti, mohlo by toto negativum kompenzovat, občas dokonce až do plusu.
Ale to jsme se dobrovolně rozhodli nevyužít.
A proč vlastně při padesátce je ZV 1000m? 😀
A nebylo by lepší v tunelech před prahlavním místo výstrahy na nedostatečnou dávat výstrahu na zkrácenou, když před tím stejně svítí omezená rychlost.
Bylo. Jenže to by musel někdo přemýšlet, a to bolí. Jednodušší je říct „vždy kilák, protože MIREL“. Zatím jediné co v tomto směru bylo vytvořeno, je zákaz nového zřizování zkrácené ZV, takže třeba Choceň, kde vzácně je předjíždění od Prahy řešeno logicky, by už dnes nebyla možná. Další z mých „oblíbených“ příkladů je Ústí západ při postupném prodlužování VC od Trmic/Chabařovic přes vnější do hlavního. Všechno by se to dalo vymyslet rozumněji, kdyby se povedlo zbourat nějaké ty „myšlenkové konstanty“ v rámci staré zabezpečovačky (a aspoň trochu „dále rozvinout“ LS). Jenže na to v 80. a 90. letech nebyla vůle,… Číst vice »
Až se všechno pořádně vyladí tak to bude dobrý zabezpečovač, jediný krok zpět vidím v tom že pod ETCS se musí stále mačkat tlačítko bdělosti
A jak jinak byste chtěl bdělost strojvedoucího kontrolovat? Kamerou namířenou na oči, jako tomu je v některých automobilech? Překážky na trati ETCS nehlídá. Proto to TB.
Prosím vás. Vážení diskutující. Než začnete diskutovat, nastudujte si aspoň základy problematiky. To co tady někteří výplodili je strašné a hlavně, že to vydávají za pravdu. Fakt by stačilo znát aspoň základ, pak už lze aspoň trochu diskutovat..
Má pravdu předsedo
Ten počet vlaků, 300 za den (předpokládám 24hodin) není v historickém kontextu nic moc. V devadesátých letech jsem měl ta směnu v Leština u Světlé i víc jak pět popsaných listů v DD(jeden list 21 vlaků). Železnice se svým provozem stále propadá níž a níž, i když jezdí hejna krátkých rychlíku různých společností. Jinak ETCS je pokrok a další věc,která ubližuje konkurenceschopnosti železnice vůči silnici. Možná, že dlouhobě to smysl dává. Narodili, musíme.
A mal ste tú smenu 1.1. na štátny sviatok?
Sorry,ale podívejte se kolik jezdí vlaků mimo hlavní koridor. Je to vážně slabota. A já měl tento počet v jedné stanici, tady jde o úsek Třebová-Přerov,tzn ze ne vsechny vlaky projedou celý úsek. Ostatní tratě mimo hlavní koridor v noci spíš spí.
Nicméně v devadesátých letech jste pracoval na „nejvytíženějším tranzitním koridoru“ a 100 vlaků za dvanáct hodin srovnáváte s méně vytíženým úsekem našich páteřních koridorů s „pouhými“ třemi sty vlaky denně.
Pět stránek DD krát 21 je cca
240 za 24 hodin. Prevazovala nákladní doprava +postrky +MUV. Nebyly to petivozové rychlíčky, ale 600 m ranžíry a nebo uhlí. Takže úplně jiné časy na rozjezd, následné mezidobí a propustnost trati. Pro upřesnění.
Kancelář na uvádění modrogumních vzpomínek na pravou míru by k tomu dodala:
1) Pravidelný elektrický provoz mezi Třebouvou a Brnem byl zahájen v lednu 1999. Leština u Světlé byla v devadesátých letech dopravně výrazně významnější než dnes.
2) Nemálo vlaků v tvojem deníčku byly vlaky lokomotivní – přípřeže, nebo laminy, které neměly v opačném směru zátěž.
3) Je to už 30 let. Od té doby se dost změnila struktura evropského průmyslu i vhodného zboží pro tranzit SZ-JV.
Tak tak.
Souhlasím, pane kancelář. Taky se změnila SŽ,stále kňourají,že to nemohou vyjezdit. Jde o neschopnost.
Tady jsou skutečné počty vlaků pro rok 2024, tak se koukněte: https://provoz.spravazeleznic.cz/Portal/Show.aspx?path=/Data/Mapy/pocty_vse_24.pdf
Jasně, některé vedlejší tratě osiřely, když zanikla jediná významná vlečka, ale pak jsou tu koridory s >400 vlaky, nebo dokonce Vinohradské tunely, kde denní počet přesahuje 530. To v minulosti nebylo fakt nikde. ETCS prioritně směřuje právě tam, kde je nejvíc příležitostí pro selhání lidského faktoru.
Samozřejmě. Tehdy ještě jezdily dlouhé osobní/rychlíky v mnohem menším rytmu
Nejvíce příležitostí pro selhání lidského faktoru je na hustých jednokolejkách, kterým se ETCS zatím vyhýbá (čest uničovské výjimce).
Ve Vinohradských tunelech je ETCS?
(Pardon.)
Díky za mapu, něco podobného jsem hledal a nemohl najít
První skutečný zabezpečovač na české železnici , již brzy, v roce 2025 🙂 opět sto let za opicemi.
Sto ne, ale 90 ano 😉
Jako zabezpečovač s úplnou kontrolou rychlosti bych ETCS nesrovnával s PZB, ale spíše s německým LZB a tím se dostáváme „za opice“ jen o padesát let 🙂 A když si vezmu, že jsem pod ETCS L2 v ČR jel poprvé na podzim 2017, tak ještě můžeme něco ubrat (ono to LZB taky bylo pro začátek jen mezi Mnichovem a Asburgem), takže já bych to hodnotil tak o čtyřicet let. Trápí mě něco jiného. Naše velké oči při budování ETCS bohužel zajistí to, že opět budeme mít pokrytí naší sítě slušným zabezpečovačem tak maximálně 30% a k tomu to bude trvat… Číst vice »
„Bohužel systém, který zapůsobí pouze v případě již vzniklé MU projetím návěstidla zrovna za zabezpečovač moc nepovažuji.“
Souhlasím – ale viz ÖBB: přesně takhle mají namontované PZB a my se tady pak divíme, že v Rakousku na PZB vznikají nehody, které na PZB z principu vzniknout nemají…
Nicméně PZB ani v Rakousku není zabezpečovač s úplnou kontrolou rychlosti. A pro příklad: ani německá varianta s magnetem 500 Hz 250 metrů před odjezdovým návěstidlem by naší nehodě ze 30.4.2023 ve stanici Kittsie nezabránila. Nicméně by k nárazu došlo místo rychlosti 73 km/h asi v rychlosti o 15 km/h nižší…
Jenže v Rakousku a Německu mají stále to, co už u nás bylo dávno zrušeno – prokluzy. Nebo se mýlím?
Tady byly někdy hojně Durchrutschwegy nebo boční ochrany? Já snad nevím o žádné stanici, kde by bylo návěstidlo v dost velké vzdálenosti před možným místem střetu. Naopak, užitečná a využitelná délka je téměř totožná. V Německu také nejsou všude, ale tam je pak uměle snížena rychlost, kterou ohlídá právě PZB.
A jak vidíš, pro některé je to stále velká mentální výzva.
Tak, vizionáři, pište jak to bude podle vašich zkušeností zítra fungovat 😃
Normálně. Jako dneska, nebo včera..
Chtěl jsem se zeptat, až se stane že zase zamrznou troleje a bude potřeba kdejaký diesel na dopravu či odtažení spojů, bude na to nějaká výjimka?? Pochybuji že bude v záloze tolik dieselů s ETCS. Protože když výhradni provoz, tak výhradní. Dekuju
Stejně jako u jiných zabezpečovacích zařízení je i ETCS možné uvést do výluky a jezdit bez něj.
Řešení tak nějak „počesku“ 😀🤦🤦
Přesně tak. Zákon jsme zavedli, tak si ho taky sami porušíme. (My – myšleno třeba Správa železnic, ministerstvo dopravy.)
Ano max 100 a to než dostanete lok.např.z Prahy tak vypnete celý úsek
Takže to bude vlastně výluka nonstop
Až zas za zamrznou dráty, kolikrát se to stalo za posledních 30 lét a kdy naposledy? Jestli si správně pamatuju, tak to bylo kolem roku 2015.
Tak ČD aj Cargo posledné roky nakúpilo mnoho dieslov s ETCS, tak kde je problém?
V palicích autorů těchto „námitek“…
Twl kolik bylo dieselů „v záloze“ minule? Nula. Sehnalo se pár kousků od Carga a ano, těch pár kousků bude mít ETCS.
A jeden expres se nechal hnít celou noc někde „v polích“ včetně cestujících. I bez ETCS.
Tak jsem zvědav, jak to pojede. Je pravda, že pokud to funguje, tak je to OK. Já osobně s tím problém nemám a docela se mi s tím i dobře jezdí. Za ty dva roky, co s ETCS mám tu čest, mne párkrát vycvičilo, ale vždy to dobře dopadlo. Největší riziko vidím ve výpadcích systému, tak ať to funguje. Ještě aby se zaměstnanci SŽ na určitých místech naučili správně používat GSM-R. Když musíme my, tak musí i oni a bude to fajn. Tak nám všem uživatelům i všem provozním zaměstnancům SŽ přeji co nejméně incidentů a co nejhladší náběh výhradního… Číst vice »
Moc bych si přál, aby rozjezd ETCS byl bez problémů, ale mám takový divný svědění na zádech.
To chce psí sádlo.
To určitě a sklouzne mu to níž.
Zdravím všechny, jeden dotaz. Dojde-li k výpadku ETCS tak předpokládám že dojde k zastavení vlaku. Dokáže někdo kvalifikovaně odhadnout za jak dlouho systém pustí vlak dál, tedy po opětovném získání signálu ETCS, popřípadě zda je možné „popojet“ k dalšímu „vysílači“ kdyby ten první prostě nahodit nešel?
10-15 minut
Pardon, ale jak jste na to proboha přišel? To je ale hrozná krávovina…
Od zítřka není třeba sepisovat rozkaz, takže u vlaku osobní dopravy tak 2-3. minuty, u nákladního záleží kolik si nechá člověk utéct vzduchu. A ne, takhle to nefunguje. S těmi výpadky jste úplně vedle, k žádným nedochází. Dochází pouze ke krátkodobému rozpadu spojení mezi RBC a konkrétním vlakem, k žádnému výpadku ETCS…
Dochází pouze ke krátkodobému rozpadu spojení mezi RBC a konkrétním vlakem, k žádnému výpadku ETCS…
Co je nebo není výpadek ETCS je pouze věcí definice. Pokud je GSM-R spojení neoddělitelnou součástí ETCS, tak ve všech slušných hodnoceních rizik je tohle pod kolonkou “výpadek systému”.
Ale když je výpadek něčeho, tak snad vypadne systém, ne? Tady žádný systém nevypadne, dojde pouze k poruše jednoho prvku. Takže ne, není to výpadek ETCS. Porucha jednoho návěstidla ve stanici taky není výpadek SZZ.
Až nastane hromada mezi Libní a Běchovicemi, jsem zvědav jak Kupka a spol vysvětlí novinářům, že zrovna tam ETCS tak úplně není. Ta komunikace ven do médií v tom duchu, že od zítra se na železnici nemůže už vlastně nic stát je velmi nešťastná.
A až nastane hromada mezi Prahou a Děčínem, kde taktéž mělo být ETCS od 1.1.2025, tak budete říkat co?
Jsou mnohem rizikovější úseky než vícekolejky s autoblokem. V podstatě všechny frekventované jednokolejky, kde je počet možných kolizních bodů výrazně vyšší i při nižším počtu vlaků…
Přeji co nejdřívější vychytání všech much a zavedení systému do celé sítě co nejdříve a bez prodlev. Konečně bude železnice bezpečná a hodna 21.století.
Opravdu naprosto bezpečná, nebo jde jen o velmi drahé zlepseni, nejsem si jistý zda to hlídá a případně zastavi i posun. Můžete mi poradit? Děkuju.
Ne. V režimu posun to hlídá jenom že šoupe kdesi po stanici. (Začít brzdit u modré návěsti zakazující posun by dávalo smysl, brzdí se až u vjezdového návěstidla)
Posun zřjmě nezastaví, protože není ve spojení s RBC. Mělo by to fungovat opačně, že chyba posunu zastaví vlaky narušením jejich trasy.
Ve spojení s RBC je loko ve stanici s L2 i v posunu. Problém je, že nejsou balízy u ranžírek. Seřaďovací návěstidla ETCS vůbec nezná a neřeší.
Takže RBC neví kde přesně loko je a kam chce jet
V modu SH ve spojení s RBC není, koukněte na monitor, tam tu ikonu spojení opravdu nemáte. Spojení je v modu SB, to ano, ale po přechodu do SH se odpojí, a to podle mně bude dost velká bolest systému. Měl by hlídat označník, resp. vjezd. návěstidlo z opačné strany, jak píše Leinad.
Právě v posunu přihlášeno vozidlo v RBC je. Máme pokyny, že když odstavujeme vozidlo ve stanici, máme ukončit posun a přepnout ETCS do StandBy, aby se vozidlo odhlásilo z RBC. Přesně jak píše slothmaster. A samozřejmě je tedy hlidan označník a vjezd z opačné strany.
Kdepak, v SH se spojení s RBC ukončí.
A jak je tedy hlídán ten obvod stanice, který nesmi být překročen při posunu? Dále je hlídána i rychlost 40. U ČD máme jasné pokyny. Při odstavovani vozidla v aktivním odstavení ukončit posun, aby vozidlo nezabíralo místo v RBC. A přepnout ETCS do módu StandBy vypnutím a zapnutim řízení.
Posun je mobilkou hlídán pomocí čtení balíz. V balízách u vjezdů je mimo jiné informace „Stop posunu“, kterou mobilka vyhodnotí a dojde k brzdění (pokud se nezvolí Potlačení). K tomu nepotřebuje komunikovat s RBC. Komunikace je potřeba pouze při přechodu do SH, který musí RBC „odsouhlasit“. Poté se komunikace rozváže.
Dík za vysvětlení.
Nechci dělat chytrého, ale mám jiné informace i zkušenosti. Samozřejmě se můžu mýlit. A do SB se automaticky přepne při deaktivaci nebo změně stanoviště, při ukončení SH se mobilka automaticky připojuje k RBC, indikováno na monitoru ikonou. Při SH tím pádem nehrozí zastavení rychlobrzdou u rozpadu spojení nebo při poruše RBC a to je to, co jsem označil za slabinu. Ale, jak jsem psal, můžu se mýlit!
Tvrdit, že bude bezpečná, to je dost odvaha. Už ano, mnohokrát se vymstilo, že pán tvorstva si myslel něco o neomylnosti a krutě se to vymstilo /Titanik, Hindengurg/. Ale ETCS je razantní krok k tomu, aby se bezpečnost dráhy zvedla o nějaký ten řád. Ale nedělám si iluze, že by lidský faktor úplně vymizel. Jen doufám, že těch tragických následků bude hodně málo.
Všechno nejlepší v novém roce.
Bude to mnohem bezpečnější než současný stav. Tečka…
To samozřejmě. Ale pořád nebude posun zabezpečen odvraty nebo úzce vymezenou oblastí (s příslušnýma prokluzovkama). Takže klidně projetí modré může znamenat vjetí do profilu vlakové cesty o dvě sekundy později.
A protože přece máme ETCS, tak tam pojede něco 160 km/h nebo časem i víc… Myslím, že problém „iluze úplné bezpečnosti“ není až tak mimo.
Ale jo, samozřejmě Tome. Jenže když vidím zdejší specialisty a odborníky co tady prezentují za hovadiny, mám tendenci silně zjednodušovat…
Prosím, opište ty hovasiny. Nevím, co tím myslíte. Díky!
Stačí si pročíst diskuzi. Pokud máte o tématu aspoň trochu přehled, najděte si to sám. Je tady toho opravdu hodně.
tedy „chybovost“ 1,3% je pak při plném provozu děsivé číslo
To máte pravdu, takže doufám, že s tím premianti budou něco dělat. Pan ministr, než něco takového vyřkne, by měl být podrobně informován, jaké může mít nouzové zastavení důsledky, aby věděl o čem mluví…
Následky jsou stejné, jako když práskne Mirel nebo LS.
Téměř žádné.
Nesmíte věřit americkým filmům.
Možná byste si mohl zjistit například cenu soustružení dvojkolí jedné lokomotivy, případně jednotky, než začnete psát kraviny. Samozřejmě, že je to jedno, jestli to foukne v LS, nebo v L2, problém je, že je toho zastavování v L2 tak nějak víc a místo bagatelizování, by bylo lepší s tím něco dělat..
Prejme si do nového roku kromě zdraví a štěstí i funkční ETCS.
Líbí se mi, že díky ETCS budeme moci jezdit na některých úsecích rychleji. Ono kdyby SŽ instalovala kód na ty tratě, tak se tam rychleji mohlo jezdit už roky. To jsou zase kecy.
Třeba Smíchov – Radotín. Proč tam při rekonstrukci dávat zabezpečovač (třeba i nevýhradní ETCS) když se dá krátce po otevření dělat další výluka.
Protože LVZ vám nikdo nezaplatí a kousek ETCS taky ne.
No ono se týká kódovaných tratí, kde s ETCS bude dovolena vyšší rychlost, než se stávajícím LVZ.
Čím to je dáno? Že ETCS vidí dále, než autoblok/barvičkovač? Nebo se jedná o bájnou 200 u Břeclavi? K té se ale musí zrušit všechny přejezdy.
Je to využití konstrukční rychlosti tratě, proto v rámci TTP vznikla tabulka 6e pro ETCS. Ale zatím se nejedná o zvyšování rychlosti nad 160 km/h.
A neznamená to teda akorát ještě větší rychlostní cimbuří?
Zítra si vyzkouším tento ambiciózní projekt, který hlídá kde co a proto musí strojvedoucí vybavovat bdělost jak na D3
Ve většině Evropy se používá Sifa, chcete-li, Deadman. Proto přechod na LZB nebo ETCS, v tomhle ohledu, nikoho nepřekvapil. Problém hledejte v historii. V Čechách jsou jinak 2 jiné problémy. a) Jízda na nekódovaných tratích, kde sice obsluhuji tlačítko bdělosti, ale dokud ho obsluhuji, nic mě nezastaví. b) Jízda na kódovaných tratích, kde nic obsluhovat nemusím, můžu klidně spát, a PJ 20 projedu bez problémů (nebo s problémy), klidně stovkou. Typicky na pravobřežce. Střekov – Mělník není kód ve stanicích, a od Všetat dál je. Přitom od Dřís bych ve stovce ten oblouk na 50km/h ve Všetatech zrovna zkoušet nechtěl.… Číst vice »
Vyzkoušel jsem si i Sifu. Nehaním vybavování bdělosti, ale je sakra rozdíl jet D3 nebo pod ETCS. Takže 16 sekund je prostě na je obou tratích nesmysl. V dnešní technické době by se společně s ETCS dal určitě udělat nějaký algoritmus na vybavování. Ona monotónnost není až zas tak prospěšná…
Pokud se nepletu, tak o tomto hovoří legislativa, která nařizuje trvalou kontrolu bdělosti strojvedoucího. Strojvedoucí přeci dozoruje i jiné proměnné. Otázkou je, zdali by se toto neumělo např. hlídáním očí. Při usnutí, kolapsu, oči, hlava spadne…
Bohužel pan Valtteri má pravdu, dneska to funguje tak, že pokud je varianta b) strojvedoucí usne, dostane infarkt cokoliv dalšího tak do doby než se změní návěstní znak vlak jede plnou traťovou rychlostí. Což je masakr….
Můžete nám sdělit, kolik takových masakrů (vlak jel plnou traťovou rychlostí bez obsluha VZ) se za posledních třeba 20 let stalo a kterým by tedy ETCS zabránilo?
Ano, tomu rozumím. Jen jsem připomenul, že s příchodem moderních technologií je do určité míry možné kontrolovat bdělost i jiným způsobem než chtít po strojvedoucím do zblbnutí trvale mačkat tlačítko bdělosti. I to je určitá psychologická zátěž. Snímat oči se umí a pokud dojde k rozpadu této vazby ihned akustická výstraha a možnost přejít na tlačítkový způsob, jinak zastavení. Jen mé zamyšlení…
Martine,plný souhlas👍. V režimu FS či OS si to ETCS šéfuje samo. Jako co 20 sekund mačkat,to je názor. Systém za takový prachy,ale hlavně to ke své funkci vůbec nepotřebuje 🤷🏼♂️
Prostě nedůvěra v systém,škoda
Však taky ETCS žádnou kontrolu bdělosti nemá. ETCS je pouze a jen zabezpečovač.
Kontrola bdělosti je zajištěna jiným způsobem, například systémem SIFA nebo třeba KBS nebo třeba LS. A povinnou kontrolu bdělosti v intervalu maximálně 1 minuta nařizují TSI, takže lze diskutovat pouze o tom intervalu.
Hlídá i spánek strojvedoucího i když má volnoznak, je to špatně?
Nemá i poslední verze LS dvě tlačítka? (žiju vs návěst horší než byla)
Ano, LS06 má dvě různá tlačítka.
Na drtivé většině kolejí této planety se buď prokazuje bdělost nebo jezdí ve dvou. V německy mluvících zemích se mačká dokonce i při posunu.
Pouze v československém rajónu máme tu zhůvěřilost, kdy při rychlosti 160km/h se neděje nic. Být kvalitní údržba kolejových obvodů #mynic, nemusel byste trasu 100 km jedinkrát zmáčknout. A být mrtvý, unavený po ranním nástupu, řítit vlak do ostrých oblouků aj. Tohle je ta bezpečnost?
I když ano, neustálé mačkání není úplně zábavné, avšak v aktuální době je řešeno prodloužení intervalu obsluhy.
Tak ještě dořešit také vybavení bdělosti i pohybem jiných prvků, a bude zase dobře.
TSI to nepožadují a jinde, než v ČR/SK na to nejsou zvyklí. Stačí?
Jak komu. Když na to budeš koukat stylem „Jakékoli náklady nad rámec nutného jedno velké ne, nanejvýš když se bude hodně remcat to zaplácneme drobným zvýšením platu“, tak samozřejmě („není na to předpis“).
Rád bych se jednoho dne dožil přístupu „Lidem by to pomohlo => je to vlastně zlepšení ergonomie práce => drobné snížení „měrné hodinové únavy“ => vyšší bezpečnost, méně stresu“. Rozumím, že jednorázové náklady mohou být nemalé, ale dlouhodobě to podle mě smysl dává.
Laický dotaz. Pokud je v pořádku systém brzdy, je možné, aby při zapnutém ETCS a došlo k projetí za návěstidlo se znakem stůj? Nebo se i zde počítá s „prokluzem“ X metrů za návěstidlo? Děkuji za odpověď.
Za normálních okolností to možné není.
Blbost. Je to možné, ale nemělo by dojít k dojetí do kolizního bodu…
To platí v případě, pokud by projetí ohrožovalo jinou cestu s rychlostí nad 60 km/h. Pokud můžete projetím ohrozit jen cesty s rychlostí 60 km/h a nižší, používá nenulová uvolňovací rychlost bez dalších podmínek (ochranné dráhy, odvratu atd.).
S nějakou minimální pravděpodobností je to možné vždy například při extrémně špatných adhezních podmínkách, ať už vlivem počasí (neúdržby SŽ – jako třeba v zeleném tunelu nad 1.TK od Chotýčan do Dobřejovic, kde občas na podzim nejde zastavit ani ze 40 od předvěsti…), nebo sabotáže (namazané koleje).
Při přidělení nenulové uvolňovací rychlosti pak jde projet, nicméně tam se pak právě dle výše této uvolňovací rychlosti „vyblokuje“ ochranná dráha, kde je vlak zastaven automaticky (opět s nějakou vysokou pravděpodobností) v případě vjetí do ochranné dráhy.
Já bych hlavně nepoužíval v souvislosti se zapnutým ETCS v plném dohledu návěstidlo se znakem stůj, ale pojem konec oprávnění k jízdě, který mi nedovolí ETCS projet. Návěstidlo mně zajímá až v módu SR nebo při použití funkce potlačení.
Jde to, ale není to vůbec jednoduché, systém je nastavený tak že vás zastaví ještě daleko před návěstidlem. Buď musíte jet rychlostí do 20 km/h v místech kde je využita tzv. „Uvolňovací rychlost“ ale zastaví to vlak okamžitě při projetí a neměl by ohrozit okolí (stanice musí mít dost dlouhou „prokluzovou vzdálenost za návěstidlem aby byla Uvolňovací rychlost vůbec dostupná). Poté je funkce „override“ která se využívá v určitých případech a jde právě i zneužít na projetí kolem stůj, avšak i tak je rychlost omezena na max 40 km/h, potřebuje to dvojité potvrzení a dispečer vidí použití té funkce. A… Číst vice »
dík
V nějakých extrémně nepravděpodobných situacích ano. Třeba 13 měsíců stará Třebová by se zopakovala (stejně jako cokoli, kdy „bylo něco s brzdou“, třeba ta dávná Bratislava).
Není – li k dispozici brzdící hmotnost odpovídající zadání v systému, ani ETCS s tím nic nemůže udělat. ETCS dovede pracovat s vlaky brzdícími nejméně 40 brzdícími procenty. Vlak havarující v České Třebové neměl ani 10 %.
Bratislavu bych už vůbec nezmiňoval, tam brzdila pouze „zcela zoufale nebrzdící“ lokomotiva řady ES 499.0. Nechápu, jak taková lokomotiva mohla vůbec projít Technicko Bezpečnostní Zkouškou…
No, já bych spíš řekl, že prvním vlakem bude EN443 (0:07 Č. Třebová)
to je vlak vyssi kategorie, v clanku se pise o osobnim vlaku
V článku se píše o vlaku osobní dopravy!
jj, díky za upozornění, opraveno.
👍
Dobrý den,
Proč Česká Třebová – Adamov Modřice – Břeclav apod? Proč pod ETCS nebudou i hlavní dopravní uzly kde je statisticky nejvíce nehod? Proč se dělají nějaké výjimky? Když ETCS tak všude! Může to někdo vysvětlit tady tu logiku?
Protože do těch uzlů zajíždí i vlaky z vedlejších tratí, které ještě pod ETCS nejsou?
Výhradní provoz znamená, že na dané koleje nesmí nikdo bez ETCS.
Řešením by byl smíšený provoz, který by ochránil onu většinu vlaků s ETCS.
Úsek Adamov – Modřice (tedy průjezd uzlem Brno) byl projektován jako samostatná technologická stavba na zřízení ETCS (nezaměňovat s novým ŽUB). Podle všeho ale ještě nebyla zrealizována, nebo byla odloženo na neurčito a čeká se právě na ŽUB? Možná někdo doplní.
Protože by to musela Arriva zabalit a to je neprůchodné.
Arriva do Brna nejezdí
No a jak bude Arriva přetahovat motoráky Hodonín – Břeclav?
Všechno už je vyřešeno. Vydržte týden, uvidíte.
Já už to nevydržím ani minutu.
Slovenskem.
Ale do Břeclavi ano.
No zrovna v Brně ETCS není.
A mohl bych tu statistiku uzlů vidět?
Protože jsou ty uzly technicky mnohem obtížnější jak na projektování, tak na realizaci. Navíc by to v mnoha případech znamenalo i výrazné omezení propustnosti, třeba v Brně na hlavním.
Uzly budou. Zatím hlavně Ostrava, kde ten výhradní provoz za týden zatne hodně hlubokou sekeru do provozu. Jediné štěstí, že mezi tím upadlo Liberty.
ETCS v téhle podobě vytváří naprosto zbytečně příliš těsnou technologickou vazbu mezi infrastrukturou a vozidly. Obzvlášť když už teď SŽ nechce ani moc osazovat nová návěstidla tak při poruše nebo výluce ETCS klesne propustnost trati takovým způsobem že reálně to bude znamenat zastavení provozu. I ve Švýcarsku kde mají ETCS prakticky všude šli do L1 nebo LS normálně s návěstidly, mimo vysokorychlostních úseků. L2 bez návěstidel je pro VRT, ne pro konvenční tratě. Ale třeba to SŽ ještě přehodnotí na základě zkušeností s provozem.
Kdepak, bylo úředně rozhodnuto, opět jsme papežštější než Papež.
Pánejó, takže ty teď kromě kulturní antropologie, architektury, památkové péče, francouzské gastronomie XXVII. století, klasické teorie pole, navrhování dálničních sítí, ražby hornických děl, hydrogeologie, drezury slepic a kosmického počasí rozumíš i vlakovým zabezpečovačům?
Eh… no a když dneska vypadne klasické zab.zař., tak je to odlišné v čem? Je to úplně stejný kolaps.
Není ale důvod, aby ETCS vypadávalo častěji než dnešní TZZ.
Řekněme, že ETCS je centralizovanější než stávající TZZ.
Omlouvám se za laický dotaz. Pokud strojvedoucí udělá chybu a zasáhne ETCS, jedná se o mimořádnou událost spojenou se zastavením provozu, vyšetřováním atd.?
Jakou to chybu myslíte? ETCS zasáhne při překročení rychlosti nebo před projetím EoA. Pokud strojvedoucí udělá nějakou chybu, kterou způsobí MU, tak se to bude řešit klasicky jako MU.
Ano. Před pár dny už šikula pod ETCS prohučel stůj, pak je to MÚ. Pokud |ETCS zasáhne třeba kvůli překročení rychlosti, pak to MÚ není.
Tak to se samozřejmě může stát, třeba při nedovoleném potlačení EoA.
A teď si řekněme: Pokud dojde ve FS s uvolňovací rychlostí k projetí za definovaných podmínek (tj. malou rychlostí a vlak zastaví ještě v rámci prokluzovky), proč to vlastně má být „plnohodnotná“ MU…?
A když za návěstidlem ochranná dráha nebude?
Tak tam nebude uvolňovací rychlost.
Ale může být i bez ochranné dráhy. Jde o to, jak rychlou cestu můžete ohrozit.
Jenže těch rychlých cest , co mají ochrannou dráhu je ve stanici naprosté minimum-vše s V>60 km/h.To jsou maximálně tak předjízdné koleje. A ani ta dráha úplně nezaručuje, že je to bezpečné-dost záleží na konkrétních brzdových vlastnostech vlaku, resp. vlaků.