Jančura opět otevírá kauzu prodeje majetku drah. Podle ČD je to nátlak na soud

Radim JančuraRadim Jančura

Šéf RegioJetu říká, že důvod žaloby je hlavně ten, aby se podobná transakce již neopakovala.

Majitel RegioJetu Radim Jančura na tiskové konferenci znovu otevřel 16 let starou kauzu prodeje majetku Českých drah tehdejší Správě železniční dopravní cesty, dnešní Správě železnic.

Podle Jančury šlo o podvod za 12 miliard korun, který poškodil stát. „Díky podání naší žaloby kauza ještě není promlčena a podvod lze napravit,“ uvedl Jančura.

V komplikovaném sporu jde o oddělení ČD od SŽDC, kdy podle Jančury zůstal drahám záměrně infrastrukturní majetek – budovy a pozemky na nádražích a pod kolejemi. Ten od nich pak částečně odkoupila správa zpět, ovšem za výrazně nadhodnocenou cenu.

ČD prodávaly majetek, který neměl být součástí transakce. Jde o majetek nesouvisející s provozem dráhy, o kolejiště, o neplodnou půdu. Šlo o pozemky, které podle zákona již měly být od začátku ve vlastnictví SŽDC a ČD jim ho tak prodaly znovu,“ uvedl Jančura.

Napadá též nadhodnocení tohoto majetku posudkem PwC o údajných sedm miliard. Nebyla totiž použita výnosová metoda – za jak dlouho se investice do majetku vrátí. „Znalci PwC to ocenili tak, jakoby pozemky pod kolejemi měly stejnou cenu jako pozemek na Václavském náměstí. Ale koleje nelze vytrhat, s tím nelze počítat a oceňovat to tak,“ řekl Jančura.

Udělali jsme si analýzu. Pouze 1 z 8 milionů byl pro správce infrastruktury nezbytný. Zbylých 87,2 procent bylo prodáno v rozporu s usnesením vlády,” konstatoval Jančura.

Ovlivňování soudu?

Ve čtvrtek 19. prosince bude o kauze opět jednat soud. Jančurova tisková konference je tak podle Českých drah „bezprecedentním mediálním nátlakem na rozhodování nezávislého soudu.“

České dráhy se doposud k věci nechtěly vyjadřovat, dokud nebude uzavřena, nicméně nemůžeme nechat bez reakce tyto neetické praktiky,“ uvedl mluvčí drah Filip Medelský.

Případ podle něj ze stolu v minulosti shodila Evropská komise a i české soudy ve věci v minulosti rozhodly ve prospěch Českých drah. Předchozí rozhodnutí soudu však byla nakonec zrušena a věc se znovu projednává.

RegioJet se snaží vyvolat mediální senzaci v případu v situaci, když již soudy mají všechny důkazy k dispozici a mají věc nezávisle projednat,“ konstatují ČD.

Jančura však říká, že důvod žaloby je hlavně ten, aby se podobná transakce již neopakovala, což podle něj nyní hrozí. „Mám podezření, že se chystá další podvod s převodem majetku za 20 miliard,“ osočil ČD a SŽ Jančura. Podle něj se pozemky musí prodat za tržní cenu a při ocenění musí proběhnout test soukromého investora.

Chci aby SŽ zveřejnila seznam pozemků, co chce od ČD nakoupit, abychom ověřili jejich hodnotu,“ řekl Jančura. Ministerstvo dopravy i Správa železnic to však podle něj odmítly.

Ať se pozemky tedy pod kolejemi prodají, ale za cenu, která je reálná podle soukromého investora,“ uzavřel Jančura.

Tagy České dráhy prodej nepotřebného majetku Radim Jančura Správa železnic
69 komentářů