Jančura opět otevírá kauzu prodeje majetku drah. Podle ČD je to nátlak na soud

Radim JančuraRadim Jančura

Šéf RegioJetu říká, že důvod žaloby je hlavně ten, aby se podobná transakce již neopakovala.

94 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lopuch

Co brání, aby si pozemky pod všemi důležitými dálkovými železničními tratěmi (= Děčín-Břeclav +ČT-Ostravsko) plus garáže v Michli vzal z firmy ČD její vlastník a to BEZPLATNĚ? Formou snížení základního kapitálu firmy ČD

Jan Hřebíček

Jak jsem už psal níže, aby tato “povedená” “privatizace” nešla následně opravit, jak navrhujete, tak ČD vydaly dluhopisy a každé vyvedení majetku majitelem z firmy je poškozováním věřitelů.

Practicus

pan jančura by si v prvé řadě měl zamést před vlastním prahem – a začít třeba u vozů, jejichž technický stav je horší, než starý kopřivový bautzeny

Gajda

Jenže všechno jeho je jen jeho. Všechno co je ČD a SŽDC je státní a mohlo by stát klidně další miliardy ze státního rozpočtu, který v něm nejsou a i kdyby byly, našli by důležitější uplatnění. Pokud neudělali nic špatně, nemají se čeho bát a Radim jim zaplatí za prohranej soud aspoň ty náklady.

Drtom

Národní dopravce ČD vlastní většinu pozemků ve stanicích. Na těch podniká nebo je pronajímá.Hodně jich už prodal. (nádraží Praha Žižkov) Správa železnic má pozemky jen pod kolejemi. Takhle bylo rozhodnuto, když se ze SŽ stala státní organizace. ČD prodají, SŽ kupuje, aby mohla stavět.

Honza

Ještě máte vážení příznivci velmi schopného a dá se nyní vyjádřit i VŠEHOSCHOPNÉHO Radima Jančury pocit, že tomu člověku o nic jiného nejde než jak přivést naší železnici na evropskou či světovou úroveň? Určitě je dobré že Jančura díky neobvykle silné liberalizaci trhu na železnici takový člověk přišel a rozhýbal dopravní trh. Určitě je však špatně že takový člověk se svými praktikami v tomto prostředí setrvává. Lidé zúčastnění na železničním provozu velmi dobře rozumí tomu co píšu.

Hask

Nic nerozhybal jen umí kecat

Jarda

OK, asi to mělo být pořešeno od začátku, ale nebylo. Ted se to narovnává za stávajících podmínek, ať s tím kdo souhlasí nebo ne. Každopádně mi přijde hodně hloupé brát si do huby PwC jako „spolupodílníka“ na lumpárně. Firma takového renomé si dá hodně majzla, aby to, pod co se podepíšou, byla schopna kdykoliv doložit a stát si za svou prací. Tohle je hodně dětinské a naivní a shazuje to snahu Jančury být za železničního Jánošíka.

Michal M

Tak určitě. Připomeňme si třeba firmu velkého renomé jménem Arthur Andersen. Na PwC taky stačí google. 🙂

Mirek

Ten pán je mimo se svým soukromým investorem. Každému je jasné, že pozemek pod kolejemi má pro různé investory různou hodnotu. Nelze srovnávat např. investora Lidl a SŽ.

král Josef

Jak je t s pozemky na nádražích? Ty patří, předpokládám, Správě železnic.

Michal M

Tak to předpokládáš blbě.

vladki

Dost mě překvapilo že to nevadí EU. Jako nepovolený státní dosyp do a.s.

ČD neměly dostat žádnou nemovitost, s výjimkou dep, opraven, myček a kanceláří.

Joseph

Vše vzešlo z ČSD, pak z ČD s.o. a také ČD a.s. Tak proč ty kyselé hrozny?

vladki

Na Slovensku z ČSD vzešlo ŽSR od něj se pak oddělil dopravce (ZSSK) a ŽSR zůstala infraštruktúra. Ale i tam vznikly nějaké chyby jako že budovy/koleje má jeden a pozemky pod nimi druhý. (Myslím že na to dojelo trnavské depo)

Když se to dělí na infrastrukturu a dopravce, tak je chyba nechat část infrastruktury dopravci. Stejně jako by byla chyba nechat SŽDC třeba polovinu elefantů a pak chtít od ČD prachy za pronájem.

Berta354@centrum.cz

Tak ať žlutýmu taky dají pozemek..třeba nějakou rampu v Chrastavě a pod.když ČD závidí.

Fíra šukafonu

Upřednostnil bych nějaké servisní zařízení pro udržení aspoň třetiny žlutých WC ve funkčním stavu (optimálně tak, aby vydržely po celou trasu).

Avlaky

Některé WC na R8 jsou uzavřena zaměrně ikdyž jsou funkční – a to kvuli tomu že jsou padací a RJ nechce aby na konečných obratových kolejí nebyl po nich bordel – na co se váže, že RJ měl mít už minimalně rok všechny WC na teto lince vakuové

malý bobeš

Myslíte, že ji pak bude moci prodat za 1,3 miliardy, aby si vylepšil účetní uzávěrku?

Berta354@centrum.cz

Ano, aby nezavidel ČD. A ještě když nesežene kupce, aby to musel udržovat a stalo ho to další výdaje…

xyz

Jedině když by to obratem koupila Dobrá správa – ať je to analogické s těmi postupnými odkupy takového majetku od ČD, a.s., do kterých to bylo nelogicky vloženo při jejich založení k 1. 1. 2003.

Berta354@centrum.cz

Proč by to sž kupovalo? Reálně to nechce, nepotrebuje. A takových míst jsou stovky.
Dal bych to žlutýmu blbovi darem, ať má pořádný břemeno.

xyz

Ale v tom je jádro pudla – ne vše z toho odprodávaného majetku Dobrá správa potřebovala.

Přesto to za 12 mld. Kč koupila.

Yvona

Nedá pokoj a nedá pokoj.

xyz

A bylo to s dovětkem „na nové vozy“ https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/poslanci-potvrdili-12-miliard-ceskym-draham-na-nove-vozy.A080514_141045_eko-doprava_pin

A že jich po roce 2008 bylo pořízeno hodně (zejména těch bez dotací), že…

Libor

Jeden velký podvod, a pak se nedivte, že SŽ nemá peníze, když si od dopravců musí zpátky kupovat koleje, budovy, pozemky…

Ivan_pha

Je vidět, že je tu hodně zhrzených ČD lidí. Jak jsem psal níže, souhlasím s vaším názorem a je vidět, že spousta lidí tu zlodějnu, co se tenkrát upekla nevidí.

A ne, nejsem fanda regiojetu ani ČD, je mu to jedno kdy jedu.

SYN

Jako sorry dát do majetku dopravci pozemky a zejména pozemky pod kolejema byl od samého počátku buď diletantizmus nebo touha jim „přilepšit“ ale jinak to ansolutně nedává logicky smysl (leda snad že by byl takový spěch že to „nikdo neměl čas řešit“).

xyz

… a/nebo ústupek odborům, které přinejmenším tehdy (ale mmch. totéž v roce 2011, kdy jeden z „rychlo-ministrů“ přišel s nápadem na ČD-Holding, shodou okolností v době, kdy se o 2 měs. odsunul přechod výpravčích pod SŽDC – nakonec od 1. 9. 2011 namísto 1. 7.) prosazovaly, aby ČD byly co nejsilnější, zato aby SŽDC byla (pokud už tehdy vznikla) jen „skořápkou“.

MiG

Jen technická: dopravci nikdo nic nedal. Vlastnil to historicky.
Z ČD se vyčlenila SŽ(DC) (původně jen pár úředníků) a k té se pak postupně převáděl majetek ale i činnosti. Ty činnosti do té doby dopravce prováděl ve svých nemovitostech.
Samotné dělení co komu bylo od počátku docela zmatek a docela problém [např. sítě budované přes 150 let napříč kolejišti či budovy občas mimo stavební legislativu – ještě před pár lety neměly leckteré výpravní budovy číslo popisné ani adresu (o budovách provozních ani nemluvě)].
Tím nehodnotím spravedlivost či správnost (dosud neukončeného) rozdělení.

MartinS.

Z ČD s.o. se nic nevyčlenilo. Zákonem vznikly ČD a.s. a SŽDC s.o. Například na SŽDC s.o. přešly závazky a pohledávky státní organizace České dráhy existující ke dni vzniku akciové společnosti České dráhy, kromě závazků na modernizaci a pořízení drážních vozidel, závazků z obchodně přepravních vztahů a pracovněprávních závazků za zaměstnance ČD a.s.
Tzn. ČD a.s. vznikly vlastně jako čistá nová společnost.
Práva a povinnosti státní organizace České dráhy přešly až na výjimky na SŽDC s.o.

Honza

….práva a povinnosti státní organizace nesou rovněž právo užívat pozemky z původní zaniklé organizace ČD s.r.o.? To je přece vše zasmluvněno a tyto smlouvy pan podnikatel napadá co myslíte? Nebo jsou to ty vyjímky jak zmiňujete k SŽDC s.o.?

MiG

Máte pravdu… Hlavním smyslem mého příspěvku ale byl nesouhlas s tvrzením, že dopravci byly dány do vlastnictví pozemky či budovy. ČD a.s. byla nástupnickou organizací ČD s.o. (pův. ČSD), takže ty nemovitosti jí fakticky spíše zůstaly, než jí byly dány. Z právního hlediska ovšem budiž po Vašem. 🙂

Michal M

Nebyl to diletantismus, bylo to cílené šmé.

hor411

Ať si radši zamete před vlastním prahem a pak ať teprve prudí…

Lopuch

Jako daňovému poplatníkovi mi fakt není jedno, jestli stát zadluží o dalších 20 miliard, které pošle do ČD, a ze které obratem odtečou věřitelům? Tj. naivkům, kteří uvěřili, že investice ČD do RegioNov, RegioFoxů a do RegioPanterů si vydělají jak na samotnou investice tak na splátky úvěru a úroků a nákladů spojených s kurzovým rizikem. Vždyť ČD je brutálně zadlužená, takže ať proč bychom my občané měli na sebe přebírat riziko, které před pár lety na sebe vzali věřitelé ČD a to dobrovolně? Jen ať ČD odevzdá potřebný majetek (=obě dálkové tratě a možná také garáže v Michli) svému vlastníkovi… Číst vice »

Michal Bartoníček

Kdyby se raději staral o svoje a ne o staré kauzy. Nevím, co si od toho slibuje.

Vincenc

Kdyby se p.Jančura radéj tak důkladně věnoval čistotě a technickemu.stavu svých vlaku udělal by lepe.

Herold

„Díky podání naší žaloby kauza ještě není promlčena a podvod lze napravit“

Zajímavý právní názor, vážně by mě zajímalo, o co se opírá…

Jan Hřebíček

Rozdělení Českých drah na SŽDC a ČD je jedním největších „privatizačních“ podvodů po roce 89. Záměrně nechali v ČD majetky s provozem dopravce nesouvisející, aby je potom mohli tunelovat ve prospěch dodavatelů, developerů a vlastní neefektivity. A aby tunelování nešlo zatavit, tak ČD vydaly dluhopisy – vyčlenění majetku z ČD poté nebylo právně možné.

Jzms

Přesně tak

noerf

V případě normálního rozdělení na část infrastrukturní a dopravce (po způsobu rozdělení O2 na O2 a Cetin) by Správa železnic měla větší prostředky na investice do tratí. Naopak ČD by o několik miliard byli chudší a museli by dřív řešit své náklady dříve, aby byli konkurenceschopní a měli finance na výdaje spojené s obnovou vozového parku. Stav, jakým byla oddělena činnost dopravce ČD a infrastruktury SŽ jednoznačně zvýhodnil dopravce. Jestli ten důvod byl podíl na budoucích prodejích z hlediska právních služeb či oceňování majetku nebo možný prodej nemovitostí do soukromých rukou a další důvody ví jen ti, co to vytvořili.… Číst vice »

Kamui

Původní ČD byly rozděleny až zbytečně důkladně. Mělo se to udělat jako ve většině jiných států, kde původní unitární dopravce (DB, ÖBB,…) ekonomicky vyčlenil tři divize – infrastrukturu, osobní dopravu a nákladní dopravu, ale pořád je to jeden holding. Díky tomu třeba právě v Rakousku na rozdíl od nás funguje sdílení lokomotivního parku mezi osobní a nákladní dopravou.

David

“Funguje sdílení lokomotivního parku”

…. Stylem, když nejsou, tak náklady stojí, aby se odjezdila osobka

Což taky není nejšťastnější

Leinad

Tak Spržel zase funguje tak, že náklady stojí (i s lokomotivou a platem strojvedoucího) aby bylo kudy vyjezdit osobku.

Mirek

Souhla a víme i kdy se ČD dělili, za odtržení je zodpovědná vláda, kde byl ministrem p. Milan Šimonovský (KDU-ČSL) a premiér Vladimír Špidla (ČSSD, dnes SOCDEM) a ČD Cargo bylo odtrženo během funkčního období Aleše Řebíčka (ODS) a premiéra Miroslava Topolánka (ODS), jak stabilí období jak ekonomický, tak politický bylo? Když se to sečte, divíme se výsledkům, já ne a jedním dechem dodávám, že to mohlo dnes s dopravci ČD a. s. a ČD Cargo a. s. stejně, jako dopadlo ČSA

xyz

Mirka Topolánka.

U něj nejde o domáckou verzi jména Miroslav, ale úřední tvar jména.

Kubrt

Nevím, jestli to rozdělení bylo zbytečně důkladně, ale určitě to bylo nesmyslně v tom, že Správa železniční dopravní cesty nedostala komplet dopravní cestu.
Rozdělení osobky a carga proběhlo až s odstupem několika let jako vytvoření dceřiné akciové společnosti (z mateřské akciové společnosti). Ne/sdílení lokomotvního parku mezi těmito dvěma společnostmi nemá s dělením s.o. České dráhy nic společného.

Hask

Vidíme že rozdělení ČD a ČD Cargo byl holý nesmysl.. ČD se ke cargu chová jak k nevlastnímu decku.

Hask

Běž si pustit třeba vodu

vladki

ČD a ČD Cargo jsou spřízněné společnosti. Takže sdílení lokomotiv nic nebrání.

Leinad

ČD Cargo jsou dceřinkou „osobní“ ČD. Nikdo jim nezakazuje sdílet si vozidla.

xyz

Ani osobní, ani nákladní doprava nesouvisí s infastrukturou.

Tzn. mísíte dohromady přepravní divize s infrastrukturou.

Ondra K.

Předpokládal bych, že to oddělení infra bylo tehdy vymyšlený hlavně tak, aby moc neřvali odboráři a další, kterým vyhovoval klídek a smrádek tehdejší unitární dráhy.

Kubrt

První etapa dělení byla provedeno naprosto minimalisticky, tehdejší modrá armáda samozřejmě měla k celé akci odpor (který přetrvává dodnes). Ovšem neřekl bych, že tehdy nikoho nenapadlo, že se to bude dát využít k dotování ČD a.s. Zkrátka dvě mouchy jednou ranou: založíme penězovod do budoucna a zaměstnanci budou spokojení, protože zůstanou pod matkou dráhou.

SYN

A pak se jakože „diví“ že je značná část obyvatelstva nemá ráda a že se „raději podporují autíčka“…
Jo přátelé, některé křivárny jsou natolik velkých rozměrů že zůstávají „zažrané pod kůží“ dlouhá desetiletí. Všechno má své následky milí (m.j.) odboráři…

Medvěd JihoČech

bože to jsou plky 😀 každému normální je todle úplně ukradený a jede tím, co je pro něj pohodlnější.

xyz

Taky tehdy v roce 2002 možná zainteresované osoby nepředpokládaly, že na trhu bude tolik nestátních dopravců, kterým by takové odprodeje mohly (pochopitelně) vadit.

Jan

Doufám, že se tak stará i o své zaměstnance jak o konkurenci. Polovina posádek IC vypadá, že nedojede do konce, jak jsou vyčerpaní.

pacicka

Přesně, případně vypomoct v PESe, aby měl vozidla na ty výkony, kde už má dávno jezdit….

Ústečan

Nestará

JendaVenda

Víte co o jeho přístupu vypovídá. Že někteří strojvedoucí, kteří k němu odešli už zase jezdí zpatky pod ČD.

Dave

Včetně techniky, kterou používá.

Petr

A az to bude vyresny, tak se muzeme zase zacit vrtat v cirkevnich restitucich…

Lysimachia

Však on si úplně na všechno posvítí všelidový prokurátor Šlachta.

Mirek

A zase pořád dokola, proč to neomlátí o hlavu p. Kupkovy? Protože by mu snížili dotace? Ať se jde zahrabat a nejdřív si udělá pořádek u sebe, nemůžu zapomenout na tu soupravu z pátku 7. srpna 2024, zrezlé vozy, bůh ví v jakém stavu rámy vozů a podvozky, už to není ten snaživej dopravce, kde bylo všechno podle pravidel a vozidla měla vše v pořádku, až si to zase srovná, tak možná jeho řeči budou relevantní a budu jim dávat nějakou váhu, ale teď chci podat proti žalobu za zanedbání údržby vozidlového parku, když si tak vyskakuje, to bych, ale… Číst vice »

OndraS

Na vaši proti žalobu podávám protižalobu

Mirek

Copak vy jste se stavem naší dopravní infrastruktury a vozidlového parku, který ji využívá, já ne a mrzí mne, když člověk vlastní firmu, která před 10 lety mohla být vzorem pro istatní dopravce v evropě a dnes jezdí se zrezlými soupravami a co 14 dní se mu podělá autobus na dálnici, přičemž mu během letoška asi 4 stroje chytli? Co to vypovídá o stavu vozidel a kvalitě jejich údržby?

pacicka

No to, že ta rakouská/neměcká údržba už došla a začíná se projevovat žlutá neúdržba a kašlání na všechno kromě marketingu.

Dfg

Přesně tak, a místo aby majitel řešil tristní stav své firmy tak se stará o druhé a zejména jen proto aby se zviditelnil.

Vlastimil Rudolf

To je tak dojemné, že se pan uplakánek tak dojímà nad ßkodou (případnou) stàtu…

Hask

Zase akorát Kali vody jouda

Kubrt

A proč ne? Je dobré tyhle věci připomínat.

Hask

Tak já bych mu připomenul ať si dá dohromady vozový park..

Kubrt

To mu klidně připomeň, proč ne.

Ivan_pha

To s tím přece nesouvisí? Jde o nesmyslnou podporu CD.
pakliže stát chce do CD jako vlastník nalít peníze, klidně. Mně to nevadí, ale ať si to zdůvodni a nedělá to přes SŽ.

Twix

Ono se dá přece dělat obojí zároveň. Péče o vozový park (ať už ji reálně provádí nebo ne) je věc která probíhá stále.

LetecJaromír

Ano ano a bylo by fajn také připomenout korunové dluhopisy :-)))

Jzms

Vy jste si je neporidil?

Ondra K.

Přesně tak. Tuhle kauzu je potřeba připomínat už kvůli tomu, jak si ČD často stěžují, že jsou oproti soukromníkům znevýhodněni. Už jenom kvůli tady té nelegální podpoře ze strany státu by mělo být vedení ČD potichu

Michal M

Dobře Jančura. O tom, že to soudně napadl, jsem ani nevěděl a je dobře, že tohle šmé nespadne pod stůl…
České Dráhy vlastní neuvěřitelné pozemky, např. propustek opuštěné trati u Ješetic… kdo a proč jim toto proboha převáděl…

Martin H.

Způsob rozdělení je otázka na politiky. Co si ale málokdo uvědomuje a řekl bych, že Jančura moc dobře ví a záměrně neprezentuje, je to, že kromě spousty lukrativního majetku, dostaly ČD také obrovské množství nepotřebného majetku, mnohdy s velkou ekologickou zátěží, který
v lepším případě jen nemá hodnotu, ale generuje náklady (ale někdo se o něj musí starat), v horším případě je nutné toto postupně likvidovat což stojí velké peníze.

xyz

Nebo pak ČD právě za takový majetek dostanou přemrštěnou cenu „od SŽDC“ a starat se o takové věci musí Dobrá správa.

Ivan_pha

Tady by se už mělo politicky rozhodnout a celý tento průser (omlouvám se za výraz) dotáhnout do konce. Stačilo by vydat zákon o vyrovnání a vše, co se týká infrastruktury dráhy bezplatně převést na SŽ.

bkv

> Stačilo by vydat zákon o vyrovnání
Nestačilo. Těžko budete převádět majetek akciové společnosti zákonem. To si musí rozhodnout orgány společnosti a určitě to nepůjde bezplatně

Jan Sova

jak vidíte, zde se případné účetní manipulace schvalují a jiný názor se mínusuje… Jako by to šlo z jejich…

pppqqq

Stačilo. A potom by ze strany státu už jenom stačilo uhradit náhradu škody v arbitrážích za zmařenou investici, ke kterým by ze strany zahraničních vlastníků dluhopisů ČD bezpochyby došlo.

Kubrt

K tomu by ovšem nedošlo, pokud by ČD s.o. byla odpočátku rozdělena věcně logicky, a ne účelově.

Kubrt

Pardon, blbě jsem ten předchozí příspěvek pochopil.

Ivan_pha

Jakou zmarenou investici? Dle dohody se o pozemky určené v rámci UMVZST stejně stará SŽ, protože jsou to zejména pozemky pod kolejemi. Za tohle by se přece ČD nemělo nic platit. Nemluvím o dalším majetku ČD, který jim má zůstat.

Že jsem dostal mínusy je mi jedno. Spíš by mne zajímal názor lidí, jak to chtějí řešit. Nebo vám přijde v pořádku, že ČD dostanou že státní kasy další miliardy za něco, co jim nemělo nikdy patřit?
a ano, jak píše kubrt, nebyla to chyba při vypořádání, bylo to takto účelně zamyšleno.

Jaaa

Ono by stačilo vypátrat, kdo to vymyslel a provedl. A po něm škodu vyžadovat. Ani jeden z nich není chudák, hodně peněz by přiteklo. Kdyby se chtělo.

MiG

Byl jsem u kreslení čar. Škoda, že jsme o Vás tehdy nevěděli, mohl jste nám ušetřit kopu práce…

MartinS.

Kdybyste takhle nalajnoval hřiště, asi by se na něm nedalo hrát…